Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Povinné ručení 2009 – podrobný přehled od Tomáš - Mám taký dotaz, na který mi jistě nějaký...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 10. 2008 9:01

    Tomáš (neregistrovaný)
    Mám taký dotaz, na který mi jistě nějaký znalec odpoví. Dohledá policista podle zelené karty, zda platím či neplatím povinné ručení?
  • 22. 10. 2008 9:06

    anonymní
    Dobrý den,

    policista ne, toho to ve své podstatě nezajímá a spokojí se s platnou zelenou kartou. Ale ČKP porovnává databáze pojištěných a registrovaných vozidel a ta nepojištěná bude od 1.1.2009 tvrdě vymáhat.

    S pozdravem

    Jan Žalčík
  • 22. 10. 2008 10:00

    anonymní
    Pokud nebude mít cajt v autě comp napojený na databázi ČKP, tak asi ne. Tu zelenou kartu by pojišťovna musela vystavovat až po zaplacení pojistného, nikoliv předem, jak se dělo doteďka. To zaplacení a vystavení zelené karty by se muselo stihnout před 1.1., nebo by do vystavení zelené karty nesměla vozidla vyjet. Ještě za socíku se hradilo povinné ručení až do 28.2., ale už si nepamatuji, od kdy platilo. Kdyby od 1.1., tak motoristé jezdili 2 měsíce bez zaplacení, a přesto pojištění? Že povinné ručení na osobák stávalo 144,- Kčs, nemá snad ani cenu připomínat ... Pro rejpaly: kolikrát se zvýšila cena pojistštění a kolikrát šly nahoru ceny nových vozů či náhrad hrazených z povinného ručení? Trochu nepoměr, ale pojišťovny jsou tu od toho, aby generovaly zisk a ne od toho, aby někoho chránily před nepříjemným finančnín dopadem. A že je tak "nevýhodné" pro pojišťovny, že se perou o klienty a na trh povinného ručení přicházejí ještě nové pojišťovny ...

    Doteďka jste taky v autě nemusel mít doklad o zaplacení pojistného, měl jste takovou tu kartičku ("doklad o pojištění zodpovědnosti z provozu vozidla"), kterou v posledních letech pojišťovny ani každý rok nevystavovaly. Já měnil bydliště a s hrůzou jsem zjistil, že ta kartička byla několik let stará, ale pojišťovák dělající změnu bydliště mne ujistil, že je to tak v pořádku. Nevím, zda se tak dělo z úsporných důvodů, ale pojišťovna stejně zasílala předem zelenou kartu na další rok, tak tam tu kartičku platnou pro daný rok mohla přidat (původně to, tuším, bývalo celé na 1 papíru A4 - zelená karta, kartička a složenka na zaplacení. No a když člověk nezaplatil a nezpůsobil nehodu, tak se při silniční kontrole na nic nepřišlo. Proto nějaké změny, protože zjistili, že v pohodě jezdí hafo vozidel nepojištěných.

    V článku mi chybí jakási přehledná tabulka, kde jsou srovnány jednotlivé pojišťovny, kategorie vozidel, řidičů a výše škod, výše pojistného a přehled konkrétních asistancí pro ten který druh pojištění. Kalkulátor se zadáváním konkrétních dat není to pravé ořechové, co bych chtěl.
  • 22. 10. 2008 14:42

    Fido (neregistrovaný)
    Proc po zaplaceni? Kazda pojistovna vam vystavi docasnou zelenou kartu platnou maximalne jeden mesic a rocni kartu vam posle az po zaplaceni pojistneho.
  • 23. 10. 2008 3:10

    Patrik Chrz
    Tu zelenou kartu by pojišťovna musela vystavovat až po zaplacení pojistného, nikoliv předem, jak se dělo doteďka
    Nic takového. Nikdo pojišťovně neurčuje, jakým způsobem se dohodne s klientem na placení pojistného, může to být třeba jednorázová platba za 10 let zpětně :). Důležité je, že smlouva je sjednána a pojišťovna povinna plnit.
    Ještě za socíku se hradilo povinné ručení až do 28.2., ale už si nepamatuji, od kdy platilo. Kdyby od 1.1., tak motoristé jezdili 2 měsíce bez zaplacení, a přesto pojištění?
    Ano, přesně tak to bylo. Tehdy byl systém odlišný. Dnes je smlouva platná od momentu sjednání, dříve bylo auto pojištěno automaticky - ze zákona již svojí existencí, žádná smlouva nebyla třeba, bylo třeba jen zaplatit.
    Původně toto pojištění součástí ceny pohonných hmot, poté bylo odděleno.
    Cena se stále zvyšovala (udávaná cena byla v roce 1974) s tím, jak rostl počet automobilů a s tím související počet nehod a jak se měnila skladba automobilového parku (a tedy výše škod). Po revoluci samozřejmě hrálo velkou roli i zvýšení mezd a tedy cen oprav - dneska se už máloco opravdu opravuje, dneska se prostě "vyměňuje".
    Své sehrála i demonopolizace trhu. V době, kdy měla vše v rukou ČP, tak si brala z celého úhrnu 5 % na servis spojený se zajištěním fungování systému. Nyní se odhaduje, že tento servis pohltí asi 20 % z vybraného pojistného a přesto to není výrazně lukrativní business. ČPP se svojí agresivní cenovou politikou v roce 2005 dostala téměř k nucené správě (nakonec to skončilo jen nějakými omezeními od ministerstva financí).
  • 23. 10. 2008 10:12

    BornÝ (neregistrovaný)
    Chcete tvrdit, že by pojišťovna přistoupila na platby třeba 10 let nazad? Co vím, tak dělají drahoty se čtvrtletními či pololetními platbami a dokonce je některé ústavy finančně znevýhodňují.

    U ostatních pojistek, pokud do nějaké doby nezaplatíte, tak v souladu s Občsným " zákoníkem zanikají, ale pojišťovny po Vás

    Co se týče cen nových vozidel a jejich oprav - tak ceny nových aut nevzrostly oproti minulému režimu tolikonásobně jako vzrostly cen oprav. Jak píšete, už se neopravuje, ale vyměňuje. Nicméně ona výměna by měla vyjít levněji než oprava. Pokud vezmeme plechařinu, tak vám počítají na dm2 a ty peníze za opravu jsou šílené. Nebo barva - ta se odměřuje na mililitry a cena je rovněž šílená. Bohužel jsou šílené i ceny nové plechařiny - Škodovka nedávno (ono už to možná nějaký ten pátek bude - jak ten čas letí ...) třeba hodně zdražila díly často na autech měněné (vč. plechařiny) a zlevnila nebo nechala nastejno díly "držáky" - třeba startery se moc nemění. Když pak vidíte třeba leták Auto-Kelly, kde kus výfuku v originále na Octávku stojí přes 6 tisíc a u Auto-Kelly pod 3 tisíce nebo světlomet 3.707,- / 1.607,-, tak je to na pováženou. Některé díly se sice dělají v Číně, ale řadu dílů dodává zcela stejný výrobce jak do prvovýroby, tak jako "originální náhradní díly" (ty akoráte ve Škodovce olepí nálepkami VW/Seat/audi/Škoda originál náhradní díl, přebalí do hezkého pytlíku a napočítají si za to nemalý peníz) tak i na náhradní díy k ostatním prodejcům. Ale třeba novou baterku do škodovky jsem sehnal nejlevněji kupodivu právě jako originál náhradní díl ve škodovce - a to ještě v onom průhledném plastu - toto provedení se nedalo sehnat ani u výrobce baterií - v Akumě - protože je určeno pro mne z nepochopitelných důvodů jen a jen do prvovýroby a do škoda autorizovaých servisů (ten průhledný plast je dobrý pro to, abych viděl, kolik je tam elektrolytu bez otevírání zátek jako u "černých" baterek - i když ja baterka bezúdržbová, tak občas potřebuje dolít). Chápal bych vyšší ceny u dílů na zahraniční vozy, ale u tuzemských s levnou pracovní silou jsou vysoké ceny neopodstatněné.
  • 23. 10. 2008 10:43

    Patrik Chrz
    Chcete tvrdit, že by pojišťovna přistoupila na platby třeba 10 let nazad? Co vím, tak dělají drahoty se čtvrtletními či pololetními platbami a dokonce je některé ústavy finančně znevýhodňují.
    Ne, chci tvrdit, že by pojišťovna mohla přistoupit na takovéto podmínky, aniž by to odporovalo zákonu.
    U ostatních pojistek, pokud do nějaké doby nezaplatíte, tak v souladu s Občsným " zákoníkem zanikají, ale pojišťovny po Vás
    Ano, není-li v pojistných podmínkách uvedeno jinak. Zpravidla po 6 měsících neplacení, v případě první platby po 3 měsících.
    Ale konkrétně u povinného ručení je zákonná úprava odlišná. To zaniká až měsíc po doručení upomínky o neplacení a nikde není uvedeno, jak dlouho muže pojišťovna "tolerovat" ono "jetí na dluh". Samozřejmě pro ní je výhodné co nejdéle, protože to pak může vše vymáhat po pojistníkovi a naopak (v souladu s pojistnými podmínkami) a v případě pojistné události po něm vymáhat i zaplacené plnění nebo jeho část.
  • 22. 10. 2008 13:13

    Pepa (neregistrovaný)
    Pokud ma v aute terminal, tak se muze podivat sam, jinak muze zavolat radiem na dispecink, kde kikina obratem prolustruje. Takze ano, dohleda.
  • 23. 10. 2008 2:40

    Patrik Chrz
    Co policisty má zajímat je to, jestli máš povinné ručení sjednáno - a to evidentně máš, když máš zelenou kartu.
    To jestli ho platíš nebo ne, je pouze věc mezi tebou a tvojí pojišťovnou, policajtům do toho nic není.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).