Třeba poznámka o veřejné wifi v době HTTPS je úplný nesmysl. Možná i to je důvod proč si lidi nedávají pozor, protože přežívají desítky dnes už nesmyslných upozornění jako ta veřejná wifi, nutnost komplexity hesel a podobné kraviny. Kdyby byl počet varování poloviční možná by si toho lidi 2x víc všimli.
Takže i nekvalitní článek jako toto vlastně jen přispívá k tomu co se děje..
Dobrý den,
chtěla bych Vám poděkovat, že i přes "nekvalitní" články jste naším věrným čtenářem a neúnavným přispěvatelem do diskusí snad u každého článku, který na Měšci vychází. Zřejmě na našem webu stále nacházíte inspiraci, což mne i přes Vaši kritiku těší.
Osobně si myslím, že varování není nikdy dost. Kdyby jich byla jen polovina, jak píšete, asi by byl nárůst útoků mnohem vyšší, než jen čtyřnásobný za poslední dva roky. Jste inteligentní člověk a proto Vám přijde neuvěřitelné, že existuje spousta lidí, kteří se budou na internetu chovat hloupě a veškerá varování jsou pro ně naprosto marná.
Přeji příjemný den a hezké chvíle u našich dalších článků,
Ivana Dubnová
Na podvodný inzerát s nabídkou práce jsem už také narazila. Bylo to v mém oboru, zajímavý přivýdělek. Odvedla jsem práci, leč peníze měly přijít na účet, který jsem měla nově založit a předat zadavateli práce dispoziční práva k účtu. Sice mě ubezpečoval, že je všechno bezpečné, ale tím jsme skončili. Stálo mě to tedy jen půlden nikdy nezaplacené práce.
Pokud jste na veřejné síti, nenavštěvujte svoje internetové bankovnictví, kde zadáváte své údaje.
Přestaňte, prosím, pořád dokolečka bezmyšlenkovitě opakovat tento nesmysl. Nic takového jako "bezpečné" a "nebezpečné" připojení neexistuje, potenciálně nebezpečné je každé. Pokud nemám pod kontrolou celou trasu mezi sebou a serverem - a to u Internet bankingu nemám nikdy - pak se musím chovat tak, aby byla komunikace dostatečně chráněná. V tom není naprosto žádný rozdíl mezi "veřejnou wifi", "neveřejnou wifi", "mobilními daty" nebo "pevným připojením". Buď se chovám zodpovědně, používám důsledně HTTPS a neodklikávám bezmyšlenkovitě varování prohlížeče, a pak klidně můžu používat Internet banking i z "veřejné wifi", nebo se chovám nezodpovědně a riskuji problém i na "bezpečném připojení" doma.
Zajímavé je, že jsem v podobných článcích ještě neviděl mnohem důležitější a užitečnější radu: nepřihlašovat se do Internet bankingu a podobně citlivých aplikací z cizího počítače.
Tak si to shrňme: každý 2. telefonát úspěšný, průměrná škoda cca 200 tis., takže to vychází na 1 telefonát řádově 100 tisíc. V tom případě se dost divím, že se někdo zabývá i jinými činnostmi, když je tady takový zlatý důl. Jen mě trochu vrtá hlavou, že v zemi, kde prakticky celé obyvatelstvo hladoví, nemá na zaplacení účtů za plyn a elektriku a jen čeká na nejbližší sociální dávku, má každý 2. hned k dispozici těch 200 tisíc.
Byl tu článek před několika dny: https://www.mesec.cz/clanky/varovani-policie-hodte-do-kose-poradil-zene-podvodnik-a-ukradl-ji-statisice/ . Slečna si vzala úvěr 700.000,- Kč.
Je to jednodušší. Jedním slovem jde o naivitu. Lidé jsou děsně naivní a opravdu existují takoví, co si myslí, že snadno a rychle vydělají peníze. Mozek jim pak přepne do módu "snadný příjem" a udělají spoustu hloupostí. I já ve své okolí znám dva takové. Btw, s jedním takovým podvodnímem mám nahraný hovor, se druhým jsem byl osobně v kontaktu asi dva měsíce (vše předáno PČR).
Ono to samozřejmě není nic nového, že se lidé nechají zaslepit vidinou snadného výdělku natolik, že nakonec prodělají kalhoty. Viz jedna z ústředních myšlenek staršího britského seriálu Hustle: Find someone who wants something for nothing, then give them nothing for something.
To jen moderní technologie s legitimními platbami nevyhnutelně zjednodušují i placení podvodníkům.
Že by byl každý druhý takový telefonát úspěšný, to nezní ani trochu reálně. Možná se tím myslí polovina z těch, které někdo nahlásí PČR. Těžko budou mít nějakou statistiku těch, které nikdo nenahlásil. Vlastně ani nevím, kolik z té spousty telefonátů, které jsem hned položil (nebo odložil na stůl) poté, co druhá strana řekla něco o tom, že si chtějí promluvit o investování, byl obyčejný telefonní spam a kolik by pokračovalo pokusem o nějaký podobný podvod.
To sice ano, ale měla by být prezentována tak, aby to nebylo silně zavádějící. Takže např. nepsat bombastické a zjevně nepravdivé nadpisy jako Každý druhý podvodný telefonát je úspěšný.
Kdyby to byla pravda, znamenalo by to, že většina lidí by vůbec neměla být svéprávných. Realita je ale spíš taková, že naprostou většinu takových pokusů o podvod se jejich příjemci neobtěžují nahlašovat - pokud se vůbec dostanou tak daleko, aby bylo poznat, že to je pokus o podvod.
Mimochodem, ona by se statistika skutečné úspěšnosti udělat dala, jen by se na to muselo jít z druhé strany: obvolávat náhodná čísla, zkoušet to na ně a sledovat úspěšnost. Takový průzkum by měl mnohem větší vypovídací hodnotu, ale nejspíš by byl na hraně legality.
No, pokud je člověk alespoň trochu inteligentní, tak čte krom titulku také článek a nenechá se ovlivnit, tedy "zavádět" sebebombastičtějším titulkem. A k tomu vašemu způsobu "průzkumu"? No, pokud jste to myslel vážně, tak takový "průzkum" můžete vyzkoušet. Ale třeba mi prozradíte, kdo by takový průzkum podle vás měl asi tak provést? Mimochodem, podle článku z valné většiny zřejmě nejde o vytáčení náhodných čísel, ale naprosto cílená volání s předchozím zjištěním údajů k osobě, které je voláno. A představa, že si někdo, tedy kdokoliv, zjistí údaje x osob k tomu, aby mohl takový průzkum provést, mi přijde dost nereálná. Průzkumy provádějí agentury, které na tomto poli podnikají. K takovému průzkumu by si ji musel někdo najmout a dodat také data k osobám, jimž se má volat, jinak "náhodná volání" by neodpovídala způsobu provedení, že? A ta data by jako měl dodat kdo? Zkuste přemýšlet nad tím, co by se asi tak stalo, kdyby se veřejnost, eventuálně dohledové úřady dověděly o provádění takového průzkumu za použití reálných osobních údajů. Takže, takový průzkum by nebyl na hraně legality, ale byl by naprosto v rozporu se zákonem. Váš návrh na "náhodná čísla" je v daných případech naprosto zcestný.