Přímé bankovnictví je pojem, který se dostává do povědomí stále více klientů bank. Stále více klientů využívá služeb přímého bankovnictví, které spoří čas i peníze. Nespornou výhodou je také možnost obsluhovat své peníze 24 hodin denně, převádět platby, kontrolovat zůstatky na účtu bez ohledu na to, zda má pobočka otevřeno.
Počet klientů používajících přímé bankovnictví roste jak v případě soukromé klientely, tak klientely firemní. Kolik klientů přímé bankovnictví používá? Pilířem účtu eBanky je přímé bankovnictví, v této bance používá přímé bankovnictví 100 % klientů. Také obsluha účtu u Citibank probíhá především prostřednictví přímého bankovnictví. To je dáno také malým množstvím poboček. Všichni klienti Citibank používají přímého bankovnictví, a tak je jejich nárůst přímo úměrný nárůstu klientů této banky (konkrétní čísla Citibank nezveřejňuje).
Nárůst klientů, kteří začali využívat některou z forem přímého bankovnictví, zaznamenávají v poslední době ale také banky, jejichž pobočky jsou běžně dostupné. V Komerční bance došlo v roce 2004 k největšímu meziročnímu růstu u internetového bankovnictví, ten činil 52 %. Česká spořitelna zaznamenala meziroční růst internetového bankovnictví o 46 %, k růstu přes 20 % došlo také v používání telefonního a GSM bankovnictví.
Podle statistik HVB Bank došlo u této banky k meziročnímu růstu uživatelů internetového bankovnictví o 60 %. Meziroční nárůst plateb – jak zahraničních, tak tuzemských – činil 80 %. Podle informací poskytnutých Živnostenskou bankou využívá přímé bankovnictví kolem 73 % korporátních klientů. Jako doklad zájmu firem o přímé bankovnictví uvádí GE Money Bank podíl elektronických transakcí klientů na celkově uskutečněných transakcích. Ten v loňském roce činil 76 %.
Jedním z důvodů, proč obliba přímého bankovnictví roste, je možnost ovládat účet odkudkoli a kdykoli, ale také poplatková politika bank. Ty operace provedené prostřednictvím této služby zvýhodňují.
Některé produkty, které banky nabízejí soukromé klientele, tvoří také nabídku pro firemní klienty. Výjimkou nejsou ani produkty přímého bankovnictví. Nabídka telefonního bankovnictví, GSM bankovnictví či internetového bankovnictví se většinou neliší od produktů nabízených soukromé klientele. Výhodou internetového bankovnictví je možnost komunikovat s bankou z celého světa, pokud má klient přístup k internetu, a ve srovnání se složitějšími multibankovními systémy (např. MultiCash, Gemini) také cena.
Banka | Název produktu | Měsíční poplatek | Poplatek za instalaci/zřízení |
---|---|---|---|
Citibank | Internetové bankovnictví (CitiBusiness) | 450 Kč, 1 500 Kč, 3 000 Kč * | – |
Internetové bankovnictví (Business Banking) | 1 000 Kč, 1 500 Kč, 3 000 Kč* | – | |
Česká spořitelna | Servis 24 (telebanking a internetbanking) | 100 Kč | – |
ČSOB | Internetbanking | 20 Kč | – |
Business Banking | 230 Kč | 1 500 Kč | |
eBanka | přímé bankovnictví – Základ zdarma, Plus zdarma | 0 Kč | – |
přímé bankovnictví – Základ | 65 Kč | – | |
přímé bankovnictví – Plus | 225 Kč | – | |
GE Money Bank | Internet banka Genius | 39 Kč | – |
HVB Bank | Online Banking | 100 Kč, 50 Kč (svobodná popvolání) | 690 Kč |
Komerční banka | Mojebanka | 225 Kč | – |
Přímý kanál** | 325 Kč | – | |
Poštovní spořitelna | Max internetbanking | 0 Kč | – |
Raiffeisenbank | Internetové bankovnictví | 100 Kč | – |
Volksbank | Internetbanking | 30 Kč | – |
Živnostenská banka | NetBanka | 90 Kč | – |
* výše měsíčního poplatku se liší u různých cenových programů ** nadstavba služby Mojebanka
Banka | Název produktu | Měsíční poplatek | Poplatek za instalaci/zřízení |
---|---|---|---|
Česká spořitelna | GSM Banking | 50 Kč | – |
Servis 24 (telebanking a internetbanking) | 100 Kč | – | |
ČSOB | Linka 24 | 20 Kč*/40 Kč | – |
Mobil 24 | 20 Kč*/40 Kč | – | |
GE Money Bank | Mobil Banka | 39 Kč | – |
Telefon Banka | 39 Kč | – | |
HVB Bank | GSM Banking | 70 Kč | 300 Kč |
Business Linka | 50 Kč, 20 Kč (svobodná povolání) | – | |
Komerční banka | Expresní linka | 225 Kč | – |
Poštovní spořitelna | Max mobil | 0 Kč | – |
Max phone | 0 Kč | – | |
Raiffeisenbank | Telefonní bankovnictví | 100 Kč | – |
GSM Bankovnictví | 50 Kč | – | |
Živnostenská banka | MiniBanka (GSM bankovnictví) | 50 Kč | – |
TeleBanka | 100 Kč | – |
* služby v kombinaci s ještě jednou službou Internetbanking, Linka 24, Mobil 24
To, co soukromá klientela nevyužívá, ale může se hodit některým firmám, je homebanking („domácí bankovnictví“). Tato služba je určena především pro ty, kteří potřebují nejen zadávat platby, kontrolovat zůstatky, ale také zajistit propojení s účetními, finančními, ekonomickými či mzdovými programy. Software (MultiCash, Gemini) je dodán bankou a jeho instalace je jednorázově zpoplatněna.
Banka | Název produktu | Měsíční poplatek | Poplatek za instalaci/zřízení |
---|---|---|---|
Česká spořitelna | MultiCash | 200 Kč | 5 000 Kč |
Office line | 200 Kč | 1 900 Kč | |
ČSOB | MultiCash | 500 Kč | 5 000 Kč |
Edifact | 500 Kč | 5 000 Kč | |
GE Money Bank | BankKlient | 225 Kč* | instalační CD zdarma |
HVB Bank | Gemini | 50 Kč (připojený klient), 300 Kč (uživatel Activ Card) | 10 000 Kč |
MultiCash | 1 000 Kč | 10 000 Kč | |
Home Cash | 150 Kč | 1 500 Kč | |
Komerční banka | PC bankovnictví Profibanka | 329 Kč | 3 000 Kč |
Poštovní spořitelna | ČSOB Homebanking | 60 Kč/120 Kč | 200 Kč/400 Kč |
Raiffeisenbank | MultiCash | 1 000 Kč | 8 000 Kč (bez dph) |
Gemini | 750 Kč | 5 000 Kč (bez dph) | |
Volksbank | Homebanking (Gemini) | 149 Kč | 1 500 Kč |
MultiCash | 1 000 Kč | 5 000 Kč (instalace), 3 000 Kč (aktivace) | |
Živnostenská banka | Entrans 2000 (Genini) | 800 Kč | není nutná instalace žádného programu |
* poplatek pro majitele služby a poplatek pro každého jednoho disponenta určeného majitelem
Nejvíce zaplatíte ve všech bankách za aplikaci MultiCash, a to jak na instalaci, tak na poplatcích. Za jeho instalaci zaplatíte od 5 000 Kč do 10 000 Kč, měsíční poplatky se pohybují kolem 1000 Kč (Česká spořitelna naúčtuje 200 Kč a ČSOB 500 Kč). Tento multibankovní systém můžete použít pro komunikaci se všemi bankami, které využívají pro přímé bankovnictví stejný systém. Součástí systému je elektronický podpis, prostřednictvím kterého je zjišťováno oprávnění k autorizaci plateb a limity určující, jaká částka za den nesmí být překročena. Systém MultiCash také nabízí jednotlivým uživatelům různé úrovně oprávnění při nakládáním s firemními financemi.
Instalace Softwaru Gemini vyjde levněji, neutratíte tolik ani za měsíční poplatky. Instalace se pohybuje také řádově v tisících, poplatky za vedení měsíčně řádově ve stovkách korun.
Klienti bank často využívají přímého bankovnictví, aby zjistili zůstatky na účtu, historii transakcí, provedli jednorázovou platbu nebo například zřídili trvalý platební příkaz. Následující tabulka ukazuje, o kolik korun levněji vás vyjde podání příkazu k úhradě prostřednictvím internetového bankovnictví než na pobočce.
Banka | Příkaz k úhradě podaný v bance/sběrném boxu | Příkaz k úhradě podaný prostřednictvím internetového bankovnictví |
---|---|---|
Citibank | 43 Kč | 0 Kč – 5 Kč (podle typu účtu) |
Česká spořitelna | 45 Kč/8 Kč | 2 Kč |
ČSOB | 18 Kč/9 Kč | 3 Kč |
eBanka | 21,8 Kč – 24,90 Kč (podle typu účtu) | 1,8 Kč – 4,90 Kč (podle typu účtu) |
GE Money Bank | 16 Kč | 3 Kč |
HVB Bank | 20 Kč | 3,50 Kč |
Komerční banka | 10 Kč | 3 Kč |
Poštovní spořitelna | 7 Kč – 8 Kč (podle typu účtu) | 1 Kč – 2 Kč (podle typu účtu) |
Raiffeisenbank | 20 Kč/9 Kč | 2 Kč |
Volksbank | 12 Kč | 3 Kč |
Živnostenská banka | 20 Kč | 6 Kč |
Na trhu je prostor pro to, aby se služby přímého bankovnictví a podíl uživatelů přímého bankovnictví stále zvyšovaly. Podle některých analytiků přes rostoucí zájem o tento způsob komunikace nevytlačí zcela osobní kontakty pracovníků bank s klientem, především v oblasti poradenství.