Důležitý je nejen den, kdy banka pošle platbu do clearingového centra, ale i hodina. Většina bank odesílá platbu v noci - tehdy je totiž platba pro banku nejlevnější, cena za clearing začíná na 3 haléřích.
Na rozdíl od toho mBank zasílá platbu ve zmíněných 8:00 a proto je v bance příjemce většinou ještě ten samý den, pokud banka dodržuje to, že platbu připíše okamžitě (což aktuálně nedělá třeba Komerční banka). Zatímco u všech ostatních bank je platba v bance příjemce nejdříve následující pracovní den (v Komerčce o den později).
Když jsem zadal v 9:00 převod z fia do mbank, někdy po 15té hodině v ten samý den tam byla. Mbank nesmyslně odesílá už v 8 a ne až v 10, dražší sazba je až pak. A odesílá jen ráno, ne jako většina bank i večer.
MBanka má asi nejhorší možný čas odchozích plateb. Zadám-li například příkaz k úhradě v pátek po osmé ranní hodině, peníze mBanka odesílá do ČNB až v pondělí v 8,00 !!!!!!! Naprostá šílenost. Například ve Fio zadám příkaz v pátek v 9.00 (běžná platba ) nebo zrychlenou platbu dokonce až ve 12.00 (za 1,50Kč) a mám jistotu, že ještě v pátek je platba připsána ve všech českých bankách. Kdo může tuto zhovadilost mBanky obhajovat, ať jde někam.
Ale v cílové bance (pokud připisující banka dodržuje standardy) je připsána v pondělí odpoledne úplně stejně, jako když je z jiné banky odeslána běžným způsobem během dne a ta jí odešle do clearingového centra ČNB v pátek večer.
Já o voze a ty o koze. Znovu opakuji i pro méně chápavé. Pokud z Fia odešlu peníze v pátek kolem deváté ráno ( nebo do 12.00 za poplatek 1,50Kč), obdrží je protistrana například v mBance, PS, ČS atd ještě v pátek odpoledne. Mám to opakovaně otestováno, používám to skoro každý týden v pátek. Zatímco peníze odeslané v ten samý den po 8.00 z mBanky obdrží protistrana v jiné bance nejdříve v pondělí odpoledne následující týden. Co je na tomto konstatování nepochopitelné? Jak se dá tento fakt okecat jako plus mBanky?
Ale to je jen jeden ústav. U většiny bank pokud se platba zadá standardním způsobem (a tedy bez příplatku) tak dorazí na účet příjemce nejdříve v to pondělí odpoledne.
Tak znovu:
U vetsiny bank musite platbu zadat nejpozdeji do pulnoci, vetsinou ale behem odpoledne. Platba se nasledne vecer/v noci odesila a na ucet prijemce je pripsana nekdy behem druheho dne.
Mbank naopak odesila platby az rano, takze je mozne do tech sedmi nebo kolika zadat prikaz a ten je obvykle jeste ten samy den pripsan na ucet ve druhe bance.
Jinymi slovy z vetsiny bank je pripsana platba nejdrive druhy den po zadani transakce. U mbank muze byt pri vcasnem zadani pripsana jeste ten samy den. Fio to ma mozna jeste lepsi.
Ale kdyz ve vetsine bank zadate v patek v 0:01 rano platbu, tak na ucet prijemce dorazi az v pondeli. U mbank uz v patek. Co je tedy lepsi?
Tohle si myslím, že je zbytečná kritika. Klienti ví, že platby odchází každý den jednou ve stejný čas a podle toho se zařídí. Když by mBank odesílala platby řekněme v 10:00, tak byste měl připomínku, že když zadátek příkaz k úhradě v pátek v 10:30, tak je odeslaný až v pondělí v 10:00 a že je to naprostá šílenost. A teď jdu teda, podle Vašeho tvrzení, někam :-)
Jenže většinu plateb většina lidí zadává přes den nebo k večeru, když přijde z práce, tzn., že za rozumnou "konečnou" hodinu bych považoval 20:00 - 22:00, což řada bank má. 8 hodina ranní je nedostačující a shromažduje víceméně příkazy z předešlého dne. Představa, že platba zadaná v pátek po 8 ranní odchází až v pondělí po 8 ranní, je děsivá. Někomu to může vyhovovat, ale čas jsou peníze ...
Důležité je snad připsání platby na účet, ne?
Když v normální bance zadám platbu řekněme v pátek v 9:00, tak sice do ČNB odejde ještě v pátek večer, ale v cílové bance bude stejně až v pondělí.
Pokud tu platbu zadám v mBank, tak odejde až v pondělí ráno, ale v pondělí odpoledne bude na cílovém účtě úplně stejně jako první platba.
Včera v 6:00 ráno mi známý posílal platbu z Komerční banky do FIO. Platba samozřejmě stále ještě nedorazila - čekám že dorazí dnes kolem 15:00.
Chcete tedy říci, že když zadám platbu v mBank dejme tomu v 8:30 /tedy po "uzávěrce"/, půjde až další den, tak příjemce ji bude mít na účtu připsanou ve stejnou dobu, jako když u jiné banky zadám příkaz až např. v 19:30?
Pokud banka příjemce bude dodržovat zákon (což třeba Komerční banka nedodržuje) tak ano - minimálně ve stejný den.
Je to způsobeno právě nesouladem mezi "lidským" (0-23:59) a "bankovním" (17 - 15:30) dnem.
Nerozumím, v čem KB nedodržuje zákon? Když dám někde 18. příkaz k úhradě do KB, tak mi to KB připíše 19. Ano, dozvím se o tom až 20. ale už 19 můžu ty prachy utratit či převést jinam (a běžně to tak dělám - opravdu). Myslím, že ten zákon neříká nic o tom, jak rychle má být klient o provedené bankovní transakci informován, dává termíny jen pro tu transakci. V čem tedy KB podle vás ten zákon porušuje?
No, možná si našli podobnou dírku v zákoně jako v případě papírových plateb. Mám smlouvu s devizovou společností, která má účet právě u KB a toto neoznámení mi zahraniční převody právě o 1 den zdržuje.
Ostatní velké banky s tím problém nemají.
Když má clearing "otevřeno" do 16:00, jak může Raiffesenbank odeslat mou platbu stejný den, když ji přes internetové bankovnictví zadám řekněme v 10 večer?
Je to myšleno tak, že to teda pošlou v 8 ráno následující den a tím pádem to musí banka příjemce připsat hned ten den?
Pak by se toto mělo týkat i transakce zadané v 7 ráno, ne?
Mimochodem, proč nefunguje clearing nonstop? Každé internetové bankovnictví to umí, tak proč ne clearing?
Clearing funguje skoro nonstop (tuším 22 nebo 23 hodin denně). Rozdíl je jen v ceně jakou si za zúčtování plateb v různé hodiny účtuje - může to být i 100 Kč.
Tak oni jí odešlou ve stejný den, jenže večer (po 17:00).
Celé je to dáno nesouladem mezi "lidským" (0-23:59) a "bankovním" (17 - 15:30) dnem.
Tedy platba odeslaná do clearingu ČNB dnes v 17:00 by měla být v cílové bance připsána ve stejný den jako platba odeslaná zítra do 15:30. Rozhodující je ale to "odeslaná do ČNB" ne zadaná v bance. Ta si totiž peníze několik hodin "suší", než je odešle do ČNB.
Ceník ČNB: http://www.cnb.cz/m2export/sites/www.cnb.cz/cs/platebni_styk/certis/download/cenik_cast_V_2008.pdf
Cenové pásma u clearingového centra ČNB mají v podstatě jediný účel - donutit banky, aby platby posílaly průběžně, proto sazba začíná v noci na nejnižších taxách a v průběhu dne se stává dražší a dražší. Protože pokud by nebyly, většina bank bude fungovat tak, že řekněmě v 18:00 po uzavření poboček zašle veškeré transakce nashromážděné za celý pracovní den najednou. A když to tak udělá několik desítek bank, systémy tomu budou muset být kapacitně nastaveny - aby během krátké doby zpracovaly všechny transakce. A zbytek dne budou nečinně běžet a čekat, jestli jim přijde aspoň jedna...
Kde jsou ty doby, kdy Spořitelna zpracovávala papírové příkazy do konce otevíracích hodin a nechtěla za to žádný nehorázný úplatek a transakce snad byly ještě levnější, než jsou dnes elektronické.
Nechápu, proč ČS provozující sběrný box bere příkazy jen do 12:00, když na přepážce je berou až do konce pracovní doby. Za ty nemalé poplatky by se mohli trochu smekat! Někde jsou schopni pověsit cedulku, že pokladna uzavírá 0,5 hodiny před koncem provozních hodin, tiskárny že fungují pouze do 15:00 a klientovi z toho vyjde, že ačkoliv má pobočka otevřeno do 17:00, musí tam být nejpozději ve 14:30, aby uspěl se svým klientským požadavkem. Připomíná si to některé venkovské obchody, kde sice mají taky otevřeno do 17:00, ale pečivo už je ve 14:00 vyprodané a v 15:00 dostanete mokrým hadrem, cože tam ještě v tak pozdní dobu lezete. Ale ty obchody otevírají aspoň ráno v 7:00 (mimo zahraničních řetězců některé i dřív), což se o spořce říci nedá.
Ony se do sběrných boxů můžou příkazy házet i po 12 hodině, ale zpracují se až další pracovní den. Na přepážce Vám je přímo zadají do PC i později, ale berou za to 45 Kč poplatek.
To je lepší mít Servis 24 a zpracují je až do 20 hodin.
Je ale vcelku známé, že Servis 24 velmi často nefunguje, ať regionálně nebo celorepublikově. Někdy se to nedaří ututlat a pronikne to i do médií, ale to se jedná o vícedenní poruchy. "Chvilkové" výpadky bohužel nikdo neřeší. Kdo s tímto výkřikem pracuje, ví, o čem píši.
Já Servis 24 používám poměrně často a musím říct, že se mi už hodně dlouho nestalo, že by nefungoval. /Kromě předem hlášených
odstávek, které jsou většinou v noci./
V tabulce máte 17:00, v textu půlnoc. Platí asi ta půlnoc, protože ve formuláři pro zadání platby v internetbankingu nabízejí v čase 0:00 - 11:30 zadat platbu jako expresní s tím, že bude pak bude doručena ještě týž den.
Dříve platilo, že týž den byly na clearing odeslány běžné platby zadané do 06:00 a expresní zadané do 10:00, což mi přijde jako vstřícnější, když ČNB zpracovává bez přirážky běžné platby zadané právě do těch 06:00.
Ta tabulka je podrobná, ale bohužel jde "jen" o přepsání provozních dob pro dané transakce v bankách. Chtělo to ještě se podívat na obchodní a produktové podmínky. Před pár dny to udělali na Aktuálně.cz a zjistili že Poštovní spořitelna a UniCredit obcházejí zákon, protože si to fakticky prodloužili o další den! (ta vámi uváděná uzávěrka 17:00 u PS tak platí až pro následující den)
Eh?? Tedy já vidím v tabulce u tohoto článku POBOČKA a sběrný box, takže úplně jiné téma to asi nebude :-)
Máte tem chybu u Poštovní spořitelny a UniCredit, na Aktuálně.cz to koukám mají fakt pečlivěji. Např. u UniCredit těch 10:00 platí jenom pro převody v rámci banky.