Hlavní navigace

Názory k článku Hlídejte si osobní údaje!

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 8. 7. 2004 9:18

    Tomáš Krause (neregistrovaný)
    Perex clanku je znacne zavadejici - v podstate rika, ze platit kartou na netu je silenstvi, coz samozrejme neni pravda. Zaplatit kartou na Internetu neni o nic nebezpecnejsi, nez ji odevzdat cisnikovi v hospode. Je uplne jedno KDE kartou platim, podstatne je JAK a KOMU platim, tj. neplatit s ni pres nezabezpeceny protokol, neplatit s ni na pochybnem pornowebu atd...

    Mozna by nebylo na skodu venovat placeni kartou samostatny clanek - zajimalo by mne napr. to, zda nejak se vstupem do EU pokrocila praxe bezna jinde, tj. kdyz reknu, ze jsem kartou neplatil, banka mi penize vrati.
  • 8. 7. 2004 13:03

    Docent (neregistrovaný)
    Taky mne dost překvauje, jak všechna média varují před nebezpečím použití karty na internetu. Ale že je řady terminálů, které na účtenku vytisknou celé číslo karty a dobu její platnosti, to už nikoho nevzrušuje. Takže obchodníkovi stačí si pár vteřin zapamatovat (než zákazník vypadne z kšeftu, pak si to poznamená na papírek :-) )jméno držitele karty a tři číslice ze zadní strany karty, a může vesele nakupovat...
  • 8. 7. 2004 18:27

    Pavel (neregistrovaný)
    Obecně nikoli, při zneužití karty na internetu však ano:


    "Jestliže bylo užito elektronického platebního prostředku,

    a) aniž byl fyzicky předložen, nebo
    b) bez identifikace držitele osobním identifikačním číslem nebo bez identifikace jiným způsobem, neumožňuje-li podstata elektronického platebního prostředku jeho fyzické předložení,

    a prohlásí-li držitel, že tento elektronický platební prostředek neužil, má právo požadovat od vydavatele neprodlené vrácení peněžních prostředků odčerpaných takovýmto užitím elektronického platebního prostředku."
  • 8. 7. 2004 10:17

    Amarth (neregistrovaný)
    S tou paranoiou bych to určitě tak nepřeháněl. Osobně jsem již vyplnil tunu všelijakých anket v hypermarketech a nepřišlo mi od nich vůbec nic, snad bych byl i radši, aby mi jejich nabídka chodila (týká se to Carrefouru a Tesca). Takhle mi chodí nabídka od supermarketů, které ani nevím, kde jsou - spíše než aby hypermarkety zasílaly poštou cíleně reklamu, doručí po brigádnikovi reklamu do všech. Výjimku v tomto ohledu, na kterou si vzpomenu, je např. Makro, kde je ale registrace nutnou podmínkou pro nákup.
    Osobně mě však překvapila jiná věc, stahoval jsem si z nějakých amerických stránek trial jednoho užitečného síťového softwaru, opravdu poprvé v životě jsem tam vyplnil číslo na svůj mobilní telefon, říkal jsem si, k čemu by jim byl. No a nebylo to ani týden a volá mi zástupce jejich české pobočky, jestli jsem s programem spokojený. Nebylo to ani moc nepříjemné, předal jsem dál své zkušenosti s programem, ale hodně mě to překvapilo.
    Co se týka inet bankingu, snad neexistuje žádná banka, která by umožňovala platbu jen s nějakým heslem nebo bez zabezpečení. Ze zkušenosti mi však přijde, že ty ochrany jsou natolik silné, až člověk nemůže jednodušše jen tak z nějakého počítače něco zaplatit, jelikož většinou nemá něco nainstalovaného (nejnovější jre atp.).
  • 8. 7. 2004 11:42

    Petr Bukač (neregistrovaný)
    Každý dle vlastního gusta. Samozřejmě, že nikomu nelze zakazovat vyplňování anketních lístků, ale připadá mi skutečně lehkomyslné uvádět do nich citlivé a snadno zneužitelné údaje. To samé platí i pro platby po internetu a ochranu přístupu ke kontu jen heslem (umožňuje např. ČS, ale i jiné banky). Osobně se domnívám, že vždy je lepší být preventivně o něco víc opatrný, než se pak divit a honit bycha. To snad není paranoia ?!
  • 8. 7. 2004 12:13

    Amarth (neregistrovaný)
    To není, jen jsem chtěl poukázat, že mi nepřijde v článku zdůrazněno, na co si dávat pozor víc. Řekněmež že hlídání si spojení s bankou je věc, v které by se měl orientovat každý, kdo si chce nějaký inet banking zřídit, ale vymýšlet si datum narození, které lze velmi jednodušše zjistit třeba i z internetového obchodního rejstříku (vím to, zjišťuji tak narozeniny příbuzných), mi oproti tomu přijde dost zbytečné. Nemohu říci, že občas si nějaký údaj nevymyslím, mé oblíbené vyplňování kolonky Telefon je hodnota "mám", ale přání od mého optika k narozeninám potěší.
    Jestli je to s tou Spořitelnou tak, jak říkáte, nejraději bych od ní utekl. Teda, již dávno jsem od ní utekl, ale s tímhle se určitě nehodlám vracet.
  • 8. 7. 2004 16:17

    Zdeněk Fekar (neregistrovaný)
    Taky bych to tak nepřeháněl, v Česku pořád ještě firmy dělají marketing víc pro forma, než opravdu. Kolikrát jsem vyplnil nevinný formulář (jméno, adresa, mail, telefon) a v životě mi od dané firmy žádná nabídka, žádný letáček, žádný katalog nepřišel, ač si o to její produkty vysloveně říkají.
  • 8. 7. 2004 18:46

    no name (neregistrovaný)
    Máte však ponětí, kde se vaše údaje toulají a kdo je kdy může použít? Jistě, že lze osobní údaje získat z různých zdrojů, je ale rozdíl poskytnout je s vlastnoručním podpisem a souhlasem k jejich téměř neomezenému využití. Já tedy ankety vyplňuji jen občas a ještě ne všechny požadované údaje!
  • 8. 7. 2004 21:20

    Docent (neregistrovaný)
    Před časem mně v práci ukradli komplet doklady (pracovali tam na stavbě Ukrajinci). Po půl roce! se doklady našly na velké stanici MHD, kompletní. Dodnes se nepřihlásil nikdo, že bych nakupoval na splátky, dlužil v hotelu... jsou to víc jak dva roky, snad to vydrží :-).
  • 9. 7. 2004 7:48

    Patrik Chrz (neregistrovaný)
    To já ztratil občanku víckrát, jednou mi jí dokonce přivezl až domů nějaký Ukrajinec, že ji našel v Dolních Břežanech (v životě jsem tam nebyl), zatím se taky nikdo nepřihlásil, rovněž doufám, že to vydrží :-)
  • 12. 7. 2004 8:41

    Šaman (neregistrovaný)
    Taky jsem svého času přišel o doklady a po půl roce jsem obdržel děkovný dopis od Home creditu, za to, že jsem si u nich koupil na splátky ledničku (přílohou dopisu bylo 30 složenek po cca 800,-Kč). Odpověděl jsem, že nákup byl proveden na řádně hlášené ztracené doklady a od té doby, tj. asi 2 roky je klid (snad to nezakřiknu). Je to dost nepříjemná zkušenost a v té souvislosti oceňuji, že funguje na inetových stránkách MV databáze odcizených a ztracených OP. Stačilo totiž, aby si prodejce (pokud nebyl přímo zapleten) ověřil platnost předloženého OP. Mimochodem nechápu proč splátkové společnosti nevyžadují kombinaci OP+pas nebo pas+ŘP. Kombinaci OP+ŘP jakožto řidič mám neustále u sebe a při ztrátě jednoho z nich na 90% přijdu i o druhý doklad. Jednoduchý krok a spousta podvodných nákupů ubyde.
  • 19. 7. 2004 23:32

    All-in-one (neregistrovaný)
    Máte pravdu, kolem ochrany dat neprobíhá paranoia, ale hysterie! Jsem pojišťovák a nedávno jsem kontaktoval klienta - podotýkám jeho data jsem obdržel s konkrétním úkolem od pojišťovny - zavolal jsem mu a ověřoval, zda skutečně hovořím s Janem NOvákem 47. ročník. Ten člověk mi nebyl ochoten sdělit jaký je ročník, dokonce ani po sdělení, že mám pro Jana Nováka 47. ročník důležité sdělení. Dopadlo to tak, že jsem odmítnul cokoliv sdělit, pokud nebudu mít identifikaci klienta a pro klienta byl problém sdělit rok narození - tomu říkám paradox.

    Jsou však i větší! Před platností tohoto dementního zákona nebyl problém zajít na evidenci obyvatelstva na P3 a za 20 Kč jsem obdržel novou adresu klienta. Např. platil léta pojistku, 2 x se přestěhoval a vůbec nepostřehl, že už skončila. Dnes žádnou adresu nedostanu, peníze se válí v pojišťovně a jestli si klient nevzpomene, tak to tak zůstane. To je fakt přínos.

    Jediné na co si dávám pozor je, že si u všech anket důkladně přečtu, jestli nemohou má data poskytovat dál. Jestli ano, nevyplňuji ze zásady nic! Kdybychom se měli chovat podle autora článku, tak po sobě budeme v záchodové míse denně pálit použitý toaletní papír, aby náhodou někdo nemohl z kanalizace získat naše vzorky DNA. Věřte, že získat údaje není totéž jako je zneužít!
  • 19. 4. 2007 22:56

    Bill (neregistrovaný)
    Jednoduše pokud pracuješ ve zdravotnicví jako doktor můžes s i nechat jednoduše proúčtovat výkony na pacientech které si vživotě neviděl.

    Za druhé veškeré státní agendy jsou vedené pod rodným číslem jakožto primárním klíčem takže se dá jednoduše vyhledat informace o někom...
  • 20. 4. 2007 9:42

    Phil (neregistrovaný)
    Nedivte se, pojišťováci, bankéři a podomní prodejci stavebka, penzijního či hrnců jsou u většiny normálně smýšlejících občanů špatně zapsáni.
    "Důležitá infomace" slouží většinou k vylákání důležitých údajů od klienta a sjednání si schůzky s ním mimo provozovnu pojišťovny, kde psychologický nátlak udělá s klientem divy.
    Možná, že Vy zrovna takový nejste, ale většina lidí si pod výše uvedenými profesemi představí "bouchače" smluv, kterým nejde o blaho klienta, ale o svůj osobní prospěch - zisk.

    Uvedu zde příklad jednoho uvědomělého pojišťováka (či pojišťovačky):
    Máme životní pojistku uzavřenou za socialismu. Jednoho podvečera telefonát jménem České pojišťovny: jde nám jen a jen o blaho klientů, vaše pojistka je zastaralá. U pojistky vám nastavíme podmínky tak, aby byly pro vás maximálně výhodné a splňovaly požadavky dnešní doby. Chtěl jsem schůzku na pobočce pojišťovny. Prý abych se nemusel obtěžovat a docházet do pobočky, tak někde doma. Zásadně domů nevpouštím pojišťováky, dealery hrnců nebo spořitelních produktů a jim podobnou chamraď. Následovalo několik schůzek na zahradě /ještě by mohli nabízet nové, lepší pojištění nemovitosti .../a já si mezitím zjišťoval podrobnosti. Věděl jsem již od začátku, že na 99,9 % na změnu nepřistoupím. Po prodejkyni (která snad ani nebyla zaměstnankyní ČP, ale byla perfektně vybavena názornými grafy a modelovými případy) jsem požadoval, aby mi sdělila klady i zápory, vysvětlil jí, že takové vnucování pro blaho klienta nemám rád a že se takto pojišťovna o mne měla starat, když mi vzniknul údajný nedoplatek na splátce pojištění, který samozřejmě po dlouohodobém vysvětlování a dokazování nedoplatkem nebyl. No, asi jsem jí to neříkal dost jasně, stále na mne chrlila jen klady. Zápory to prý žádné nemá. Principem bylo zrušit stávající, pro ČP nevýhodné smlouvy a uzavření nové, pro klienta ne tak výhodné. Já z internetu věděl, že u nového pojištění přijdu o garantované zhodnocení, které je u starých smluv dáno. Tudíž na tom tratím. Tak když ona na mne takto, tak já taky tak. Jezdila za mnou vytrvale, ta provize asi stála za to. Sousedi si asi mysleli, že mám milenku. Když mne to pak už nudilo, řekl jsem ji, že s ní nic neuzavřu, protože mi zamlčela podstatné skutečnosti. Byla z toho očividně nakrklá, ztráta času a projetý benzín a k tomu žádný uzavřený obchod asi udělaly své. Jednalo se samozřejmě o Dynamik. Tak jen nyní čekám, kdy ČP najde také nějakou kličku, jak smlouvy nevýhodné pro ČP vypovědět. Proto musím upozornit i na jednu závažnou věc, která se pár lidem stala: nezaplatili nějakou splátku (pomineme důvody), pojišťovna jim (u pro pojišťovnu nevýhodných smluv zásadně nedoporučeně) poslala upomínku (možná, nebo se někde "ztratila"), klienti nemohli nereagovat, nikdo je z pojišťovny jiným způsobem nekontaktoval a pro klienta výhodná pojistka byla zrušena.
    Když už, tak stávající smlouvy nechat běžet, a k tomu si pořídit nový produkt (když na to člověk samozřejmě má).
    A uvítal bych, kdyby se pojišťováci o klienty takto starali i v případech, kdy nejde jen o uzavření nové smlouvy, ale i při servisu smluv stávajících. Pak by se důvěra obou stran jistě zvýšila.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).