Hlavní navigace

Názory k článku Jak banky a nebankovní společnosti pracují s úvěrovými registry?

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 9. 5. 2014 9:17

    Jarmila (neregistrovaný) 193.179.3.---

    Jen doufám, že banky už do registru nezanášejí každou kravinu. V mém případě dotaz na možnost úvěru, což udělala spořitelna, kdysi Česká. Občas totiž externě spolupracuji se společností, provádějící Mystery Shopping. Jako Mystery Shopper jsem měla za úkol dotázat se u Spořky na možnost úvěru. Ač jsem se jen ptala a úvěr nečerpala, bylo v registru zaneseno, že jsem se ptala, dokonce vícekrát (protože jsem jako MS navštívila více poboček), sice tam bylo, že jsem nečerpala, ale nebo uvedeno proč (zda pro malou bonitu, zda mi byl zamítnut nebo jsem se nakonec rozhodla úvěr nečerpat). když jsem nějaký čas poté šla žádat o úvěr ze stavebního spoření, vyjeli mi historii DOTAZŮ NA ÚVĚR

  • 9. 5. 2014 9:21

    Jarmila (neregistrovaný) 193.179.3.---

    ...ustřelilo to předčasně: a rázem jsem byla považována za rizikového klienta. Hypotéku bych byla dostala pouze s dost vysokou sazbou, tak jsem nakonec čerpala úvěr ze stavebního spoření, protože úvěrář Lišky byl jeden z mála, kdo měl ve finančnictví aspoň trochu selského rozumu. Po více negativních zkušenostech se Spořkou bych do této instituce nešla ani náhodou

  • 9. 5. 2014 9:44

    Pavel (neregistrovaný) 62.168.56.---

    To je bohužel dost rozšířený nešvar (nejen u ČS). Banky si tak zajišťují, že jinde úvěr nedostanete. Ještě lepší je, že když si ani pak ten úvěr u nich nevezměte, tak tam dají záznam, že vás odmítli (samozřejmě bez udání důvodu) a máte s úvěrem u bank utrum po dalších pět let.

  • 9. 5. 2014 11:14

    Petr (neregistrovaný) 195.47.102.---

    Pavle, půlka Vaší odpovědi je správná - je to opravdu proto, aby si banka zajistila, že úvěr jinde nedostanete, nicméně stačí trochu aktivity a žádost se dá odvolat. Druhá půlka Vaší odpovědí je ale s prominutím, úplná pitomost... Dovolím si tvrdit, že žádná banka Vám nedá záznam, že Vás odmítli, pokud to tak není - a pro to musí mít nějaké podklady. No a to že pak máte s úvěrem u bank utrum po dalších pět let? Tak to naštěstí taky není pravda... I kdyby banka dala do záznamu, že Vám odmítla úvěr poskytnout, neznamená to, že u jiné banky máte automaticky smůlu... (a kolikrát není potřeba ani měnit banku, stačí jít k jinému člověku za přepážkou)

  • 9. 5. 2014 23:21

    petr.p (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Pavel má pravdu, loni jsem v OC Flora požádal o kreditku Citibank (resp. byl jsem uhnán nahaněči), ale když jsem přišel domů, tak jsem si žádost rozmyslel a poslal do Citi zpětvzetí své žádosti. Letos v dubnu jsem si nechal kvůli hypošce dělat výpis z BRKI a mám tam od Citibank záznam o odmítnutné žádosti. Naštěstí to při žádosti o hypošku nevadilo. Ale napsal jsem do Citi, jak je to možné, odpověděli mi, že mou stížnost nemohou přezkoumat, protože jelikož jsem svou žádost vzal zpět, podklady skartovali, ale napsali, že tyto odmítnutí se po roce z BRKI vymazávají, tak to hrotit dál nebudu. Nicméně je skutečně nutné dávat si pozor a před žádostí o hypošku si raději registry zkontrolovat. Chyby se stávají...

  • 9. 5. 2014 23:25

    petr.p (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Jarmilo, máte pravdu, mamka v únoru obíhala banky kvůli refinancu a Česká spořitelna jí zanesla do BRKI záznam o otevřené žádosti. Přičemž se máma šla do ČS jen informovat. Pak obcházela ostatní banky v našem městě - KB, RB a všude jí odmítli, až v ČSOB jí upozornili, že má u ČS otevřenou žádost a že ji musí nejdřív uzavřít... Přitom jí o tom v ČS nijak neinformovali. Takže pozor na to.

  • 12. 5. 2014 16:29

    jezevec (neregistrovaný) ---.dobnet.cz

    jarmilo, pokud by mi společnost provádějící mystery shopping zprostředkovala tečku do MÝCH bankovních registrů, tak je zažaluji o způsobenou škodu. zejména, jestli jste to měla, jak předpokládám, ošetřené ve smlouvě.

  • 13. 5. 2014 8:49

    Jarmila (neregistrovaný) 193.179.3.---

    Jezevče, neměla. Nenapadlo mne, že banka zanese do registru pouhý DOTAZ. Ono to bylo složitější. My jsme měli za úkol se dotázat na možnost úvěru. Dostali jsme instrukci, že o možnosti úvěru se budeme bavit BEZ OSOBNÍ IDENTIFIKACE. Bohužel pracovníci banky nás VŽDY MUSELI identifikovat, jinak jsme se o možnosti úvěru bavit nemohli. Byl problém i v tom, že my jsme vystupovali nebo měli vystupovat inkognito, pracovníci banky měli za odhalení MS prémie. Tady bylo jasně vidět, že vedení banky ani nezná instrukce, které dává svým pracovníkům. My měli cosi prověřovat, ale špatně byly naše instrukce. Ptali jsme se tedy agentury, jak teda máme úkol dokončit, když je v rozporu s našimi pokyny. Ani agentura si nevěděla rady, od vedení banky žádný jiný pokyn nedostala. Nevím, kolik z nás bylo odhaleno, já třeba ne, byla jsem jeden z mála MS, kteří dojeli do konce (protože odhalený MS bez pardonu končil). Když jsem pak šla rušit účty, které jsme v rámci MS měli založené, říkala mi pracovnice banky, že se k účasti na MS přiznalo jen u nás v jednom městě asi 10 lidí. Kolik nás bylo v republice, netuším, ale asi fakt dost.
    No, a co se týká úvěru: kdybych si brala nový, zase bych si ho vzala u Lišky. Spolupráce s nimi byla příkladná, úvěráři rozumní. Měla jsem v té době současně úvěr z Fondu rozvoje bydlení, taktéž jištěný zástavou nemovitosti, Liška se ke druhému úvěru postavila vstřícně a vždycky s nimi byla rozumná domluva. Co jsme si dohodli, to platilo. Velký rozdíl třeba proti Modré pyramidě a dalším (já jsem v té době zprostředkovávala úvěry a hypotéky, tak můžu porovnat. Pak jsem s tím teda sekla, ale to je jiná kapitola).

  • 9. 5. 2014 11:33

    Petr (neregistrovaný) ---.dragon.cz

    Jsem hypoteční specialista a chtěl bych se zeptat, kde jste čerpal informaci, o tom, že bagatelní částky do výše 500,-Kč a méně jak měsíc po splatnosti (při splnění obou podmínek) se do registru nezaznamenávají. U poloviny klientů, kterým sestavuji úvěr a chodí jim pravidelně každý měsíc výplata na účet vyjedou nedoplatky ve výši 30, 50 80,-Kč. A to se o tom ani nedozvědí, protože když jim tam na konci měsíce tyto poplatky naskočí a 10.dne v měsíci jim přijde výplata, tak to zase dorovná a banka to klientovi ani nestihne sdělit, ale do registru honem, honem.
    Trochu mi to nesedí s Vaší informací. Sdělte mi prosím, kdo toto pravidlo má zajistit.
    Další nešvar bank je, že při odstoupení od úvěru, nebo při zamítnutí úvěru už tuto informaci do registru nezadají a pokud klient žádá v jiné bance a úvěr mu je schválen, tak musí horko těžko žádat původní banku písemně o potvrzení, že úvěr nečerpal.

    Děkuji

    S pozdravem

    Petr

  • 9. 5. 2014 23:22

    petr.p (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Nevím, jak je to s těmi 4 roky. Nechal jsem si teď v dubnu dělat výpisy z BRKI, NRKI a Solusu, přičemž v BRKI mám přehledy o splátkách ještě z roku 2009. Z toho usuzuji, že záznamy o úvěrech se vymazávají až 4 roky po jejich ukončení (tedy doplacení úvěru, zrušení kontokorentu, zrušení kreditky).
    Každopádně je třeba si dávat pozor, v červnu 2010 jsem se dostal do nepovoleného debetu o 166 Kč a mám to v záznamech :) Ale když jsem si bral teďka hypošku, tak to problém nebyl, bankéřka se o přečerpání ani nezmínila, z čehož usuzuji, že drobné prohřešky nevadí.

  • 12. 5. 2014 10:13

    xt (neregistrovaný) 2001:4ba8:101:----:----:----:----:----

    A to musim strpet, aby o mne nejaka mne neznama instituce shromazdovala data? Nelze jim k tomu proste odebrat pravo?

  • 12. 5. 2014 11:18

    Honza (neregistrovaný) 94.230.146.---

    Lze jim k tomu neudelit souhlas pri zadosti o uver, zkuste to :-) Pokud vam vadi, ze banky sdileji historii vasich uveru, tak si od nich nic nepujcujte.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).