by mohly být přínosem jen tehdy, pokud by uměly platby za ujeté kilometry. Pokud i nadále budou jen k paušální platbě, tedy ve výši, která je dnes stanovována na dálniční kupón, nemůže to přinést nic nového, neboť půjde jen o jakýsi vylepšený kupón. Ono je tedy docela nefér, když jeden automobilista najede za rok po dálnicích a „erkách“ 1000 km, ale zaplatí za známku stejně, jako automobilista, který najezdí 50000 km. Dost mi to připomíná socialistické rovnostářství, kdy v mnoha domácnostech nebyly vodoměry, ale platilo se za hlavu, ač rozdíl ve spotřebě ve skutečnosti činil mezi domácnostmi stovky litrů. Jsem přesvědčen, že by si každý měl zaplatit jen to, co spotřebuje, ne dotovat ostatní. A v případě dálničních kupónů v dnešní podobě tomu tak je. Já dotuji toho, kdo najezdí víc, mě dotuje ten, kdo najezdí méně. Takže, účtujme za km a bude po žížalkách. Myslím, že by to nebylo nijak složité, když u nákladní dopravy mýtné problém není. A ještě poznámku: I při přechodu na měření spotřeby vody vodoměry byly náklady, které musel uhradit nějaký subjekt, s největší pravděpodobností tedy daňový poplatník.
Aby stát skutečně zvýšil příjem z dálnic, muselo by zde být mýtné pro osobní vozidla. A to znamená postavit mýtnice a mýtné vybírat za skutečně ujeté kilometry podobně jako ve Francii, Řecku, Srbsku… To je jediná nejefektivnější cesta pro stát, teoreticky je i spravedlivá pro řidiče, který zaplatí jen za to, co využije, na druhé straně zaplatí více.
Jenže to by musely existovat mýtnice a ty jaksi nejí kde na našich dálnicích postavit. Takže tento vinětovský systém vytvořený speciálně pro Kapsch je hodně dobrá zakázka, ale pro tu firmu, ne pro stát.
Mimochodem, nechápu, proč by se nemohly známky a viněty úplně zrušit a udělat to jako v Maďarsku. Tam mají elektronické (virtuální) viněty. Kupují se na benzínkách nebo na webu, kamera nasnímá registrační značku, porovná se zaplaceným poplatkem a je to hotovo. Levné, efektivní, funkční.
2 Jaroslav Novák:
Pokud by se zavedla platba podle kilometrů, kolik byste navrhoval cenu za jeden kilometr jízdy po dálnici?
Pro toho kdo jezdí denně 60 km do práce po dálnici, je to 13 000 km ročně. Při ceně 1200 Kč za známku nyní platí necelých 10 haléřů za km. (to mi přijde optimální cena vzhledem ke kvalitě našich dálnic).
Pokud by cena byla moc vysoká (např. korunu za kilometr), tak budu raději ráno vyjíždět o 15 minut dřív a pojedu po staré silnici. Jenže když to tak bude dělat víc lidí, tak ta silnice bude tak ucpaná, že budeme muset jezdit ne o 15 minut ale minimálně o půl hodiny dříve… A co na to lidi ve městech a obcích, přes které pojede mnohem víc aut, řidiči budou radši ráno vstávat dřív a šetřit… Děti se budou bát přejít silnici při cestě do školy… Tohle všechno může zpoplatnění za kilometry reálně přinášet.
No, pokud znáte někoho, kdo bydlí v centru Prahy a je odkázán a parkování na ulici, tak se ho zeptejte, jaké je to „labůžo“. Pomíjím, že v centru je parkování placené, neboť jsou tam všude zóny. Jen toho benzínu, než tam člověk zaparkuje. Nemluvím o tom, že když si auto na vsi zaparkuju před domem, tak pomalu nemusím ani zamykat, kdežto v centru Prahy a v Praze vůbec je to o strach nechat auto na ulici. Ale to jsem odbočil. K vaší poznámce o nutnosti auta mimo Prahu. Nedávno jsem si vzal své povinné ručení a auto, které mám přihlášené v Praze, jsem si virtuálně převedl na venkov (bývalý okres Kladno). Tak jsem zjistil, že byť u stejné pojišťovny, roční náklady povinného ručení jsou oproti nákladům tady v Praze o 1200,– Kč nižší. Proč, když takové množství obyvatel Kladna jezdí za prací do Prahy? Jsou snad lepší řidiči? To asi těžko, že?
To máte asi takhle: Pokud bydlím na Praze 6 a pracuji na Praze 6, tak nemusím platit za dojíždění, protože do práce dojdu pěšky. Pokud bydlím v Kladně a dojíždím do práce na Parhu 6, tak mám dvě možnosti – buď budu jezdit vlakem či autobusem, což mě něco stojí, nebo budu jezdit autem, což mě také něco stojí. Pardon, další možnost je, že se přestěhuji na Prahu 6. Ale pozor, co když si za rok za dva najdu práci v Kladně? Chápete, co tímto chci naznačit? Nikdo nebudou všichni za dopravu do zaměstnání platit stejně. Takže nevidím jediný důvod, proč by ten, kdo do práce jezdí po dálnici denně, platit za její užívání stejně, jako ten, kdo do téže práce jede autem třeba jednou za týden. Oba dnes zaplatí 1200,– Kč. Takže se mi to jeví jako socialistické rovnostářství a mé přirovnání k tehdejšímu odběru vody v bytech bez vodoměrů je právě toho důkazem. Samozřejmě, mohu jezdit denně třeba 200 km po dálnici. Ale tím také tu dálnici více opotřebuji, než ten, kdo jezdí jednou za čas. A pozor, vámi zmiňované sjíždění z dálnic mi připadá jako předvolební ódésácké strašení. Vždyť stačí jen uvažovat o legislativních změnách. Navíc se do budoucna počítá se zavedením poplatků na silnicích 1. třídy. A pak si můžete spočítat, co vás bude stát benzín, když místo dálnice či silnice 1. třídy použijete „zkratky“ silnicemi nižších tříd. Vyplatí se vám to? Já osobně jako za nejsmutnější na celé věci považuji to, že 20 let nedokázalo MD, ať již bylo vedeno kýmkoliv, přijít s rozumným návrhem, jak celou situaci řešit. A ještě poznámku: Já nemám potřebu jezdit denně po dálnici. Ale jezdím po ní kdykoliv vyjedu z Prahy. Takže podle vašich počtů: Pokud najedu ročně po dálnicích 1000 km, stojí mě jeden km 1,2 Kč. A teď mi řekněte, proč mám platit 12× více za km, než platíte vy?
Je vidět, že jste nic nepochopil. A to se říká, že nejlépe se problém pochopí na příkladu. Takže ještě jednou: Na Praze 6 sice nebydlím, ale několik let jsem tam pracoval, a to skutečně, jak píšete, poblíž „kulaťáku“, přičemž jsem dojížděl z Prahy 4. Protože bych v současných cenách platil denně 52,– Kč (2× 26,– za přestupní jízdenku MHD), kupoval jsem si roční kupon za 4750,– Kč. Upozorňuji, že hovořím o současných cenách, já jsem tam pracoval na přelomu století, přesné ceny si již nepamatuji. Kolega z vedlejší kanceláře bydlel v ulici Bubenečská, pokud to tam znáte, je to skutečně v docházkové vzdálenosti. Takže ten za MHD ušetřil ročně minimálně hodnotu mého kuponu. A, víte, o tom to je. Pokladní v Lidlu, která bydlí v Hostivicích a v Hostivicích v Lidlu také pracuje, za dopravu nezaplatí nic, pokud tedy nutně nemusí dojíždět do práce autem kvůli nákupům. Pokud ale bude ta samá dáma, tedy bydlící v Hostivicích, pracovat jako pokladní v Lidlu na Praze 6, už nějakou tu Kč za dopravu zaplatit bude muset, že? A právě tak je to i s jídzami po dálnici a po silnicích vůbec. někdo auto nemá, takže takové starosti také nemá. Někdo ho má, ale používá ho pouze k jízdám na chalupu či nákupy, protože buď bydlí poblíž svého pracoviště, tudíž dojde pěšky, nebo jezdí MHD, neb jednak myslí ekologičtěji, jednak třeba v Praze je to časově prašť jak bouchni a auto třeba právě na té Praze 6 je docela problém zaparkovat, nebo již nepracuje (můj případ), neb je důchodce či prostě jen pro obživu samou a s tím spojené radovánky nemusí. Už jste to pochopil nebo mám ještě něco příkladů přidat?
zpoplatneni kilometru u osobni dopravy tak nejak popira duvod proc se buduji dalnice. dalnice se stavi kvuli rychlejsi preprave – kdkyz se nemeri, tak se i na okrskach jezdi rychle, takze zdrzeni bude akorat zhruba dvojnasobne, protoze to nepojede 200km/h ale jen 120km/h sem tam obec a sme na 100km/h takze polovicni rychlost dvojnasobny cas.
pak je tu ta druha vec a to uspora paliva/mene kilometru ta u osobni dopravy neni tak vyrazna a hlavne pokud zapocitate myto na kilometr, tak u osobni dopravy dospejete k vysledku, ze by dalnice byla ekonomicky nesmyslna varianta dopravy, protoze treba u me dela rozdil mene nez 0,02 koruny na kilometr jestli jedu okrskama nebo po dalnici. Je to mesicni statistika. Rozdil ve spotrebe tedy veskery zadny mozana by to bylo lepsi na dalnici pokud bych jel do 110km/h a nemusel nikdy pribrzdovat pri dojeti kamionu pred sebou a proste bezohledne zprasil toho co jede v levem pruhu. Pak tu mame bezpecnost provozu – vyhanim ridicu z dalnice jiste budeme mit nepatrne lepsi bezpecnost na dalnicich, ale zato smrtelnych nehod na okrskach – statistika kterou mame nejhorsi v EU – ta se jiste odmeni novymi rekordnimi hodnotami.
Myslím, že ve Francii je to o mnoho lepší. Nemusíme být grilováni na každém kilometru. Samozřejmě cena za ujetý km bude v absolutně vyšších částkách než je tomu dnes. O Kapschi nemá smysl mluvit – je to jednoznačný tunel. A ono to mýtné u nákladních aut také nefunguje úplně ideálně.