kreditní karty jsou, řečeno slovy ekonomů, jen pro socky. Bohužel, omlouvám se za tuhle tvrdou pravdu.
Limit karty není tak velký, abych z něho mohl pořídit opravdu cosi většího a užitečného. Půjčovat si na tzv. spotřebu je ta největší blbost. Banky mající z toho zisk samozřejmě budou tvrdit opak.
Na kreditkách je ten nejlichvářštější úrok jaký může být. Dle mého soudu je lepší kontokorent, tam je úrok menší. Nejnižší úrok má samozřejmě půjčka. Vyplatí se půjčovat si na nemovitost, na ní bych asi KTK ani kreditkou neměl.
Nejlepší je však nepůjčovat si vůbec a odstoudit tak banky k zániku. Jsou to jedny z nejméně potřebných věcí na tomto světě.
Pokud, milá paní nebo slečno Jarmilo, tohle čtete, těším se na Vás a na Vaši reakci. Zatím jsme si vždy rozuměli.
To zavináč: Nějak vám uniklo bezúročné období. Moje osobní zkušenosti jsou:
- limit 94000
- bezúročné období 30-55 dní
- používám při běžném placení a splácím vždy celý dluh (tzn. žádný úrok)
- při objemu svých nákupů mám vedení kreditky zdarma
- zablokování v okamžiku nahlášení ztráty, odblokování zdarma
- neustálý přehled plateb na internetu
- bezproblémová platba v zahraničí
- ideální pro služební cesty (vyúčtování většinou proběhne před splátkou)
Souhlasím, že řešit tímhle dlohodobější půjčku je blbost, ale jako 30-50 denní bezúročnou půjčku je kreditka bezkonkurenční a to bez jakýchkoliv nákladů.
Přesně tak by se měla kreditní karta používat. Účtovaný úrok se tak stává vlastně sankcí za to, že držitel karty nesplatil do termínu celých 100% úvěru.
Asi patříte k výjimkám VIP, jinak mají klienti docela malý limit. S dnešníma výplatama ... Jednu výplatu navíc utratí raz dva a pak mají problémy s vyrovnáním. Máte jiné příjmy než zbytek světa ...
V podstatě máte pravdu, jen s tou zbytečností bank bych nesouhlasil. Vznik bankovnictví spolu s burzou umožnili dnešní světové bohatství. (Kde jinde by vzaly firmy peníze na investice?)
Banky jsou nezbytností, souhlasím, představa, že každý budeme mít doma pod polštářem svoje úspory, nebo že si budeme půjčovat od souseda je asi tak na úrovni pravěku (tam neměli peníze ale pazourky).
Vcelku se shodneme. Jen první větu bych formulovala jinak, a sice: kreditní karty NEJSOU pro socky, ale pokud si je socka pořídí, tak je neskutečně pitomá. Pokud ji nepotřebuju na kratší cesty do zahraničí nebo pro opakované nákupy, které vyrovnám v bezúročném období, tak pro ČR většinou vystačím s kontokorentem.
Banky jsou potřebné. Pouze banka může ze zákona shromažďovat finance a půjčovat jiným, na to má i bankovní licenci. Bankovní úvěr je oproti nebankovnímu relativně levný. Půjčují i jiní, z tzv. nebankovních zdrojů, ale musí to být zdroje obvykle vlastní. Jenže půjčují draze a za lichvářský úrok, leč ten není u nás definován a ani stíhán. Proto je u nás obvyklé, že si člověk půjčí na taky 70 a více procent p.a., což u nás stále není považováno za lichvu, ba dokonce je to považováno za legální podnikání. Nesmíte to ale dělat jako OSVČ (FO), ale mít na to firmu. V poslední době se už nepůjčuje jen na dva doklady totožnosti, protože tomu brání už tři úvěrové registry, tak se nebankovně půjčuje proti zástavě auta nebo nemovitosti. Už se těším na první vlny prodejů střechy nad hlavou.
Jinou otázkou je poměr úrok ze vložených peněz/úrok z půjčených peněz a neskutečné poplatky bank. Obojí zatím velice ve prospěch bank.
už jsem paní nebo slečno Jarmilo myslel, že tu nebudete.
Bohužel, když vidím, z jakých skupin je většina držitelů kreditek, tak to jsou opravdu většinou socky, které si půjčují na spotřebu. V každém nákupním centru je nějaký ten stáneček, kde vás odchytávají na CityBank a jiné karty. Pokud člověk v bezúročném období splatí, o nic nejde. Přijde ale třeba nemoc nebo vyhazov z práce a a zabředávají stále víc a víc do dluhů, které nejsou schopni vyrovnat, protože nemají nějaké odměny navíc, jak je tomu třeba u manažerů.
Když se změní zákon, mohla by s financemi hospodařit i jiná instituce. Jde ale o to, jak. Jako naše kampličky? V zahraničí to funguje. Pokud by v podnicích zůstaly kancelářské síly, které vybíraly od lidí peníze nebo vám v práci strhávaly srážky ze mzdy na cokoliv, tak se dá bez bank obejít. Problém je v tom, že v práci to dělala účetní za pár korun a v bance vám to obdobné udělají za mnohatisícový plat s tím, že si to vlastně musíte udělat skoro celé sama. A dokud jste si to netypovala doma na netu, tak z papírového příkazu vám to mnohdy často pěkně zprznili.
Kampeličky bych nenapadala. Některé se přetransformovaly u některých byl zájem je jako konkurenci zlikvidovat, některé byly založeny přímo za účelem pozdějšího vytunelování. To byl náš postsocialistický bordel v rámci "když se kácí les, lítají třísky". Třeba taková FIO funguje dodneška a není špatná, má i jiné služby, ale není to banka, ale stále kampelička.
I hospodaření s penězi není legrace. Když si někam peníze dám, chci je odtud jednou dostat. Na investování můžu vydělat, ale i prodělat. Pokud potřebuju peníze za rok, nemůžu s nima lézt do akcií, to bych je za rok taky nemusela mít. Tam by mi měla sloužit banka, a ta musí zaručit, že ji nikdo nevytuneluje. Myslím, že už se to celkem konsolidovalo, to v 90. letech byly jiné turbulence.
Zprznění papírového příkazu myslíte vážně? Bezpečnost peněz na účtu může být narušena jak hackerem, pokud si příkaz typujete sám na netu a přenos není dobře zabezpečen, nebo špatným přečtením papíru obsluhou v bance. Jde o to, že za hacknutí si někdy můžete sám, za špatné přečtení to může být 50:50 (vy jste to nepsal dostatečně čitelně, obsluha není grafolog). Ani v jednom případě to není legrace.
PS: pokud se budu vyskytovat méně často, je to proto, že mi blbne net. Je jak trestní zákoník: 3x (kliknout) a dost. Pak zavřít a znovu otevřít a zase 3x a dost. Je to na zastřelení, ale vir tam není.
Dovoluji si překopčit z http://www.mesec.cz/aktuality/6756/nazory/
/nesouvisí přímo s kreditami, ale s platebními kartami jako takovými/ - může se vám přihodit, ať máte debetní či kreditní kartu ČS a.s., a pak jste jako kdybyste žádnou kartu neměli, tedy v háji jak Baťa s dřevákami:
Můj příspěvek nesouvisí s počtem kreditek, ale rád bych se podělil o to, co mi vyvedla Banka o život - Česká spořitelna a.s. Tenhle příspěvek jsem už na Měšci v minulosti prezentoval, ale připomínání je matka moudrosti. Chci jen varovat před "odborníky" z tohoto ústavu, titul banka roku je jen nicnevypovídající titul několika hlasujících na jistém www. serveru .cz. Je mi též jasné, že spousta klientů (zvláště ti co bankovnictví rozumí jako koza petrželi a stačí jim k oholení úsměv jinak nevlídného obsuhujícího) bude mít s ČS jen ty nejlepší zkušenosti (zvláště pak zaměstnanci FS ČS) - proto prosím neurážejte mne svými výlevy, já zkrátka nemůžu za to, že narážím jen na hňupy ----------------------------------------------------------------
V minulosti jsem měl u České spořitelny sporožirový účet a k němu i platební kartu) společně i manželka. V rámci "došlatrpělivost" jsem se rozhodl ukončit automatickou výměnu PK a postupně přejít k jiné bance. I když jsem v předstihu nařízeném ČS (asi 2 nebo 3 měsíce) uplatnil požadavek, aby mi již novou PK nevyráběli (byl jsem ujištěn, že k výrobě a následnému zatížení poplatky opravdu nedojde), přesto ji vyrobili a ještě chtěli za to nehorázný poplatek (šlo o mezinárodní Visu). To jsem odmítl a tak se mnou sepsali "žádost o vyřazení karty". Když jsem chtěl na jedné ze svých cest platit v Praze zboží přes elektronický terminál, byla má původní karta tvrdě odmítána. Bylo to v Tescu v Letňanech a jelikož tam v té době ještě měla náhodou otevřeno pobočka ČS (dnes má otevřeno již pouze do cca 19:30), zkusil jsem nejprve bankomat a když ani on mi nedal oběživo, šel jsem je zeptat do ČS. Tam mi potvdili, že spořitelna zrušila jak budoucí PK, tak i ty stávající, co měly ještě platnost. Samozřejmě i u manželky, kterou jsem musel sehnat na opačném konci areálu, abych mohl zaplatit původní nákup, která naštěstí u sebe měla hotovost. Paradoxem bylo, že manželka platila dopoledne v jedné lékarně (Pod motolskou nemocnicí) kartou, ale přes mechanickou žehličku. Tam to šlo samozřejmě bez problémů. Doma jsem pak začal shánět nějaký rychlý kontakt na lékárnu, abych jim vysvětlil, že budou mít problém s připsání částky díky "zrušené" kartě. Na uvedenou lékárnu mi obchodní rejtřík zjistil jen nějakou lékárnu v Plzni a ani na tlf. informacích mi nedokázali poradit. Tak jsem kontaktoval tuším že Komerční banku, kde měli účet. Výsledkem bylo, že spořitelna lékárně připsala částku ze zrušené karty. Na jednu stranu jsem měl obavy - lékárna na základě platebního dokladu ze žehličky uplatňovala právo na inkaso v KB značně později než nám bylo provedeno odmítnutí transakce platební kartou přes elektronický terminál a spořitelna tomuto inkasu vyhověla. Kdyby nám třeba byly karty zcizeny a byly v Zákazech, tak by spořka transakce hradila ještě jak dlouho? Na druhou stranu jsem byl rád,že lékárna nebude mít vůči nám pohledávku. Při další návštěvě za cca čtvrt roku jsme si v lékárně vše vysvětlili osobně, dnes už tam mají taky elektronický termínál, ve výpise z OR se skutečně objevují v souvislostí s Plzní, protože v Motole mají pobočku, v Outlooku mám jak jejich mail, tak tlf i fax a je s nimi vždy dobrá spolupráce.
Když jsem si pak stěžoval u ombudsmana ČS, bez jakékoliv omluvy mi jen sdělil, že jsem podepsaný na žádosti o vyřazení karty. Ano, já podepsal vyřazení, ale těch vyrobených, co jsem vyrobit nechtěl. Na formuláři totiž žádná čísla karet nebyla uvedena, jen číslo účtu. Asi to tedy vzali komplexně. Tak jsem si s nimi ještě chvíli dopisoval, nicméně trvali na svém, že jsem podepsal onu žádost. Pak jsem se oklikou dověděl, že "fundovaná" obsluha ČS mi dala podepsat nesprávný formulář. To mám jako klient obsluze hejbat rukama a říkat, co má dělat? S podobnou "odborností" jsem se bohužel setkával u Spořitelny často, v rámci různých míst republiky. Co je platné, že obsluha je mladá a hezká, když nic neumí! Kam zmizeli všichni ti starší, co tam byli léta a opravdu dovedli poradit, ne jen uhnat klienta na uzavření nějakého "supervýhodného" (ale jen pro spořitelnu) produktu? Pokud jsem přišel do spořky a něco chtěl, skoro vždy nevěděli, museli někam volat a mezi sebou se dohadovat. Opravdu "profesionální" jednání. Dospělo to tak daleko, že ani na pokladní doklad nebyli schopni uvést údaje, co jsem si přál, aby tam byly uvedené. Když napsali dobře variabilní symbol, nezvládli z minulého dokladu opsat vkladatele. Když uvedli dobře vkladatele, neuvedli popis operace. A tak dokola. K tomu ty nekonečné fronty, výpadky počítačové i bankomatové sítě. Jednou se mi zase stalo, že o víkendu nešlo u benzínky platit kartou ČS (ČS má vlastní kartové centrum). Viselo tam sic upozornění, ale co já jako klient mám dělat, abych se dostal dál? Tuto otázku jsem položil ČS. A hádejte, co mi odpověděli: navštívit nejbližší pobočku a udělat výběr v hotovosti (prý v takovýchto případech odpustí i poplatek za výběr). V rámci reklamy "jsme vám blíž": rušení poboček a redukce pokladních hodin jsem usoudil, že ve spořce nemohou pracovat normální lidi nebo že zkoušejí, jací jsou klienti debilové a co si necháme líbit. Pokud je víkend, mají v rámci ČS o víkendu otevřeno asi dvě pobočky v celé ČR: Letňany v Praze a v Liberci v Hypernově. Nedávno ještě měla otevřeno i Hypernova v Průhonicích - Čestlicích, ale to je už minulostí.
Úvěrovou kartu bych si nikdy nepořídil, při placení mne každý ohodnotí, že jsem socka a nemám na útratu. Nejde o život, abych se ale zadlužoval na spotřebu? A abych cpal bance do křtánu už tak vysoké poplatky a úroky za cokoliv? Musel bych být padlý na hlavu. Vklady za půl procenta, půjčky za 14 nebo taky 20 %, k tomu poplatky za vystavení, vedení, a je z toho lichvářská RPSN !!!
V jiných zdrojích jsem četl, že jich je u nás 700 tisíc. Česká spořitelna v r. 2004 jich měla 205 tisíc, r. 2005 již 340 tisíc. Ani se nedivím. Vnucovali je kde komu. Známý si u nich chtěl vzít úvěr, a aby ho dostal, byla mu nabídnuta - vnucována kreditka. Jelikož měl už z minulosti praxi "něco za něco" zažitou (v minulosti mu takhle bylo vnucováno stavební spoření, penzijní připojištění, elektronické bankovnictví atd.), odmítl. Musel sic do jiného ústavu a i do jiného města, protože v našem městě má spořka monopol a podle toho se asi chovají. Jako kdyby jim nestačilo, že klient platí nekřesťanské úroky, poplatek za vystavení, poplatek za vedení, poplatek za výpis ...
Mimochodem, titul Banka roku, o kterém se zmiňuje pisatel v předchozím příspěvku, uděluje sdružení vydávající platební karty Euro Card / Master Card. Nevím, jakým stylem umisťuje ústavy do pořadí. Jestli je to podle vydaných karet, tak se nelze divit, že česká spořitelna tento titul v minulosti získala. Dle mého názoru by však tak zavádějící titul měl být udělován za kvalitu, odbornost v bance, a tu asi těžko nějaké sdružení vydávající karty ohodnotí.
nebreč.... podepsal jsi a nečetl sisi to, jsi normální blb.... Když něco podepisuju, tak si to přečtu, ujistím se když mi něco není jasný.... přemejšlím... ale ty ne! Určitě jsi jim chtěl ukázat kam si to maj strčit, protože tě pohněval poplatek za kartu, no a tak si to strčili... příště si přečti co ti dávaj podepsat a nebudeš mít tyhle schízy... (proč si bereš kartu na kterou nemáš???)
Je dobrý psychologický chyták - na většinu lidí. Prostě mohu nakupovat pořád, i když na účtu nic nemám. A když mám v peněžence stovku, tak prostě víc neutratím.
Žádná služba není zadarmo, to by se nikomu nevyplatilo. Vždycky se tam dříve či později objeví nějaký poplatek. A když je to "zadarmo" jako služba pro VIPa? Tak to násobně zaplatí jinde a jinak (množstvím položek na účtu, měsíčním poplatkem na účtu atd. atd.)
Navíc kartáři jen zdržují při placení- jakmile je někde fronta, platí tam někdo kartou, nejhorší je dostat dva, tři takový za sebou. To vedle na pokladně zaplatí pět lidí, než dva kartáři.
P.S. Sebeobezřetnější jednání jde do "háje", když přijde nemoc, vyhodí mne z práce, přijdu o zakázky atd. atd. NIKDY nemáte jistotu budoucího příjmu, ani na příští měsíc.
Ano, banky vědí, že útrata přes kartu tolik nebolí. Když má naopak člověk vypláznout hotovost z peněženky, tak se kroutí. Pokud u sebe nemám potřebnou hotovost, tak to zboží zkrátka nekoupím. Na druhou stranu, pokud někde mají zboží např. ve slevě, o koupi kterého v budoucnosti uvažuji a já u sebe hotovost ani kartu nemám, tak zboží sice koupím v budoucnu, ale dráž. Chce to hold asi používat při nákupech mozek.
Ke zdržování při platbě kartou: někde na netu vdiskuzi jsem čet, jak prý pokladní ječí na zbytek fronty. tady bude platba kartou, jděte si na jinou pokladnu. A pisatel se cítil být dotčen. Vždyť je to ale ve skutečnosti tak. Navíc spořitelna má své vlastní, neustále přetížené kartové centrum. Takže když stojíte za klientem ČS, máte ještě větší smůlu.
Já, když jsem ještě byl u spořitelny, stále někde něco nefungovalo při platbě kartou. Mnohdy se na mne dívali jak na podvodníka, že mám kradenou kartu, která je v zákazech. Jednu kartu jsem pak dokonce reklamoval, ale než zjistili, že je prý "plně funkční", skončila její platnost a já dostal novou. Jednou v Globusu taky hlásili, že nejdou karty české spořitelny a že si lidé mohu vybrat z bankomatu. Jenže ani spořitelní bankomat nefungoval a za výběr z cizího se platí nekřesťanské poplatky. Tak jsem nic nekoupil. Nyní jsem u jiné banky, a s problémy, s jakými jsem se setkával u ČS, se nesetkávám.
Z diskuze je vidět, že spousta lidí si plete pojmy s dojmy a o fungování kreditek má hodně mlhavou představu:
- poplatky za kreditku nejsou, protože bance platí obchodník část z účtované částky (tzn. žádné VIP zacházení)
- kreditku mají socky? - a zazobaní platí hotovostí?? (zkuste v Americe zaplatit částku nad 50 dolarů hotovostí)
- zdržování ve frontách má být argument ?? - pokud to obchdník nabízí, proč je nevyužít (např. firemní auto bez CCS už je spíš výjimkou). Jinak až budou chipové karty s peněženkou, budou zdržovat lidé s hotovostí
- psychologický moment - to je stejné jako u mobilu, ale přesto je výhodnější paušál a ne předplacenky
Pro Kláska trochu upřesnění:
obchodník platí bance za transakce, ať jde o transakce s kreditní nebo debetní kartou. Mnoho lidí si totiž plete kreditku a debetku resp. je považují za to samé.
Ještě než se u nás kreditní (= úvěrové) karty masově rozšířily, běžně se používal právě pojem "kreditní" - ztratil jsem kreditku, mohu platit kreditkou ... Nikdo nepoužíval - ztratil jsem debetku, mohu platit debetkou ...
Poplatky za karty si dělá každá banka dle své obchodní politiky. Tedy za vystavení, platbu u obchodníka, výběr z bankomatu. Mám pocit, že právě u výběru z bankomatu platí držitel karty za výběr právě úvěrovou kartou víc než za výběr debetní kartou (jo, teď jsem se koukal do sazebníků - u kreditek je ještě např. 1 % poplatek z vybírané částky mimo pevně stanovenou částku za výběr ať debetní nebo kreditní kartou).
Právě že si lidi pletou kreditku s debetkou, tak: debetkou platí pracháči, kreditkou až na výjimky socky (ostatně: nevím zda karty typu American Express nebo Diners Club jsou vydávány také jako úvěrové). Možná, že pokladní v supermarketu nebo když mává Mr. Bean v jedné ze svých skečí kartou, nerozezná debetní kartu od kreditní - taky proč - pro ni je nejdůležitější, že autorizační centrum transakci neodmítne.
S tím sdržováním ve frontě je to bohužel pravda. Transakce kartou trvá mnohem déle než platba hotovostí. Bohužel. A až budou chipové karty (jak dlouho se už v bankovních kruzích mluví o jejich zavedení a skutek utek), budete zrovna tak zdržovat, protože transakce bude trvat opět déle ... Pokud ovšem pokladní nebude mít na vrácení na pětistovku a bude lítat a shánět někde drobné ...
Že s platebními kartami se opravdu snáze finance upouštějí než když se platí hotově z peněženky - to je prostě fakt, o kterém ví každý prodejce karet (tedy nejen banky). Pokud máte debetní kartu, můžete čerpat jen do výše zůstatku na účtu. Tzn., že teoreticky přečerpat nemůžete a obchodník vám zboží neprodá, když na něj nemáte na účtu dost hotovosti. Prakticky vám je může prodat za předpokladu, že obchodník nemá elektronický platební terminál a používá tzv. žehličku. A u transakcí do nějaké výše (stanoveno bankou vždy individuálně) nemusí telefonicky ověřovat na kartovém centru výši zůstatku na vašem účtu. A pokud máte kreditní kartu, tak můžete utrácet, i když na účtu nemáte hotovost. Jen musíte do určité doby úvěr zase vyrovnat. Bezúročné období sice láká, ale dost lidí zabředává stále hlouběji a hlouběji, a pokud nedostanou na účet nějaký příjem navíc (prémie, plat na dovolenou atd.) nebo dokonce onemocní či ztratí práci, mají pak problémy.
Takže s kreditkami POZOR !!!