Take mam problemy, nemam-li drobne sehnat v nocnich hodinach listek. Stanky zavreny, dozorce mi listek neproda ani mi nerozmeni penize a tak nastoupim do autobusu bez listku. Ridic mne pak serve, ze nemam drobne a tak mi listek neproda, ze to musim mit presne :-((( Opravdu dobry zpusob, jak vydelavat na pokutach :-)))
Na hruby pytel hruba zaplata. Kdyz mne pak chytne revizor, tak zkratka zadny doklad nemam, penize taky ne, tak at si trhne. Sice bych ho mel nasledovat na Policii, ale (kdyz uz vubec bude chtit, rada z nich se na to vykasle, protoze s tim akorat ztrati cas, behem ktereho by dalsich "cernochu" chytli pet) kdyz to neudelam, ma smulu.
No jo, Radimek zapomněl rozbít prasátko, takže neměl drobný.... to se dá pochopit. Ale jestli je mu víc než 12 let, tak snad je natolik svéprávný a předvídavý, že když ví, že pojede metrem, koupí si buď jízdenku v předstihu a nebo si zajistí drobné mince, nebo ne? Nežijeme snad v době, kdy nás pořád musí někdo vodit za ručičku a říkat, co máme udělat a na co nezapomenout.
Jedine co mi v metru vadi, dva tri automaty ze ctyr byvaji mimo provoz a u posledniho je rada lidi. To me dost vytaci. Hlavne, kdyz si kazdy kupuje po 5-ti kusech, to je pak na pul hodiny. Ted to uz delam take tak, do zasoby, ale ne v automatech, pres den se daj koupit skoro na kazdem rohu, tak s tim zatim problem nemam.
To samé se vám může stát za bílého dne při jízdě tramvají. Je mnoho stanic, kde lístek nekoupíte ani v trafice, ani v automatu. Řidič vám ho také neprodá. Máte na vybranou - jeďte načerno, nebo jděte pěšky. DP se na vás může víte co. A když vás chytí revizor, platíte pokutu.
DP je stát ve státě. Mimochodem nechápu, jak je možné, že po srpnovém zničení metra nebylo odvoláno vedení podniku. Měli je za to zavřít a místo toho je ani neodvolali. To jsou paradoxy...
Nemusí tam stát zaměstnanec, stačil by automat. Nebo by opravdu stačilo, kdyby byla pravda to, co tvrdíte vy - bez větších (a raději i menších) problémů by bylo možné koupit lístek u řidiče. Moje osobní zkušenost je taková, že nelze. Řidič vám na otázku, co tedy máte dělat odpoví: Jeďte na černo. To je bordel, co? Zkoušel jste někdy koupit lístek u řidiče tramvaje? Zkuste to a napište mi o tom.
Nejsem pražák, zaplať Pán Bůh, ale za roční lítačku platím 3600 Kč, když na mě přijde revizor, tak si nejdřív nechám ukázat placku, potom vytáhnu lítačku anechám je se klanět a říkat mi sahibe (ale jsou nějaký omezený, zvláště to s tím sahibem jim jaksi nedochází). U nás lze pořídit jízdenky i u řidiče, ale o 5 Kč dražší. Opět nechápu důvod, proč když je prodává někdo jiný, tak jsou levnější? Není to náhodou případ pro ÚOHS? To je jako kdybyste si kupovali poštovní známku na poště o pětikorunu dráž než v trafice, ale já je prokouknul, to mají z bank. Když si necháte posílat výpisy, tak je máte zhruba za poštovné plus něco málo navíc, když si pro ně přijdete do banky k přepážce, tak nejenže banka za ně neplatí jednotlivé poštovné, ale palmáre, které si účtuje za obtěžování přepážkové pracovnice je výrazně vyšší než, když si necháte výpis poslat poštou. A drobné? na to máme přece vyhlášku bankovky musí přijímat právnické i fyzické osoby bez omezení. To znamená půjdu si koupit libovolnou věc (i jízdenku) za 10 Kč a budu chtít platit pětitisícövku, tak všude (i v autobuse) mi musí vrátit (a to mince do 50 Kč, jedná-li so mince vyšších hodnot, 20 a 50 Kč, do 500 Kč). Pravděpodobně prodej jízdenek prostřednictvím automatů na platební karty je asi hudba budoucnosti, že? A to nejen pro pragocentristy.
U nás lze pořídit jízdenky i u řidiče, ale o 5 Kč dražší. Opět nechápu důvod, proč když je prodává někdo jiný, tak jsou levnější?
Ale to je přece jasné, ne? Kdyby byly za stejnou cenu, tak si je každý bude kupovaž až od řidiče a doba, za kterou autobus trasu projede bude nejmíň dvojnásobná.
Možnost koupit si jízdenku u řidiče je jakási poslední možnost.
Stejně tak s těmi bankami. Čas pracovnice na přepážce je drahý, proto se banka všemi možnými prostředky snaží lidi ze svých poboček dostat.
Ale samozřejmě, že nebudou všichni kupovat jízdenky u řidiče, budou-li za stejnou cenu jako v trafice či v automatu. Koho baví diskutovat s nakyslým řidičem a poslouchat řeči spolucestujících o tom, že zdržujete? Když budu mít možnost, samozřejmě že si lístek koupím radši předem v automatu, nebo v trafice, když si kupuji noviny. Ale to je právě to -- mít možnost. V bance si můžete vybrat -- draze na přepážce nebo méně draze poštou. V autobuse nebo v tramvaji si bohužel mnohdy vybrat nemůžete, protože automat ani trafika v okolí nejsou.
Občas mám hlad, ale nedávno jsem neměl k dispozici drobné na zakoupení pečiva. V naší ulici nelze vybrat peníze z bankomatu, protože tam žádný není. Náš pekař, který neumožňuje platit kartou či šekem, mi tedy prodej nezajistil. Vzal jsem si tedy z pultu chodský koláč s cílem zaplatit jej, jakmile se mi podaří vybrat někde peníze. Pekař mi i přes moji veškerou snahu neumožnil zakoupit pečivo. Karty, šeky ani směnky nepřijímá, protože by se mu to prý nevyplatilo(to jsem zjistil dotazem u pekaře). Pokud má zákazník pouze platební kartu či šek, nemá poctivý zákazník většinou žádnou jinou možnost, jak pečivo zakoupit. Jestliže za hotové kupuji jen příležitostně, nemám důvod vybírat si hotové peníze do zásoby (můj případ); v takovém případě jsem NUCEN porušit zákon a odebrat si pečivo bez placení až do doby, kdy se dostanu k penězům ...
Poctivý zákazník má mít peníze, zvláště ví-li, že v jeho ulici není bankomat. Pouze s kartou byste neuspěl ani v zahraničí. S kartou se platí větší nákupy, na denní drobnosti se používá hotovost. Zažil jsem v zahraničí několik českých honzíků, kteří v domnění,že když zamávají kdekoli kartou, tak že si budou moci vše koupit - realita je vyvedla z omylu. A v Čechách to platí dvojnásob.
Jako clovek, kdo jezdi na cerno cely zivot se tomuto vzdy smeji. Vzdy je nejaky poctivec, plati listky, litacky a kdo vi co, pak zapomene a jeste plati pokuty :-]
Je to tak jednoduche, ani nemusite stat fronty pro studentskou slevu, shanet si potvrzeni apod...
A revizori? Nikdy jsem zadnou pokutu neplatil. Priznavam, jiz me chytli, ale nikdy jsem jim nezaplatil.
A pokud si myslite, ze jste ferovy tim, ze jim zaplatite, tak u toho zustante. Jen tak mimochodem, revizori na tyhle lidi vlastne jdou, ty kteri jezdi na cerno furt a pokutu by nezaplatili obvykle nechteji ani videt :-) Je to od nich ferove? asi ne, ale co se da delat...
Nejsnadnejsi korist pro reviky je preci ten, kdo svou chybu uzna a zaplati za ni.
Jo a taky jako cerny pasazer mate hlavni vyhodu, mam desitky peknych prihod a vy jenom tisice listku..
Naprosto souhlasim. DP si narikaji na vysoky pocet cestujicich, kteri nemaji jizdenku, ale sami nedodrzuji smluvni podminky, ke kterym se zavazali.Je to pro ne jednostranna zalezitost a kdyz mate smulu a chytne vas revozor, platite s prirazkou.Jsem velice zvedava na vyjadreni DP a myslim, ze by jste na ne meli "pritlacit", aby se to nenechalo bez povsimnuti a "jede se dal".
Příklad z USA: chcete jet městským autobusem a nemáte drobné? Máte smůlu...
Jinak bych se přimlouval za to, aby automaty na jízdenky v metru akceptovaly i papírové bankovky (aspoň 50, 100 a 200Kč) - tak to je ve vyspělé cizině. Problém je možná to, že cena takového automatu je příliš vysoká uvážíme-li, že DP je těžce ztrátová instituce. Není divu, zatímco u nás je cena lístku pouhých 12Kč na Západě je to v přepočtu 60 i víc Kč. I v tom je tu stále socialismus. Takže se vlastně nedivme, za "socialistické" ceny nemůžeme mít "kapitalistickou" kvalitu.
Je zajímavé, že v této zemi každý srovnává se západem jen ceny. Řekl bych, že za koloniální mzdu jsou i socialistické ceny vysoké a v tomto stadiu je mi i kapitalistická kvalita ukradená. Vaší relaci 12 ku 60 odpovídá i poměr platů. Až bude poměr platů shodný, pak se bavme o srovnávání cen se západem.
Pravda je prostá - nízká produktivita a tím i nízké platy a nízká životní úroveň. Náklady (vozový park, palivo atd.) jsou už prakticky stejné jako na Západě. Perpetum mobile (na peníze) ještě nikdo nevymyslel. To jen socialistické vlády a pravicoví populisté se tváří, že existuje.
Vysvětlil jste mi něco o čem nebyla řeč jazykem novinářských ekonomických analytiků. Nemyslím si, že by v této zemi byla nízká životní úroveň. Problémem je, když si někdo nastavuje ceny z chamtivosti a odvolává se na ceny západní. Náklady jsou také jen důsledkem obchodního řetězce. Myslím si, že např. zemědělci si kryjí náklady a zisk z minimálních cen, zatímco na pultech se platí marže těm, kteří produktu přidali minimální užitnou hodnotu. Další příklad si můžete ověřit u vlastníků domů, kteří brojí proti regulovanému nájemnému s odvoláním, že chtějí zisky a poukazují na ceny na západě (a cudně zamlčují, že v každé západní zemi je nějaká forma regulace najemného státem a těch pár, kde není se zase dodržuje dobrý mrav). Jako člen společenství vlastníků bytů mohu pouze konstatovat, že snížením nájemného na polovinu původního regulovaného nájemného nedochází k žádnému chátrání domu a veškeré náklady s ním spojené jsou z této částky uhraditelné. Takže si vyberte. A produktivita - ta je tam, kde je o ni zájem. Tam, kde investované prostředky do modernizace se za čas promění v prodej veškerého zařízení a zastavení výroby a je to možné pomalu považovat za prvotní zájem, tak tam se o produktivitě nebavme. A manažeři, kteří modním stylem vyházení pracovníků se snaží tzv. snížit náklady a zakrýt vlastní neschopnost by potřebovali přes hubu, protože to nejsou žádní manažeři, to jsou jen figurky, kteří stejně dovedou podnik ke krachu.
Před 15cti lety byla v naší zemi stejná situace. Konkrétně v Praze jste jízdenky bez drobáků nesehnali. Ale dnes by to mělo být jiné. Jak mi vysvětlíte, že před nedávnem ještě prodával každý dozorce metra jízdenky a nyní je na skoro každé stanici nápis "Jízdenky neprodáváme!" ? Navíc se Vám stejný příběh může stát také, nevidím na tom nic špatného. Vy jako zákazník nejste povinni si kupovat jízdenky do zásoby ani vláčet v peněžence tunu drobných. Máte právo za rozumnou hotovost koupit jízdenku a DP Praha ani zákon Vás nesmí nutit obíhat kvůli 12 Kč všechny trafiky v okolí. Zákazník by měl být na prvním místě, ale čtenářský příběh ukazuje, že tomu tak v případě DP Praha není. To je myslím hlavní čtenářská zkušenost. DP Praha zkrátka o poctivé zákazníky nestojí, protože jinak by se pod článkem objevila jejich reakce. DP Praha zákazníci a jejich spokojenost nezajímá. Chová se monopolně, protože nemá konkurenci. V dnešní době máte zkrátka právo zakoupit si službu za libovolný peníz...
Mám stejné zkušenosti,naposledy v prosinci 2002 na Florenci s bankovkou 1 000,-Kč - prostě jsem u sebe v dané chvíli nic jiného neměl. Ale zaráží mě,že se nikdo neptá proč vlastně v Praze platit jízdné v MHD.Srovnejte si rozpočet dopravního podniku a příjmy z jízdného - dokáže to pokrýt aspoň náklady na revizory ? /samozřejmě pokud se k této informaci dostanete,bývá umně skrytá/. Myslím, že minimálně pražští daňoví poplatníci mají na pěkných pár let dopředu zaplaceno!!!