Portál občana, který umožňuje státu poskytovat své služby lidem online, se převlékl do nového kabátu. O uživatelské rozhraní Portálu občana se stará Digitální a informační agentura (DIA). Portál má být nyní uživatelsky přívětivější, přehlednější a zlepšuje propojení datových schránek, pokud jich máte více (například pro fyzickou osobu a pro podnikatele).
Portál občana poskytuje přihlášeným uživatelům přístup k více než 600 službám státu a v tuto chvíli jej navštěvuje již téměř 1 milion obyvatel. Jen za poslední rok se počet uživatelů téměř zdvojnásobil,
říká vicepremiér pro digitalizaci služeb státu Ivan Bartoš. Přiznává, že podoba portálu nebyla úplně uživatelsky přívětivá a s rostoucím počtem služeb ztratil na přehlednosti.
Rozhodli jsme se proto pro jeho redesign, nový Portál občana je tak uživatelsky přívětivější, přehlednější a výrazně zjednodušuje komunikaci se státem v mnoha ohledech. Kromě vlastních 100 služeb poskytuje dalších 500 na spolupracujících portálech státní správy, jako jsou např. Portál dopravy, MOJE daně, ePortál ČSSZ, Portál MPSV / Portál Jenda nebo Katastr nemovitostí,
popisuje Ivan Bartoš. Spolu s redesignem Portálu občana prošla proměnou i tzv. Identita občana, jejímž prostřednictvím se lze ke službám státu přihlásit.
Portál občana bude od ledna dostupný také v mobilní aplikaci, kterou bude možné získat v App Store i Google Play,
uvádí zpráva DIA
Datové schránky na jednom místě bez nutnosti přihlašování a odhlašování
Abyste mohli služby portálu využívat, potřebujete si zřídit některý z možných přístupů. Přihlásit se můžete prostřednictvím své datové schránky, anebo pomocí identity občana, z níž nejvyužívanější formou je bankovní identita. Můžete ale využít také mobilní klíč eGovernmentu, MojeID, eObčanka a jiné. K samotnému přihlášení se do Portálu občana datovou schránku nepotřebujete, ale v okamžiku, kdy si budete chtít vygenerovat nějaký výpis, například z rejstříku trestů nebo bodového záznamu řidiče, pak už „datovku“ mít musíte. Čistě proto, aby vám bylo kam daný výpis poslat.
Šikovnou novinkou je možnost přeskakování z jedné datovky do druhé bez nutnosti odhlašování a nového přihlašování. Právě datové schránky jsou totiž jednou z nejvyužívanějších služeb portálu.
Nárůst počtu uživatelů datových schránek, kterým byla zřízena schránka ze zákona, i těch, kteří začínají používat datové schránky sami, a jejich zkušenosti a připomínky byly jedním z impulzů, proč jsme chtěli zjednodušit jejich užívání,
říká ředitel DIA Martin Mesršmíd. Datovky mají nově vzhled e-mailů a nově zde naleznete i trvalé zálohování zpráv.
Doposud byl Portál občana designovaný jako plocha s různými dlaždicemi, kde každá představovala samostatnou oblast, například Doklady, Registr řidičů a podobně. Nyní jsou tyto dlaždice zrušené a místo nich přichází výčet jednotlivých oblastí v řádcích pod sebou, podobně jako na internetových vyhledávačích. Je jen otázkou, co je pro každého pohodlnější a přehlednější. Pravou třetinu hlavní stránky pak tvoří (případné) nepřečtené zprávy z vaší datové schránky určené pro fyzickou osobu.
V horní části stránky si můžete vyhledat obecnou oblast, která se týká vašeho požadavku nebo informací, které hledáte.
Snažili jsme se, aby nový portál byl pro uživatele co nejvíce intuitivní. Hned na úvodní stránce proto uživatel vidí nejpoužívanější služby, které jsou rozděleny do kategorií, v nichž se dá snadno vyhledávat,
popisuje Martin Mesršmíd.
Například při rozkliknutí záložky Státní správa se rozbalí pel-mel nabídky všech úřadů, které možná hledáte buď jako občan (fyzická osoba), nebo jako podnikatel:
- Katastr nemovitostí. Tato stránka vás má nasměrovat přímo na nemovitosti ve vašem vlastnictví
- ePortál České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ)
- Portál MOJE daně v rámci Finanční správy
- Elektronický recept
- Možnost podání žádosti o rodičovský příspěvek
- Důchodová kalkulačka ČSSZ
- Kontrola tachometru vozidla
- Dotační portál státního fondu životního prostředí
- Celní správa
- Dluhopis Republiky
- Úřad práce
- Portál živnostenského podnikání. Můžete si sami vytvořit elektronické podání živnostenskému úřadu ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF). Tímto způsobem můžete také zařídit podání vůči správci daně z příjmů, správě sociálního zabezpečení, Úřadu práce České republiky a zdravotní pojišťovně
- Nabídka majetku státu. Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) provozuje aplikaci Nabídka majetku státu, ve které nabízí nepotřebný státní majetek veřejnosti
- Portál veřejného ochránce práv (ombudsmana)
- Registrace pilotů a provozovatelů dronů a další
Které služby můžete využít jako řidič
Pokud potřebujete zajistit něco v souvislosti s vozidly, pak vám Portál občana nabídne tyto možnosti:
- Výpis bodového hodnocení řidiče,
- registr řidičů (eviduje údaje o vašem řidičském průkazu),
- registr silničních vozidel,
- portál dopravy,
- kontrola tachometru vozidla. V něm, pokud zadáte VIN vozidla, se vám objeví údaj o stavu tachometru při poslední technické kontrole.
Mobilní aplikace eDoklady
Velkou změnou, která se objeví začátkem roku 2024, bude možnost spravovat své eDoklady v Portálu občana. Uvidíte v něm přehled mobilních zařízení, na kterých má uživatel nainstalovanou aplikaci eDoklady, ta se má spustit právě na začátku příštího roku.
V aplikaci budete moct mít uloženy své identifikační doklady v digitální podobě, přičemž nejdůležitějším z nich bude v první fázi občanský průkaz.
Oficiálním jazykem řečeno, půjde o tzv. digitální stejnopis průkazu, který bude mít stejnou platnost a funkce, jaké má plastový průkaz. Budete s ním moci prokázat svoji totožnost a doložit veškeré údaje, které jsou v průkazu uvedeny. Digitální průkaz nebude možné vydat bez toho, aniž by existovalo jeho fyzické dvojče, plastová kartička, nedojde tedy ke vzniku samostatně existujících digitálních průkazů.
Dalšími novinkami budou např. upozornění na změnu bodového konta řidiče, výpis z evidence občanských průkazů a cestovních pasů nebo možnost odesílat velké datové zprávy o velikosti až 100 MB.
Také bude možné se online registrovat do systému Dobrovolné registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí (DROZD). Ta umožňuje přihlášeným cestovatelům získávat aktuální upozornění k cestám a pobytu. Pokud se ocitnete v případě mimořádné události v úzkých, zastupitelský úřad o vás bude vědět a může vám poskytnout včasnou pomoc.
Kolik můžete s pomocí Portálu občana ušetřit?
Kromě toho, že ušetříte čas za cestu na úřad či na poštu a za další čekání ve frontě, ušetří i vaše peněženka sem tam nějakou tu stokorunu za fyzický výpis dokumentu, který si můžete během několika málo minut sami stáhnout v počítači. Vyplatí se to zejména pro lidi, kteří často potřebují výpis z rejstříku trestů (pokud se například častěji registrujete na přivýdělek formou brigády), nebo chcete častěji nahlédnout do svého bodového hodnocení řidiče. Nejvíce však vaše peněženka ušetří za každý dopis, který místo doporučeně poštou pošlete přes datovou schránku.
Typ výpisu | Portál občana | Na úřadu / Czech POINTu |
---|---|---|
Výpis z bodového hodnocení řidiče | Bezplatné | 100 Kč 1. strana 50 Kč každá další |
Výpis z rejstříku trestů | Bezplatné | 100 Kč |
Výpis z živnostenského rejstříku | Bezplatné | 100 Kč 1. strana 50 Kč každá další |
Komunikace s úřady | Bezplatné | 80 Kč za doporučený dopis |
Výpis údajů z registru obyvatel | Bezplatné | 100 Kč 1. strana 50 Kč každá další |
Výpis z veřejného rejstříku | Bezplatné | 100 Kč 1. strana 50 Kč každá další |