Finanční instituce obracejí pozornost k začínajícím podnikatelům. Radí, jak s rozjezdem

30. 8. 2024
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Nově vzniklé webové portály České spořitelny, mBank a Mastercard se zaměřily na ucelené informace a tipy pro začínající podnikatele. Mohou vás dobře nasměrovat, pokud netušíte, jak do podnikání naskočit.

Chcete začít podnikat a nevíte, jak na to? Netušíte, co všechno si vlastně máte zjistit a zařídit, nebo dokonce v jakém oboru byste mohli uspět? Některé finanční instituce se chopily příležitosti, jak by mohly v budoucnu získat novou klientelu z řad podnikatelů a firem, a zacílily pozornost tam, kde je potenciál příštích možných klientů. Tam, kde jsou dnešní zaměstnanci s limitovaným příjmem daným platem nebo mzdou, mohou být příště nadějní podnikatelé využívající možnost bankovních produktů, například úvěrů.

Mezi bankami jsou dvě, které ve stejné době zacílily na začínající podnikatele, a to Česká spořitelna a mBank. Obě banky zřídily webového poradce, který zájemce o podnikání provádí úplnými začátky. Nejen tedy legislativou a povinnostmi, co musí podnikatel splňovat, ale také praktickými radami týkajícími se samotného rozjezdu.

Zjistili jsme, že pro podnikatele je často zdrojem veškerých informací účetní. Dále se radí s rodinou a přáteli. Na banky by se obrátilo jen minimum z nich, říká Martin Podolák, zástupce generálního ředitele mBank Česká republika pro oblast produktového a segmentového managementu. Chceme to změnit. Právě banka by měla být pro podnikatele partnerem. Podnikání je náročná cesta plná výzev a překážek, proto podáváme pomocnou ruku.

Z trochu jiného konce se do podpory nováčků zapojila také společnost Mastercard. Ta se nesoustředí na informace, jak podnikat, ale spíš kde podnikat a v jakém oboru. Její nabídka se zatím soustředí jen na omezený okruh možných oborů, ale může to pomoct zájemcům, kteří by podnikat chtěli, jen nemají svoji jasnou specializaci.

Akademie podnikání České spořitelny

Česká spořitelna vzala vzdělávání pro začínající podnikatele od podlahy. Abyste se mohli ponořit do studia Akademie podnikání, je zapotřebí registrace, po které se již dostanete do seznamu jednotlivých studijních modulů. Ty vás provedou těmi nejdůležitějšími oblastmi, jak ukazuje tento obrázek:

Moduly Akademie podnikání

Moduly Akademie podnikání

Autor: Česká spořitelna, a.s.

Tak například v modulu Můj nápad se dozvíte, jak na svůj podnikatelský plán, tedy jak zjistíte, jaké služby ve vašem okolí chybí a v čem byste mohli být úspěšní.

Modul Můj plán – v čem mohu začít podnikat

Modul Můj plán – v čem mohu začít podnikat

Autor: Česká spořitelna, a.s.

Akademie podnikání nabízí i šablony, připravené dokumenty nebo prokliky k zajištění služeb, které budete potřebovat. Třeba v případě tvorby podnikatelského plánu můžete použít dokument Lean Canvas, což je velmi zjednodušený podnikatelský plán. Můžete si do něj psát poznámky a poznatky, které se pojí k vašemu prvnímu nápadu na vlastní podnikání. Samotný podnikatelský plán poté váš nápad řeší o něco detailněji a seriózněji, jedná se totiž o dokument, který využijete například při žádosti o úvěr v bance nebo při představování vašeho podnikatelského záměru případnému společníkovi nebo investorovi.

V rámci kategorie Nástroje se pak můžete proklikat k šablonám nejrůznějších právních dokumentů, na stránky daňového přiznání a podobně.

Nástroje k podnikání

Nástroje k podnikání

Autor: Česká spořitelna, a.s.

Pokud se proberete celou Akademií, dá vám Česká spořitelna lepší podmínky pro podnikatelské úvěry, a pokud se vaše podnikání zaměřuje na online prodej, pak můžete získat po dobu 6 měsíců bezplatně šablony e-shopu u společnosti Shoptet.

Podnikatelův rádce od mBank

Webová stránka Podnikatelův rádce obsahuje více než 300 článků, které jsou rozdělené do 8 kategorií a třiceti tematických okruhů, a další texty budou přibývat každý týden. Připravuje je 12 odborníků. Kromě článků jsou na webu umístěny užitečné dokumenty a slovník pojmů.

Podnikatelův rádce – začínám podnikat

Podnikatelův rádce – začínám podnikat

Autor: mBank

Například pro začínající podnikatele je na webu rozcestník, který je seznámí se SWOT analýzou a popíše, které digitální nástroje se při tom dají využít, jak si udělat průzkum trhu s minimálními náklady, na co si dát jako OSVČ pozor a mnohé další rady. Pro zavedené OSVČ jsou na webu rady týkající se daní a účetnictví, jak na marketing a digitalizaci, jak správně nacenit služby či zboží a jak o ceně vyjednávat.

Nástroje pro SWOT analýzu

Nástroje pro SWOT analýzu

Autor: mBank

V rámci modulu Digitalizace a podnikání vám třeba usnadní práci tipy na využití umělé inteligence (AI) při tvorbě textů nebo grafiky.

Digitalizace podnikání – využití AI

Kde začít podnikat od Mastercard

Mastercard přichází s webovou stránkou, která začínajícím podnikatelům pomůže identifikovat komerční místa s největším podnikatelským potenciálem v okolí. Jde o portál KdeZačítPodnikat.cz, který pomáhá najít nejvhodnější lokality pro různé obory podnikání ve 24 městech v České republice:

Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Hradec Králové, České Budějovice, Děčín, Frýdek-Místek, Havířov, Jablonec nad Nisou, Jihlava, Karlovy Vary, Kladno, Liberec, Most, Mladá Boleslav, Olomouc, Opava, Pardubice, Prostějov, Přerov, Teplice, Ústí nad Labem a Zlín.

Při vyhledávání zodpoví zájemce čtyři jednoduché dotazy a nástroj na základě dat navrhne typ podniku a lokalitu, kde má největší potenciál k úspěchu. Oblasti jsou analyzovány na základě anonymizovaných a agregovaných údajů o nákupech v dané oblasti, hustoty obyvatelstva, dostupné infrastruktury a dalších informací.

Portál vám pomůže zjistit, jak by ve vybrané lokalitě byl potenciálně úspěšný podnik z těchto oblastí:

  • potraviny
  • barber shop / kadeřnictví
  • kosmetický salon, manikúra, pedikúra
  • kavárna, restaurace
  • pánské, dámské a dětské oblečení
  • drogerie
  • bar/hospoda

V rámci vyhledávání máte na výběr z několika možností:

  • hledáte pouze místo pro již zvolené podnikání,
  • hledáte podnikatelský nápad,
  • hledáte nápad i místo,
  • místo a obor už máte zvolené, zajímá vás jen potenciální úspěšnost.

Příklad

Zabýváte se myšlenkou, že byste si chtěli otevřít kavárnu v Českých Budějovicích, a zajímá vás, ve které lokalitě města by měla úspěch. Když v portálu zadáte dané město a tento typ podniku, vygeneruje se vám mapa s různě barevnými čtverci, označujícími více či méně vhodné lokality. Tmavší oranžové čtverce označují místa, kde je kaváren málo, nebo tam není žádná, a tudíž by měla šanci prosperovat.

Kde začít podnikat od Mastercard

Kde začít podnikat od Mastercard

Autor: Mastercard Europe SA

Pro společnost Mastercard je podpora mikro- a malých podnikatelů zásadní. Díky našemu nástroji teď mají vůbec poprvé možnost posoudit potenciál úspěchu jejich podnikatelských nápadů v konkrétní lokalitě. Svá rozhodnutí tak již nemusí zakládat pouze na intuici nebo vlastních pozorováních a do rukou se jim bezplatně dostává analytický nástroj, který stojí na propojení širokého spektra dat, říká generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Jana Lvová.

Portál například ukazuje, že v Praze na Letné je stále velký prostor uspět s restaurací, kavárnou nebo barem. Pokud byste chtěli podnikat v Mostu, zjistíte, že v centru města je dobrá příležitost otevřít si obchod s dámským oblečením. Ve Frýdku-Místku zase budete mít vysokou šanci uspět s manikúrou nebo pedikúrou v oblasti mezi ulicemi Ostravská a Hlavní třída.

Do projektu je zapojený také realitní portál Sreality.cz, který pro danou oblast ukazuje volná místa k pronájmu nebo prodeji. Dále v projektu zjistíte, jaká je v dané lokalitě kvalita ovzduší, rychlost internetu a dopravní obslužnost.

Školení pro účetní - podzimní novinky

V portálu se také dozvíte, které podniky je dobré mít ve své blízkosti, říká se jim komplementární podniky. Z dat Mastercard totiž vyplývá, že určité druhy podniků v sousedství si vzájemně zvyšují zisky. Například se zjistilo, že se dobře doplňuje drogerie a obchod s oblečením, k holičství se zase nejlépe hodí blízká restaurace. Komplementární podniky jsou párovány na základě anonymizovaných a agregovaných údajů o nákupních trendech.

Pro mnoho nejmenších podnikatelů, kteří tvoří drtivou většinu firem v naší zemi, je realita tvrdá – často bojují s omezenými zdroji, chybí jim odborná podpora a nemají za sebou týmy specialistů, říká Eva Svobodová, členka představenstva a generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Portál je pro ně skutečnou pomocí – poprvé v historii jim poskytuje přístup k datům a analýzám, jež byly dosud výsadou pouze velkých firem a které jim mohou pomoci najít ideální místo pro jejich podnikání. Pro tyto podnikatele, kteří nejsou v hledáčku médií ani se jim nedostává dostatečné podpory od státu, je tento nástroj nesmírně cenným průvodcem na cestě k úspěchu.

Autor článku

Autorka pracuje jako finanční poradkyně u společnosti Kapitol.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).