Kdy se vyplatí pojištění storna a jak se vyhnout problémům s ubytováním?

23. 4. 2025
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: Depositphotos.com
Vzhledem k nečekaným životním situacím, jako jsou zdravotní problémy, se pojištění storna stává stále důležitější součástí cestovního pojištění. Zaměříme se na praktické příklady, jak pojištění storna funguje v Česku, co všechno kryje, a jak se vyhnout problémům s ubytováním nebo organizátory akcí.

V den, kdy mělo začít jedno celostátní setkání, jsem obdržel telefonát od klienta, který se ptal, co dělat, když kvůli závažnému zdravotnímu problému na něj nemůže dorazit.

Zaplatil přibližně 7000 Kč za účast, ale nakonec se zúčastnit nemohl, i když měl původně v úmyslu jet. K dohodě (včetně předložení lékařského potvrzení) s organizátory, nebo přímo s hotelem, nedošlo.

Nevzdal se a druhý den kontaktoval nadřízené hotelu, kde mu byly nabídnuty různé možnosti, ale všechny byly zamítnuty. Na závěr dostal „radu“ z hotelu: Měli jste si dávat pozor, abyste neonemocněl.

Po akci mu nakonec organizátoři vrátili větší část peněz ze svých zdrojů. Nicméně kdyby nevrátili, neměl by žádnou právní možnost, jak situaci vyešit. Stejně tak s hotelem v Mariánských lázních, který měl stanovené přísné storno podmínky, by už nic nezmohl.

Cestovní pojištění a pojištění storna

I při cestování po Česku lze sjednat cestovní pojištění s připojištěním storna. Kromě storna lze v rámci cestovního pojištění sjednat i další připojištění, například pojištění odpovědnosti, které je výhodné mít sjednané na celý rok s vysokým limitem. Stejně tak úrazové pojištění, které je lepší mít sjednané na celý rok, včetně pojištění proti nemocem.  Pojištění asistenčních služeb pro vozidlo by mělo být rovněž součástí ročního pojištění. 

Pro tento článek mě však zajímalo pouze pojištění storna (a ostatní připojištění jsem z nabídky odstranil, i kdyby šlo o příplatek jen o korunu).

Jak funguje pojištění storna?

Pokud bych jel na 5 dní na nějaké celostátní setkání a zaplatil 7000 Kč, pojištění storna by mě mohlo stát například:

  • 189 Kč u České podnikatelské pojišťovny PP (s 0 % spoluúčastí, ale i s 50 % spoluúčastí),
  • 210 Kč u Direct pojišťovny (s 20% spoluúčastí) nebo
  • 212 Kč u ČSOB Pojišťovny (s 10% spoluúčastí, přičemž připojištění je v ceně).

Pozor, ceny se mohou lišit v závislosti na věku pojištěného, věrnostních slevách a platnosti nabídky. Uváděné ceny nejsou aktuální, byly platné v době psaní textu a jde tak hlavně o rámcovou představu.

Pojištění storna obvykle obsahuje spoluúčast, například 10 %, což znamená, že v případě využití pojištění ještě zaplatíte částku jako spoluúčast – například 700 Kč (10 %), nebo i 3500 Kč, aby vám byla zachována motivace k účasti, i když máte nárok na pojistné plnění.

Jaké důvody pro storno jsou pojištěny?

Pojišťovny mají různé podmínky pro pojištění storna, ale obecně platí, že pokud se vám jednoduše nechce jet, pojištění vám neproplatí storno poplatky. Tento důvod musíte odhalit včas a zrušit účast, dokud nejsou žádné storno poplatky.

Pojištění storna obvykle kryje vážné důvody, které vám zabrání v účasti na akci nebo vás donutí předčasně ukončit pobyt. Mezi pojištěné důvody patří například

  • náhlá nemoc,
  • úraz,
  • úmrtí v rodině nebo
  • živelní pohroma v místě pobytu.

Co všechno je hrazeno?

Pojištění storna pokrývá storno poplatky, které si účtuje cestovní kancelář, dopravce nebo ubytovací zařízení v případě zrušení cesty před odjezdem. Pojištění také hradí náklady na předčasný návrat z vážných důvodů, jak bylo zmíněno výše.

V některých případech může pokrýt i stornopoplatky za zrušení ubytování nebo jiných služeb, které jste si objednali samostatně mimo zájezd.

Jak sjednat pojištění storna?

Pojištění storna je nutné sjednat krátce po uzavření smlouvy o zájezdu nebo ubytování, což bývá většinou spojeno s placením první zálohy. Nejlepší je sjednat pojištění ihned, jakmile poprvé platíte zálohu.

Pokud sjednáváte pojištění se zpožděním, vždy si ověřte, že pojišťovna bude plnit. Například ČSOB Pojišťovna vyžaduje sjednání storna do 3 pracovních dnů od uzavření smlouvy. 

To, že vám pojišťovna pojištění sjedná, neznamená, že bude i plnit. Je důležité si vždy pečlivě přečíst pojistné podmínky.

Pojištění storna pro rodiny a více osob

Pokud s vámi cestuje celá rodina, například 2 dospělí a 2 děti, cena pojištění storna se zvýší přibližně 4násobně. Například:

  • 756 Kč u ČPP
  • 784 Kč u ČSOB
  • 840 Kč u Directu

V případě více osob je důležité zjistit, zda pojišťovna proplatí storno i pro ostatní členy rodiny, pokud onemocní jen jeden z vás.

Stojí to za to?

To záleží na vaší individuální situaci.

Pojištění storna je drahé, pokud ho nakonec nevyužijete, ale levné, pokud je skutečně potřeba. Cenou je kromě pojistného i spoluúčast, která může být i nulová u některých pojištění, a čas vyřizování.

Pojistit si i miliónové výdaje za léčebné výlohy v zahraničí nebo za odpovědnost je rozhodně důležitější a poměr pojistného a výše potenciálního pojistného plnění vyšší (a pravděpodobnost rizika logicky nižší), než u pojištění storna, kde jde o škodu v tisících a pojistné ve stovkách (a pravděpodobnost rizika vyšší).

Pokud se chystáte na cestu, je také výhodné se předem dohodnout na podmínkách storna přímo s ubytovatelem, než platit za pojištění storna.

Jak se říká: líná huba, holé neštěstí. Můžete si domluvit platbu zálohy dlouho předem, ale vrácení 100 %, když třeba i měsíc před termínem to zrušíte. Můžete se ptát na vaše konkrétní obavy (že dítě opět bude nemocné) a domluvit si lepší storno podmínky pro tento případ. Nejlepší je se ptát předem, s empatií, ubytovatelé pak bývají vstřícnější, než až v situaci, která nastala.

Školení pro účetní - podzimní novinky

A i když dojde k něčemu nečekanému, obvykle se lze s ubytovatelem domluvit, že přijedete jindy – i kdyby s nějakým omezením, poplatkem, obvykle je to pro takové situace win-win řešení.

A když by hotel nechtěl přistoupit ani na tuhle možnost, zařiďte se jako klient, dejte si takové ubytovací zařízení na černou listinu a už nikdy se tam neukažte. A případně, jako já, si dejte na černou listinu hotely, které takto přistupují k vašim známým.

Autor článku

Autor je finančním poradcem firmy OK Klient a předseda zájmové skupiny SIG Peníze v Mense ČR.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).