Zloděj křičí a ukazuje na ty, co nějaký důvod zdražovat mají... viz článek https://www.mesec.cz/clanky/proc-obchodnici-pohonne-hmoty-zdrazuji-rychle-ale-zlevnuji-pomalu/
"Průměrná marže u nafty byla podle Stanjury ještě v únoru 3,03 Kč na litr a v březnu už 4,91 Kč na litr. U benzinu Natural byla v únoru marže 2,29 Kč na litr a v březnu 4,39 Kč na litr. Výsledky monitoringu zveřejní ministerstvo financí na svém webu."
Tak jsem si spočítal kolik činí DPH z ceny paliv (bez spotřební dani), když stojí palivo 50Kč (8,67Kč) a když stojí 30Kč (5,20Kč). Narůst o více než 3Kč. Marže se dle článku zvýšila o 2Kč. Stát pasivně vybírá DPH. Benzínky řeší prodej, fixní náklady, zásoby, objednávky...
Když už ukazovat na toho, kdo nejvíc zvyšuje své marže/DPH na ceně paliv, chybí tam tato informace...
Tak nedávno byl v ČT nějaký diskusní pořad,kde proti sobě seděla Švihlíková a Schillerová a na druhé straně nějaký snad ministr dopravy (?) a ekonomický a bankovní expert. A tito oba svorně tvrdili,že jakékoliv snížení DPH,regulace marže či zastropování , zkrátka nedej bože jakýkoliv zásah do ceny PHM je naprostý nesmysl a způsobí nám ve výsledku škody. A hop,je to tady :-)! A teď se v tom vyznejte.
Porad nejak nechapu, proc je na naftu nizsi dan, nez na benzin. Vzhledem k vyssi hustote a vyhrevnosti by mela byt naopak vyssi, nebo by se mela pocitat podle hmotnosti a ne objemu. Jo, jasne, zemedelci by meli drazsi naftu do traktoru, ale aspon by ty traktory neotravovaly v takove mire vzduch ve mestech.
Protože v naftě existuje konkurence mezi státy. Když kamion jede X tisíc kilometrů, tak může reálně tankovat v několika státech. Když budete mít daň příliš vysokou, nenatankuje u vás a vy přijdete o příjem. A i vnitrostátní dopravci budou ječet, že mají moc vysoké náklady. Naftové osobáky se s tím pak svezou.
Zato benzín používají prakticky výhradně osobní auta, u kterých jezdit do okolních států za levnějším benzínem (většinou) nedává smysl a jejich řidiči nemají žádnou nátlakovou organizaci, takže ty můžete skřípnout víc.