Hlavní navigace

Elektronické občanky startují, projděte si průvodce. Jsou povinné a co umí?

2. 7. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Ministerstvo vnitra
Stát začíná vydávat nové občanské průkazy, které umožní vyřízení některých úředních záležitostí z domova. Pro novou občanku však zatím běžet nemusíte.

Startuje vydávání elektronických občanských průkazů. Od července můžete občanku pomocí zabudovaného kontaktního čipu spojit s počítačem a mít tak ověřenou identitu pro komunikaci s úřady. Například jednodušší odevzdání daňového přiznání zatím ale nečekejte. Služba startuje s několika základními funkcemi, z domova získáte například výpis z rejstříku trestů. Je to všechno zdarma a jak to bude v praxi fungovat? Projděte si otázky a odpovědi.

Musí si občanku nyní každý vyměnit?

Nikoli. Zavedení eObčanky neznamená povinnou plošnou výměnu občanských průkazů. Ty budou občanům vydávány postupně. Využít služby elektronického občanského průkazu půjde ale jen s těmi, které budou vydány nově po 1. červenci 2018.

Kolik stojí eObčanka?

Při skončení platnosti dosavadního průkazu nebo při změně některého z povinných údajů je výměna zdarma. Při poškození, ztrátě či odcizení se platí správní poplatek 100 korun. V případě, že o výměnu budete stát a nebudete mít žádný z výše uvedených důvodů, zaplatíte 200 korun. Tyto ceny platí pro standardní výměnu do 30 dnů.

Kdo chce mít občanský průkaz rychleji, může ho mít za 500 korun do pěti pracovních dnů na úřadech obcí s rozšířenou působností. Od července je pak možné na pracovišti ministerstva vnitra (Na Pankráci 72, Praha) získat občanský průkaz do 24 hodin za 1000 korun (získat je takto expresně možné i pas – za 6000 korun pro dospělého a za 2000 korun pro dítě).

Jak se připojím?

Pro komunikaci přes eObčanku bude třeba mít čtečku čipových karet. Pokud ji už v počítači nemáte, dá se pořídit v obchodech s elektronikou za zhruba 200 korun. Čtečka by měla splňovat základní parametry – soulad s normou ISO 7816, CCID (Chip Card Interface Device), komunikační standard PC/SC a být kompatibilní s operačním systémem vašeho počítače.

Zároveň si budete muset stáhnout a nainstalovat aplikaci eObčanka.

Jak se budu přihlašovat?

Při aktivaci eObčanky na úřadě musíte zadat dva číselné kódy. U každého si můžete zvolit libovolnou kombinaci čtyř až deseti číslic.


Autor: Ministerstvo vnitra

Jak zvolit heslo? Náhled do letáku k eObčankám.

Identifikační osobní kód (IOK) je obdobou PINu u platební karty nebo mobilního telefonu, tento kód budete zadávat při každém použití občanského průkazu v online prostředí.

Deblokační osobní kód (DOK) je zase obdobou PUKu u mobilního telefonu. V případě, že zadáte třikrát v řadě špatně IOK, dojde k jeho zablokování. Pro odblokování IOK musíte zadat právě DOK. Po deseti nesprávných pokusech dojde i k jeho zablokování. Pak musíte pro odblokování navštívit jakýkoliv úřad, kde vydávají osobní doklady.

Při jednání s úřady ve „fyzickém“ světě je pak třeba si pamatovat další čtyř- až desetimístný bezpečnostní osobní kód (BOK), ten funguje pro vyzvedávání občanských průkazů na úřadech již od roku 2012.

Co si už od července zařídím online?

Spolu s eObčankou ministerstvo vnitra 8. července spustí Portál Občana. Ministerstvo slibuje, že si na něm občané budou moci vyřídit z jednoho místa řadu záležitostí jednoduše bez obíhání úřadů, zbytečného čekání, front a průtahů. Získat takto půjde například potvrzení o bezdlužnosti, potvrzení o pracovní neschopnosti nebo výpis z rejstříku trestů. V první fázi bude k dispozici celkem 37 online služeb orgánů veřejné správy.

Jsme teprve na začátku cesty. Služby budou postupně přibývat. Ideální podoba digitalizace je taková, že jsou zapojeny všechny orgány veřejné správy včetně orgánů států EU, se kterými budou moci občané zabezpečeně a s důvěrou komunikovat na dálku. Vyřídit vše, co potřebují, online platit poplatky, pokuty nebo třeba platit daně. Chceme služby státu zlepšovat, nechceme zbytečně otravovat lidi, uvedl bývalý ministr vnitra Lubomír Metnar.

Co když nebudu chtít elektronické funkce občanky používat?

Identifikační certifikát na čipu bude umístěn z výroby, ale pro jeho využívání bude nutná jeho aktivace. Ta je dobrovolná a probíhá při převzetí průkazu. Kdo tedy bude chtít mít občanku stále jen jako plastovou kartičku bez dalších funkcí, tuto možnost má. Služby eObčanky je možné aktivovat i později u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností. 

Jaké údaje budou na čipu uloženy?

Z výroby to bude identifikační certifikát a údaje, které jsou v textové podobě natištěny na občanském průkazu, jako jsou jméno, adresa bydliště, rodné číslo atd. Jejich využití bude podle ministerstva vnitra chráněno a spojeno se zadáním identifikačního osobního kódu.

skoleni_15_4

O eObčankám psali i kolegové na našich sesterských webech Lupa.cz nebo Podnikatel.cz.

Po vyzvednutí průkazu bude možné nahrát na čip certifikáty pro elektronické podpisy.

Co dělat při ztrátě nebo krádeži občanky?

Pokud občanský průkaz s aktivovaným čipem ztratíte nebo vám bude odcizen, můžete na lince 225 514 777 čip zablokovat. Po zablokování čip už nejde znovu aktivovat a je nutné požádat o nový občanský průkaz za poplatek. Současně je ztrátu či odcizení třeba nahlásit na Policii ČR nebo na úřadě obce s rozšířenou působností.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem serveru Peníze.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).