Když má clearing "otevřeno" do 16:00, jak může Raiffesenbank odeslat mou platbu stejný den, když ji přes internetové bankovnictví zadám řekněme v 10 večer?
Je to myšleno tak, že to teda pošlou v 8 ráno následující den a tím pádem to musí banka příjemce připsat hned ten den?
Pak by se toto mělo týkat i transakce zadané v 7 ráno, ne?
Mimochodem, proč nefunguje clearing nonstop? Každé internetové bankovnictví to umí, tak proč ne clearing?
Clearing funguje skoro nonstop (tuším 22 nebo 23 hodin denně). Rozdíl je jen v ceně jakou si za zúčtování plateb v různé hodiny účtuje - může to být i 100 Kč.
Tak oni jí odešlou ve stejný den, jenže večer (po 17:00).
Celé je to dáno nesouladem mezi "lidským" (0-23:59) a "bankovním" (17 - 15:30) dnem.
Tedy platba odeslaná do clearingu ČNB dnes v 17:00 by měla být v cílové bance připsána ve stejný den jako platba odeslaná zítra do 15:30. Rozhodující je ale to "odeslaná do ČNB" ne zadaná v bance. Ta si totiž peníze několik hodin "suší", než je odešle do ČNB.
Ceník ČNB: http://www.cnb.cz/m2export/sites/www.cnb.cz/cs/platebni_styk/certis/download/cenik_cast_V_2008.pdf
Cenové pásma u clearingového centra ČNB mají v podstatě jediný účel - donutit banky, aby platby posílaly průběžně, proto sazba začíná v noci na nejnižších taxách a v průběhu dne se stává dražší a dražší. Protože pokud by nebyly, většina bank bude fungovat tak, že řekněmě v 18:00 po uzavření poboček zašle veškeré transakce nashromážděné za celý pracovní den najednou. A když to tak udělá několik desítek bank, systémy tomu budou muset být kapacitně nastaveny - aby během krátké doby zpracovaly všechny transakce. A zbytek dne budou nečinně běžet a čekat, jestli jim přijde aspoň jedna...