Výše daní je v členských zemích Evropské unie je vysoká. Oproti hlavním světovým konkurentům (USA, Japonsko, Austrálie, …) odvádí občané mnohem vyšší daň z příjmu. Na druhou stranu nabízí evropské vlády svým občanům štědrou sociální síť a řeší z vybraných daní situace, které není trh schopen sám zvládnout.
Přitom by nižší daně pomohly oživení ekonomiky. Nízké daně považují ekonomičtí odborníci za jeden z nejdůležitějších důvodů ekonomické vyspělosti Spojených států. Američané jsou zvyklí se o sebe sami postarat a nespoléhat na stát. Jaké jsou sazby daně v jednotlivých zemích?
Vysoké daně jsou demotivující
Vysoké daně jsou demotivující jak pro zaměstnance, tak pro podnikatele a firmy. Neúnosný růst daňového zatížení se projevuje ve ztrátě pracovní iniciativy, v poklesu sklonu k úsporám a k úniku kapitálu do zahraničí. Vysoké daně ohrožují současně i zaměstnanost a podporují tzv. „švarcsystém".
Při vysokých daních každý živnostník chce platit co nejméně, a tudíž upravovat svůj hospodářský výsledek dle daňových potřeb.
Daň z příjmů si dokáží všichni Evropané lehce spočítat. Každý ví, kolika finančními prostředky jsme přispěli do státní poklady. U DPH a ostatních nepřímých daních, které zaplatíme za spotřebované zboží a služby, to nevíme.
Pro vládu je daň z příjmu velice výhodná, neboť jsou u ní nejnižší daňové úniky. Zaměstnanci prakticky nemají žádnou šanci krátit svoji daňovou povinnost, protože za ně daň odvádí jejich zaměstnavatel. Občanů s příjmy ze závislé činnosti je ve všech státech Evropské unie nejvíce (okolo 70 %).
V některých členských zemích Evropské unie se platí kromě centrální daně z příjmů ještě daň z příjmů do místních rozpočtů (její výše je různá v jednotlivých krajích v zemi). Proto musíme při porovnávání daňových sazeb být opatrní. Navíc výše odpočitatelných položek je v každé zemi různá. Při výpočtu celkové daňové povinnosti se příslušná daňová sazba používá pouze z částky přesahující stanovený limit. Částka do limitu je základem daně pro předcházející nižší sazbu daně.
Centrální daně z příjmů v jednotlivých zemích v roce 2003
Belgie
| Rozmezí příjmů |
Daň z příjmů |
| Do 6 840 euro |
25 % |
| 6 840 euro – 9 740 euro |
30 % |
| 9 740 euro – 14 530 euro |
40 % |
| 14 530 euro – 29 740 euro |
45 % |
| Nad 29 740 euro |
50 % |
Dánsko
| Výše příjmů |
Daň z příjmů |
| Do 198 000 DK |
5,5 % |
| 198 000 DK – 295 000 DK |
11,5 % |
| Nad 295 000 DK |
26,5 % |
V Dánsku platí občané ze svého příjmu daň z příjmů do místních rozpočtů (je vyšší než centrální státní daň). Průměrné zdanění z příjmu fyzických osob tak činí v současné okolo 50 % příjmu.
Finsko
| Výše příjmů |
Daň z příjmů |
| Do 11 600 euro |
0 % |
| 11 600 euro – 14 400 euro |
12 % |
| 14 400 euro – 20 000 euro |
14 % |
| 20 000 euro – 31 200 euro |
22 % |
| 31 200 euro – 55 200 euro |
28 % |
| Nad 55 200 euro |
35 % |
Ve Finsku obdobně jako v Dánsku odvádí občané daň z příjmů do místních rozpočtů (je opět vyšší než centrální státní daň). Průměrné zdanění fyzických osob se tak blíží 50 %.
Francie
| Výše příjmu |
Daň z příjmu |
| Pod 4 262 euro |
0 % |
| 4 262 euro – 8 382 euro |
6,83 % |
| 8 382 euro – 14 753 euro |
19,14 % |
| 14 753 euro – 23 888 euro |
28,26 % |
| 23 888 euro – 38 868 euro |
37,38 % |
| 38 868 euro – 47 932 euro |
42,62 % |
| Nad 47 932 euro |
48,08 % |
Irsko
| Výše příjmu |
Daň z příjmů |
| Pod 28 000 euro |
20 % |
| Nad 28 000 euro |
42 % |
Itálie
| Výše příjmu |
Daň z příjmů |
| Pod 100 000 euro |
23 % |
| Nad 100 000 euro |
33 % |
Lucembursko
| Výše příjmu |
Daň z příjmů |
| Do 9 700 euro |
0 % |
| 9 750 euro – 11 400 euro |
8 % |
| 11 400 euro – 13 050 euro |
10 % |
| 13 050 euro – 14 700 euro |
12 % |
| 14 700 euro – 16 350 euro |
14 % |
| 16 350 euro – 18 000 euro |
16 % |
| 18 000 euro – 19 650 euro |
18 % |
| 19 650 euro – 21 300 euro |
20 % |
| 21 300 euro – 22 950 euro |
22 % |
| 22 950 euro – 24 600 euro |
24 % |
| Nad 24 600 euro |
26 % |
Nizozemí
| Výše příjmu |
Daň z příjmů |
| Pod 15 883 euro |
1,7 % |
| 15 883 euro – 28 850 euro |
7,2 % |
| 28 850 euro –49 464 euro |
42 % |
| Nad 49 464 euro |
52 % |
Portugalsko
| Výše příjmu |
Daň z příjmů |
| Pod 4 182 euro |
12 % |
| 4 182 euro – 6 325 euro |
14 % |
| 6 325 euro – 15 683 euro |
24 % |
| 15 683 euro – 36 071 euro |
34 % |
| 36 071 euro – 52 277 euro |
38 % |
| Nad 52 277 euro |
40 % |
Rakousko
| Výše příjmu |
Daň z příjmu |
| Pod 6 000 euro |
0 % |
| 6 000 euro – 21 600 euro |
17 % |
| 21 600 euro – 52 000 euro |
30 % |
| 52 000 euro – 62 500 euro |
42 % |
| Nad 62 500 euro |
47 % |
Řecko
| Výše příjmu |
Daň z příjmů |
| Pod 8 400 euro |
15 % |
| 8 400 euro – 23 400 euro |
30 % |
| Nad 23 400 euro |
40 % |
Španělsko
| Výše příjmu |
Daň z příjmů |
| Pod 4 000 euro |
9,06 % |
| 4 000 euro – 13 800 euro |
15,84 % |
| 13 800 euro – 25 800 euro |
18,68 % |
| 25 800 euro – 45 000 euro |
24,71 % |
| Nad 45 000 euro |
29,16 % |
Ve Španělsku musí občané část daní odvádět do místního rozpočtu, takže celkové daňové zatížení je vyšší.
Švédsko
| Výše příjmu |
Daň z příjmů |
| Pod 284 300 SEK |
0 % |
| 284 300 SK – 430 000 SEK |
20 % |
| Nad 430 000 SEK |
25 % |
Švédové musí větší část daně z příjmu odvádět do místního rozpočtu. Celkové daňové zatížení je tak v průměru 57 %.
Velká Británie
| Výše příjmu |
Daň z příjmů |
| Pod 1 960 liber |
10 % |
| 1 960 – 30 500 liber |
22 % |
| Nad 30 500 liber |
40 % |
Kypr
| Výše příjmu |
Daň z příjmů |
| Pod 10 000 kyperských liber |
0 % |
| 10 000 – 15 000 kyperských liber |
20 % |
| 15 000 – 20 000 kyperských liber |
25 % |
| Nad 20 000 kyperských liber |
30 % |
Maďarsko
| Výše příjmu |
Daň z příjmů |
| Pod 650 000 forintů |
20 % |
| 650 000 – 1 350 000 forintů |
30 % |
| Nad 1 350 000 forintů |
40 % |
Polsko
| Výše příjmu |
Daň z příjmů |
| Pod 37 024 zlotých |
19 % |
| 37 024 – 74 048 zlotých |
30 % |
| Nad 74 045 zlotých |
40 % |
Slovensko
| Výše příjmu |
Daň z příjmů |
| Pod 90 000 Sk |
10 % |
| 90 000 – 180 000 Sk |
20 % |
| 180 000 – 396 000 Sk |
28 % |
| 396 000 – 564 000 Sk |
35 % |
| Nad 564 000 Sk |
38 % |
Od 1. 1. 2004 jsou však příjmy zdaňovány jednotnou procentuální sazbou (tzv. rovná daň) ve výši 19 %.
Česko
| Výše příjmu |
Daň z příjmů |
| Pod 109 200 Kč |
15 % |
| 109 200 – 218 400 Kč |
20 % |
| 218 400 – 331 200 Kč |
25 % |
| Nad 331 200 Kč |
32 % |
Estonsko
Sazba daně činí 26 %.
Litva
Sazba daně činí 33 %.
Lotyšsko
Daň z příjmů fyzických osob činí 25 %.
Pramen: OECD, Inoceme Tax Tables (2003), Table 1. Central government personal income tax rates and thresholds