Hlavní navigace

Do taxíku jen s rouškou. Řidiči ale nově dovezou základní nákup

17. 3. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Mobilní taxi aplikace nově umožňují zajistit základní potraviny a další drobnosti pro přežití, když nemůžete nebo nechcete jít nakoupit. Pokud však taxíkem pojedete, bez ochrany nenastupujte.

Provozovatelé mobilních aplikací pro taxislužbu jednotně nabízejí možnost nákupu nezbytných služeb pro domácnost. Jako první s tím přišla společnost Liftago, druhou je Bolt.

Bolt

Společnost Bolt ceny stavuje sama, řidič jen provede samotnou jízdu a servis. Vše spočítá za něj aplikace. Do aplikace nově přibyla nabídka „Balíček potravin“ a za fixní cenu 400–500 Kč nabízí samotnou cestu s dovozem a k tomu balíček potravin, které za vás vybrala společnost Bolt:

  • Balené pečivo,
  • výběr ze dvou příloh (těstoviny, rýže, čočka nebo brambory),
  • mléko,
  • polohrubou mouku,
  • instantní polévky,
  • zeleninu v konzervě (fazole, cizrnu nebo hrášek),
  • rajčata v konzervě,
  • čaj,
  • paštiku,
  • něco sladkého na zub,
  • džus,
  • dvě nealko piva.

Takto bude balíček vypadat první den a v následujících dnech se pak může trochu lišit na základě aktuální dostupnosti daných potravin, píše Bolt na webu. Co se v balíčku zrovna přibližně nachází, zjistíte během objednávání balíčku, když kliknete na ikonku „i“ vedle názvu kategorie.

Služba je dostupná každý den do vyčerpání zásob. Na začátku bude k dispozici několik set těchto balíčků a dle zájmu Bolt bude pracovat zvýšení kapacity. Platba je možná výhradně platební kartou. Na rozdíl od Liftaga si Bolt ověřuje, zda je karta krytá, řidič má tedy platbu za jízdu jistou. Po ukončení jízdy a předání balíčku automaticky obdržíte od Boltu elektronický doklad do e-mailu.

Pro první dny a stovky balíčků zástupci firmy Bolt sedli do aut, jeli do obchodu, věci nakoupili a balíčky připravili, řidiči se nemusí o nic starat a jen je rozvezou. Lze očekávat, že v případě zájmů se o zbytek postarají partnerští řidiči Boltu. V rámci testovacího provozu řidiči disponují několika stovkami těchto balíčků. V případě, že bude o tuto službu mezi uživateli zájem, jsme v Boltu připraveni ji rozšířit tak, aby se dostalo na co nejvíce lidí. Snažíme se v této situaci pomoci, jak jen to je možné, uvedl Roman Sysel, regionální manažer Boltu pro střední Evropu.

Bolt umí zajistit základní balíček potravin z předpřipravené nabídky. Cena je mezi 400-500 Kč a je včetně dovozu (17. 3. 2020)
Autor: Bolt Technology OÜ

Bolt umí zajistit základní balíček potravin z předpřipravené nabídky. Cena je mezi 400–500 Kč a je včetně dovozu (17. 3. 2020)

Výhody pro zákazníky

  • Nízká cena s jasně danými pravidly.
  • Vše uhradíte kartou v aplikaci.
  • Průběžně vidíte, co se děje na cestě a kde se řidič zdržuje.
  • Rychlejší dodání než u rozvážkové služby.

Nevýhody pro zákazníky

  • Omezený sortiment zboží, balíček je předpřipravený. Řidič samotný nákup neprovádí.
  • Dostupnost služby pouze v Praze a okolí. (Po účinnosti novely zákona o silniční dopravě lze očekávat rozšíření služby do všech krajských měst a jejich okolí.)
  • Pokud se cesta z nějakého neočekávaného důvodu zkomplikuje, Bolt bude účtovat standardní sazby.
  • Řidiče přiděluje Bolt, vy si jej nevybíráte.

Výhody pro řidiče

  • Získání dalších zakázek v krizovém období.
  • Omezení osobního kontaktu s pasažéry a tím snížení rizika nákazy při jízdě.
  • Jistota platby za jízdu.

Nevýhody pro řidiče

  • Menší příjem z jízd, je nutné jich provádět větší množství.
  • Balíčky je nutné osobně přebírat a vozit v autě.
  • Při platbě kartou zákazníci až na výjimky nedávají dýška.

Doporučení pro cestující v taxíku

  • Taxi používejte pouze k nezbytným cestám a respektujte nařízení vlády.
  • Vezměte si do vozu něco, s čím si zakryjete ústa a nos. Aspoň roušku nebo šátek. Pokud to neuděláte, řidič má právo jízdu odmítnout a zrušit.
  • Provozovatelé digitálních taxislužeb požadují po řidičích, aby roušky nosili nebo měli jinak zakrytá ústa. Musejí své vozy také pravidelně dezinfikovat.
  • Sedněte si na zadní sedadlo a buďte k řidičům ohleduplní.
  • Pokud jedete sami, nesedejte si přímo za řidiče, ale využijte pravé zadní sedadlo. Řidič nemá nad vámi kontrolu, nemusí se cítit bezpečně a může vás vyzvat k přesednutí.
  • Pokud na sobě cítíte jakékoli příznaky možné nemoci, zůstaňte doma a taxíkem nejezděte.

Liftago

Liftago Nákup funguje jako samotná aplikace na principu aukce, cenu si stanovuje řidič sám, ale Liftago má interní cenové limity, za které řidiče nepustí. Zákazník zadává poptávku a vybírá si z řidičů podle různých kritérií (orientační cena, rychlost dojezdu, typ vozu, rok výroby vozu, sympatie s fotografií řidiče/-ky, hodnocení řidiče).

Poté, co si řidiče vyberete, musíte si zavolat, buď vy, nebo řidič vám. Většinou vám bude řidič obratem volat.

Je jen na vás, jak se s řidičem domluvíte, co má nakoupit a v jakém množství. Liftago doporučuje držet se odhadu do 500 Kč, takže by mělo jít jen o nejnutnější zboží a nákup by neměl překročit tuto hodnotu (ale může).

Po upřesnění nákupu řidič přijede k obchodu. Uzamkne auto a v tom momentě se zapíná sazba za čekání (ta je různá, v průměru je to 6 Kč/min, za hodinu je to cca 360 Kč). Řidič nakoupí dle vašich pokynů a poté vyrazí směrem k vám. Vše vidíte v aplikaci.

Až řidič přijede k vám, ukončí aplikaci, která spočítá celkovou cenu za přistavení vozu, čekání a jízdu. K ceně dopravy řidič přičte skutečnou hodnotu nákupu. Vše v jedné částce zaplatíte kartou, kterou máte uloženou v aplikaci Liftago.

S řidičem si dohodnete způsob předání, např. u dveří, abyste se vyhli osobnímu kontaktu. Stvrzenku za nákup budete mít u nákupu, stvrzenku z taxametru nedostanete, protože tato jízda neprobíhá v režimu s povinným taxametrem, vše zajistí aplikace. Pokud přesto potřebujete doklad za jízdu, v aplikaci si nastavíte „business profil“ a přijde vám daňový doklad, a ne jen informace do e-mailu.

Pokud řidič po přijetí vaší poptávky zjistí, že jste zadali platbu v hotovosti, může zakázku odmítnout.

Výhody pro zákazníky

  • Řidič nakoupí cokoli dle vašich pokynů.
  • Vše uhradíte kartou v aplikaci.
  • Průběžně vidíte, co se děje na cestě a kde se řidič zdržuje.
  • Rychlejší dodání, než u rozvážkové služby.
  • Zakázku přijme jen řidič, který ji skutečně chce.
  • Na rozdíl od běžných donáškových služeb se vám osobně bude věnovat jeden konkrétní člověk a doveze přesně to, co potřebujete.

Nevýhody pro zákazníky

  • Nákup zboží nemáte pod svojí kontrolou, musíte věřit, že řidič dodržuje bezpečnostní předpisy pro nákazu COVID-19.
  • Dostupnost služby hlavně v Brně, Liberci, Olomouci, Ostravě, Praze, Plzni a Zlíně. Resp. všude, kde najdete řidiče zapojeného do Liftaga, ale zvláště jde o větší města. Zkuste a uvidíte. (Liftago nemá geolokační omezení pro ČR.)
  • Pravděpodobně uvidíte nabídky vyšších cen jako „příplatek“ za osobní asistenci řidiče.
  • Různá výše cen podle nabídky řidičů. Samotná cena je jen orientační a nezohledňuje čekání během nákupu.
Nejprve si v aplikaci vyberete místo, kde má řidič nakoupit, poté kam má nákup přivézt (17. 3. 2020)
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Nejprve si v aplikaci vyberete místo, kde má řidič nakoupit, poté kam má nákup přivézt (17. 3. 2020)

Výhody pro řidiče

  • Získání dalších zakázek v krizovém období.
  • Vyšší příjem než u konkurenčních aplikací.
  • Omezení osobního kontaktu s pasažéry a tím snížení rizika nákazy při jízdě.

Nevýhody pro řidiče

skoleni_15_4

  • Zvýšené riziko nákazy při nákupu.
  • Z pohledu daní je provedení nákupu a jeho úhrada přes aplikaci příjmem a ten řidič / provozovatel taxislužby musí zdanit, přestože ty peníze přes něj jen „protečou“. Pokud účtuje paušálně, má smůlu. Pokud používá účetnictví, může si nákup daňově odečíst, ale bude potřebovat originál dokladu z nákupu. Ten však musí předat zákazníkovi. Měl by si jej proto aspoň vyfotit.
  • Riziko, že řidičovi zůstane v autě nákup a marná jízda, když při předání platba kartou nebude úspěšná a zákazník nebude mít hotovost.
  • Při platbě kartou zákazníci až na výjimky nedávají dýška.
Přes aplikaci Liftago si můžete objednat nákup až do domu. Vyberete si řidiče, který vám jej doveze a na konci vše uhradíte platební kartou v aplikaci. (17. 3. 2020)
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Přes aplikaci Liftago si můžete objednat nákup až do domu. Vyberete si řidiče, který vám jej doveze, a na konci vše uhradíte platební kartou v aplikaci (17. 3. 2020)

Jídlo dovezou i další služby

Pokud nepotřebujete vysloveně nákup teď hned, nejlépe včera, anebo se chcete jen dobře najíst, máte na výběr z dalších služeb (i přes mobilní aplikace), které toto umí, nebo se na jídlo a nákupy vysloveně specializují. Ne všechny ale mají pokrytí po celé ČR.

Poslední zmiňovaná služba Uber Eats nově dováží jídlo bez poplatku za dopravu. Bonusem je finanční podpora řidičům, kteří budou muset do karantény.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).