Hlavní navigace

Finančním poradcům se nevěří. "Můžeme si za to sami," přiznávají

4. 10. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Češi finančním poradcům nevěří a za jejich služby platit nechtějí. To, že si za to mohou často přímo poradenské společnosti, přiznávají některé samy.

Češi nevěří finančním poradcům a třetina z nich považuje poradenské společnosti za nedůvěryhodné. Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění, který realizovala agentura SANEP na skupině mužů a žen mezi 25 a 55 lety.

Platit? Na co?

Z analýzy také vyplynulo, že Češi by si za služby finančních poradců většinou neplatili. Více než čtvrtina dotázaných se raději obrátí spíše na pracovníky specializovaných institucí, jako jsou banky, spořitelny nebo realitní kanceláře. Nejčastěji proto, že nejsou schopni určit, které poradenské společnosti by mohli důvěřovat. 

Na druhou stranu 32,7 % dotázaných odpovědělo, že by byli ochotní za správu svých financí zaplatit. Většina z nich proto, že za kvalitní radu rádi zaplatí a správa jejich aktiv je pro ně důležitá. Zbytek respondentů své „ano“ na tuto otázku podmínilo tím, že pouze kdyby si byli jistí, že platí za objektivní a odborné znalosti a ne pouze za zprostředkování služeb.

Neochotě se není co divit. Finanční poradce, kterému se podaří přimět vás k podpisu smlouvy o investičním životním pojištění (věřte, že právě o to se bude pokoušet většina z nich), z vás má tučnou provizi.

Z vlastní zkušenosti ale bohužel víme, že občas to je opravdu jen cena za zprostředkování. Leckterý poradce totiž ovládá spíše komunikační dovednosti, než aby měl opravdu přehled o trhu. Připlácet takovým poradcům ještě další peníze už se proto rovná házení perel sviním. Čtěte také: Test finančních poradců: Finanční poradce musí mít své charizma

Obr.1: Z jakého důvody byste se rozhodli nepřijmout nabídku pomoci finančního poradce?

Hlavní problém vidím v tom, že v současnosti se role tzv. finančních poradců čím dál více přibližuje roli prodejců konkrétních produktů. Dnes ve většině společností poradci neposkytují objektivní rady a neřídí se potřebami klienta. Řídí se spíše výší provizí. Dokud se tento systém nezmění, důvěra lidí v náš obor nemůže vzrůst, řekl k výsledkům průzkumu výkonný ředitel poradenské společnosti Stone & belter Mojmír Urbánek. Nezbývá, než souhlasit. 

Odstrašujících případů, kdy poradci paušálně nabízí jeden produkt bez ohledu na to, jaká je skutečná situace jejich klienta, jsme už slyšeli dost i od samotných čtenářů. Nechceme tvrdit, že neexistuje dobrý finanční poradce, ale ti špatní se podle zkušeností najdou většinou v každé poradenské společnosti. Takže nedostanete-li přímo tip od známého, který je schopen rozlišit mezi dobrým a špatným poradcem, bude vaše hledání jen o náhodě a případném štěstí. Čtěte více: Největší test finančních poradců v ČR: rozdali jsme vysvědčení

Obr. 2: Byli byste ochotni zaplatit za radu fin. poradce? (bez sjednání jakýchkoli smluv apod.)

Aktuální situace na trhu finančního poradenství je velmi paradoxní. Poradce by měl poskytovat objektivní rady, namísto toho uvažuje o řešení, které mu přinese co nejvyšší provizi. V takovémto systému je těžké získat si důvěru klientů, komentuje situaci na trhu Urbánek. 

Chceme komplexní přístup, říkají Češi

Podle průzkumu chtějí od poradenských společností Češi osobní přístup a správu komplexního portfolia. 30 % dotázaných uvedlo, že by přivítali nejen správu financí, ale i investic, daní a realit. Čtěte také: Test finančních poradců: Poradce rozbalil dotazník a začal se ptát

Obr. 3: Co nejvíce oceňujete na službách poradenské společnosti?

Obr. 4: V jaké oblasti byste uvítali radu odborníka?

Možná je to tím, že svým schopnostem v této oblasti nijak výrazně nevěří. Úroveň své finanční gramotnosti totiž respondenti hodnotili průměrně známkou 2-. Přiznejme si, že to není žádná sláva. Zároveň to ale nelze považovat za objektivní ukazatel. Jde o subjektivní hodnocení, které ovlivňuje řada faktorů.

Obr. 5: Jak byste zhodnotili úroveň vaší finanční gramotnosti? (schopnost číst, analyzovat a spravovat osobní finanční podmínky)

Navzdory tomu, že se zdráhají své finance Češi spravovat sami, nemá se službami finančních poradců nebo poradenských společností zkušenosti zkušenost ani polovina dotázaných. Opak uvedlo 42,1 % z nich.

dan_z_prijmu

Chápu nedůvěru veřejnosti ve služby finančních poradců. Myslím si, že je způsobena především tím, že finančním poradcem se dnes nazývá téměř kdokoli. Ve velkém množství případů tzv. finanční poradci pouze dostanou do rukou produkt a jejich jediným úkolem je šikovnou manipulativní technikou jej klientovi „vnutit“. Takové služby se však nedají poradenstvím nazývat, uzavřel Urbánek s tím, že poradenství musí být koncepční a poradci odborní, schopni dohlédnout i na několikaletý horizont.

Z toho, jak Češi věří své finanční odbornosti, že třetina z nich je ochotna platit si za služby finančních poradců nebo z toho, že třetina z respondentů by chtěla komplexní služby lze vyčíst, že prostor a potenciál pro poradenské společnosti na trhu v Čechách je. Naše peníze si ale budou muset zasloužit větší snahou, než předvádějí nyní.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).