Ještě se definitivně nerozhodlo v jedné bankovní kauze a už jsou tu další zavřené pobočky. Respektive jedna pobočka, protože Plzeňská banka jich víc neměla. Scénář je na první pohled podobný – nevelká regionální banka se otřese v základech, když zvenčí přijde více či méně nečekaný zásah – jednou v důsledku zamítnutí státní pomoci, podruhé po prohraném soudu.
Plzeňská banka doplácí na kauzu vytunelovaných CS fondů. Soud rozhodl, že jeho podílníkům má banka vyplatit 1,1 mld. Kč plus úroky, v souhrnu tedy něco kolem dvou miliard korun (banka totiž jako správce účtů fondu podle soudu nezabránila neoprávněnému přesunu peněz fondu do zahraničí). Na takovou situaci banka nebyla připravena – není divu, protože soudem určená částka přesahuje i její celková aktiva.
Plzeňská banka se proto podobně jako Union banka dostala do situace, kdy nedisponuje dostatečným množstvím likvidních prostředků a tedy nemůže v plné míře uspokojovat potřeby klientů a zajišťovat běžný provoz. V takovém případě je pochopitelné, že svou jedinou pobočku na plzeňském náměstí Republiky uzavřela.
Co bude dál, ještě není jisté. Plzeňská banka se prý proti nepříznivému rozsudku chce odvolat, nicméně zřejmě se nebude moci spoléhat na to, že by soudní rozhodnutí mohla zásadně zvrátit. Navíc, soudní líčení nějakou dobu potrvá a během čekání na nový výsledek by banka měla dál fungovat, pokud nebude, nebude plnit svou zákonnou povinnost a bude jí hrozit odebrání licence. A i kdyby nakrásně soud někdy v budoucnu vyhrála, důvěra klientů bude zavřením pobočky znejistěna pravděpodobně natolik, že by své vklady z banky co nejdříve vybrali.
Odebrání licence vlastně bance hrozí už v současné době, protože se dostala do podobné situace jako Union banka. Vedení banky prý intenzivně jedná s centrální bankou a podle prohlášení, které uveřejnila na svých internetových stránkách www.plba.cz, během dnešního dne vydá tiskové prohlášení, v němž své klienty zřejmě seznámí s následujícím postupem.
Klienti, kteří v bance měli peníze, v případě pádu banky podléhají stejným pravidlům jako klienti Union banky. Všechny jejich neanonymní vklady jsou pojištěné z 90 % do výše 25.000 euro (a jejich ekvivalentu v české měně, tedy aktuálně něco kolem 790.000 Kč). Případnou náhradu vyplácí Fond pojištění vkladů do tří měsíců od okamžiku, kdy k výplatě dostane pokyn od centrální banky. Ta tento pokyn může vydat, když banka nebude schopna dostát svým závazkům, což – jak se zdá – zatím odpovídá jak v případu Union banky, tak Plzeňské banky (více o pojištění vkladů v článku Co čeká klienty Union banky?).
Pokud se situace v Plzeňské bance bude vyvíjet pro klienty nepříznivým směrem, zřejmě budou nuceni začít zvažovat, do jaké banky přejít. Bývalý generální ředitel Union banky Radovan Vávra sice prohlásil, že nabídka jednotlivých bank se prakticky neliší a mají tedy vybírat podle toho, kterou pobočku mají nejblíže, některé banky však pro klienty Union banky (a nově možná i pro klienty Plzeňské banky) připravily zvýhodněnou nabídku. Podívejte se do článku, který se tímto tématem zabývá, případně do přehledu bežných účtů, a třeba vás něco zaujme.
Naštěstí už o Union bance se hovořilo jako o malé rybě, jejíž otřes v měřítku celé republiky nebude znamenat větší potíže, i když z hlediska regionálního jistě celá kauza bude mít svůj neblahý dopad. Plzeňská banka je však ještě menší než Union banka – spravuje vklady ve výši kolem 200 milionů Kč a má jenom jednu pobočku se 34 zaměstnanci. Její potíže tedy postihnou jen minimální část populace.
Přesto je možná škoda, když tyto regionální banky skončí. Trh se tím možná pročišťuje a zpřehledňuje, na druhou stranu se tak veškerá finanční moc stále více koncentruje do rukou nevelké oligopolní skupiny. Za bankami, které jsou v ní sdruženy, sice stojí silný kapitál a tedy představují zanedbatelné riziko pro své klienty, zároveň se tak vytváří předpoklady pro značně konzervativní prostředí, v němž se chování jednotlivých subjektů příliš neliší (viz například velice podobná poplatková politika). Byla to právě Union banka, která těsně před svým pádem avizovala změnu přístupu ke klientům v průběhu tohoto roku. Nezdařilo se.
Aktuální informace budeme průběžně doplňovat.