Jeste by me zajimala jedna statistika. Jestli napriklad vozy Ford Mondeo s motorem 2.2 l/114 kW skutecne zpusobuji o polovinu vyssi objem skod oproti vozum Ford Mondeo s motorem 1.5 l/147 kW. Podle vypoctu to vypada, ze nehody nijak nesouvisi s vykonem motoru, ale pouze s objemem.
Ty statistiky pojišťovny mají - a dokonce se mnohdy ukazuje, že dokonce celý problém není ani v obsahu motoru nýbrž ve značce vozidla.
Existují statistiky, kde je prokázáno že řidiči vozidel značky BMW, AUDI apod. o obsahu 2L mají vyšší škodní průběh než řidiči značek hyundai, Toyota apod. s totožným obsahem motoru.
To samé platí i o věku řidičů. To je přesně ten důvod proč dnes pojišťovny přichází s různými způsoby segmentování řidičů. Aby zlevnili méně rizikovým a naopak zdražili těm rizikovějším.
už mnohdy přišli - ale segmentace na základě obsahu nezmizí.
Důvod je jednoduchý - obsah vozidla má stále vliv na riziko výše škody. Ale dnes už toto není jediným kritériem pro stanovení ceny - dnes už cenu může ovlivnit právě i třeba značka vozidla nebo město, kde bydlíte, Váš věk atd.
Dobře si vzpomínám, kdy ještě v roce 2010 stačilo přijít do pojišťovny, říci obsah Vašeho vozu, počet bonusů a pracovník na přepážce Vám z hlavy řekl cenu povinného ručení.
Dnes když přijdete na přepážku pojišťoven, zeptáte se na orientační cenu tak Vám z hlavy nikdo žádné číslo nevystřeli - nejdříve si Vás posadí, trochu vyzpovídá, aby mohl dohledat Vaší historii řidiče - bude chtít podrobnější údaje o vozidle a až následně Vám řekne nějaké číslo kolik bude pojištění stát.
řeknu to takto: nejsem pojistný matematik.
nicméně osobně bych viděl ale větší riziko v škodě octavia.
1) z důvodu nižší hodnoty vozidla (psychologicky může působit na řidiče k agresivnější jízdě)
2) nižší váha vozidla s vyšším obsahem motoru kompenzuje nižší výkon - takže umožňuje agresivnější jízdu než u Superb
3) škoda octavia je nejrozšířenější typ vozu v ČR takže s větším počtem uživatelů roste i riziko, že zaviní nehodu.
4) tyto vozy jsou v průměru starší - tudíž vyšší riziko závady na vozidle, kvůli které by mohla vzniknout nehoda
U Superb - by riziko vnímal méně z důvodu:
1) je to vozidlo vyšší třídy - tudíž si ho častěji pořizují lidé, kteří nechtějí agresivní jízdu, ale spíše se orientují na komfort.
2) vyšší pořizovací cena (psychologicky) často působí na řidiče, aby jezdil opatrněji protože opravy jsou nákladnější
3) průměrné stáří těchto vozů je nižší tudíž menší pravděpodobnost poruchy.
4) nižší obsah ač s vyšším výkonem při vyšší váze vozu neumožňuje tolik agresivní jízdu jako v případě zmíněné octavie.
Samozřejmě dalším faktorem je skutečně řidič - když to bude mladý "floutek" riziko nehody se výrazně zvyšuje v obou případech.
"nejsem pojistný matematik."
Tak proc tady obhajujete neobhajitelne?
Ten priklad muzu napsat i opacne... octavia s 1.2 TSI ma vyssi vykon, nez stary Superb s 2.0. Jak to okomentujete potom? Uplne stejne, akorat prohodite slova Octavia/Superb?
"škoda octavia je nejrozšířenější typ vozu v ČR takže s větším počtem uživatelů roste i riziko, že zaviní nehodu."
Tak po tehle vete vas uz vubecnelze brat vazne.
pro konkrétní pojištění konkrétního člověka nemá to máte pravdu.
Ale původní dotaz zněl, které auto je rizikovější.
Proto má odpověď vycházela z pohledu pojišťovny pro stanovení kritérií rizikovosti.
jinými slovy:
škoda 2.0 8V, 85 kW, sucha vaha 1235 kg SPZ 2AK001 může být méně riziková než škoda 2.0 8V, 85 kW, sucha vaha 1235 kg SPZ 1AK007
protože ji prostě řídí jiný řidič. Ale pojišťovny stanovují ceny na základě pravděpodobnosti rizika, a tím že vozidel škoda 2.0 je prostě více je tím vyšší riziko, že jeden z klientů udělá nehodu. Proto pojišťovny vytváří segmentace do více kritérií, aby mohli s cenami lépe pracovat.
Jinými slovy, když má někdo rizikovější skupinu vozu, aby mu mohli zlevnit v případě méně rizikového věku, nebo měně rizikové lokality, kde bydlí (např. řidič v Horní Dolní zaplatí méně než řidič v Praze)
A naopak řidič, který má méně rizikové auto třeba Peugeot 106 s obsahem 998ccm a 44kW, kterému je 18 s čerstvým řidičákem, aby mu naopak mohla cenu zdražit vzhledem k riziku jeho nezkušenosti.
Dnes už se cena u velké části pojišťoven nestanovuje pouze podle vozidla.
Podle mě je to skoro stejné váhový rozdíl je necelých 100 kg a rozdíl je 26 kw takže riziko je téměř stejné. je to jen psychologie a jak lidí ožebračit myslím tím normální řidiče zatím jsem se setkal s tím že čím větší obsah tím menší pojistka mám 1.9 td 55 kw 1950 kč a 1.3 50 kw 2600 kč tak jaké riziko nehody je z 1.3 ? maximálně za zdržování provozu .Nehodám by se dalo zabránit to by ale nejnižší pokuta musela začínat na milionu korun to by si každý rozmyslel zda pojede riskantně a nemáš pojištěné auto tak pul mega pokuta nemáš zabavit auto a hrozba prodej majetku jaké pak co pak.