Outlety a výprodeje po česku

4. 11. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Ne každý obchod, který se nazývá outlet, je skutečně hoden tohoto jména. Velmi často obchody využívají popularity tohoto názvu, lákají zákazníky, ale nabídka nemá s podstatou skutečného outletu téměř nic společného.

První outletová centra vznikla v 80. letech ve Spojených státech vedle továren na výrobu oděvů. Výrobci v nich celoročně vyprodávali neaktuální módní kolekce. Koncept se přenesl nejdříve do Velké Británie a od poloviny 90. let postupně zaplavuje celou Evropu.

Outlety se rozšířily kvůli krizi velkovýroby z nadprodukce. Prodat je dnes daleko těžší než před deseti lety, vysvětluje jednatel firmy Intertex CZ Vladimír Halama, který s dobíhající módou obchoduje. Například britský Marks and Spencer se přebytků zbavuje téměř výhradně prostřednictvím outletů, dodává. Kromě renomované značky jsou hlavními lákadly na spotřebitele ceny. Ty jsou oproti značkovým prodejnám zpravidla o 30 procent nižší. Výjimkou však nejsou ani 70% slevy. Značkové džíny za 99 korun ale neočekávejte, upozorňuje Zdenka Vévodová, marketingová a obchodní manažerka společnosti Devo Group, která stojí za projektem Exit 66. Podle jejích slov je minimální výše slevy v outletových centrech dokonce součástí smlouvy mezi nájemcem obchodu a developerem. Tak to alespoň platí v naprosté většině západoevropských zemí. U nás je situace jiná. Co se neprodá v zahraničí, doveze se další sezónu k nám. To, co se vydává za horkou novinku, je podle odborníků věc stará někdy i dva roky.

Malý výběr, špatná kvalita, nadsazená cena

To jsou nejčastější důvody, proč české outlety nedrží krok se západními. Představitelé obchodních řetězců se vymlouvají na menší prodejní plochy, ceny jsou prý stanovovány na sezóny a podle výkyvů kurzů se nemění. Někdy jsou až o polovinu vyšší, než za kolik je stejné zboží ve stejnou dobu k mání například v Německu. Prodejci si často nedají ani tu práci sundat z výrobku cenu v euro. V tomto případě stačí jednoduché počty nebo kalkulačka: Sdružení na obranu spotřebitele (SOS) testovalo v řetězcích C&A, Marks & Spencer, H&M či Peek & Cloppenburg či Tesco. V jednom z nich například dámské tričko za 490 korun mělo visačku 15 euro. Při dnešním kurzu (1 EUR = cca 25 CZK) by správně mělo stát 375 korun. Kabát si v tuzemském obchodu s textilem můžete koupit za čtyři tisíce korun v tzv. nové kolekci. Stejný model je ale k sehnání v zahraničí o polovinu levněji, ve výprodeji nebo v outletu. Německá značka Orsay, známá i u nás, nabízí například trička a topy po slevě od 2,90 do 9,90 eur a značkové džíny za 34,90 eur. Nikoli však v českých outletech, ale pouze v online shopu The Feminine Style. V zahraničí nakoupíte v pohodě o třicet až padesát procent levněji a často i za více (při výprodejích, v outletech atd.). Už při nákupu okolo deseti tisíc korun se vyplatí udělat si výlet do Vídně, Mnichova, Londýna nebo dokonce FoxTownu ve Švýcarsku. To je „mega mega outlet” na hranicích Švýcarska a Itálie. Protože jste mimo Evropskou unii, ještě můžete doma požádat o vrácení DPH. Ceny jsou tam neskutečně nízké. Diesel a Replay, každé zhruba za tisícovku. V Praze si nekoupíte starý model za méně než tři tisíce. Podle analytiků z Patria Finance hry se zákazníkem jsou jedním z důvodů, proč stále více lidí jezdí nakupovat za hranice.

Pastí na kupujícího jsou i nabídky tipu vše od 199 korun. Na ramínkách najdete vše od triček po zimní bundy, ale cenovky chybí. Až u pokladny se dozvíte cenu, která v mnoha případech může být i pětinásobná. Koupit samozřejmě nemusíte, ale ztracený čas vám nikdo nezaplatí. I na tento „fígl“ mají prodejci odpověď. Outletový textil dovážený do Česka většinou z Británie papírové visačky nemá, nebo jsou záměrně poškozeny výrobcem. To má zajistit, že zboží se v maloobchodech nebude prodávat za plné ceny. Prodejci samozřejmě cenu znají, ale nachytat zákazníka se občas podaří.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Srovnávat se vyplatí

Než koupíme, projděme si více prodejen, mnohdy totiž najdete stejné značkové zboží za poloviční cenu v secondhandech nebo v obchodech „druhá vlna“. U okrajových velikostí se většinou jedná o nenošené věci. Pozor na outlety, kde je cena (původní i nová) psaná rukou. Ta první je většinou nadsazena tak, aby sleva vypadala co největší. Prodejnám s nápisem Italian Style je lepší se obloukem vyhnout. Zlevňují nepřetržitě, design oděvů a obuvi je lákavý, ale po jednom vyprání nebo vycházce v nových botách můžete vše vyhodit do popelnice. Navíc, v těchto obchodech většinou neuznávají reklamace.

Chraňte si svá práva

Jestliže prodávající sice prodává výrobky za snížené ceny, avšak neupozorní spotřebitele na jejich vady (a tyto vady nejsou zcela zřejmé z povahy prodeje), může se kupující domáhat reklamace jakékoli vady či rozporu s kupní smlouvou – argument prodávajícího, že výrobek byl prodáván za sníženou cenu, sám o sobě nemůže obstát, radí advokát Mgr. Tomáš Pelikán. Při prodeji zboží za nižší cenu prodávající odpovídá za vady zcela běžným způsobem, jako je tomu při prodeji za plnou cenu, a to včetně řádné záruční odpovědnosti. To platí zejména pro výprodeje, při nichž prodávající neupozorní kupujícího na žádnou vadu prodávaného zboží. Pokud prodávající zřetelně upozorní kupujícího, že zlevněné zboží má určitou vadu, na tuto vadu se jeho odpovědnost nevztahuje. Je však vždy na prodávajícím, aby prokázal při případné reklamaci, že reklamovaná vada je právě tou vadou, na niž kupujícího při prodeji upozornil. Jestliže se mu to prokázat nepodaří, za vadu odpovídá, a to nejen pokud se vyskytne při prodeji, ale i po celou záruční dobu, která je v případě spotřebního zboží dvouletá.

  • Podle občanského zákoníku máte právo na úhradu nutných nákladů, které vám vznikly v souvislosti s reklamací – cestovní výlohy, telefonní poplatky a případně i náklady na přepravu reklamovaného zboží k poskytovateli služby.
  • Pokud byla vada uznána, může být výrobek opraven nebo vyměněn. Prodejce vám také může nabídnout vrácení peněz. U neodstranitelné vady, která nebrání používání, může být poskytnuta sleva. Objeví-li se na výrobku třikrát stejná vada nebo tři různé vady najednou, máte nárok na vrácení peněz.
  • Záruka se vztahuje i na zlevněné zboží.
  • Prodávající nemá právo odmítnout reklamaci jen proto, že již nemáte původní obal od zboží, nebo proto, že jste ztratili účtenku a schovali si jen záruční list (či naopak).
  • Jestliže vám prodejce nevrátí peníze ve stanovené lhůtě pro vyřízení reklamace, zašlete mu doporučený dopis s termínem, dokdy peníze očekáváte. Připojte, že po této lhůtě budete svá práva vymáhat soudní cestou.

Nakupujete v outletech a výprodejích?

Autor článku

Neúnavná cestovatelka po zemích známých i objevitelských, pravidelná návštěvnice fitness centra, milovnice vysokohorské turistiky v Alpách. Objevila jsem i kouzlo paraglidingu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).