Ráno se chystáte do práce, ale na parkovišti před domem zjistíte, že autem tam dnes nepojedete. V noci se vaším městem prohnala vichřice a dopravní značka, u které jste večer zaparkovali, se vyvrátila a spadla na vaše auto. Samozřejmě došlo k poškození. V tom lepším případě pouze k poškrábanému laku, v tom horším i k promáčknutí plechů, k prasknutí skla apod. Kam se v takové chvíli můžete obrátit s žádostí o úhradu škody?
Máte dvě možnosti
První možnost je oslovit s žádostí o náhradu škody správce komunikace, pod kterého daná komunikace spadá. Správce bývá například kraj nebo obec. Správci komunikace musí oznámit, co se stalo, protože pak to bude ‚jeho‘ pojistná událost (toho správce komunikace), nikoliv řidiče. A správce komunikace ji musí oznámit své pojišťovně, se kterou má uzavřené pojištění odpovědnosti,
uvedl pro Měšec.cz Václav Bálek, tiskový mluvčí Slavia pojišťovny.
Druhou možností je nahlásit škodu jako pojistnou událost u své pojišťovny, u které máte sjednané havarijní pojištění.
Nikdy ale nemůžete získat plnění z obou variant. Buď z jednoho (svého havarijního pojištění), nebo z druhého (pojištění odpovědnosti správce komunikace),
dodává Václav Bálek.
Kdo má dopravní značení ve správě?
Pokud se budete obracet na správce komunikace, je důležité vědět, pod koho které pozemní komunikace spadají. Pozemní komunikace se u nás dělí do 4 kategorií. První jsou dálnice, pak silnice I.–III. třídy, místní komunikace a účelová komunikace.
Silnice I. třídy vlastní stát a tam byste se obraceli na Ministerstvo dopravy. Silnice II. a III. třídy vlastní kraj, na jehož území se pozemní komunikace nachází. Tam byste se obraceli na krajské úřady. Místní komunikace vlastní obec, na jejímž území se dané pozemní komunikace nacházejí, a tam byste se obraceli na obecní úřady s rozšířenou působností. Účelové komunikace vlastní fyzická nebo právnická osoba a tam se musíte obrátit vždy na konkrétního vlastníka.
Vichřice je vyšší moc
Podle nového občanského zákoníku platí, že povinnost nahradit vám škodu vzniká pouze tehdy, když byla porušena povinnost a v příčinné souvislosti s porušením této povinnosti vám vznikla škoda. Kdyby tedy například značka byla špatně upevněná, mohlo by jít o zanedbání povinnosti a na proplacení škody byste od správce komunikací nárok měli. V případě vichřice jde ale často pouze o vyšší moc.
Právě proto jsou případy, kdy vám vlivem povětrnostních podmínek na auto spadne dopravní značka a poškodí vám ho, poměrně složité. V případě povětrnostních podmínek jde často o zásah vyšší moci – liberační důvod,
uvedl pro Měšec.cz Michal Friček, tiskový mluvčí Krajského úřadu Královéhradeckého kraje. A v případě vyšší moci nemáte na náhradu škody od správce komunikace nárok.
Totéž platí i u Krajské správy silnic Libereckého kraje. V případě, že ke škodě dojde pouze vlivem klimatických okolností (např. vichřice), nenese správce za vznik škody odpovědnost – jedná se o vyšší moc, kterou pojištěný není schopen ovlivnit, tudíž za takto vzniklé škody neodpovídá,
uvedl pro Měšec.cz Filip Trdla, tiskový mluvčí Krajského úřadu Libereckého kraje.
Nelze to však říci plošně. Každá situace se totiž zkoumá individuálně. A na výsledek může mít vliv i například stav značky a její upevnění.
Jak požádat o náhradu škody?
Požádat o náhradu škody u Správy silnic samozřejmě zkusit můžete. Protože se každý případ posuzuje individuálně, je možné, že váš případ vyhodnotí ve váš prospěch. Nerozhoduje totiž jen „vyšší moc“, ale i upevnění značky a další parametry.
Žádost o náhradu škody pak předáte buď správci komunikace, tedy kraji či obci, nebo přímo pracovníku majetkových škod. Některé Správy silnic odkazují přímo na makléře své pojišťovny, u kterých jsou ze zákona pojištěni.
Co vám zbývá? Spoléhat na dobré pojištění
Pokud vám z takového šetření přijde zamítavé stanovisko, není ještě všem dnům konec. Celou situaci totiž můžete řešit i přes své pojištění vozidla.
V tomto případě by se škoda hradila z havarijního pojištění. V něm je potřeba mít sjednáno pojištění proti přírodním živlům či přírodní události. Záleží, jak pojišťovna dané riziko definuje. V tom bývá zahrnuto i riziko vichřice.
V rámci šetření se pak zkoumá, zda šlo skutečně o vichřici. Ta je definována meteorology jako proudění vzduchu rychlostí 75 km a více. Pokud dojde k poškození vozidla např. větví, kterou utrhla vichřice, značkou, kterou vyvrátila vichřice, nebo popelnicí, kterou vichřice hodila na vozidlo, pojišťovna zaplatí škodu,
uvedl pro Měšec.cz Martin Podávka, tiskový mluvčí Pillow pojišťovny.
Pokud by se značka vyvrátila bez působení větru, nejde už o pojistnou událost. V tomto případě se vždy musíte obracet na majitele, tedy v tomto případě na Správu silnic, aby vám škodu nahradila. V tomto případě totiž může jít spíše o zanedbanou údržbu, za kterou ale vaše pojišťovna hradit nebude.
Pozor na spoluúčast
Podle sjednané spoluúčasti vás pak samotná oprava nemusí přijít ani na korunu (při nulové spoluúčasti), nebo si částečně sáhnete do vlastních úspor podle toho, jak vysokou máte spoluúčast.
Záleží ale i na tom, jak dobře máte nastavenou pojistku. Někdy nabízejí pojišťovny i omezenou variantu pojištění přírodních událostí, kdy není pojištěna cena celého vozidla, ale je zde limit např. 100 000 Kč. Pokud na nové vozidlo za 600 000 Kč spadne strom, zaplatí pojišťovna jen 100 000 Kč a zbytek musí zaplatit klient sám. Jedná se o takovou past na klienty a je dobré každého varovat. Nikdy nesjednávejte pojištění pro vozidlo s limitem, ale vždy pouze a jen variantu na celou obvyklou cenu vozidla. To je mnohem důležitější než oprava poškrábaného laku, kde jde o tisíce, tady jde i o stovky tisíc korun,
dodává Martin Podávka.