V prvé řadě je nutné si uvědomit, jaký typ pojistné smlouvy máte. Většina z Vás má pravděpodobně tarif, při kterém platí každý rok o něco málo nižší pojistné, popř. stále stejné. Jednoduše v pojišťovně podepíšete smlouvu a pak již jenom každoročně platíte příslušnou částku.
Je ale možné, že platíte podstatně víc, než platit musíte. U některých pojišťoven totiž existuje logická chyba ve stanovení pojistného a vy jí můžete využít. Celá myšlenka spočívá v tom, že namísto setrvání u vaší současné pojistné smlouvy po celou dobu užívání vozu tuto smlouvu každým rokem znovu obnovíte.
Pokud havarujete se svým vozem, který je jeden rok starý, je velice pravděpodobné, že Vám pojišťovna v případě totální škody pořídí úplně nový automobil. Bude-li ale Vaše auto pět let staré, dostanete pouze náhradu v podobném stavu (stáří, opotřebování, atd.). Proč tedy za stejné, nebo velmi podobné pojistné dostáváte v případě havárie nebo krádeže velice odlišnou hodnotu v podobě pojistného plnění?
To, že platíte měsíčně podobnou částku, tak to logiku má. Z konce pojistného období vlastně doplácíte na jeho případně ztrátový počátek. Co ale logiku nemá, je úspora, jaké dosáhnete v případě zmíněného každoročního obnovování smlouvy (K.O.S.).
V následující tabulce Vám předvedeme vývoj placeného pojistného u jedné z českých pojišťoven. Předpokládáme kumulativní opotřebení vozu 15% ročně, které přibližně odpovídá cenám ojetých vozů v bazarech. Dále předpokládáme 5% spoluúčast na škodě vzniklé havárií, popř. krádeží a pojistné placené jednou ročně. První tabulka je sestaven pro vůz Škoda Felicia v ceně 270 000 Kč.
Rok | Hodnota vozu | Běžné pojistné | Pojistné při K.O.S. | |
---|---|---|---|---|
1995 | 270 000,– | 8 388,– | 8 388,– | pozice |
1996 | 229 500,– | 8 388,– | 7 129,– | |
1997 | 195 075,– | 7 129,– | 5 151,– | |
1998 | 165 814,– | 6 711,– | 4 121,– | |
1999 | 140 942,– | 6 291,– | 3 283,– | |
2000 | 119 800,– | 6 039,– | 2 679,– | |
2001 | 101 830,– | 5 787,– | 2 183,– |
Následující tabulka vyjadřuje to samé pro automobil Volkswagen Golf v ceně 400 000 Kč.
Rok | Hodnota vozu | Běžné pojistné | Pojistné při K.O.S. |
---|---|---|---|
1995 | 400 000,– | 20 674,– | 20 674,– |
1996 | 340 000,– | 20 674,– | 17 572,– |
1997 | 289 000,– | 17 572,– | 12 696,– |
1998 | 245 650,– | 16 539,– | 10 156,– |
1999 | 208 802,– | 15 505,– | 8 093,– |
2000 | 177 482,– | 14 885,– | 6 604,– |
2001 | 150 860,– | 14 264,– | 5 379,– |
Je snadné dopočítat úspory, které tímto způsobem získáme. Zatímco v prvním roce je úspora nulová, ve druhém roce již činí 15%, ve třetím 27%, ve čtvrtém 38%, v pátém 47%, v šestém 55% a v sedmém dokonce 62%. Pokud užíváme auto déle, je možné úspory ještě zvýraznit. Celková částka zaplacená za všech sedm let se v našem případě snížila o 32%, bereme-li v úvahu průměrnou úsporu očištěnou o ušlý úrok, činí celkově 37%.
Celá věc je ještě o to zajímavější, ze při obnovení pojistky zpravidla nepřijdete o bonus. Je taky možné každý rok střídat pojišťovny, které často avizují, že uznávají bonus i od ostatních pojišťoven. Tak šťastnou cestu s nižším pojistným.