Hlavní navigace

Názor k článku Povinné ručení 2009 – podrobný přehled od Patrik Chrz - Tu zelenou kartu by pojišťovna musela vystavovat až...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 23. 10. 2008 3:10

    Patrik Chrz
    Tu zelenou kartu by pojišťovna musela vystavovat až po zaplacení pojistného, nikoliv předem, jak se dělo doteďka
    Nic takového. Nikdo pojišťovně neurčuje, jakým způsobem se dohodne s klientem na placení pojistného, může to být třeba jednorázová platba za 10 let zpětně :). Důležité je, že smlouva je sjednána a pojišťovna povinna plnit.
    Ještě za socíku se hradilo povinné ručení až do 28.2., ale už si nepamatuji, od kdy platilo. Kdyby od 1.1., tak motoristé jezdili 2 měsíce bez zaplacení, a přesto pojištění?
    Ano, přesně tak to bylo. Tehdy byl systém odlišný. Dnes je smlouva platná od momentu sjednání, dříve bylo auto pojištěno automaticky - ze zákona již svojí existencí, žádná smlouva nebyla třeba, bylo třeba jen zaplatit.
    Původně toto pojištění součástí ceny pohonných hmot, poté bylo odděleno.
    Cena se stále zvyšovala (udávaná cena byla v roce 1974) s tím, jak rostl počet automobilů a s tím související počet nehod a jak se měnila skladba automobilového parku (a tedy výše škod). Po revoluci samozřejmě hrálo velkou roli i zvýšení mezd a tedy cen oprav - dneska se už máloco opravdu opravuje, dneska se prostě "vyměňuje".
    Své sehrála i demonopolizace trhu. V době, kdy měla vše v rukou ČP, tak si brala z celého úhrnu 5 % na servis spojený se zajištěním fungování systému. Nyní se odhaduje, že tento servis pohltí asi 20 % z vybraného pojistného a přesto to není výrazně lukrativní business. ČPP se svojí agresivní cenovou politikou v roce 2005 dostala téměř k nucené správě (nakonec to skončilo jen nějakými omezeními od ministerstva financí).
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).