Čtenářská zkušenost:
Jezdím občas metrem, ale nedávno jsem neměl k dispozici drobné na zakoupení jízdenky v automatu. Na stanici Nové Butovice nelze pořídit jízdenky jinak než u automatů nebo smluvních prodejců (v trafikách). Dozorci stanic metra jízdenky neprodávají. Protože bylo pozdě, nemohl jsem si nikde rozměnit peníze ani zakoupit jízdenku, protože okolní obchody a trafiky prodávající jízdenky byly zavřené. Zákon stanovuje, že dopravce zajistí prodej jízdenek po celou dobu provozu metra. Jako cestujícímu bez drobných mi DP Praha prodej jízdenek nezajistil, protože smluvní prodejci měli zavřeno. Jel jsem tedy bez jízdenky s cílem koupit jí u dozorce stanice na Smíchovském nádraží (dvě stanice od Nových Butovic). Po cestě mne však chytil revizor a já platil přirážku.
Dopravní podnik hlavního města Prahy mi i přes mojí veškerou snahu neumožnil zakoupit u svých pracovníků jízdenku. Dozorci většiny stanic často jízdenky neprodávají, protože jsou provize od DP Praha za prodej jízdenek nízké (to jsem zjistil dotazem u dozorců stanic). Pokud má cestující pouze bankovky a obchody jsou zavřené, což se může stát každému, nemá poctivý cestující většinou žádnou jinou možnost, jak jízdenku zakoupit. Jestliže cestující cestuje MHD jen příležitostně, nemá důvod kupovat si jízdenky do zásoby (můj případ) a je v takovém případě nucen porušit Smluvní přepravní podmínky a cestovat bez jízdenky až k místům, kde lze jízdenku u dozorců metra nebo trafikách zakoupit.
Za tento přístup k zákazníkům tedy navrhuji Dopravnímu podniku Praha udělit Zlámanou grešli.
V dnešní době kreditních karet a bezhotovostních plateb je smutné, když se mi s bankovkou v hodnotě 200 Kč nepodaří v pozdních nočních hodinách zakoupit jízdenku v ceně 12 Kč. Je ještě smutnější, že dříve rozšířená prodejní síť u dozorců metra se kvůli nízkým provizím za prodej jízdenek postupně zavírá a zákazník je odkázán na trafiky. Na stanici metra Hůrka tak například jízdenku v trafice ani u dozorce nekoupíte.
Radim Hasalík
(text prošel redakční úpravou)
Vyjádření DP Praha
Vyjádření DP Praha jsme bohužel dosud neobdrželi.
Redakce
Dopravní podnik hlavního města Prahy neumožnil zakoupení jízdenky přes veškerou snahu o její pořízení. Mrzí nás, že jsme stále neobdrželi reakci DP na zkušenost pana Hasalíka, která by mohla vnést světlo do pořizování jízdenek v nočních hodinách v hlavním městě. Udělujeme DP Praha Zlámanou grešli za neumožnění platby za poskytované služby. |
Zajímá vás, kdo již získal naše ocenění? Podívejte se na Zlámaná grešle / Zlatý dukát.
Máte také nějakou špatnou zkušenost? Nebo chcete naopak někoho pochválit? Příspěvek do nové rubriky Měšce můžete zasílat i vy! Tešíme se na ně na adrese redakce@mesec.cz, autor každého zveřejněného zážitku od nás navíc obdrží tričko s logem Měšce. Ti z vás, kteří do konce roku pošlou nejvíce zkušeností, případně nejzajímavější příspěvek, se kromě toho mohou těšit na zajímavé dárky.
Pro finanční instituci, jíž se ohlas týká, bude mít vaše zkušenost trvalé následky. Za kladný ohlas jí totiž redakce jménem čtenářů udělí „zlatý dukát“, záporný ohlas bude oceněn „zlámanou grešlí“.
Každá instituce, které se čtenářská zkušenost týká, přitom přímo v článku dostane prostor pro vyjádření. Jakým způsobem jej využije – zda k omluvě, poděkování, osvětlení situace či jinak – je plně na jejím uvážení. Takže – vzhůru do toho!