Když jsem od spořitelny odcházel, pokaždé mi volali proč ruším daný produkt. Vždy jsem jim řekl, že z konkrétního důvodu a že mají možnost problém řešit. No a výsledkem, absolutní nezájem o klienta.
Posléze jsem začal řešit, kdo mi to za spořitelny vlastě volá. A byl to student na brigádě, maminka na mateřské dovolené, důchodkyně atd.
Pochopil jsem,že smyslem telefonátu je u klienta vzbudit pocit, že o něj má banka zájem ale ve skutečnosti na něj kašle.
Takže zjednodušeně řečeno, banka k ničemu, nezájem o klienta a ještě otravuje telefonáty.
Jsem aktivním klientem ČS od roku 1995. Je pravda, že začátky byly krušné, ale to u všech bank. První bankomat, první autentizační kalkulátor, první vkladomat. Ale postupně se to dalo.
Dále je pravda, že občas jsem čelil nějakému tomu nesmyslného poplatku, ale to se také brzo poddalo.
Dneska jsem už klientem sekce Blue, mám všechno zdarma, perfektní servis a skutečně se mohu na Spořku spolehnout. A když náhodou najdu někde jinde něco lepšího, nic mi přece nebrání v tom, abych to také nevyužil. Ale i jinde jsem se hodně spálil, namátkou třeba KB, ČSOB nebo mBank.
Není důvod se "handrkovat" - banka má jednoduše vydaný sazebník, který se mi buďto líbí nebo ne, tak ho buďto akceptuji nebo můžu jít jinam. A aktuální podmínky obyčejného balíčku Účet s MZF jsou celkem vstřícné, nesporně ještě lepší, než byli u OÚČS II, jehož prodej ukončila ČS vloni.
Já jsem byl taky v segmentu Blue (kde jsem prakticky "začínal", předtím jsem ČS dost dlouho odolával a je fakt, že příliš neměla co nabídnout klientovi, co byl zařízený jinde), po určitých změnách v produktové nabídce (ukončení II. pilíře a původní řady kreditních karet) jsem se uchýlil ke službě Erste Premier, kde byly paradoxně podmínky ještě mírnější (stačí splnit prakticky jen obrat), ale příliš to nenaplnilo moje očekávání (tváří se hodně hogo fogo, ale koneckonců nenabízí více než obyčejný retail), účet jsem si chtěl ale ještě ponechat, protože od nedávných dob Blue mi zůstaly ještě na majetkovém účtu nějaké podílové listy, takže volba byla buďto Základní účet bez poplatku za vedení (sice včetně karty, ale výměnou prakticky za nepoužitelný platební styk - zpoplatněné odchozí platby) anebo Účet se službou MZF, který je při splnění podmínek bez poplatku a bezproblémově použitelný...
Jediná podmínka, co mi vadila nejvíce byla nutnost uskutečnění aspoň 1 platby kartou (debetní kartu k běžnému účtu používám nejvýše na příležitostné vklady vkladomatem, ale pamatovat si, že ni "musím" zaplatit nechci), tak jsem si požádal o kreditní kartu, kterou používám normálně a podmínka se tak započítá (a karta je vedena bez poplatku za vedení při útratě aspoň 3000 Kč měsíčně).
Vím, že spousta klientů může mít problém překousnout, ale stejně tak má banka si právo stanovit kritéria, podle nichž by chtěla dosáhnout, aby klienti využívali i jiné služby, na kterých může už i reálně něco vydělat (ostatně pokud by mně mělo stačit přijmout výplatu či důchod, abych si ji na několikrát po pár stokorunách vybíral za měsíc z bankomatu, tak bych taky právě neměl motivaci mít účet u ČS, ale zvolil bych si banku s jednoduššími podmínkami - ostatně je to férový obchod, banka by stejně ze mě nic neměla a když si nějaká nízkonákladová banka myslím, že mě jako klienta dokáže vytěžit lépe, tak budiž, to je zase její obchodní rozhodnutí - jen já můžu mít jako klient akorát problém, až u ni budu poptávat služby jako třeba hypotéka, levný účelový úvěr ze stavebního spoření, kreditní kartu či investice a budu chtít, aby to vzájemně nějak fungovalo)...
V neposlední řadě ono to bude pořád jen o kompromisech - u žádné konkrétní banky nelze dosáhnout stavu, kdy mě na něčem nakonec "neodrbe", s největší pravděpodobností třeba na nevýhodných lichvářských kurzech cizích měn při použití karty v zahraničí či zahraničním platebním styku - ale to vesměs platí i u "levné" banky, takže klient, který to nechce sledovat a "lepit" si služby z deseti účtů v pěti bankách to stejně nakonec nějak zaplatí (leč to nebude na výpisu vidět, třebaže tam žádná položka "poplatek" ani figurovat nebude).
Ten chyták je v tom, že tohle je v každé bance, včetně těch "levných" - jeden příklad za všechny - mBank - kdysi "bezpoplatková" banka, nyní se chová hůře, než nějaký moloch... Debetní kartu bude mít klient bez poplatku, jen pokud ní utratí platbami u obchodníka aspoň 1500 Kč měsíčně a výběry z bankomatu jsou taky bez poplatku jen při výběru aspoň 1500 Kč - pokud zákazník nemá jako hobby po večerech čtení poslední revize sazebníku poplatků a bude svůj účet používat tak, jak byl třeba dosud zvyklý, tak už se to sype - 29 Kč sem, 29 Kč tam.
Zatímco u té ČS se až tak hodně zásadního nestane - klientovi pořád zůstane starší typ již neprodávaného účtu vedeného dle původních podmínek, "jen" může případně přijít o výhody toho novějšího účtu (třeba by si "pouze" platil (nebo předplácel z odměnového programu) u OÚČS II balíček transakcí, na který by měl nárok v ceně Účtu s MZF, pokud by své chování nemusel měnit vůbec) - u mBank by si zákazník příliš nevybral a změna se dotkne každého stejně.
Samozřejmě nelze paušalizovat, existují samozřejmě i plošní změny, které se můžou dotknout určitých klientů - banky se obecně snaží třeba zejména omezovat práci s hotovostí, kterou je zpracovávat relativně nákladné a místo využívání pokladen preferují například modernější vkladomaty levnější na provoz (na druhé straně "levné" banky dosud neumí s hotovostí pracovat vůbec žádným způsobem - třeba ta mBank zprovoznila svůj první vkladomat letos, ač ho poprvé slibovala v roce 2008).
Ale jdi ty. mBanka se chová, ve srovnání se svými vlastními slliby hodně špatně, hodně se zhoršila. Ale jestli to chceš srovnávat s tím čím to srovnáváš... škoda něco psát. Snad jen, že se tímhle chováním přiblížila Spořce, KB atd. To, že má něco zdarma s nějakou podmínkou ji nestaví nad Spořku, která na tom není lépe.
Což sice znamená, že není důvod jít k mBance, jenže jestliže nechceš jít k mBance, tak potom není ani důvod jít ani ke Spořce.
Rozdíl ve prospěch Spořky je jediný: klienti jsou zvyklí, a tak nějak to i od ní očekávají.
Na druhou stranu jsou tu i banky, kde si klienti zvykly, že tato banka takové podrazy nedělá. Již skoro 20 let. A Spořka to opravdu není.
Také jsem byl u CS. Dlouho. Ale nějak mne nenadchly.
Pomalá modernizace. Moloch. Když jsem přišel žádat o půjčku, tak jako dobrému a dlouhodobému klientovi mi nabídli vyšší úrok než konkurence.
Stejné u hypošky - ukončení fixace, splácení na 1+, ale nabídnuty horší podmínky než konkurence.
Vrátil bych se k nim. Pokud bude vlastněna českým vlastníkem, tak jsem zpět téměř okamžitě.
Zdroj CT24:
Skupina Erste Group Bank, která Českou spořitelnu ovládá, v roce 2015 dostala do ztráty 1,44 miliardy eur (39,63 miliardy korun).
Za rok 2015 poslala CS Erste Group 11miliar Kc.
Celkem za roky 2013, 2014, 2015 je to cca 27miliard Kc.
CS prošla před prodejem masivním státním očištěním od nekvalitních úvěrů za více než 40 miliard korun a byl doplněn její kapitál. Prodejní cenu 19 miliard korun proto mnozí ekonomové považovali za poměrně nízkou.
A bohužel CS podporuje think-tank Evropské hodnoty, který rozhodně evropskými hodnotami neoplývá. :-(
velke banky typu Ceska sporitelna, Komercni banka se zameruji na firmy + movitejsi zakazniky. Pro tyto klienty je samozrejme vedeni uctu a spousta veci zdarma a parametry produktu (urokove sazby uveru atd) jsou take uplne nekde jinde, nez pro "bezneho obcana" a obecne sluzby jsou hodne nadstandardni! Na druhe strane zamestnanec, ktery bere 20 tisic korun neni cilova skupina pro tyto banky, pokud u nich prece jenom jsou pak jsou jim uctovany poplatky klidne i v radech stokorun mesicne. Je pak na kazdem, zda chce byt u banky, kde pro nadstandardni sluzby plati nejaka kriteria, ktera nedosahuje, nebo prejde k low-cost bankam, kde bude mit ucet zadarmo i pri malem obratu.
Když mám velkou banku která má zájem o movité, tak ať nabídnou lepší služby.....
Zrovnejme dve banky. Jedna měsíčně střadatele odrbe o xxxKč. Druhá zdarma. Služby na stejné úrovni. Co si pak vybrat?
Kdysi dávno jsem byl u Unicredit bank. A tam jsem měl osobní bankéřku, znala mne, kontaktovala mne pouze ona a také na podpis smluv jezdila ke mne do firmy. Tak si představuju služby za které rád zaplatím.
Banky jsou firmy jako jiné, jejímž účelem je generovat zisk a tak by měly být i posuzovány. Jinak, vadí vám kuřáci? Oni utratí denně za cigarety jako klient České spořitelny za měsíc a ještě si ničí zdraví. Jsou to přece jejich peníze (jak klientů ČS, tak i kuřáků). Vy sám jíte je tak, aby jste neumřel hlady (pijete jen vodu)? Oblékáte se jen tak aby jste neumrzl? A vůbec utrácíte peníze přísně účelně? Nechtěl byste se starat raději o sebe?
Už jsem to tu psal, domnívám se, že většina lidí (a já k nim patřím) si vždy nekupují zboží (služby) s nejnižší cenou, důvody jsou různé a je mi to jedno, jsou to přece jejich peníze. Proč by zrovna klienti České spořitelny měli být hloupější? Mně třeba slouží dobře už 16 let hodinky za 2.000 Kč. Co si myslím o lidech, kteří mají hodinky stejné užitné hodnoty (ukazují čas a datum) desetkrát dražší? Nic.
Jinak: Proč bych si měl kupovat hodinky s datumovkou za 2.000 Kč, když mi stejnou službu poskytne jedna z funkcí v mobilu, za kterou nepřiplácím nic. (Navíc tam je bez příplatku i budík a diář.)
To, že se dají koupit za desetinásobek (ba i jiné, větší násobky) přeci.... co vlastně? Co znamená, že existují hodinky za desetinásobek?
Lidi si za lepší připlácejí. I já to dělám. Ale Spořka není lepší "zboží", za které má smysl připlácet. Možná pro někoho, kdo má z nějakého důvodu potřebu chodit často na pobočku, a má shodou okolnostíá pobočku Spořky poblíž, může mít smysl. Ale pro běžného člověka ne.
I já mám mobil, který ukazuje čas a datum, přestože jsem vyhodil 2.000 Kč za hodinky, ale nemyslím si, že jsem hloupější, než ten kdo hodinky nemá a zjišťuje čas na mobilu. Mám důvod proč ty hodinky mám, jiný ten důvod nemá. Lidé přece nejsou roboti, aby stále jednali racionálně. A myslíte, že ti chytřejší (mající bezpoplatkovou banku) mají větší úspory než klienti ČS? Já si myslím, že ty peníze ušetřené za poplatky, utratí za jiné zbytečnosti.
Mám dvě bezpoplatkové banky a to, co ušetřím na poplatcích, užiju třeba na dárek k Vánocům. Proč bych se měla radovat z toho, že jsem přispěla molochu k jeho dost velkému výdělku, aby on mohl z mých peněz dotovat důchodce v jiném státě? Ti si radši koupím třeba drobnost nebo větší drobnost a udělám radost sobě nebo někomu v mém okolí.
No jo. V pondělí jsme to řešili při obědě. Prý "Přišel mi výpis, teď po mě chtějí nově 200 za měsíc, chci odejít. Poraď mi kam."
Poradil jsem na emoce nesázet, a prostě odejít. Handrkovat se s retenčním oddělením nemá smysl, za 3 měsíce zavedou nové poplatky, na které se "sleva" nebude vztahovat, ta je navíc časově omezená. Kdepak, škoda časů a "emocí", je lépe to vyřešit bez emocí a jednou provždy.
Jako založit si PR na emocích - proč ne. Ještě by to chtělo pro racionálně uvažující zákazníky to ještě vyfutrovat určitou úrovní služeb.
Jinak spořku si spíš spojuji se socialistickou a postsocialistickou hrůzou než s tím, co tam bylo před 200 lety. Teď jsem si tam sice po 20leté přestávce otevřel účet, ale s moc přesvědčivými výkony jsem se teda nesetkal. Neumím si přestavit, že bych ji někomu s klidným svědomím doporučil.
Českou spořitelnu nikdy více! Že to je moloch, to bych možná překousla, ale to, jak mne odrbali na provizích, když jsem zvažovala, že bych se možná věnovala finančnímu poradenství, bylo neskutečné, stejně jako vysvětlení jejich ombudsmana, který to prošetřoval jako stížnost. Nikdy mi nedokázali vysvětlit, proč provizi dostal poradce firmy ABC a nikoli já jako poradce firmy XYZ, že prý mne řídil!! Větší stupidita je fakt nenapadla. Když jsem pak viděla, jak se chovají k prodejcům svých produktů, tak jsem se vším sekla, protože tolik svinstva jsem v životě nepotkala. A celá slavná ČSAS mi nesmí přes práh, i kdyby to byla jediná banka v Čechách. Ať si řídí volský potah a může do něj zapřáhnout i ombudsmana.
Měl jsem tam dlouho účet, byl můj první a měl jsem k němu tak nějak vztah, pak ale jejich služby začaly vyvolávat právě emoce a to v převážné většině záporné. Stálé zdražování poplatků, když jsem sháněl půjčku, tak nabídnuté podmínky byly druhé nejdražší co jsem oběhl, neustálé obtěžování telefonáty a nabídky pseudoslužeb, ale tak nějak jsem stále věřil, že se to zlepší, jen to většímu ústavu holt déle trvá než zareaguje. K odchodu mě definitivně postrčilo to, že jsem na pobočce byl projevit nesouhlas se změnou, prý mám starý typ účtu a musím si udělat nový, kde poplatky budou dvakrát takové a paní na pobočce mě řekla, že když zavolám na jejich infolinku, tak tam mohu domluvit nejen že nezdraží, ale podmínky ještě lepší než mám současně. Když jsem se zeptal proč to neudělá sama, tak pravila že nemůže, že musím volat. Tak jsem odešel, nebudu svěřovat své peníze ústavu, který nevěří vlastním zaměstnancům. Prozatím jsem nikdy nelitoval, syn je jinde a manželka je právě ve stavu převádění účtu jinam.
Stále nechápu, co klienty drží u těchto molochů kromě vlastní lenosti a neochoty měnit. ČS udělala ve své době geniální tah a naučila plnoleté studenty využívat její služby zčásti zdarma, jenže, potom se poplatky začaly neúměrně navyšovat. Ale zase mohla vsadit na širokou síť poboček a bankomatů. Dnes, se službami zdarma u konkurentů, včetně výběrů ze všech bankomatů ČS ztratila většinu výhod. Pokud si tedy klient nepotřebuje pokecat s lidmi na přepážce a přitom za služby zaplatit nehorázné poplatky. Ale zase lepší, než chodit oblažovat doktory s pseudoproblémy. Mám Equa a jsem spokojený.
Odešel jsem od České spořitelny k Poštovní, ale když tam zavedli podmínku příjmu, tak jsem šel ještě jinam. Mám založeno více účtů a při zavedení poplatků u některého z nich jsem připraven takový účet zrušit. Z uvedených mi nyní nejvíce slouží Equa. Tuto banku mám také v tzv. chytrém mobilu. Starším lidem doporučuji založit si účet na poště, která je blíže, než pobočka České spořitelny. U České spořitelny spořím Doplňkové penzijní spoření a můžu on-line sledovat, jak to investovali, že zůstatek na účtu se snižuje.