Tohle je super článek!
Je úžasné kam se sdílená eknomika všude dostala. Od sdílení ubytování na airbnb.com, přes sdílené finance a P2P půjčky na zonky.cz nebo banking-online.cz až po sdílení kol. Paráda. Moc se těším na autonomní auta a jejich sdílení.
Pak už z rčení, že auta a ženy se nepůjčují zůstanou jen ty ženy.
Na první pohled to vypadá skvěle, ale jen do stádia, než to přeroste určitou mez. Pak to skončí ucpanými ulicemi a zábradlím obsypaným uzamčenými koly - ostatně takto to dopadlo v řadě měst v Číně, kde kola nakonec končí na skládkách.
Podobně to dopadne se sdílenými auty, která budou zabírat parkovací místa.
Konkrétně v Praze je jediným masovým řešením přepravy MHD s důrazem na metro.
U těch kol je škoda, že firmy příliš omezují dobu zapůjčení. Když Rekola začínala, bylo možné si je půjčit i na několik dní a vyrazit tak na výlet mimo Prahu. Bylo to tak řešením pro ty, kteří z nějakého důvodu nemohou mít kolo vlastní (malý byt, absence výtahu, absence kolárny/kočárkárny v domě), že si za roční paušál mohou kdykoliv nějaké půjčit a vyrazit na výlet. Nyní, místo toho, aby byla nějaká stanoviště na cyklostezkách vedoucích ven z Prahy, tak jsou obsypaná zábradlí kolem Vltavy (v tom lepším případě). Pokud počet kol výrazně vzroste, nebude na některých místech vůbec k hnutí.
Jsem toho názoru, že je to řetězec sestávající z mnoha článků. Kdybych si troufl celý řetězec pojmenovat, pak bych volil slovo neukázněnost nebo lidovější vyjebávání.
Ten řetězec se skládá z ježdění po chodníku a chození po cyklistických stezkách a městské policie, která kouká nevidět. Ale začíná každému (skoro), v hlavě. Ten pocit proč by měl dodržovat byť i smyslný předpis/nařízení, nebo být jenom slušný, když ten píp na Hradě, parlamentu, senátu, radnici (naprosto svobodně si doplňte až k té paní co vás škaredě koukla), nemusí a nic se mu nestane.
A tak v naší zemi je prezidentem 7x pravomocně odsouzená osoba, premiérem agent STB (ale jen její ekonomické sekce) a policie je to druhé nejhorší, hned po zlodějích a násilnících, s čím se můžeme setkat. A protože metr cyklostezky stojí tolik, jako by to byla 4-proudá dálnice a ta dálnice jako metro, je jich málo. A nevím jestli může být útěchou, že se ta dálnice propadá a blíží se tedy metru. Ale jsem optimista :-)
Nevěřím tomu, že někdo prodá auto, aby jezdil sdíleným (stejně jako vidím krajně nepravděpodobné, že někdo prodá kolo, když jsou tu sdílená). Možnost půjčit si auto už tu dávno je - jsou tu autopůjčovny, sám jejich služeb s kamarády využívám (pro výlety mimo Prahu, zejména do zahraničí). Výhodou autopůjčoven je, že mají vlastní parkoviště (u nádraží, u letiště, my nejvíce využíváme Pražskou plynárenskou, protože auto na zemní plyn se nám při našich velkých nájezdech vyplatí), takže nezabírají místa po Praze. Hlavně Praha je ve světovém srovnání luxusně zasíťovaná MHD, opravdu nemá smysl podporovat přesedání z MHD na automobilovou dopravu.
Já takového člověka znám - měl dlouhodobě nájezd okolo 7000 km ročně a zjistil, že sdílené auto ho vyjde mnohem levněji než provoz vlastního. Navíc autopůjčovny jsou alespoň tady v Brně výrazně dražší a vhodnější spíše pro delší dobu zápůjčky v řádu týdnů. Pokud potřebuju auto vždycky jen na pár hodin nebo několik dní, vyjde sdílené mnohem levněji než z autopůjčovny.
Taky záleží na zeměpisné poloze. Kolo jde používat třeba v okolí Mělníka, kde je rovina. Ale v Praze je to úplná blbost a nesmysl. Bohužel zrovna tam maji koloteroristi svoje silný lobby tak se do jejeich stezek investujou miliony :-( Kdyby se alepsoň oblíkali na kolo jako lidi a né jako vetřelec zkříženej s masařkou.
V Praze je kolo spíše sportovní náčiní, než dopravní prostředek. V málo firmách je dostatečně komfortní možnost osprchování (tak, aby se zvládla ráno osprchovat třeba čtvrtina zaměstnanců) a lidé se sjíždějí většinou z celé Prahy (něco jiného by to bylo, kdyby třeba třetina zaměstnanců dojížděla z max. 5 kilometrové vzdálenosti). Když se k tomu přičte nevhodný terén a velmi hustá zástavba v centru, která komplikuje vedení cyklostezek, které tak často vedou po silnici nebo po chodníku, tak to fakt není budoucnost.
Něco jiného by byla kola coby sportovní náčiní - jak jsem psal výše, vybudovat půjčovny kol na "výpadových" cyklostezkách ven z Prahy s dobrou dostupností MHD s možností půjčit si kolo i na několik dní. Pak by opravdu mělo smysl pro některé lidi se vzdát vlastnictví kola, případně přilákat ty, kteří by rádi na kole jezdili a nemají ho kde mít. Akutální situace je výhodná snad jen pro turisty, kteří ale kvůli svému počtu (a tendenci se "houfovat") a někdy neukázněnému chování zapřičiňují spíše snahu o různé regulace (viz uvažované uzavření centra pro kola úplně).
Celé slavné sdílení je tak akorát vlhký sen lidí, co touží buď vlastnit něco, co si nemůžou dovolit, nebo druhé party, co něco má a touží na tom zbohatnout. Sdílení bude dobré jen do doby, než se něco vysype. U bytu se třeba rozbije cosi od elektřiny nebo zařve vodovodní baterie, u auta nebo kola stačí píchnout. A opravu musí někdo zatáhnout. U té baterie se taky klidně může stát, že několik dní poteče voda do kanálu. Nájemník to řešit nebude, on si přece zaplatil. Stejně tak nebude řešit nějakou opravu, on si přece zaplatil, a tak chce funkční kolo, auto, byt... On se taky podle toho k předmětu výpůjčky chová, jeho to není, co by se staral. A majitel chce mít taky svoje jisté. Dneska to začíná, ceny jsou nízké, za pár let se to už nevyplatí, náklady se budou rovnat výnosům, tak to majitelé stáhnou a bude vymalováno.
Před několika roky se taky lidi radovali, jak se soukromou konkurencí budou nízké nájmy a lidi si budou moci vybírat podle peněženky. Pravda je taková, že nájmy vyletěly do astronomické výše, ceny bytů jakbysmet, a bydlení se pomalu stává luxusem. Já se obávám, že sdílená ekonomika to postupně vezme po úplně stejné trajektorii.
Rekola jsou dotacožrouti. Jsou součástí pražské auto*matí cyklolobby. "Potřebujeme dotaci, abychom byli v zisku."
Není pravda, že ofo v Praze není - už jsem viděl několik kol ve Stromovce. Bez dotací, bez kamarádíčků na magistrátu, prostě zaplaví lacinými čínskými koly město. Nulové nároky na zastoupení, žádná pobočka, nulové náklady na opravu byciklů - rozbité kolo zůstane někde ležet a místo něj pošlou z Číny nové, které se za dvě tři jízdy zaplatí.
Ten článek psal nějaký schizofrenik? je článek o sdílení kol nebo je (PR) článek reklama na nějakou banku, kdyžse do úvodu v"vloudily" uplně jiné kecy nesouvisející s bikesharingem
navíc je to bývalý cetelem, splátky, lichva, leasing... pochybuji, že na poplatkách okradou "klienta"