Hlavní navigace

Co dělat, když vám bankomat nevydal správně peníze?

Autor: Depositphotos

Vybíráte z účtu a bankomat vám peníze nedá. Anebo vydá jinou částku. Výpis však mluví jasně – peníze byly zaúčtovány. V takovém případě musíte transakci reklamovat, ale vždy se nápravy domůžete.

Člověk je tvor roztržitý a ne vždy se soustředí na vše, co právě dělá. Když jde o peníze, může se nesoustředění nepříjemně prodražit. Potřebujete vložit peníze do vkladomatu, ale nedopatřením vám je vkladomat „sežere“. Nebo si chcete peníze vybrat, ale dostanete špatnou částku. Bankomat vám místo 5000 Kč vydal 3000 Kč.

U běžného úkonu, jako je vybírání peněz, se snadno může stát, že mu nevěnujeme plnou pozornost. Vždyť bankomat je stroj a neměl by chybovat. Na obrazovce si navolím částku, kterou chci vybrat, a bankomat mi ji vydá. Někdy může protestovat, když třeba na účtu nemám dostatek financí, nebo vybírám např. 200 Kč, ale bankomat má k dispozici jen bankovky od 500 Kč výše. Pokud ale bankomat informuje, že mi peníze vydal, a pěkně se se mnou loučí, ačkoli já své peníze nevidím nebo částka nesedí, mám problém. Pokud se podobná situace stala i vám, přinášíme informace o tom, jak se zachovat a jak postupovat.

Nevydání hotovosti

Může se stát, že bankomat vám celou částku nevydá, protože zjistí, že jedna z bankovek je například roztržená a automaticky pak propadne „bokem“. Vy tedy dostanete pouze část hotovosti. O tom pak bankomat vede záznamy. Nebo prostě udělá chybu a nevyplatí nic. Běžně se v takové situaci zapíše nevydaná transakce do „žurnálu“. Následně by vám měla být hotovost vrácena. Problém nastává v situaci, kdy na vašem účtu peníze zmizí a tváří se, že jste je obdrželi, ačkoli to není pravda. Transakci máte právo reklamovat. Je ale potřeba vědět, kam se obrátit. A to vždy na vydavatele dané karty.

Vybírám nebo vkládám u své banky

Taková situace je nejjednodušší na řešení. Jdete vybrat či vložit peníze skrze bankomat vaší banky, ale transakce nedopadne podle očekávání. Například dostanete méně peněz, než kolik jste vybírali. V takovém případě se obrátíte na svou banku a svůj zážitek popíšete. Banka s vámi pravděpodobně sepíše reklamaci a vyrozumí vás, až se situace nějak vyvine.

Vybírám z cizího bankomatu

Vybírali jste peníze z cizího bankomatu a dostali jste méně peněz, než kolik jste očekávali. V takové situaci se neobracejte na banku, které daný bankomat patří. Není to totiž vaše banka a platební karta, s níž jste transakci provedli, byla vydaná jinou bankou. A vy musíte nesouhlasnou transakci řešit s vydavatelem karty – tedy s vaší bankou. Z jakého bankomatu jste vybírali, to není podstatné.

A co když mám kartu zahraniční banky?

Menší zábava začíná ve chvíli, kdy se vám stejná situace stane s platební kartou, která ale nebyla vydaná v České republice. Například máte německý účet a s německou platební kartou jste si v ČR chtěli vybrat eura. Ovšem bankomat nevydal správnou částku. Opět nekoukáte na to, kdo bankomat vlastní, jaké bance podléhá, ale obracíte se na svou banku – tedy do Německa.

Postup

Už tedy víme, že je potřeba se vždy obracet na vydavatele karty, a nikoli na správu bankomatu nebo banku, která daný bankomat spravuje. Ve chvíli, kdy banka, která platební kartu vydala, zaeviduje váš požadavek a začne jej řešit, nastává proces, který může trvat i měsíc. V té lepší variantě. Vydavatel karty si totiž vyžádá informace od té banky, jejíž transakci reklamujete. Od provozovatele bankomatu bude chtít záznamy, ze kterých by bylo patrné, jak celá situace proběhla. Případně, pokud se jedná o tutéž banku, začne rovnou prověřovat záznamy. Zažádá u firmy, která bankomat servisuje, o revizi. V daném bankomatu, kde došlo k chybné transakci, udělá inventuru a zhodnotí nastalý stav s tím, co tvrdíte vy. Pokud v bankomatu přebývají 2000 Kč a vy je postrádáte, banka vám je vydá, není žádný problém. Ten nastává ve chvíli, kdy vy sice tvrdíte, že jste vybírali 5000 Kč a bankomat vám vydal 3000 Kč, ale bankomat tvrdí něco jiného. Bude-li v jeho záznamech, že 5000 Kč vydal a i hotovost a inventura tomu bude odpovídat, je pro vás situace o něco složitější.

Co když vám nikdo neuvěří? Důkazní břemeno je na vás

V tuto chvíli pro vás není nemožné se ke svým penězům dostat, ale situaci máte výrazně ztíženou. Důkazní břemeno je totiž na vás. Pokud nemáte jak dokázat, že máte pravdu, pak máte bohužel smůlu.

O tom, že podobné situace se mohou stávat, jsme již na Měšci psali. V článku Kradou bankomaty jsme popisovali zkušenost čtenářky, které nevydal hotovost bankomat České spořitelny. A v článku Okradl vás bankomat … máte smůlu? jsme se věnovali několika dalším příběhům, kdy měli lidé s bankomaty problém.

cestovko

Poctivý nálezce?

To, že často bankomaty vykazují rovnovážný stav, ačkoli vy jste své peníze nedostali, může mít více příčin. Svou roli hraje i poctivost osoby, která daný bankomat servisuje. Pokud po zjištění stavu věcí zabaví vaše přebývající 2000 Kč a nahlásí, že bankomat má vyrovnaný zůstatek, jste sice v právu vy, ale nikdy se to nedozvíte. Bance bude nahlášen vyrovnaný stav a ta vás vyrozumí o tom, že reklamaci zamítá.

Pokud jsou všechny články řetězu, přes který se záležitost řeší, poctiví, máte slušnou šanci se k nevydaným penězům dostat. Průměrně takové řešení situace zabere přibližně měsíc. Stačí však, aby jen jedna osoba zapojená do řešení nebyla poctivá a zatoužila po cizích penězích, jelikož nejsou zaevidované a vy svou nevydanou hotovost nikdy neuvidíte.

Našli jste v článku chybu?