Kupuju různě byty pro následný pronájem. Největší potíže mi vždy dělal ČEZ když se od něj chtělo odejít. Nesmyslné papíry nestačila kupní smlouva, ale k tomu výpis katastru s overenym podpisem dále čestné prohlášení a také mu nestačil predavaci protoko kvůli stavu... chtěl foto elektromeru/plynomeru. U ostatních dodavatelů to trvalo do měsíce a Cezu až 3 měsíce snaží se to znepříjemnit aby člověk od nich neodesel. Dominantní dodavatel = je stát ve státě a přijede mi že má vlastní pravidla ne co dává zákon.
Zkušenost stará několik týdnů: pro neplacení nájmu byl nájemník vystěhován (naštěstí se odstěhoval a nemuseli jsme se xx let soudit, přesto vznikl dluh na nájemném i na dodávce služeb. Ten si můžu leda tak dát zarámovat, protože nájemník má dneska trvalé bydliště na obecním uřadu, který mu nepředává poštu, dopooručený dopis se vrací s poznámkou "nedoručitelný"). Protože jsem měl doklad o předcházejícím převodu elektřiny a tudíž znal číslo místa spotřeby + číslo elektroměru, dohledal si dodavatel potřebné údaje sám. Pouze jsem mu oznámil fakt, že původní nájemník při přepisu nespolupracuje, doložil četné prohlášení a přidal printscreen z výpisu katastru nemovitostí, který dokládal vlastnictví bytu. Vyfotil jsem stav elektroměru a požádal o přepis smlouvy na mne. Veškeré komunikace proběhla výhradně mailem, jen nová smlouva byla odeslána písemně. Změna proběhla do cca 14 dnů. Moje zkušenost se týká firmy E.ON.
Ovšem nevím, jak by převod probíhal, kdyby nájemník změnil dodavatele energie a já nevěděl,kdo mu energii dodává, to by byl asi problém .Zajímalo by mne, jak to řeší zákon (doufám, že nikoli odpojením elektroměru, což je náklad, který je posléze naúčtován majiteli, ač ten to nemohl ovlivnit, neb nemohl zjistit dodavatele a ani fakt, že nájemník neplatí). Už takto stačí, že voda (teplá i studená) a dodávka tepla je na majitele bytu, který v případě neplacení nemůže dodávky přerušit (ono je to i vpodstatě technicky nemožné), ale zaplatit to musí. Myslím, že by se v tomto smyslu měly změnit zákony na "neplatíš, další měsíc jsi vystěhován bez náhrady a bydli si třeba na ulici". Pokud vím, tak třeba ubytovny pro tzv. sociálně méně přizpůsobivé se už brání tak, že uzavírají nájemní smlouvy na jeden měsíc. Nezaplatíš = nebydlíš.
"protože nájemník má dneska trvalé bydliště na obecním uřadu, který mu nepředává poštu, dopooručený dopis se vrací s poznámkou "nedoručitelný")."
To ne? To nemyslíš vážně? Ty si vážně myslíš, že když si tvůj nájemník přihlásí trvalé bydliště na obecní úřad, tak tím obecním úřadu vzniká povinnost donutit ho k převzetí na adresu doručené pošty? To snad ne?
Nebo jo?
Nemyslím si, že obecní úřad takovému člověku bude něco doručovat. Kam mu teda mám poslat vyúčtování nedoplatku, případně vyčíslení škody? Obecní úřad nemá bohužel pro tyto lidi ani nějaký kastlík, čili případný nedoplatek je absolutně nedoručitelný, vymáhat ho přes exekutora rovněž nemá smysl. Podobní lidé jsou prostě pro instituce nedohledatelní, pokud pracují, tak výhradně na šedém trhu obvykle za hotové na ruku. Co si na nich vezmeš, když nic nemají a nikdy ani mít nebudou?
Úřady mají cosi, čemu se říká podatelna. Jak název napovídá, můžeš tam poštu podat, a vyzvednout si. To je ten tvůj "kastlík". Ovšem pokud si adresát poštu nevyzvedne, úřad nemá jak adresáta donutit, aby si poštu vyzvedl. To, že si poštu nevyzvedává je jen jeho věc, jeho problém, jeho pohodlí.
Další věc: Pokud je zásilka do vlastních rukou, tak v takovém případě "úřadu" tu zásilku "úřadu" přepravce nesmí předat. Ty dokonce ani nechápeš, že tohle nemá nic společného s "kastlíkem".
V dobrým, ale ty radši nepodnikej. A když s takovými znalostmi podnikáš, tak nebreč.
Já jsem měl obrovské problémy právě s dominantním dodavatelem - Pražskou plynárenskou. Třikrát jsem musel na pobočku osobně a kolik jsem posílal dopisů snad ani nespočítám, jsem rád, že už jsem pryč. Třeba dostat z nich informaci jaký mám výroční den a kdy nejdříve a kdy nejpozději můžu podat výpověď (nakonec jsem řešil přechodem na smlouvu na dobu neurčitou) byl skoro neřešitelný problém.
Výroční den je den zahájení dodávky + rok (dva, tři...) podle smlouvy. Pro smlouvy na dobu neurčitou je obvyklá výpovědní lhůta tři měsíce, která začíná běžet prvním dnem následujícího měsíce po doručení výpovědi. Příklad: Vypovíte 7. června, výpovědní lhůta začíná běžet dnem 1. července.
Pronajímali jsme cca 10 let byt po rodičích, než jsme se rozhodli ho prodat. Za tu dobu nám bytem prošlo čtyři nebo pět nájemníků. Po celou dobu byly plyn i elektřina evidovány na nás, dokonce jsme v průběhu těch 10 let změnili 2x dodavatele energií. Vše jsme účtovali nájemníkům v rámci poplatků za služby, přičemž pži ročním vyúčtování jsme jim dodali i faktury za elektřinu a plyn, pokud o ně měli zájem. Když jsme pak byt prodávali, převod energií na nového majitele byl bezproblémový a hotový za 20 minut.
Osobně si myslím, že je naprosto zbytečné převádět energie na nájemníka, i když to specializované servery doporučují. Pravda ovšem je, že se majitel, pokud jsou energie na nájemníka, nedozví, pokud nájemník za energie neplatí. A pak, když to zjistí, bývá už pozdě. Takhle jsme měli kdykoliv jistotu, že nás v tomto směru nemůže nic překvapit.
On je to problém hlavně toho majitele. V okamžiku, kdy se změní nájemník, Vám NIKDO z dodavatelů služeb neudělá mimořádné vyúčtování dodaných služeb. Takže to dostanete 1x za rok, souhrnně pro celý dům, v něm pro jednotlivou jednotku, a milý pronajímateli, hezky si to rozpočítej sám. Kdo někdy viděl fakturu za elektřinu nebo vyúčtování za byt v paneláku, pochopí, že přeúčtování služeb není žádná sranda, pokud má být dobře. Zvláště šťavnaté je vyúčtování tepla, kdy se počítají různé koeficienty, a elektřina je taky docela terno. Takže já se těm radám, aby energie platil přímo nájemník, ani moc nedivím.
Problém je právě s neplatiči. Ono se sice řekne, že výpověď můžete dát po 3 měsících neplacení. Jenže než se vystěhuje, je to další měsíc, kdy nemáte ani nájemné, ba ani platby za energie, minimálně za vodu a teplo. Vy to ovšem zaplatit musíte, neb jste majitel a hlavně vydřiduch, protože po nebohém chudém nájemníkovi chcete přece nekřesťanské peníze, že. Když se zdraží elektřina, voda nebo plyn, lidi si zabrblají, ale nakonec zaplatí. Když ovšem zdraží pronajímatel, je to vydřiduch, tyjící z mozolů nebohých chudých nájemníků. Co na tom, že rekonstrukce bytu přijde na nějakých 200.000,-Kč? Vy je přece máte, protože přece máte byt k pronájmu, což vlastně značí, že jste milionář, který neví, co s prachama. Ale že za 4 měsíce neplacení nájemného máte škodu v řádu desetitisíců je jen váš problém. Ty prachy už z nikoho nedostanete, protože ani nevíte, kde ho máte hledat. A pak se lidi diví, že mají platit kauci a kde na ni mají do začátku bydlení vzít. že.
PS: a to jsem ještě nevyhazoval z bytu neplatící matku s dětmi, jako se to stalo známým. Tam to trvalo o dost déle a angažovala se v tom i sociálka.
Kauce zde příliš nepomáhá. Nájemním to vnímá jako "předplacené nájemné" a zhusta tři měsíce před skončením nájmu prostě přestane platit. Ke skončení nájmu jste přinejlepším na nule, co se týče nájemného, služby nezaplacené, vyúčtované nedoplatky rovněž nezaplacené, o případných škodách na bytě a zařízení ani nemluvě... Nechat si energie napsané na sebe místo na nájemce fakt nemůžu doporučit.
Ale ano, ten rozdíl vidím celkem zřetelně. Ovšem v tom, že mám smlouvu s dodavateli energií já, platím je a účtuji nájemníkovi zálohy, vidím jednu pro mě poměrně slušnou výhodu: Nemůže se mi stát, že po té, co nájemník drahnou dobu neplatí energie, což já jako majitel bytu se nemusím dozvědět, jednoho dne přijdu a nenajdu elektroměr, neboť ho dodavatel odmontuje. Takže pro mě je lepší zaregistrovat to, že neplatí, hned první měsíc, než to zjistit třeba po půl roce. A teď je na vás, abyste mi vy vysvětlil, v čem vidíte takovou obrovskou výhodu v tom, že má smlouvu na energie uzavřené nájemník. Tak co vy na to, vy "právní vědomí"?
S mimořádným vyúčtováním to není pravda. Jsme u Fonergy, poslali jsme samoodečet s žádostí o mimořádné vyúčtování a ten samý den odpoledne nám přišlo. To za prvé.
Za druhé vyúčtování služeb v bytovém domě taky chodí 1x ročně, takže i kdyby váš dodavatel energií mimořádné vyúčtování nedělal, tak na tom nejste o nic hůř.
Navíc u elektřiny, kde se dá udělat opravdu velká sekera, je elektroměr na chodbě, takže se můžete průběžně informovat, jaká je spotřeba, a adekvátně upravovat zálohy už v průběhu roku.
O tom, že zákony nahrávají zmetkům, není třeba diskutovat, tam se absolutně shodneme.
Jen že mi přijde lepší mít např. elektroměr pod kontrolou než ho po vyhození neplatiče najít odpojený s tím, že znovu zapojení přijde na 4500, jako se to stalo známému.
Toto je opravdu silná káva, věc která člověku může přijít snadno řešitelná, se takto šíleně zamotá. O to víc mě překvapuje, že je potřeba od zákazníka nátlak, aby firma ustoupila a přistoupila k jeho požadavku. V tomto ohledu jsem fakt rád, že jsem od distributorů pryč, ono myslet si, že nějaká firma je vyloženě výhra to v dnešní době nejde, ale lepší firmy jsou tu, má mám bohemku a ta je pro mě ok a takovýhle obstrukce jsem s ní nikdy neměl a to už jsem dvě věci řešil.