Bohužel vás musím zklamat, ale ulehčení policie se konat nebude.. protože se delší dobu bude oznamovat jeden člověk na správní komisi města, než spáchá něco v rovině trestného činu. Sice se tím pádem ulehčí soudům (předpokládejme), ale zase se ne zrovna málo přitíží správním komisím měst. Nehledě na to, že jakmile nezavřete člověka za mříže, on se k projednání na tu komisi nedostaví- většinou se jedná o bezdomovce, které lze těžko dohledat a i kdyby, tak co? Dostanou peněžitý trest a příkaz, aby uhradili způsobenou škodu.. a to chci vidět bezdomovce, který krade konzervy a rohlíky, protože na ně nemá, jak to uhradí.
Pomohlo by je zavírat do vězení, ale žádný luxus tam.. od rána do večera makat, a místo televizí večerka v deset. Zkrátka aby ten trest odnětí svobody byl opravdu trest, protože většina těch vandráků, co krade si vězením akorát polepší- teplá strava až pod nos, sprchy, postel.
Limit by se měl naopak snížit z 5000 na 2000 Kč. Chápu, že pro poslanecký plat je částka 5000 malá a proto chtějí zvýšit limit, ale pro mnoho lidí jsou i 2000 nemalé peníze. Myslím, že lidé si moc neuvědomují, že peníze získavají za odvedenou práci, tedy alespoň většina a, že je na chodníku nenajdou.
Já bych řekl, že by byla bez rukou půlka národa. Já jsem třeba jako malý kluk ukradl v samoobsluze lízátko (možná to bylo něco jiného, ale ono je to už dost dlouho...). Sice jsem nebyl chycen, ale určitě bych si z vašeho pohledu to useknutí rukou zasloužil. A, milý Petře, ruku na srdce: Jste si stoprocentně jist, že jste nikdy v životě nic neukradl? :)) Já mám totiž životní zkušenost takovou, že o poctivosti nejvíce mluví ti, kteří kradou, aniž by poledne drželi.
A protože se za přestupek uděluje maximálně pokuta (kterou z většiny zlodějů stejně nikdo nikdy nedostane), tak bude odstrašující účinek pro potenciálního zloděje nulový. Hlavně, že papírově klesne počet trestných činů a někdo se bude moci plácat po rameně, jak se u nás snižuje kriminalita.
Moje dcera pracovala v samoobsluze nejmenované, leč renomované rozšířené značky. Z jejího vyprávění vím, že příslušníci nepřizpůsobivého etnika, kteří k nim několikrát měsíčně přišli krást měli vždy přesně spočítáno, za kolik mohou ještě ukrást, aby cena ukradeného zboží činila méně než 5000,- Kč. Kradli opakovaně, v podstatě titíž. Situace se na několik měsíců zklidnila, když mladý příslušník ochranky zloděje fyzicky umravnil a donutil ho ukradené zboží na místě vrátit. Navíc mu dal na pamětnou. Takto má ochranka řešit krádež při zvýšení limitů? Řešení přestupkovými komisemi je zlodějům spíše k smíchu.
nesčítá se nic, nemůžou vás potrestat dvakrát za co už jste jednou platil pokutu.
Příklad jeden den ukradneš za 2000 Kč nákup, chytí tě , lustrací zjistí ještě tě nikdy neřešili - nemáš záznam v rejstříku trestů ani přestupků, přijede policie ,dá ti blokovou pokutu 3000 Kč a první záznam do rejstříku přestupků.
Za pár dní ukradneš za 2500 Kč , chytí tě ,přijede policie ,lustrací zjistí jo již máš jeden záznam v rejstříku přestupků pokutu ti nemůžou už vypsat, pošlou to na úřad tam to vyřeší pokutou řádu několika tisíc. Pak kradeš dál vždy do limitu 5000 Kč jednoho nákupu, vždy to je jen přestupek s vyšší pokutou. Neznám případ že by to sčítali, ani by to nešlo , když už jednou rozhodli v předchozí věci pokutou. Potrestat za jednu věc ,lze jen jednou.
Sčítat by to šlo podle mě jen tak, že ukradneš za 2000 Kč ,natočí tě kamera, zatím to neřeší čekají až přijdeš znovu a znovu...
Potom jak tvé opakované nákupy za pět prstů převýší hranici 5000 Kč, chytí tě ( čekají na tebe, popř. najdou tě pomocí medií a tv udání ) tak to už dají jako trestní čin a sečtou tvé nákupy, protože předtím tě za to nepokutovali, ted to nebude jen přestupek a trestní čin a to neřeší už policie blokovkou, nebo úřad ale soud. Můj názor.
Nejsem pro zvyšování limitů, spíš naopak, pro zpřísnění trestního práva ve všech směrech, zvláště pak u recidivistů (viz. anglosaské právo státu Florida, poslední zpřísnění u nás považuji za výsměch)... Raději bych si "připlatil" na daních, ale cítil se bezpečně a to i přesto, že jsme jednou z nejbezpečnějších zení světa a že já osobně se o sebe "postarat" dovedu...
"Popletům" všeho druhu bych doporučil, aby si, než vyjádří svůj názor, nejprve ověřili jak a kdo na zákonech pracuje, kdo o nich rozhoduje atd...naučit se číst, psát a kritizovat jaksi nestačí; ostatně, kdyby se lépe učili, mohli politiku dělat také, možná by pochopili, že zas tak velké peníze za to nejsou... a "darebáci" ti nejsou jen v politice, jsou všude
Pamatuji doby, kdy výši škody pro účely trestního řízení stanovila vláda svým nařízením, takže se předešlo sáhodlouhému projednávání novelizace zákona. Novým trestním zákoníkem, tedy zák. č. 40/2009 Sb., byly částky pro stanovení výše škody definovány přímo v zákoně (§ 138 tr. zák.), což je podle mého názoru obrovská chyba, protože za zákonem zabetonovaného stavu se vždy najdou poslanci, kteří v rámci populizmu udělají cokoliv, což nyní dokazuje práv ona skupina poslanců. Pokud by to bylo v moci vlády, tak by ke změně nejspíš došlo také, ale celkem potichu bez předchozích divadýlek v Poslanecké sněmovně. Už totiž vidím, jak se při projednávání návrhu budou mnozí poslanci předvádět, ať už na straně podpory, tak na straně nesouhlasu s návrhem.
Jinak, co se týče praktického využití, nemyslím si, že by se těm či těm nějak výrazně ulevilo, co se týče práce. Policie delikt musí zadokumentovat tak jako tak, správní orgány jsou zahlceny už nyní, takže u nich pár spisů navíc nehraje roli. A totéž, co platí pro správní orgány, platí i pro soudy: Jsou vesměs zahlceny, takže pokud jim to pomůže v tom, že se průměrná lhůta pro rozhodnutí v trestní věci zkrátí z 250 na 248 dnů (statistiky jsem nestudoval, takže je to jen příklad, nic víc), tak to bude nejspíš velká darda :))
Jinak, pokud se týká zdejší diskuse. Podobné pamatuji při každé změně výpočtu či stanovení výše škody pro účely trestního řízení od roku 1990. A že jich bylo tolik, že by se všechny jen těžko dávaly dohromady!
Není mi úplně jasné, jak je to s tím "sčítáním" při opakovaných přestupcích... Pokud vím, tak v tomhle se taky něco už víckrát měnilo a například ty příklady o skupinách "nepřizpůsobivých", kteří opakovaně kradli na stejném místě a hlídali si limit už by neměly být pravdivé.
Tohle mi přijde pro posouzení celé změny jako docela zásadní - ona se ta změna mimitu reálně nemalé části trestných činů netýká (vloupání, kapsáři) a teď jde o to, jak přesně to je u zbytku případů. Popravdě pokud by bylo možné při opakovém přestupku uplatnit součet a předat to k trestnímu stíhání, tak bych tu změnu viděl spíš pozitivně, soudy by to zbavilo vyloženě jednotlivých nahodilých případů a recidivistům to nijak nepomohlo. Pokud by ale toto možné nebylo, tak pak bych to už tak pozitivně neviděl.