Hlavní navigace

Firemní účet "bez banky"

6. 4. 2005
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Nechodit do banky není výsadou pouze privátních klientů se zlatými kartami, kteří mají svého bankéře neustále na telefonu. Banky zavádějí služby přímého bankovnictví, díky nimž můžete soukromý, ale i firemní účet ovládat z pohodlí kanceláře snadno a rychle.

Přímé bankovnictví je pojem, který se dostává do povědomí stále více klientů bank. Stále více klientů využívá služeb přímého bankovnictví, které spoří čas i peníze. Nespornou výhodou je také možnost obsluhovat své peníze 24 hodin denně, převádět platby, kontrolovat zůstatky na účtu bez ohledu na to, zda má pobočka otevřeno.

Počet klientů používajících přímé bankovnictví roste jak v případě soukromé klientely, tak klientely firemní. Kolik klientů přímé bankovnictví používá? Pilířem účtu eBanky je přímé bankovnictví, v této bance používá přímé bankovnictví 100 % klientů. Také obsluha účtu u Citibank probíhá především prostřednictví přímého bankovnictví. To je dáno také malým množstvím poboček. Všichni klienti Citibank používají přímého bankovnictví, a tak je jejich nárůst přímo úměrný nárůstu klientů této banky (konkrétní čísla Citibank nezveřejňuje).

Příloha Firemní bankovnictví – informace o bankovních službách pro malé a střední podnikatele v kostce.

Nárůst klientů, kteří začali využívat některou z forem přímého bankovnictví, zaznamenávají v poslední době ale také banky, jejichž pobočky jsou běžně dostupné. V Komerční bance došlo v roce 2004 k největšímu meziročnímu růstu u internetového bankovnictví, ten činil 52 %. Česká spořitelna zaznamenala meziroční růst internetového bankovnictví o 46 %, k růstu přes 20 % došlo také v používání telefonního a GSM bankovnictví.

Podle statistik HVB Bank došlo u této banky k meziročnímu růstu uživatelů internetového bankovnictví o 60 %. Meziroční nárůst plateb – jak zahraničních, tak tuzemských – činil 80 %. Podle informací poskytnutých Živnostenskou bankou využívá přímé bankovnictví kolem 73 % korporátních klientů. Jako doklad zájmu firem o přímé bankovnictví uvádí GE Money Bank podíl elektronických transakcí klientů na celkově uskutečněných transakcích. Ten v loňském roce činil 76 %.

Jedním z důvodů, proč obliba přímého bankovnictví roste, je možnost ovládat účet odkudkoli a kdykoli, ale také poplatková politika bank. Ty operace provedené prostřednictvím této služby zvýhodňují.

Některé produkty, které banky nabízejí soukromé klientele, tvoří také nabídku pro firemní klienty. Výjimkou nejsou ani produkty přímého bankovnictví. Nabídka telefonního bankovnictví, GSM bankovnictví či internetového bankovnictví se většinou neliší od produktů nabízených soukromé klientele. Výhodou internetového bankovnictví je možnost komunikovat s bankou z celého světa, pokud má klient přístup k internetu, a ve srovnání se složitějšími multibankovními systémy (např. MultiCash, Gemini) také cena.

Internetové bankovnictví
Banka Název produktu Měsíční poplatek Poplatek za instalaci/zřízení
Citibank Internetové bankovnictví (CitiBusiness) 450 Kč, 1 500 Kč, 3 000 Kč *  –
Internetové bankovnictví (Business Banking) 1 000 Kč, 1 500 Kč, 3 000 Kč*  –
Česká spořitelna Servis 24 (telebanking a internetbanking) 100 Kč  –
ČSOB Internetbanking 20 Kč  –
Business Banking 230 Kč 1 500 Kč
eBanka přímé bankovnictví – Základ zdarma, Plus zdarma 0 Kč  –
přímé bankovnictví – Základ 65 Kč  –
přímé bankovnictví – Plus 225 Kč  –
GE Money Bank Internet banka Genius 39 Kč  –
HVB Bank Online Banking 100 Kč, 50 Kč (svobodná popvolání) 690 Kč
Komerční banka Mojebanka 225 Kč  –
Přímý kanál** 325 Kč  –
Poštovní spořitelna Max internetbanking 0 Kč  –
Raiffeisenbank Internetové bankovnictví 100 Kč  –
Volksbank Internetbanking 30 Kč  –
Živnostenská banka NetBanka 90 Kč  –

* výše měsíčního poplatku se liší u různých cenových programů ** nadstavba služby Mojebanka

Telefonní a GSM bankovnictví
Banka Název produktu Měsíční poplatek Poplatek za instalaci/zřízení
Česká spořitelna GSM Banking 50 Kč  –
Servis 24 (telebanking a internetbanking) 100 Kč  –
ČSOB Linka 24 20 Kč*/40 Kč  –
Mobil 24 20 Kč*/40 Kč  –
GE Money Bank Mobil Banka 39 Kč  –
Telefon Banka 39 Kč  –
HVB Bank GSM Banking 70 Kč 300 Kč
Business Linka 50 Kč, 20 Kč (svobodná povolání)  –
Komerční banka Expresní linka 225 Kč  –
Poštovní spořitelna Max mobil 0 Kč  –
Max phone 0 Kč  –
Raiffeisenbank Telefonní bankovnictví 100 Kč  –
GSM Bankovnictví 50 Kč  –
Živnostenská banka MiniBanka (GSM bankovnictví) 50 Kč  –
TeleBanka 100 Kč  –

* služby v kombinaci s ještě jednou službou Internetbanking, Linka 24, Mobil 24

To, co soukromá klientela nevyužívá, ale může se hodit některým firmám, je homebanking („domácí bankovnictví“). Tato služba je určena především pro ty, kteří potřebují nejen zadávat platby, kontrolovat zůstatky, ale také zajistit propojení s účetními, finančními, ekonomickými či mzdovými programy. Software (MultiCash, Gemini) je dodán bankou a jeho instalace je jednorázově zpoplatněna.

Home Banking
Banka Název produktu Měsíční poplatek Poplatek za instalaci/zřízení
Česká spořitelna MultiCash 200 Kč 5 000 Kč
Office line 200 Kč 1 900 Kč
ČSOB MultiCash 500 Kč 5 000 Kč
Edifact 500 Kč 5 000 Kč
GE Money Bank BankKlient 225 Kč* instalační CD zdarma
HVB Bank Gemini 50 Kč (připojený klient), 300 Kč (uživatel Activ Card) 10 000 Kč
MultiCash 1 000 Kč 10 000 Kč
Home Cash 150 Kč 1 500 Kč
Komerční banka PC bankovnictví Profibanka 329 Kč 3 000 Kč
Poštovní spořitelna ČSOB Homebanking 60 Kč/120 Kč 200 Kč/400 Kč
Raiffeisenbank MultiCash 1 000 Kč 8 000 Kč (bez dph)
Gemini 750 Kč 5 000 Kč (bez dph)
Volksbank Homebanking (Gemini) 149 Kč 1 500 Kč
MultiCash 1 000 Kč 5 000 Kč (instalace), 3 000 Kč (aktivace)
Živnostenská banka Entrans 2000 (Genini) 800 Kč není nutná instalace žádného programu

* poplatek pro majitele služby a poplatek pro každého jednoho disponenta určeného majitelem

Nejvíce zaplatíte ve všech bankách za aplikaci MultiCash, a to jak na instalaci, tak na poplatcích. Za jeho instalaci zaplatíte od 5 000 Kč do 10 000 Kč, měsíční poplatky se pohybují kolem 1000 Kč (Česká spořitelna naúčtuje 200 Kč a ČSOB 500 Kč). Tento multibankovní systém můžete použít pro komunikaci se všemi bankami, které využívají pro přímé bankovnictví stejný systém. Součástí systému je elektronický podpis, prostřednictvím kterého je zjišťováno oprávnění k autorizaci plateb a limity určující, jaká částka za den nesmí být překročena. Systém MultiCash také nabízí jednotlivým uživatelům různé úrovně oprávnění při nakládáním s firemními financemi.

Instalace Softwaru Gemini vyjde levněji, neutratíte tolik ani za měsíční poplatky. Instalace se pohybuje také řádově v tisících, poplatky za vedení měsíčně řádově ve stovkách korun.

skoleni_15_4

Klienti bank často využívají přímého bankovnictví, aby zjistili zůstatky na účtu, historii transakcí, provedli jednorázovou platbu nebo například zřídili trvalý platební příkaz. Následující tabulka ukazuje, o kolik korun levněji vás vyjde podání příkazu k úhradě prostřednictvím internetového bankovnictví než na pobočce.

Poplatky za příkaz k úhradě
Banka Příkaz k úhradě podaný v bance/sběrném boxu Příkaz k úhradě podaný prostřednictvím internetového bankovnictví
Citibank 43 Kč 0 Kč – 5 Kč (podle typu účtu)
Česká spořitelna 45 Kč/8 Kč 2 Kč
ČSOB 18 Kč/9 Kč 3 Kč
eBanka 21,8 Kč – 24,90 Kč (podle typu účtu) 1,8 Kč – 4,90 Kč (podle typu účtu)
GE Money Bank 16 Kč 3 Kč
HVB Bank 20 Kč 3,50 Kč
Komerční banka 10 Kč 3 Kč
Poštovní spořitelna 7 Kč  – 8 Kč (podle typu účtu) 1 Kč – 2 Kč (podle typu účtu)
Raiffeisenbank 20 Kč/9 Kč 2 Kč
Volksbank 12 Kč 3 Kč
Živnostenská banka 20 Kč 6 Kč

Na trhu je prostor pro to, aby se služby přímého bankovnictví a podíl uživatelů přímého bankovnictví stále zvyšovaly. Podle některých analytiků přes rostoucí zájem o tento způsob komunikace nevytlačí zcela osobní kontakty pracovníků bank s klientem, především v oblasti poradenství.

Máte firemní účetnictví napojené na běžný účet?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).