Konec éry české BAWAG Bank

18. 9. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Vybrali si trošku nešťastný termín pro převzetí banky. Světem opět zmítá finanční krize a právě v tuto dobu oficiálně získal české pobočky BAWAG Bank její nový majitel. Původní banka má však za sebou docela pestrou historii a nelehkou budoucnost.

Úderem 16. září 2008 skončila etapa BAWAG Bank v České republice. Tímto dnem bylo její jméno v obchodním rejstříku změněno na LBBW Bank CZ, a. s. Završil se tím prodej banky do rukou nového akcionáře, německé banky Landesbank Baden-Württemberg (LBBW). Po čtyřech letech působení na českém trhu tak jedna a ta samá právnická osoba s totožným identifikačním číslem má nyní nový název. V pořadí čtvrtý.

Pohled do minulosti

Počátek banky sahá do ledna 1991, kdy vznikla banka s názvem InterBank, o rok později se přejmenovala na Interbanka. Během roku 2003 začala jednání ze strany rakouské BAWAG P.S.K., která nakonec skončila navýšením podílu držených akcií v Interbance z 8 na 100 %.

Do té doby měla Interbanka akcionáře tři: kromě zmiňované BAWAG P.S.K. i německou banku Bayerische Landesbank a Maďarskou banku pro zahraniční obchod. Tím však proces integrace Interbanky neskončil. V červnu 2004 došlo k přejmenování na BAWAG Bank.

V roce 2004 oznámila stažení z českého trhu německá Dresdner Bank, která se do té doby orientovala hlavně na privátní a korporátní bankovnictví. České zastoupení Dresdner Bank opět koupila rakouská BAWAG P.S.K. a bývalou Dresdner Bank přejmenovala na BAWAG International Bank. A na českém trhu vznikl zmatek, protože nezávisle na sobě zde nyní působily dvě banky se stejným akcionářem, obdobným jménem, ale zcela odlišným zaměřením: BAWAG Bank a BAWAG International Bank. I nabízené produkty byly odlišné. Například, zatímco tehdejší BAWAG Bank spolupracovala na vydání platebních karet s ČSOB, BAWAG International Bank měla karty vlastní a vlastní měla i bankomaty (z licence Dresdner Bank). BAWAG Bank měla nabídku pro fyzické osoby a malé firmy, BAWAG International Bank se věnovala privátnímu bankovnictví a velkým korporacím. Nakonec na jaře 2005 došlo je sloučení BAWAG Bank a BAWAG International Bank do jediné banky s názvem BAWAG Bank.

S příchodem BAWAG Bank skončila svůj krátký život i kreditní karta CCS Kredo. Tu vydávala společnost CCS ve spolupráci s Interbankou. Krátký život kreditní karty CCS Kredo s nepříliš lákavými parametry byl možná signálem pro společnost CCS, že je pro ni efektivnější soustředit se na oblast, které lépe rozumí, tj. vydávání specializovaných karet pro placení nákladů za provoz vozidel a pohonných hmot než karet kreditních.

V první polovině roku 2006, kdy vyšly na světlo problémy mateřské banky BAWAG P.S.K., provázely akcionáře české BAWAG Bank rozsáhlé skandály. Podezřelé operace BAWAG P.S.K. dostaly banku do záporných čísel v hodnotě přes miliardu eur. Tehdejší akcionář rakouského BAWAGu, rakouský odborový svaz, dal od banky ruce pryč a banka byla na prodej. Osud českého zastoupení tak byl zpečetěn a bylo jasné, že česká BAWAG Bank dostane nového vlastníka. Tím se stala německá banka LBBW a stejný osud nakonec potkal i slovenskou Istrobanku patřící do nedávna do skupiny BAWAG. Nyní patří do belgické skupiny KBC, která v Česku a na Slovensku ovládá ČSOB. Ale zpět k BAWAGu.

Praha jako finanční centrum

Původní BAWAG Bank se do povědomí svých klientů zapsala velmi přátelskými úrokovými sazbami depozitních i úvěrových produktů. Byla zároveň první českou bankou, která přišla s nabídkou refinancování spotřebitelských úvěrů a hypoték. Nová LBBW Bank chce na původní produktovou nabídku navázat, ale zároveň oznámila, že se chce razantněji soustředit na tzv. střední stav. Myslí tím klienty z řad podnikatelů a firem střední velikosti. Neznamená to však, že se vzdá retailového bankovnictví. Chceme, aby Praha byla vnímána jako finanční centrum, uvedl na tiskové konferenci Siegfried Jaschinski, předseda představenstva německého akcionáře LBBW. Na otázku, zda nově působící LBBW Bank bude nadále pokračovat v úspěšné kampani zaměřené na retailové klienty, Jaschinski odpověděl, že v retailovém bankovnictví pokračovat budeme, protože pro nás generuje přibližně 10 % zisku. Ale chceme se více soustředit na střední firmy, protože se domníváme, že tato oblast klientů zde není zcela pokrytá. Filozofií LBBW je rozvoj regionálního obchodu a představitelé banky doufají, že se bance podaří přitáhnout více klientů obchodujících s Německem a opačně s Českou republikou.

Modrá je dobrá

Svůj nástup vzala LBBW vážně a od 17. září 2008 kompletně přebarvila design webových stránek původní BAWAG Bank na bledě modrou barvu, která je doménou LBBW. Červený zůstal pouze obrázek reklamního balónu lákajícího na vyšší úročení spořicího účtu. Pro naše stávající klienty původní BAWAG Bank se samozřejmě nic nemění. Nechceme nijak zasahovat do sazebníku ani úrokových sazeb. Všechny smlouvy jsou stále platné, pouze se začnou měnit názvy bankovních produktů s ohledem na nového vlastníka. Nadále jsme českou bankou pro české klienty, ujistil Markus Hermann, předseda představenstva české LBBW Bank. A dodal, že i LBBW bude pokračovat v původním obchodním modelu s tím, že chce více rozšířit nabídku produktů a služeb v rámci mezinárodního koncernu LBBW.

Silná banka s otazníky

Nový akcionář LBBW patří mezi čtyřku nejsilnějších bank německého trhu. Na prvním místě je v Německu Deutsche Bank, druhá Dresdner Bank (po akvizici Commerzbank), LBBW je třetí následovaná centrální bankou DZ Bank, která ovládá německé družstevní banky.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Podle Jaschinskeho se pro vstup na český trh banka rozhodla hlavně z důvodu, že český trh již dosáhl dobrého rozvoje a banka tak má dobrou pozici pro další rozvoj. Naše banka existuje již 10 let a naším cílem nikdy nebudou krátkodobé vztahy. Když jsme teď přišli na český trh, chceme zde budovat vztahy dlouhodobé. Nedíváme se na Českou republiku jako na zemi z východní Evropy. Chceme-li zde dosáhnout úspěchu, musíme vystupovat jako česká banka, upřesnil strategii LBBW Jaschinski. Přiznal však, že vstoupit na český trh dnes není snadné. Podle něj už není možné zvolit cesty, které si vybrali konkurenti silní ve střední a východní Evropě. Erste Group šla cestou kupování lokálních spořitelen a dnes má v tomto regionu jednu z nejsilnějších zdravých finančních skupin. Raiffeisenbank Zentralbank zase kupovala menší lokální banky, kterým nechávala nezávislost a volnost v působení na konkrétním trhu. Připomeňme si poslední akvizici Raiffeisenbank v podobě koupení eBanky. Podle Jaschinskiho dnes není snadné postavit banku „na zelené louce“, má li jít o banku univerzální, s kompletní nabídkou služeb pro všechny klientské skupiny. Koupě původní BAWAG Bank proto byla dobrou příležitostí, jak vstoupit na český trh. To potvrzuje i Tomáš KofroňRaiffeisenbank: „Obecně se nedomníváme, že by na českém trhu byl příliš velký prostor pro vstup nové komplexní banky. Pokud na trh vstoupí nějaká nová banka, bude se vždy zaměřovat buď na určitý region, nebo určitou skupinu klientů (viz např. nedávné vstupy nízkonákladové banky či banky naopak zaměřené na V.I.P. klientelu). Nová banka tak na trh může vstoupit především akvizicí některé ze stávajících bank na trhu.“

Svoji roli nová LBBW Bank nebude mít snadnou. Současná nabídka ostatních univerzálních bank je velmi vyvážená a není proto jednoduché najít na trhu oblast, kde lze „zaútočit“ na klienty konkurence, nebo klienty nové. Rozhodující proto bude skutečná nabídka a hlavně vysoká kvalita služeb, jakou budou pravděpodobně čeští klienti od banky s německým akcionářem očekávat.

Vadí vám přejmenování BAWAG Bank na LBBW Bank?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a osobní silniční dopravu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).