Finanční poradce v mobilu. George od Spořitelny se naučil nové věci

16. 1. 2024
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Nová aplikace FIT zóna funguje jako finanční poradce a kouč, ale také i jako podpora prodeje vlastních produktů. A chystá se nasadit umělou inteligenci, která dá najevo emoce.

Česká spořitelna (ČS) spustila ve svém mobilním Georgi novou poradenskou aplikaci s názvem FIT zóna. Spořitelna říká, že chce tímto způsobem zvýšit finanční zdraví svých klientů a pomoct jim vybudovat správné finanční návyky, což vychází z jejího rok starého příslibu, že do roku 2025 pomůže všem klientům vytvořit finanční rezervu na nenadálé výdaje a zároveň milionu klientů pomůže šetřit si na důchod.

Aplikace zatím funguje v pilotním provozu, ale přibližně v polovině ledna 2024 se má překlopit do ostré verze. Ve svém mobilu ji tedy už dnes v přípravné fázi vidí všichni zákazníci Spořky kromě prémiových klientů, což jsou ti, kterým každý měsíc přijde na běžný účet alespoň 70 tisíc Kč a zároveň mají rezervu minimálně 250 tisíc Kč. U těch ČS předpokládá, že příliš radit nepotřebují a své finanční zdraví mají vyřešené.

Česká spořitelna se mění. Začíná logem a chce klientům pomoci s finančním zdravím Přečtěte si také:

Česká spořitelna se mění. Začíná logem a chce klientům pomoci s finančním zdravím

Krok České spořitelny ukazuje, že se i tuzemské banky začínají vydávat směrem k jinému pojetí funkce banky, než jakou známe doposud. Průzkum společností Campegini a Efma z roku 2022 nazvaný World Retail Banking Report (WRBR) tvrdí, že zákazníci už požadují od své banky víc než jen správu uložených peněz. Chtějí, aby pro ně byla partnerem, který nejenže pečuje o peníze, ale také přitom přátelsky komunikuje a přesně rozumí jejich potřebám. A že dokáže nabídnout klientovi správný produkt ještě dříve, než klient zjistí, že ho vlastně chce. Tedy vlastně taková starostlivá „máma v mobilu“ v kapse.

Banka jako kamarád a máma v mobilu. Péče o peníze už nestačí, klienti chtějí emoce Přečtěte si také:

Banka jako kamarád a máma v mobilu. Péče o peníze už nestačí, klienti chtějí emoce

Udržet si věrnost a stabilitu zákazníků znamená pro banku neustálý boj o přízeň. Získání nového klienta už leckdy vyžaduje vstupní investice v podobě „přivítacích“ odměn a poté pokračuje zápas o jeho udržení a odhadování, co by právě konkrétnímu klientovi nejvíce vyhovovalo, aby nakonec nepláchnul jinam.

Autor: Depositphotos

Změnit banku už dnes není žádný problém. Úplně stačí založit si účet jinde, převést na něj peníze a pomocí zprávy zaslané datovou schránkou původní účet zrušit. Nebo, chcete-li, krátkou osobní návštěvou ve staré bance. Případně vám převod peněz může zařídit vaše nová banka, ale trvá to déle a je to více papírování. Aby si tedy banky své zákazníky udržely, musí lépe využívat data a umělou inteligenci (AI) k přizpůsobení svých komunikačních kanálů a vytvářet se zákazníky silnější vazby. Princip mámy v mobilu tomu může napomoct.

Průzkum vycházel z informací od bank po celém světě a i Spořitelna přiznává, že se v případě FIT zóny inspirovala v zahraničí. Strategie péče o finanční zdraví klientů tedy zjevně zapadá do konceptu starostlivé mámy v mobilu a začíná se zabydlovat i v ČR.

FIT zóna funguje jako digitální poradce a trenér. A logicky také jako podpora prodeje produktů Spořky, penzijkem počínaje a pojištěním konče. Když si ji rozkliknete, uvidíte několik oblastí, které můžete řešit. Mezi nimi jsou například:

  • Finanční zdraví. Nabídne několik oblastí, které se týkají hlídání rozpočtu a tvorby rezervy, pojištění, úvěrů a splácení a také spoření na důchod.
  • Finanční kouč. Aplikace, která (po vašem schválení) s vámi začne pravidelně komunikovat a posílat rady a tipy, jak dosáhnout finančních cílů, které si nastavíte. 
  • Poradenské scénáře. Projde s vámi krok za krokem, co máte při jednotlivých scénářích dělat.

FIT zóna je centrem digitálního poradenství v mobilu. Pracuje se stejnými daty o finančním zdraví jednotlivých klientů, jaká využívají pro individuální poradenství bankéři na pobočkách, říká Daniela Pešková, členka představenstva Spořitelny, která má na starosti retailové bankovnictví. Dodává, že je nutné, aby se klienti, kteří potřebují s financemi pomoct, v ideálním případě obrátili na bankéře na pobočce a s ním vyladili, co přesně potřebují.

Nastaví-li si klient ve FIT zóně cíl, že chce odejít do důchodu s dvěma miliony, nebo že chce být schopen udržet finanční rezervu ve výši 6 platů, pomůže mu s dosažením těchto cílů jak FIT zóna, tak jeho bankéř, dodává Pešková.

Poradíme. S tím, co máme

Redakce Měšce se podívala, co aplikace umí například u funkce finančního kouče. Po odsouhlasení, že chceme průvodce v oblasti zabezpečení se na stáří, přišel první uvítací e-mail s oznámením, že nám každý týden přijdou průměrně 2 až 3 zprávy v různých podobách: notifikace na mobil, zprávy v mobilním Georgi a také e-mail.

Krátce poté se objevila první zpráva hned v úvodu, kdy jsme otevřeli George v mobilu. Čekal na nás kvíz „Jste připraveni na stáří?“ Provedl nás 5 otázkami, jako například kolik by měl mít člověk naspořeno minimálně na důchod, jakým způsobem ideálně spořit, kolik přispívá stát na penzijní spoření a jaký investiční nástroj je součástí doplňkového penzijního spoření.

Zatím tedy Česká spořitelna zná jako jediný možný způsob zabezpečení na stáří „penzijko“, i když od Nového roku už je možné sjednávat dlouhodobý investiční produkt (DIP) s novými pravidly. Ten však ještě Spořka sjednat neumí.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Vše o DIP: Jak přesně funguje a kde si ho už můžete sjednat? Přečtěte si také:

Vše o DIP: Jak přesně funguje a kde si ho už můžete sjednat?

Hey George!

Spořitelna nyní testuje v pilotním provozu AI digitálního poradce „Hey George“. Ten by měl být časem schopen konverzovat s klienty podobně jako živý poradce, a to včetně využití emocí.

V rámci pilotního provozu Hey George nepracuje s osobními daty klientů, jakkoli je schopen jim radit v obecných finančních tématech, jako je například srovnání výhod spořicích a termínovaných účtů. Možnosti využití AI pro skutečně personalizované poradenství nyní analyzují jak banky, tak regulátoři, říká Daniela Pešková a dodává, že v umělé inteligenci vidí budoucnost osobního finančního poradenství. „Hey George“ by měl začít s klienty banky komunikovat už v letošním roce.

Hey George. Mluví s vámi umělá inteligence

Hey George. Mluví s vámi umělá inteligence

Autor: Česká spořitelna, a.s.
Česká spořitelna se mění. Začíná logem a chce klientům pomoci s finančním zdravím Přečtěte si také:

Česká spořitelna se mění. Začíná logem a chce klientům pomoci s finančním zdravím

Autor článku

Autorka pracuje jako finanční poradkyně u společnosti Kapitol.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).