...redaktor měl trochu víc analyzovat problemaiku a zjistil by, že ona "zázračná" novela zákona 38/2004Sb až zas tak nic moc nového nepřinese..
To, jaká je bohužel situace na pojistném trhu je jen výsledek absolutně neschopné ČNB, která je odpovědná za kontrolu a regulaci pojistného trhu.
Již současné znění §21(1)zák. 38/2004Sb. jasně ukládá všem pojistným zprostředkovatelům( rozuměj finančním poradcům) povinnost seznámit klienta se všemi zápory a klady produktu, nezamlčovat podstatné údaje apod....
Ale nevzpomínám si, že by kdy od té doby byl v médiích uveřejněn nějaký precedens z této oblasti, nevzpomínám si, že by kdy ČNB veřejně kritizovala práci finančně-poradnských firem ani jiným způsobem že by konala, nebo veřejně psala o exemplárním potrestání nepoctivých prodejců pojistek způsobem, který na základě platné legislativy měla již od r. 2004 k dispozici...
Takže - navrhovaná novela není ani snad jen populistickým výkřikem ČNB, ale spíše mi připadá jako trapný pokus zakrýt vlastní neschopnost stylem - zloděj křičí - chyťte zloděje...
Souhlasím s váma, je to otázka kontroly a následného postihu, ale právo stěžovat si, by měl mít i zprostředkovatel na nekalé postupy konkurence. Setkala jsem se s tím, že poradce byl zamítnut, že si musí stěžovat klient a většina klientů to odmítne, protože se jim nechce podstoupit celý proces který následuje po stižnosti. Nesnáším poradce kteří jen ruší staré smlouvy a následně uzavírají nové, někdo obdobné, bohužel i horši, nesnášim tyto zlatokopy, bohužel mají zelenou. Také si samozřejmě může za to klient, mnohdy raději posloucha lži než realitu, modelace báječných zisků je mu bližší. Před pár lety jsme byli posledni pojišťovnou, která neměla v portfoliu investička a pořád jsme doporučovali ŽP a důchodové pojištěni/nejsou to penzijka/, přesto nám lid tyto smlouvy hromadně rušili, místo aby je navyšovali, přestože tam měli garantovaný doživotní důchod, celou škálu připojištění a mohl jste dělat co chtěl, tak jsme přešli také na investička, aby nás konkurence nesmetla. Investička nejsou špatné, ale klient si musí uvědomit, že je to investice, která nese určite riziko a hlavně se naučit se smlouvami pracovat, starat se o ni, pracovat s fondy, přesouvat jednotky atd. Tak jak se staráte celý život o dům se musíte naučit starat o finance-investice. Ono je jednoduché svalovat vinu na druhé, ale jaké podmínky tady vytvoříte, takové je máte. Dále by si klient měl uvědomit, že je tu pojištěný a nikdo ho nebude pojišťovat zadarmo. V nynějším prostředi pracovat jako poradce poctivě a odvádět dobrou práci je náročné.
Víte co mě zaráži, proč se neustále posledni dobou útoči na pojišťovací poradce, zpřístňuji se neustále podmínky a přitom je tu druhý obor, také zprostředkovatelský a to jsou úvěry a ten vesele kvete dál, přestože může napáchat daleko větši škody než pojišťovnictví, lichvářské úroky, nepravdy, podvody, mohou vás připravit o středhu nad hlavou, dohnat k sebevraždě, ale přitom tento obor může dělat kdokoliv a jakkoliv, ale postihnutelný neni, proč? Dluhy jsou to, co většinu států i tento, většinu obyvatel žene do propasti ze které neni vychodisko, ale přesto se vesele jede dál a dokonce i banky, jak jsem si všimla, se začínají přizpůsobovat trhu a nacházet skulinky v zákonech, obcházet je, neříkají pravdu u RPSN atd. Čím to je, je to dobou, je to tím, že pro mnohé jsou peníze na prvním místě a morálni zásady jsou ke smíchu? Podle mne je to o důslednosti dodržováni zákonů a povinnosti vézt lidi ke zodpovědnosti. Ty problémy nejsou jen v pojišťovnictví, ale vidíme to denně kolem nás ve všech oborech a lidských vztazích.
Vážená poradkyně, víte kde je problém? V podstatě ve dvou rovinách. Vědomí (vědomosti) a svědomí.
Každý člověk, který dělá finančního poradce, se časem dostane do situace, kdy většině produktů, které nabízí, začne rozumět. Což znamená, že pozná všechny skryté poplatky, zamlčované skutečnosti, vyzná se v technické úrokové míře, prostě nahlédne do "kuchyně" finančních žraloků, jak nejlépe a co nesofistikovaněji obrat naivní klienty. Tomu se říká nabýt VĚDOMÍ.
Pak má dvě možnosti, jak to řešit dál. Má-li SVĚDOMÍ, tak s tím praští, neboť by musel lidem lhát, klamat a podvádět, aby si vydělal. Nebo SVĚDOMÍ nemá a jede dál cestou do pekel dlážděnou podvodnými skutky......
Záleží na Vás, ve které fázi se nacházíte ..... ;-)
Pořád se tady propírají fin. poradci, jak škodí vědomě či z neznalosti klientům,ale nikdo se nepozastavuje nad tím, že největší vinu májí samy banky a pojišťovny,neboť ony tyto produkty vytváří.Jim je ovšem jedno odkud peníze přijdou, ale IŽP je produkt stavěný tak, že na tom nemůže Nikdo krom pojišťovny vydělat,tak kdo je tu horší? Já se nezastávám poradců, ale ti co takové produkty posílají do oběhu jsou ti kteří by nejvíc zasloužili.Ten, který ukradne pár korun,jde za mříže, ale tady se okrádají lidi ve velkém a se souhlasem státu.
Nemáte pravdu. Ten, kdo peklu slouží, nemůže být anděl. Tudíž zodpovědnost je stejná jak i poradců, tak u finančních žraloků. Dokonce si myslím, že u těch poradců je vyšší. Oni jsou ti, kdo naivního občánka ukecají, oni jsou ti, kteří, ve svém zájmu, neříkají úplnou pravdu, tudíž ONI by měli nést hlavní zodpovědnost. Nutí je snad někdo násilím aby sloužili finančním žralokům?
Dále nemáte pravdu v tom, že na IŽP vydělávají jen pojišťovny. A co provize bouchačů, řekl bych královské, to není nic?
Nemáte až tak ůplnou pravdu,pokud se jde poradce proškolit na produkt,tak ho školí přímo zástupci pojišťoven, a ti vám sdělí o produktu jen to co chtějí,a jen v praxi a následně vždy až když je nějaký průšvih, tak se postupně přichází na všechna zákoutí produktu.Proč si myslíte,že se pořád mění a vznikají nové produkty.Protože po nějaké době, většinou opravdu pár letech, to odmítají poradci prodávat, až to prokouknou.Nechala jsem se párkrát zlákat a tato školení od nejmenované pojištovny jsem absolvovala, ani ti skušení obchodníci nebyli schopni dostat na svoje všetečné otázky kvalitní odpovědi.Pokud chtěli o tom produktu více vědět ,museli hledat jiné zdroje.Ti nezkušení měli smůlu,pokud neměli nad sebou někoho s letitou praxí.Já viním jednoznačně pojišťovny,poradci jsou až na druhém místě.
Naprosto souhlasím s touhle paní s tímhkle názorem. Zvláště pak s jejím začátkem o poradcích o zlatokopech co si chtějí rychle vydělat, ruší staré pojistky klientům jenom proto, aby si rychle namastili svoji kapsu. Bohužel klient zapomíná na to, že ta pojistka něco stojí a že náklady platí hlavně v začátcích. Vždycky se dá ke staré stávající pojistce uzavřít jiná za pár kaček a klientovi navýšit tak jeho stávající ochranu o to co třeba ještě nemá. Takže naprostý souhlas s paní. Jenom chci podotknout, že všechno je to pouze a jenom o lidech. Jsou určitě i slušní poradci a ne všichni jsou špatní. Bohužel v této činnosti je hodně rychlokvašek a zlatokopů.
Vždycky se dá ke staré stávající pojistce uzavřít jiná za pár kaček....... Proč?
Mám tomu rozumět tak, že ti, co ruší stávající pojistky a nahrazují jinými jsou horší než ti, kteří k těm stávajícím nabouchají ještě další?
Zamyslel se přitom vůbec někdo nad tím, zda dotyční lidé potřebují životní kapitálové, či investiční životní pojistky? Pokud někdo řekne, že kvůli spoření, či investování, tak bych ho vzal klackem po hlavě. Nedávno jsem někde četl, že průměrná "životnost" (délka platnosti) smlouvy na rezervotvorné životní pojištění je kolem 4 let. Úžasný vejvar pro finanční žraloky a jejich bouchače.
Pokud někdo řekne, že kvůli jištění, tak se ptám proč takto draze? A kdo vlastně potřebuje nějaké jištění? Znám pouze pár oblastí, kde to může být potřebné, ale stačí rizikové pojištění s úrazovkou a odpovědností.
Rezervotvorné pojištění má smysl, pokud pokrývá především riziko a vyjde platba cca nastejno (nebo jen o málo dráž) jako rizikovka. Ono většinou riziko s věkem stoupá. Když si uzavřeš čistou rizkovku, platíš stejně celou dobu (ta sazba je zprůměrované riziko na celou dobu). U rezervotvorného taky platíš nějakou částku, ale z toho poolu se strhává úměrně riziku (třicátníkovi zlomek toho, co padesátníkovi), tedy nejdřív málo a postupně víc a víc. Čili když to pak ukončíš dřív (nebo snížíš poj. částku apod.), tak u čisté rizikovky jsi to riziko přeplácel, kdežto u investička ti ty nastřádané a nevyčerpané prostředky zbydou.
Další věc jsou daňové odpočty,ty to můžou ještě zvýhodnit.
Čili není to ani tak o produktu, ale jeho nastavení.
Ano, někdy to tak být může, ale myslel jsem to jinak. Mým oborem jsou daně, účetní a ekonomické poradenství. A přitom se často setkávám s tím, že jsou klienti tzv. přepojištěni, aniž by to vůbec potřebovali. Chápu pojištění úvěrů, chápu pojištění živitele rodiny, ale co nechápu, když má kapitálovky či investičky každý člen domácnosti málem včetně psa a kanárka. Mnohdy se jim snažím vysvětlit, že udělali chybu a co si od toho slibují. Někteří to nechápou vůbec, jiní jsou přesvědčeni o tom, že budou ve stáří v balíku a někteří to dělají proto, že jejich dcera (vnučka) bude studovat a peníze se jí hodí. Ale také jsem se setkal s názorem, že sice tomu moc nevěří, ale že chtěli té (tomu) poradkyni (poradci) udělat radost, když se o něj tak stará.... ;-)
Prostě neznám mnoho pádných důvodů pro to, aby lidé vlastnili tyto nesmyslné produkty. A co se týče zaměstnaneckých benefitů, případně odpočtů od základu daně, tak to je jisté, jako to, že v létě bude stále teplo. Nehledě na to, že je to stejně úlitba finančním žralokům. To samé je u penzijního připojištění. Tudy cesta nevede. Tedy rozumných lidí.
Ještě jedna poznámka, spíše poznatek. Když dělám lidem daňová přiznání, tak se často stává, že mi přinesou jiné smlouvy na životní pojištění s tím, že ty původní, na radu bouchače, zrušili. Tak jim spočítám, kolik budou vracet na daních proto, že ukončili smlouvy předčasně a nedodrželi dikci zákona. Mnohdy to nejsou malé peníze. Když si vzpomenu na paní, která 8 let uplatňovala odpočty od základu daně 12.000 Kč x 8 = 96.000 Kč a nyní tuto částku musela zdanit v §10, jako ostatní příjem bez možnosti odpočtu nákladů a tak zaplatit 14.400 Kč, tak jen dodala "já ho zabiju" ....... Nevím sice koho, ale v očích měl vztek.... Prý je na tom stejně i manžel. Nechali se ukecat bouchačem (prý přítelem rodiny) že ty staré smlouvy jsou špatné a je třeba je, co nejrychleji, zrušit a on jim našel nové, lepší a výhodnější. Dokonce je prý přesvědčil, aby zrušili i stavební spoření, že to vláda stejně nebude dotovat a vše vrazit do investiček ..... :(
... v případě, který popisujete bych na místě té dámy zabil Vás za nesmysly, co jí provádíte s DP!! Proč by musela dodanit prostředky převedené z jendné smlouvy na novou (pokud splňuje podmínky pro uplatnění nároku na odpočet)?? Ocituji Vám z rozhodnutí GENERÁLNÍHO FINANČNÍHO ŘEDITELSTVÍ, odbor 31:
Z § 15, odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů vyplývá, že podmínky nároku na odpočet jsou splněny, pokud pojistné plnění nebo odbytné bude převedeno na novou smlouvu. Pokud by bylo vyplaceno formou odbytného na účet poplatníka (klienta pojišťovny), nejsou splněny podmínky zákona, přestože by byla celá částka jako mimořádné pojistné vložena na nově uzavřenou pojistnou smlouvu.
nejsem účetní, ale takovou hrubku bych Vám jako klient neodpustil. Zdraví Chalda