Hlavní navigace

Kolik má najeto vaše auto? Stáčení kilometrů je pořád běžnou praxí

Lenka Kašparová

Kupujete ojetinu ze zahraničí? Pozor, často mají na tachometru naměřeno méně, než je skutečný stav najetých kilometrů vozu. Stejně tak cena, za kterou je auto prodáváno, patrně neodpovídá jeho skutečné hodnotě.

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Více než rok po zákazu stáčení tachometrů, který uzákonila novela zákona 56/2001 Sb, platná od 1. října 2018, najdete na internetu nabídky firem, které vám slibují snížit počet najetých kilometrů s ujištěním, že na to nikdo nepřijde a vy se nemáte čeho bát.

Nastavení či úpravu stavu tachometrů u nás nabízejí až desítky firem. V řadě případů se objevují tvrzení jako: Počítadlo kilometrů není státem cejchovaným měřidlem, proto je s ním možné libovolně manipulovat, uvádí Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů ČR. Těmto firmám ale hrozí pokuta až do výše půl milionu korun. Na vážné problémy si však snížením počtu najetých kilometrů zaděláváte i vy jako majitel vozu.

Podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů roste také počet prodejců zařízení, která nastavení tachometrů umožňují. Se zařízením za pár korun jsou schopni nastavit kilometry na tachometru i laikové, zdůrazňuje Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů.

Stočené kilometry ohrožují vaše zdraví

Nejde přitom jen o to, že si kvůli stočenému tachometru koupíte výrazně „ojetější vozidlo“, za které pravděpodobně zaplatíte mnohem víc, než je jeho skutečná hodnota. Sebe a své blízké takto vystavujete nebezpečí. Automobil a jeho důležité součásti jsou totiž výrazně jinak opotřebené, než předpokládáte, což může vést třeba i ke špatnému odhadu situace v silničním provozu.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů odhalilo během roku a půl dlouhého porovnávání zahraniční a domácí inzerce vozů na autoserverech téměř 3300 stočených aut s celkovou hodnotou 173 milionů ubraných kilometrů. Logika projektu je jednoduchá. Na zahraničním serveru, kde je vůz inzerovaný, zaznamenáme stav kilometrů a pak jen čekáme, kdy se auto objeví v inzerci ojetých aut v tuzemsku. Pokud je stav kilometrů nižší, je jasné, že došlo k manipulaci s tachometrem, říká Zbyněk Veselý.

Povinnosti týkající se stáčení tachometrů v řeči zákona

Novela zákona 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, který od 1. 10. 2018 zakazuje provádění změn na počítadle ujeté vzdálenosti s výjimkou opravy nebo výměny počítadla a dále stanovuje povinnost tomu, kdo tuto úpravu provede, vydat provozovateli vozidla protokol, který musí předat stanici technické kontroly (STK) při nejbližší evidenční kontrole. Protokol obsahuje mimo jiné i stav počítadla celkové ujeté vzdálenosti. STK, jsou v rámci technické prohlídky (až na zákonem definované výjimky) povinny kontrolovat stav počítadla ujetých kilometrů (z hlediska nedovolených změn a zásahů) a zaznamenat ho do protokolu o technické prohlídce a dalších evidencí.

Jeho slova potvrzuje i Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů ČR. Podle něj je přetáčení tachometrů stále běžnou praxí zejména u vozidel dovezených ze zahraničí. Několik let se to snažíme změnit. Jeden z možných způsobů řešení tohoto problému jsme představili i v Poslanecké sněmovně, je inspirovaný zkušenostmi z Belgie, kde se jim s nelegální úpravou tachometrů podařilo skoncovat, objasňuje Petr Přikryl.

V Belgii řešení našli

Belgická databáze nazvaná Car-Pass ze zákona shromažďuje údaje o najetých kilometrech od prodejců, servisů, STK, pneuservisů, pojišťoven či leasingových a úvěrových společností, přičemž všechny tyto organizace údaje zasílají povinně. Pokud by obdobný systém měla každá evropská země a mezi systémy by existovala spolupráce, bude problém stáčení do značné míry vyřešen, myslí si Petr Vaněčka, provozní ředitel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

Podle Petra Vaněčky pochází většina automobilů se stočenými tachometry, které se na našem trhu objeví, z dovozu. U těchto ojetin odhadujeme míru stočení až na 90 %. Funguje to jednoduše. V tuzemsku sice platí zákaz stáčení tachometrů, ale pokud je s tachometrem manipulováno v zahraničí, česká STK při dovozové evidenční kontrole zapíše již zmanipulovaný stav tachometru, který se tím stává v podstatě legalizovaným, objasňuje nekalé praktiky Petr Vaněčka.

Řešením tedy je, aby tuzemské STK měly přístup do zahraničních databází a mohly údaje o najetých kilometrech porovnávat. Pak by se dal podvod odhalit, i když ne ve 100 % případů, protože jak bylo uvedeno výše, některé země žádné databáze o najetých kilometrech u vozů nevedou, a autobazary a kontroloři jsou tak odkázáni jen na veřejně přístupné údaje, jako například prodejní inzeráty z minulosti.

Co když na STK stočený tachometr odhalí?

Jestliže při kontrole na STK dojde ke zjištění nižšího stavu kilometrů na počítadle tachometru, než je skutečný, majitel vozidla dostane na odstranění závady lhůtu 30 dnů. Během této doby musí předložit platný protokol o provedení opravy nebo výměny počítadla ujeté vzdálenosti. Jinak vozidlo ztratí technickou způsobilost.

tipli

Pokud k takové situaci dojde, majitel auta musí prokázat, že nešlo o nelegální manipulaci s tachometrem. Neprokáže-li, že se jednalo o manipulaci legální, vozidlo ztratí technickou způsobilost, sděluje Lenka Rezková, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva dopravy.

Kontrolu najetých kilometrů u vozidel provádějí kromě STK také kontroloři České obchodní inspekce. Ti se zaměřují především na autobazary. Kontrolují přitom stav vozidla, rok výroby vozidla a další náležitosti. Počet ujetých kilometrů je jedním z rozhodujících parametrů vozidla. V období od 1. ledna 2018 do 31. října 2019 jsme v autobazarech provedli 128 kontrol. Prodejcům ojetých aut jsme v tomto období uložili 100 pravomocných pokut v souhrnné výši 3 028 500 Kč, říká Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí České obchodní inspekce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).