Cestovat, zvláště po evropském kontinentě, lze několika způsoby. Pro váš jednodušší výběr toho správného dopravního prostředku jsme porovnali ceny u těch nejběžnějších. Na základě cenového srovnání dopravy do pěti často navštěvovaných evropských metropolí si tak budete moci udělat obrázek o výhodnosti jednotlivých dopravních prostředků.
Imaginární turista
Postupovali jsme jako turista, který má již na místě dojednané ubytování a nyní pouze řeší, jakým způsobem se na místo a zpět dopravit. Stejně jako každý, kdo má již sjednané ubytování, jsme i my ceny za dopravu zjišťovali na konkrétních termínech (odjezd z Prahy 16. srpna, odjezd zpět 23. srpna). Proto se u autobusové a letecké dopravy nejedná vždy o nejnižší ceny, jaké je možné na trhu získat (cena může být nižší, např. koupíte-li letenku ve velkém předstihu nebo naopak pokud dopravce doprodává na určitý termín kapacitu dopravního prostředku).
Ceny jednotlivých jízdních dokladů jsme zjišťovali u společností a na webech, které patří na trhu k největším a nejčastěji využívaným. Cenu letenek (obsahuje všechny příplatky) jsme tedy zjišťovali přes:
- Letuska.cz
- Studantagency.cz
- Kralovna.cz
- WizzAir.com (na rozdíl od dalších low costů výše zmíněné portály lety této společnosti nenabídly)
Ceny autobusových jízdenek jsme zjišťovali na:
- Studentagency.cz
- Eurolines.cz
- AMSBUS.cz (portál sdružující nabídky zapojených českých dopravců)
Cenu vlakových jízdenek jsme si nechali spočítat od zástupců Českých drah, za které nám Radek Joklík z tiskového oddělení k vlakovému spojení s Evropou řekl: Vlakem se hodně jezdí do okolních zemí, jako jsou například Německo, Rakousko nebo Slovensko. Tomu odpovídá i nabídka levnějších jízdenek.
Do okolních zemí prodávají dráhy zvýhodněné jízdenky pod názvem eTiket, do ostatních zemí zprostředkovávají České dráhy přes svou cestovní kancelář ČD Travel jízdenky zahraničních dopravců, což je na ceně i zájmu o ně znát. Jízdenky do Londýna či Madridu neprodáváme vůbec. Řím či Paříž jsou velmi zřídka požadované destinace,
říká dále Joklík.
Posledním zvoleným dopravním prostředkem je automobil. U něho dále rozlišujeme, jestli je auto poháněno benzínem či spotřebovává nejběžnější alternativní palivo LPG. Pro zjednodušení počítáme s aktuálními českými průměrnými cenami. Cenu to však nijak zásadně od reality nevychyluje, protože se ceny PHM v Česku pohybují zhruba kolem průměru těch evropských, a to jak u benzínu tak u LPG. Cena za dopravu automobilem obsahuje také mýtné a v případě cesty do Londýna obsahuje také poplatek za převoz na trajektu přes kanál La Manche. (Podrobněji je výpočet vysvětlen v rámečku na konci textu.) Čtěte také: Změňte dodavatele elektřiny. Víme, kde zaplatíte nejméně
Umístění podle ceny | Dopravní prostředek | Společnost / Prodejce / PHM | Cena | Doba cesty |
---|---|---|---|---|
1. | Auto | LPG | 760 Kč | 3h30m |
2. | Autobus | AMSBUS | 990 Kč | 4h30m |
3. | Auto | Benzín | 1440 Kč | 3h30m |
4. | Vlak | ČD | 1492 Kč | 4h49m |
5. | Letadlo | LOT Polish Airlines | 7429 Kč | 4h30m s přestupem ve Varšavě |
Jediná metropole ze sledovaných, kam nedojedete nejlevněji autobusem. A i další zjištění dělá z Berlína nejzáhadnější sledovanou metropoli. Je totiž s podivem, že nejdražší ze všech letenek je právě ta do Berlína, ale je tomu skutečně tak. O tom, že cestování do Berlína letadlem je jen pro fajnšmekry, přesvědčuje i doba cesty. Letadlem vám to, kvůli přestupu ve Varšavě, potrvá o hodinu déle než autem, a to ještě nejsou započteny časy na odbavení. Přímý let zvládne ČSA za 1 hodinu, pod 10 000 Kč se ale nedostanete.
Umístění podle ceny | Dopravní prostředek | Společnost / Prodejce / PHM | Cena | Doba cesty |
---|---|---|---|---|
1. | Autobus | Student Agency | 2100 Kč | 18h45m |
2. | Letadlo | Wizz Air | 5534 Kč | 2h |
3. | Auto | LPG | 5830 Kč | 12h30m |
4. | Auto | Benzín | 8320 Kč | 12h30m |
5. | Vlak | --- | ČD neprodává | --- |
Jízdenku do Londýna si u ČD nekoupíte. Jednoznačně zde podle ceny vítězí autobus. Nejvýše ze všech pěti destinací se umisťuje letadlo, což je dáno poměrně vysokým poplatkem za přepravu automobilu přes kanál La Manche (za trajekt zaplatíte zhruba 100 liber za cestu tam i zpět). Při rozhodování pro autobus či letadlo proti sobě stojí dvě úspory – 3434 Kč proti zhruba 16 hodinám. Co je pro vás víc?
Umístění podle ceny | Dopravní prostředek | Společnost / Prodejce / PHM | Cena | Doba cesty |
---|---|---|---|---|
1. | Autobus | AMSBUS | 2691 Kč | 14h15m |
2. | Auto | LPG | 3600 Kč | 9h45m |
3. | Letadlo | SmartWings | 4689 Kč | 1h45m |
4. | Auto | Benzín | 5620 Kč | 9h45m |
5. | Vlak | ČD Travel | 6708 Kč | 11h10m |
Vzhledem k tomu, že na cestě do Paříže platíte autem jen mýtné ve Francii, konkuruje zde výrazněji cena při použití auta na LPG autobusu, zvláště když přičtete čtyřhodinovou úsporu. Za zvážení rovněž stojí cesta letadlem. Pozornost si zaslouží také takřka aritmeticky přesný cenový nárůst.
Umístění podle ceny | Dopravní prostředek | Společnost / Prodejce / PHM | Cena | Doba cesty |
---|---|---|---|---|
1. | Autobus | Student Agency | 2800 Kč | 20h35m |
2. | Vlak | ČD Travel | 5030 Kč | 19h6m |
3. | Letadlo | SmartWings | 5088 Kč | 1h55m |
4. | Auto | LPG | 5260 Kč | 12h20m |
5. | Auto | Benzín | 7810 Kč | 12h20m |
Poprvé je výrazně vepředu vlak. Ovšem když se kouknete na rozdíl mezi letadlem a vlakem, tak asi dlouho o 58 korunách navrch přemýšlet nebudete… Auta jsou zde na chvostu, protože v Itálii je drahé mýtné (výpočet nám vyšel přes 88 EUR za cestu tam i zpět) a platit budete i za 10denní dálniční známku v Rakousku (220 Kč). Čtěte také: Kupuji dluhy, dělám dobře?
Umístění podle ceny | Dopravní prostředek | Společnost / Prudejce / PHM | Cena | Doba cesty |
---|---|---|---|---|
1. | Autobus | Eurolines | 2900 Kč | 20h15m |
2. | Vlak | ČD | 4147 Kč | 20h17m |
3. | Auto | LPG | 4200 Kč | 11h30m |
4. | Letadlo | SmartWings | 4837 Kč | 1h25m |
5. | Auto | Benzín | 6890 Kč | 11h30m |
Podobný výsledek jako u Říma, s tím rozdílem, že auto na LPG zde poráží v ceně letadlo. To je dáno nižšími platbami za mýtné (a to i přesto, že kromě rakouské známky a chorvatského mýtného musíte zakoupit ještě známku slovinskou). Čtěte také: Bankovní účty zadarmo končí. Ubývá jim konkurence a banky chtějí vydělávat
Není všechno zlato…
Kdybychom sestavili žebříček, ve kterém by došlo k součtu pozic u jednotlivých metropolí, zjistili bychom, že nejméně utratíte za autobus, nejvíce pak při využití automobilu na benzín. Nesmíme ale zapomínat na to, že tabulky jsou tvořeny pro cenu za jednotlivce. Při nárůstu počtu cestujících by aritmeticky rostly náklady za dopravu hromadnými prostředky, zatímco cena u auta by rostla jen minimálně (větší spotřeba a třeba i přepravné přes kanál La Manche). Auto by se tak dostalo na špici. Proto si při počítání nákladů na cestu nezapomeňte přepočítat i spolucestující.
Jakým způsobem cestujete nejraději?
Jak jsme došli k ceně za dopravu autem?
Mýtné jsme vypočítali pomocí kalkulátorů, které jsou k dispozici na webech motoklubů či správců dálnic.
Kalkulátor mýtného v Itálii
Kalkulátor mýtného v Chorvatsku
Kalkulátor mýtného ve Francii
Informace k přepravě Eurotunelem pod kanálem La Manche
Informace k přepravě trajektem přes La Manche
Informace k poplatkům v Londýně
Mýtné pro jednotlivé destinace tak činí:
Berlín 0 Kč (Dálnice nejsou v Německu zpoplatněny.)
Londýn 3060 Kč (Trasu jsme vedli přes Německo, Belgii a krátce přes francouzské pobřeží, to vše bylo bez poplatku. 100 liber stála obousměrná přeprava na trajektu přes La Manche, další 2 libry je třeba zaplatit za dva průjezdy přes vnější okruh Londýna. Auto jsme nechali mimo centrální Londýn, abychom neplatili poplatek 8 liber za pracovní den.)
Paříž 1350 Kč (Trasa opět přes bezplatné Německo. Ve Francii se platí za počet ujetých kilometrů na dálnici. Kalkulátor vypočítal cestu tam a zpět na 54 EUR.)
Řím 2430 Kč (Na trase přes Německo a Rakousko zaplatíte při nákupu přes ÚAMK 220 Kč za 10denní dálniční rakouskou známku. V Itálii se platí za ujeté kilometry stejně jako ve Francii, kalkulátor nám vypočítal cestu tam a zpět na 88,40 EUR.)
Split 1950 Kč (220 Kč stojí rakouská 10denní známka, týdenní slovinskou koupíte přes ÚAMK za 420 Kč a na 368 kun vyjde podle kalkulátoru mýtné v Chorvatsku.)
Kurzy, se kterými jsme počítali:
CZK/EUR 25
CZK/GBP 30
CZK/HRK 3,55
Cena pohonných hmot, se kterou jsme počítali:
Benzín – 31,79 Kč/litr
LPG – 14,50 Kč/litr
Spotřeba automobilu, se kterou jsme počítali:
Benzín – 6,5 litru/100 km
LPG – 7,5 litru/100 km
Počet ujetých kilometrů, se kterými jsme počítali (cesta tam i zpět):
Berlín – 696 km
Londýn – 2546 km
Paříž – 2066 km
Řím – 2606 km
Split – 2074 km
Konečné ceny jsou zaokrouhleny na desítky korun.