Nový tarif Českých drah: všechno zůstává, ale úplně jiné

1. 12. 2010
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Tarifní nabídka na příští rok zůstává bez radikálnějších změn co se týče ceny, ale struktura nabídky prošla zemětřesením.

Jako každý rok nás v předadventním čase naše České dráhy seznámily s tím, jak nás budou příští rok přepravovat. Letos se neuplatňuje změna sazebníku tarifů u běžných jízdenek, a tak se hlavní změny odehrávají v naprosté změně tarifních slev a jejich podmínek.  Čtěte také: České dráhy: Zdražení a komplikované slevy

Jsme stále více IN

Zákaznická karta zvaná In-karta zůstává i nadále v základní verzi dostupná za cenu 990 Kč, přičemž platí 3 roky. Její pořízení znamená pro majitele karty slevu 25 % z obyčejného jízdného (tarif In-zákazník). Historicky tato karta nahradila Z-kartu, která ještě v minulém století stála 200 Kč na rok, takže se dá očekávat, že velmi brzy se zvedne i cena za její vystavení. Nasvědčuje tomu i zásadní změna, která bude dostupná od poloviny prosince: o tarif IN 25 (nový název tarifu In-zákazník) je možné požádat jen na jeden rok, přičemž zákazník zaplatí 450 Kč namísto 990 Kč běžné In-karty. Obdobně tarif IN 25 pořízený na dva roky přijde cestujícího na 900 Kč. Pokud však cestující dosud není držitelem platné plastové In-karty, což bude valná většina případů, bude muset zaplatit i její vydání ve výši 100 korun. Za těchto okolností pozbývá nabídka na dvouletou slevu IN 25 smysl, neboť tříletá varianta vyjde o deset korun levněji. Čtěte také: Dráhy vám zaplatí za zpoždění, musíte být ale ve vlaku. Těch „ale“ je více

Nově nabízí ČD možnost přikoupit si navíc dalších 25 % slevy z obyčejného jízdného. Nabídka má název IN 50 a pro dospělé nad 26 let stojí na rok 2990 Kč, na dva roky 5980 Kč, na 3 roky 8490 Kč. Dvouletá nabídka nemá smysl, neboť se jedná o dvojnásobek ceny na jeden rok, a tříletá nabídka je zvýhodněná oproti třem ročním o 480 Kč. Při mizerné stálosti tarifní nabídky ČD se však jedná o hodně velkou sázku do loterie, nikdo neví, jaký tarif bude platit příští rok.

Nabídka In-gold, tedy roční neomezené cestování všemi vlaky v 1. třídě pouze s nutnou případnou místenkou do vlaků SuperCity vedených jednotkou Pendolino, se nově jmenuje IN 100 a s novým jízdním řádem zdražuje o 500 korun. Zákazník si však může koupit i dvouletou variantu za dvojnásobek ceny a tříletou variantu se slevou 1600 Kč. Vzhledem k astronomické výši ceny jízdenky 64 900 Kč a časové hodnotě peněz bychom však očekávali výrazně vyšší slevu u tříleté jízdenky IN 100, neboť nikdo vám nezaručí, že vlaky budou za 3 roky jezdit tehdy a tam, kde jezdí dnes, a tak, jak vám to vyhovuje.

Měšec doporučuje: pokud chcete zákaznickou kartu, berte běžnou tříletou In-kartu za 990 Kč. Tarif IN 50 se vyplatí těm, kteří obecně utratí za cesty vlakem více než 12 000 Kč ročně. Pokud zvažujete nákup jízdenky In-gold, pospěšte si, od 11. 12. bude o 500 korun dražší. Delší platnost těchto jízdenek nechte bez povšimnutí.

 Net, net a ještě jednou net

Zásadních změn se dostalo v nabídce cestování po celé síti ČD či v rámci jednotlivých krajů. Dle našeho názoru je to špatný krok, protože v tarifní džungli ČD byly právě jízdenky ČD Net a Regionet tím nejpřehlednějším, co bylo možné zakoupit, navíc bez nutnosti mít In-kartu. Čtěte také: Jezdit s vlaky Českých drah je jako loterie. Nikdy nevíte, co přijede

Před rokem byla denní celosíťová jízdenka ČD Net pro jednoho cestujícího zdražena ze 450 Kč na 600 korun, a tato cena je nyní snížena na 550 Kč. Varianta pro další až 4 lidi byla tehdy zrušena a ani dnes není obnovena.

Naopak Regionet, což je celodenní ježdění po daném kraji v osobních a spěšných vlacích za jednotnou cenu 150 Kč pro jednoho, popř. 300 Kč pro až 5 lidí, se ruší. Jako částečnou náhradu této jízdenky je možné vzít jízdenku SONE+ region, který popisujeme níže.

Regionet nahrazuje nabídka ČD Net region, která bude existovat již jen ve variantě pro jediného cestujícího, a to v těchto cenách:

  • 150 Kč pro kraje Karlovarský, Liberecký, Vysočinu a Zlínský
  • 175 Kč pro kraje Královéhradecký, Pardubický, Olomoucký, Plzeňský a Jihočeský
  • 200 Kč pro kraje Ústecký, Jihomoravský a Moravskoslezský
  • 225 Kč pro Středočeský kraj a Prahu

Zásadní výhodou je možnost využít pro cestování na tyto regionální jízdenky i vlaky kategorie od rychlíku výše. Zrušení varianty pro více cestujících však jako obvykle způsobuje, že při větším počtu spolucestujících je výhodnější jet autem. Čtěte také: Při cestování vlaky Českých drah ušetříte, ale musíte vědět jak

Měšec doporučuje: při více lidech jeďte autem. Zatímco dříve mohli jet 4 cestující z Kutné hory do Kladna a zpět za 300 korun, po novu cena vysoko přesáhne 500 korun.

Pro rodiny i o svátcích

Jízdenka SONE+ určená pro cesty skupin o max. 2 dospělých a max. 3 dětech o víkendu po celé síti ČD se nyní prodává za 150 Kč ve variantě pro osobní a spěšné vlaky, a za 450 Kč ve variantě pro všechny ostatní vlaky s povinnou místenkou do vlaků SC. Levnější varianta SONE+ je nově zrušena, dražší varianta bude stát 550 Kč, a navíc bude možné tuto jízdenku koupit i pro dny státních svátků.

SONE+ však bude mít i svou regionální variantu podobně jako ČD Net, a tyto regionální jízdenky se budou prodávat v cenách:

  • 200 Kč pro kraje Karlovarský, Liberecký, Vysočinu a Zlínský
  • 225 Kč pro kraje Královéhradecký, Pardubický, Olomoucký, Plzeňský a Jihočeský
  • 250 Kč pro kraje Ústecký, Jihomoravský a Moravskoslezský
  • 275 Kč pro Středočeský kraj a Prahu

Cestování ve volných dnech pro rodiny po celém kraji tak zlevní z 300 Kč, a navíc bude možné využít i vlaky vyšších kategorií.

Jezdíte vlakem, jakou slevu nejčastěji používáte?

eLiška odchází do tarifního nebe

eLiška byla dříve naprosto bombastickou nabídkou ČD. Za cenu nejdříve 140 Kč, poté 160 Kč bylo možné jet např. ze Zlína do Karlových Varů jakýmkoliv vlakem mimo vlaky SuperCity, a to ještě v době, kdy se jinak za vlaky IC/EC připlácelo 60 korun. V případech prodeje tzv. šťastných eLišek se dalo rovněž jet z Brna do Prahy EC vlakem za 35 korun. Pro její výhodnost raketově rostla její obliba a před rokem bylo nemožné koupit eLišku např. na relaci Praha – Ostrava několik týdnů dopředu. Proto přišel zásah shůry, přehledný jednotný ceník byl zrušen a namísto cestování mezi krajskými městy byla zavedena možnost cestovat mezi více než stovkou větších měst. Avšak sleva oproti běžné zákaznické ceně byla nevýrazná. Jejímu využití nenapomohly ani prodeje na nádražích, nikoliv pouze na internetu či v automatech. Zároveň v polovině tohoto roku byly zavedeny nové jízdenky Sporotiket, které jsme popsali v článku: SporoTiket, další marný pokus Českých drah

Nová nabídka SporoTiket Česko do sebe integruje jízdenky eLiška a SporoTiket. Je dostupná pro stejné odjezdové stanice jako dosud eLiška, musí být koupena nejpozději den před odjezdem, má 3 cenové úrovně, přičemž první platí v předprodeji nejpozději 7 dnů před odjezdem, druhá v předprodeji do 3 dnů před odjezdem, a třetí cenová úroveň je platná pro nákupy nejpozději den před odjezdem. Cestující s platnou In-kartou mají nárok na slevu z ceny.

Jak je u ČD dobrým zvykem, cenová tabulka této nabídky je naprosto nepřehledná. Pro příklad tedy vybereme ceny jízdenek Praha hl. n. – Ostrava hl. n. a Brno hl. n. – České Budějovice hl. n.

Jízdenka pro dospělou osobu starší 26 let z Prahy do Ostravy (356 km)

  • Obyčejné jízdné: 438 Kč
  • In-zákazník (držitel In-karty): 329 Kč
  • eLiška (držitel In-karty): 260 Kč dřívější nákup, pozdější nákup 300 Kč
  • SporoTiket (bez In-karty): 330 Kč
  • SporoTiket Česko (držitel In-karty): 230 Kč/260 Kč/290 Kč
  • SporoTiket Česko (bez In-karty): 310 Kč/350 Kč/390 Kč

Jízdenka pro dospělou osobu starší 26 let z Brna do Českých Budějovic přes Jihlavu (236 km)

  • Obyčejné jízdné: 294 Kč
  • In-zákazník (držitel In-karty): 221 Kč
  • eLiška (držitel In-karty): 180 Kč dřívější nákup, pozdější nákup 200 Kč
  • SporoTiket (bez In-karty): 230 Kč
  • SporoTiket Česko (držitel In-karty): 150 Kč/180 Kč/200 Kč
  • SporoTiket Česko (bez In-karty): 200 Kč/220 Kč/240 Kč

Nabídka SporoTiket Česko je relativně výhodným počinem zejména pro držitele In-karty. Byla odstraněna podmínka využití přímého vlaku, což ji degradovalo k běžné nepoužitelnosti. Jelikož se jedná o nabídku na delší cestování nad 50 km, dá se tato cesta naplánovat i s předstihem a tak je možné i pro nedržitele zákaznické In-karty získat jízdenku na vlak za solidní cenu.

Měšec doporučuje: SporoTiket Česko z Prahy do Ostravy kupovaný více jak týden dopředu přijde majitele In-karty na 230 Kč, zákaznické jízdné s aplikací IN 50 na 219 Kč. Spíše než investice do „dražší In-karty“ využijte nákupu SporoTiketů s předstihem.

Další změny

České dráhy snižují slevu při pořízení zpáteční s jízdenky z 10% na polovinu, a to s odůvodněním, že tato sleva dle průzkumů stačí. Jakákoliv sleva je dobrá, a nižší sleva znamená dražší cestování, které znamená menší poptávku. Zajímavé téma: Po Evropě autem, busem, letadlem či vlakem? Porovnali jsme ceny

bitcoin_smenarna

Cena za přepravu kola v režimu úschova během přepravy (přijdu k vlaku s kolem, a je-li volné místo, zaplatím průvodčímu cenu za přepravu a jedu) klesá o 50% na 15 Kč, což je chvályhodné, a spolu s narůstajícím počtem vlaků schopných vozit kola v tomto režimu tak mohou získat ČD další skupinu klientů, která byla dosud odkázána na poněkud nepohodlné usazování kol na střešní nosiče aut spolu s nuceným návratem do místa odstavení auta.

Džungle nekončí

Jako každý rok můžeme znovu říci, že snaha o zjednodušení tarifní nabídky se opět ukázala jako marná. Ti, kdo se dokázali zorientovat v současném tarifu, budou po změně jízdního řádu opět v koncích. Že v tarifu nemá jasno ani samotné marketingové oddělení ČD, to dokládá tento citát z tiskové zprávy ČD z 22. listopadu tohoto roku: SporoTikety Česko si však mohou nově koupit i lidé bez zákaznické slevy na In-kartě ČD. Přátelé, vždyť sami na svém webu píšete, že SporoTiket je jízdenka pro cestování mezi krajskými městy pro všechny cestující bez průkazů na slevu.

Tip pro České dráhy: trendem jsou paušály za rozumnou cenu, vemte to v potaz a příští rok už bez faux-pas zjednodušte ceník.

Autor článku

Autor se dlouhodobě věnuje problematice práva a dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).