Hlavní navigace

Komentář: Ekologické daně proti starým automobilům nedávají smysl

Autor: Depositphotos
Vladimír Kutálek

Dává smysl „ekopoplatkem“ ztěžovat lidem přístup k ojetým autům a současně nepřímo podporovat neekologickou výrobu dalších nových aut na úkor využívání již vyrobených aut?

Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Na první pohled rozlišujeme několik typů daní. Daně jako daň z příjmu, DPH, daň z převodu nemovitosti a podobně, které stát vybírá z každého našeho zisku. Dále daně takříkajíc ekologické jako ekodaň z převodu staršího automobilu nebo daň silniční, kterými nás stát „údajně“ nutí chovat se ekologičtěji ke svému prostředí. Proč jsem do uvozovek přidal slovo údajně? To pochopíme, pokud se na státem požadovanou ekologii podíváme, netradičně, skrze finance.

Šrotovné, ekologická daň z převodu starších aut, popř. nefinanční regulace typu zákaz vjezdu do měst v zahraničí. Na první pohled to vypadá, jak tahle opatření přispějí k ekologizaci dopravy. Jenže tato opatření se dívají na ekologii aut zjednodušeně. Dívají se čistě na provoz aut, kolik vypustí škodlivin na jeden kilometr, úplně zanedbávají výrobu nových aut. (Z toho důvodu se domnívám, že za tímto „vynálezem“ je lobbing automobilek, aby vyrobily a prodaly více nových aut.)

Konkrétně můj příklad. Statistiky mého 22 let starého auta (EURO 1): Dlouhodobá průměrná spotřeba mého auta je 7,4 litru benzínu na 100 kilometrů. Dle stáří a spotřeby soudíte, že se jedná o neekologické auto? Posečkejte z rozhodnutím. Za posledních sedm let má najeto 44 246 kilometrů (průměr 6320 km/rok) – včetně tří zahraničních dovolených. Což je v penězích cca 133 tisíc Kč za naprosto veškeré náklady, od mýtného přes přezouvání, opravy až po největší položku benzín za 98 tisíc Kč, tedy téměř přesně 3 Kč/km celkové náklady přepočtené na km.

Opravdu je ekologický nesmysl provozovat tak staré auto? Za jak dlouho bych amortizoval výrobu (a tedy i ekologické náklady) nového auta řekněme v ceně 300 tisíc Kč? I kdyby nové auto mělo nulovou spotřebu (a navíc nulové vedlejší náklady) trvalo by to 15,8 let (= 300 / 133 × 7). Reálně si myslím, že nová auta jsou na cca dvou třetinách spotřeby mého auta, takže 47,4 let (ale stále nulový servis, opravy auta).

Nezahrnuji do výpočtu to, že pochybuji, že nové auto vydrží 47 let bez nákladů na servis, opravy, za to mé auto už prokázalo svou spolehlivost mimo jiné náklady na opravy, a je tedy předpoklad, že ještě nějakou dobu vydrží, možná i déle, než by vydrželo nové auto. 

A to nemluvím o plně elektrických autech za milion. A je úplně jedno, jestli budou na ně dotace, či ne. Ekologické náklady výroby takových aut se dotacemi neztratí, jen se dotacemi přenesou na celou společnost. 

Opravdu si mám koupit nové auto? Bude to pro společnost ekologicky to nejlepší? Já si to nemyslím.

Pokud bych jezdil hodně, je možné, že nákup nového auta pomůže životnímu prostředí (a pak současně i mé peněžence). Ale co se starým? Sešrotovat? Proč? Pokud se budou přesouvat starší vozidla od uživatelů s více najetými kilometry k uživatelům s méně najetými kilometry, pokládám to za ekologičtější, než když se budou sešrotovávat a vyrábět nová. A je jedno, jestli se jedná o osobní automobil, nebo autobusy z MHD na např. občasné použití pro školu nebo nákladní auta od dopravců k občasnému použití pro firmičky.

Nedává mi smysl „ekopoplatkem“ blokovat prodej. A to ani nemluvím o tom, že takový poplatek nejvíc dopadne na ty chudší uživatele vozidel nebo ty, co ho používají méně, protože třeba jako já, když je to aspoň trochu smysluplné, využívají veřejnou dopravu, kolo, chůzi.

FIN19

Navíc novější auta jsou obecně složitější. Obsahují čím dál víc systémů, čím dál víc složitých. Co součástka, to potenciální vyšší či nižší riziko poruchy, některé součástky se musí v pravidelném režimu měnit, což jsou další finanční a tím i ekologické náklady, které opět nejsou započítávány do srovnání starší versus nové auto. A to nemluvím ani o tom, že např. filtry u dieselových aut si zručnější uživatelé nelegálně odmontovávají a přimontovávají až před další emisní zkouškou. 

Dává vám smysl ztěžovat lidem (především chudším) přístup k dopravnímu prostředku a současně nepřímo podporovat neekologickou výrobu dalších nových aut na úkor využívání již vyrobených aut? Mně ne. Prosím, zrušme tento ekologický nesmysl ve formě poplatku za převod starších aut, a především nezavádějme další typu roční poplatek za provoz starších aut. Neprospěje to lidem, neprospěje to ani životnímu prostředí, prospěje to jen automobilovému průmyslu.