........... zákon obsahuje vlastní definici toho, podle jakých hledisek má být „obtížnost pracovních podmínek“ posuzována. Stanoví, že „pracovní podmínky se posuzují podle obtížnosti pracovních režimů vyplývajících z rozvržení pracovní doby, například do směn, dnů pracovního klidu, na práci v noci nebo práci přesčas, podle škodlivosti nebo obtížnosti dané působením jiných negativních vlivů pracovního prostředí a podle rizikovosti pracovního prostředí.
==========================
No,kdyby měla být litera tohoto zákona striktně dodržována,tak řadoví robotníci by měli být nadstandartně ohodnoceni a vedoucí pracovníci by šli o žebrácké holi.A kdyby to mělo být opravdu ("podle směn,dnů pracovního klidu,na práci v noci nebo práci přesčas,podle škodlivosti nebo obtížnosti dané působením jiných negativních vlivů pracovního prostředí a podle rizikovosti pracovního prostředí a hlavně výkonu"),tak vůbec nejlépe by byli ohodnoceni hutníci a havíři.To by kapitalistům asi jeblo.:-)
Pravda,odbočil jsem.Ovšem,podmínky oné práce budou všude stejné,až na tu drahotu.Řidič České pošty jezdící po Praze,jezdí třeba po jedné čtvrti a ten řidič v Olomouci jezdí také po městě,ale protože je město menší,tak zajíždí ještě do okolních,nevím jak vzdálených a kolika děr.Tady je rozdíl skutečně jen v těch životních nákladech.Ale nikdo nenutí řidiče z Prahy,aby byl v Praze s dražšími životními náklady a naopak,řidič z Olomouce aby vydělal,tak se přece nemusí kvůli tomu přestěhovat do Prahy.Plat mají mít stejný!To rozhodně.
No a kruh se uzavřel...
Pokud budou manažeři vykonávat práci řidiče, tak budou mít mzdu řidiče.
Kdyby totiž způsobili dopravní nehodu, stal se jim pracovní úraz, nebo cokoliv obdobného a nevykonávali by práci dle pracovní smlouvy, tak by z toho zaměstnavatel měl poměrně velký problém.
Takže, doporučovaná rada je sice rádoby vtipná, ale nerealizovatelná.
Jsem zvědav, jakým směrem se bude situace dále vyvíjet. Pokud by to skutečně dopadlo tak, že firmy budou povinny platit v regionech stejně jako ve velkých městech, nic je nebude motivovat stavět další provozy v těch regionech, ale raději se budou stěhovat do měst, kde za ty stejné peníze budou mít větší výběr z kvalifikované pracovní síly. To povede k ještě větší nezaměstnanosti v regionech a odlivu obyvatelstva směrem do měst.
To je podle me dost chybna uvaha. Pisete "za ty stejné peníze", jenze ty penize budou vyssi nez dnes, kdyz budou muset dorovnat platy v regionech na platy ve velkych mestech(kde by jim za regionalni almuznu nikdo nedelal). Proto bude lepsi naopak zrusit provozy ve mestech, aby nemuseli lidem davat vic.
Uvidíme, pracoval jsem ve firmě, která přesunula značnou část svého provozu (část callcentra a administrativy) z Prahy do Brna právě kvůli mzdovým úsporám. Pokud by v Brně musela platit stejně nedávalo by to smysl.
Každopádně se nebojím, že by trh tohle u většiny firem nevyřešil, v nevýhodě budou právě takové firmy, které z podstaty své činnosti musí být přítomné všude - třeba ta Česká pošta.
Co si pamatuji já, tak rozjezd v Brně byl velmi obtížný a trval několik let, nabrání dostatečného množství zaměstnanců bylo velmi obtížné, nakonec se vyřešilo přesunem části zaměstnanců z Prahy (ti, kteří stejně pocházeli z Moravy), takže se asi moc neušetřilo, ale když už se zavelelo "krleš", bylo rozhodnuto, že se projekt dotáhne do konce.
Každopádně si nedovedu představit banku nebo pojišťovnu s celostátní působností, která nebude mít podstatnou část zaměstnanců v Praze.
Já si zase nedovedu představit proč administrativní molochy musej mít všechny zaměstnance v Praze. Zaměstnance na administrativu můžou mít kdekoliv. V Praze zase stačí větší pobočka/pobočky. Dneska v bance se dostanete maximálně k bankéři po telefonu a papíry podepisujete s někým na pobočce co netuší co dělá... To stejné s pojištovnou vše se řeší přes telefon/email, popřípadě podepisuje na pobočce (už dohodnuté přes email/telefon) takže tam stačí cvičená opice. V Praze je spíš potřeba mít pozice s hodně velkou přidanou hodnotou - podívejte se například na ceny bydlení - to člověk pomalu neutáhne ani z pražského průměru...
Možná to není nutné, ale ve skutečnosti to tak téměř vždy je. Naprostá většina firem s celostátní působností má podstatnou část zaměstnanců v Praze. A pro povinnost zvýšit plat v regionu stačí i jen jediný zaměstnanec na obdobné pozici v Praze.
Každopádně já rovné příjmy mezi Prahou a regiony podporuji - odpadne další důvod, proč by firmy měly svoji část či celé se stěhovat mimo Prahu (když tam budou muset platit stejné mzdy), tj. to povede ke zvýšení nabídky pracovních míst v Praze a tedy i zvýšení mezd. Za mne tedy k rozhodnutí palec nahoru!
Stačí se podívat na křivku demografického vývoje za poslední dekády a všem musí být jasné,že ve městech žádnou výraznou nabídku pracovní síly, z které by si mohli zaměstnavatelé vybírat očekávat nelze. Naopak, ve větších městech je mezi obyvateli stále větší poptávka po co nejvyšším vzděláním a tito vzdělaní lidé do žádné montovny pracovat samozřejmě nepůjdou.Zaměstnavatelům tedy stejně nic iného nezbývá,než pokud je jejich prosperita postavená na pracovní síle se základním vzděláním,což je na současném pracovním trhu nejvýce žádané, svůj podnikatelský záměr realizovat ve slabých regionech jako je Ústecký kraj, jenž se vyznačuje vysokým zastoupením obyvatel pouze se základním vzděláním. s vysokou mírou nezaměstnanosti, sociálními transfery a nízkým zastoupením vysokoškolsky vzdělaných obyvatel..Ostatně samotná Česká Pošta sama popírá svůr argument ohledně sociálně-ekonomických regionálních rozdílů a to tím, že za své služby jako je cena za listovní zásilky či poštovní známky je plošně celorepublikově stejná , bez ohledu zda se jedná o bohatý či chudý region.To ve výsledku znamená, že cena za poštovní známku má pro pražáka jinou váhu, než pro občanu z Horní Dolní.
Patriku, s tou dotací to není tak úplně jednoduché, neboť v té sumě je započítána i platba za provoz datových schránek, takže to není tak úplně dotace. Také jsem zvědavá, jak se s tím pošta popasuje, osobně to vidím tak, že logistiku vyvede z Prahy a praźske pobočky se stanou poštou partner. A doručovatelé budou jezdit z jedné centrály někde kilák za Prahou. Zajímavější to bude u jiných zaměstnavatelů. Třeba Kaufland, Lídl a spol., jestli zvednou platy všude, protože v Praze těžko sníží, to už nevím, kdo by jim tam dělal, nebo také vyvedou pobočky kilák, nebo dva za hranice Prahy .Ale pak na tom budou biti hlavně zákazníci a zaměstnanci.
Já bych to trošku posunul. Jsme přeci ve zcela jednotném a spravedlivém prostředí EU. Tedy bankéř za přepážkou v České spořitelně by měl mít úplně stejně jako v Erste ve Vídni. A stejně tak dělník na lince v Mladé Boleslavi stejně jako v Ingolstadtu, Wolfsburgu nebo ve Francii v Molsheimu (Bugatti). Dělají stejnou práci v jedné firmě. Tak ať to v Bruselu rychle zařídí! Jen doufám, že zvolí správnou cestu = zvýšit u nás a ne snížit na "západě". :-)