Přijde mi to v článku trochu matoucí nebo neúplné... Když ho čtu (možná ho čtu blbě? :-), myslel bych si, že když cokoliv objednám přes Ali nebo Wish, nemusím již řešit nějaké clo/dph? Respektive, to nemusím řešit, když to objednám tak, aby to bylo doručováno Českou poštou? Jak? Žádnou takovou volbu na Ali nevidím... Ani žádné zmínky o české DPH...
Přesně v tom je myslím ten vtip. Česká pošta má smlouvu pouze s některými dopravci a Aliexpress není jednotný e-shop, nýbrž platforma plna různých shopu a někteří prostě používají jiné dopravce, kde není sledovaní zásilky nebo to předávání informací prostě nějak nefunguje. Tím pádem se obávám, že ani ta rada na zažádání o vrácení poplatku není úplně vždy správná. Jakkoliv česká pošta posléze doručuje na uzemí ČR skoro vždy až na pár výjimek jako DHL, UPC apd., tak mám obavu, že konečném důsledku to bude hodně záležet na té dopravě.
Na DHL už taky zapomeňte, kvalita skončila - předávají zásilky k doručení poště, bohužel. Minulý týden jsem měl zásilku z Německa, očekával jsem že klasicky přijede žlutá dodávka DHL a houby, skončilo to na poště a musel jsem tam.
Mají to i na webu, že pro ně doručuje pošta: https://www.dhl.com/cz-cs/home/tracking/tracking-parcel.html?
Začíná číslo vaší zásilky dvěma písmeny, např. CY111111111DE? V tomto případě se jedná o zásilku přepravovanou společností Česká pošta!
Zkus se podívat na ceskyali.cz... Je tam vysvětleno, že je nutné jako dopravu zvolit Aliexpress Standard Shipping, ostatní metody dopravy nezaručují, že zásilka nepůjde přes celní odbavení v ČR. Škoda, že se tato informace nedostala i sem do článku, těžko někoho napadne, jak při objednávce zařídit, aby to v ČR doručovala Česká pošta...
6. 12. 2021, 14:02 editováno autorem komentáře
Ale to by bylo docela dobré ověřit jasným stanoviskem České pošty, protože to "mělo by" je dosti vágní, pokud chceme, aby byl článek k něčemu užitečný a nezpůsobil čtenářům falešné naděje a problémy. Ve spoustě případů je u zboží na výběr mezi oním "Aliexpress Standard Shipping", které je velmi často zdarma(!) a "Aliexpress Premium Shipping", které bývá velmi drahé. Paradoxně by tedy bylo free shipping lepší i z hlediska proclení??? To je dle mého podivné. A například zase u jiného zboží je na výběr pouze mezi "Combined Delivery via Cainiao Super Economy Global" a "Combined Delivery via AliExpress Saver Shipping", zde tedy není proclení v ceně vůbec? Je někde možné vidět onu "dohodu" mezi ČP a Ali/Wish? Nedokáži si nějak představit onu "dohodu" pokud do toho vstupuje ještě problematika toho, že Ali zastřešuje různé prodejce a ti by měli různý přístup (viz jak píše pan Pleva výše)...
Dobrý den,
v případě AliExpress Saver Shipping nebo AliExpress Standard Shipping má zásilku ve své režii dceřiná společnost Alibaby Cainiao, kam spadá i pražský sklad Sinotrans Global E-Commerce Logistics Ltd.
Aliexpres premium shipping je doprava, kterou tržiště zajišťuje prostřednictvím soukromé dopravní společnosti, jako je např. DHL, FedEx, UPS apod...kromě toho, že je cena dopravy poměrně vysoká, s velkou pravděpodobností znamená také poplatek za celní zastoupení danou společností.
Podrobnější informace o spolupráci České pošty s Aliexpress a Wish se mi nepodařilo získat, ačkoli jsem se na ně ptala v poslední době asi třikrát. Druhy dopravy navázané na českou poštu pro kompletní výčet ověřuji a čekám na vyjádření pana Vitíka. Hned jak od něj obdržím informace, doplním je sem i do článku.
Součástí žádosti o vyjádření je i dotaz, zda může pošta vzhledem ke smlouvě s Ali a Wishem a s přihlédnutím k tomu, kolik obchodníků zde zboží prodává, skutečně garantovat, že při volbě správného způsobu dopravy už spotřebitel opravdu nebude muset podávat celní prohlášení ani platit žádné poplatky za jeho vyřízení. Komunikace pošty o spolupráci s těmito tržišti byla právě v tomto duchu.
Zdravím, Hájková
"Je někde možné vidět onu "dohodu" mezi ČP a Ali/Wish?"
Zákaznická podpora AliExpress mi již několikrát vyvrátila, že by jakákoliv dohoda mezi AliExpress a Českou poštou někdy existovala, když jsem zaslal odkazy na spoustu článků, které to tvrdí (a bylo v nich i vyjádření nějakého údajného mluvčího pošty), bylo to zákaznickou podporou označeno za lži, resp. aktivitu čistě České pošty bez jakékoliv spolupráce s AliExpress. V odkazovaných článcích byla také mnohdy zmiňována garance doručení do deseti dní, ovšem zákaznickou podporou bylo taktéž vyvráceno, funguje to prý v mnoha zemích, ale pro ČR se o tom nikdy neuvažovalo.
jestli si dobře vybavuju, tak ta zpráva o desetidenním doručení co bylo na webu ČP byla odstraněna (na některých webech jsou ještě nefunkční odkazy). Jinak u zásilek které měly sledovací číslo evidované u pošty jsem viděl, že jenom doručení čínské zásilky z pobočky 120 přes malešické depo na pražskou adresu zabralo samo o sobě klidně těch deset dní, takže dostat to na celkovou dobu doručení deset dní je těžká iluze.
Nejjistější způsob jak se vyhnout případným formalitám s daní a clem je objednat z evropského skladu. Bohužel ne každý prodejce ho tam má. Při výběru sklad nejde vyfiltrovat a tak nezbývá, než ho u vybraného zboží hledat u ostatních prodejců.
Zkušební nákup z Polska jsem obdržel za pět dní, z nichž tři byly po ČR.
na aliexpresu se filtrovat podle toho odkud se posílá víceméně dá. Bohužel to maj dost blbě udělaný, takže to nabízí i položky, které ten sklad evidují, ale není na skladě. Plus cena v přehledu se uvádí nejnižší možná a ne podle země odeslání (někdy bývá zásadně rozdílná). Takže někdy dá dost práce se tim proklikat. Navíc nabídka v evropských skladech bývá výrazně nižší a některé méně časté zejména levnější položky tam nejsou.
Dobrý den,
právě tu dohodu, tu spolupráci, zmiňovala ČP ve svých oficiálních tiskových zprávách. Tu o spolupráci s Aliexpressem (kde avizovala těch 10 dní) už stáhla z webu, ta o spolupráci s Wish je velice vágní. Každopádně ta spolupráce tam je zmiňovaná. Já se pokoušela z pana Vitíka (mluvčí ČP) několikrát znění té dohody dostat, ale neúspěšně.
Informace ze zákaznické podpory jsou zajímavé, prozkoumám to.
Zdravím, Hájková
Podle mě celá ta "dohoda" spočívá v tom, že Ali/Cainiao má zařízen nějaký způsob jak přímo generovat sledovací čísla ČP (původně ty RR***F a dnes LF***F) a hromadně předávat zásilky ČP (je její "velkoodběratel" s vlastním ceníkem, nic méně a nic více).
Samotné proclení v Budapešti, Holandsku nebo Belgii vyřídí v rámci IOSS a EU pravidel oni, a pak je zásilka z tamního celního skladu uvolněna do přepravy a posléze předána ČP. ČP se tak toho procesu proclení asi vůbec neúčastní. Odpovídalo by tomu, že "Import clearance" probíhá už v těchto zemích.
ještě jsem si všiml kosmetické změny, že tracking u cainiao už od odeslání deklaruje posílání přes českou poštu a je tam i číslo na T&T infolinku české pošty. A pošta eviduje zásilku ve svém systému. Nicméně i když už je to na cestě, tak ČP dává informaci o zatím nepodané zásilce. Takže u sledovačů jako 17track.net se musí vybrat cainiao a ne ČP, aby ukazovaly něco smysluplného.
To je pravda, ale zase jak zásilka LF***F dorazí do ČR tak je vhodné to sledovat jinde nebo přepnout v 17track Cainiao na místní sledování, protože tam mají den až dva zpoždění u některých informací o sledování. Už jsem tak doručování pár zásilek minul (ne, že by zrovna aplikace ČP bez ruční aktualizace dávala ty informace hned, když dojde ke změně).
Mimochodem, takto se dají až téměř do ČR sledovat i ty zásilky CZ000*** a untracked zásilky skrze Belgii a Nizozemí.
8. 12. 2021, 08:26 editováno autorem komentáře
Dobrý den,
Česká pošta na webu upozorňuje, že ze zahraničí dostává data jen k části příchozích zásilek a o těch ostatních se dozví až ve chvíli, kdy přijdou na území ČR.
"Nemáme tak možnost předem s vámi komunikovat, předat vám všechny informace a zajistit tak hladký průběh celního řízení. Proto doporučujeme ihned poté, co od odesílatele obdržíte podací číslo, vyplnit webový formulář www.postaonline.cz/celni-rizeni a předat nám tak údaje o vaší zásilce," radí pošta.
Pokud si tedy chcete celní prohlášení vyřídit sami, můžete se takto pojistit, aby na vás místo výzvy k podání celního prohlášení nečekal ve schránce rovnou lístek s výzvou k úhradě poplatku.
Zdravím, Hájková
Dobrý den,
díky moc za zpětnou vazbu z praxe. V současnosti sbíráme příběhy čtenářů, u kterých systém nefunguje tak, jak měl. Pokud máte osobní zkušenost, zašlete, prosím, na adresu redakce@mesec.cz její popis i s identifikací zásilky. Příběhy poté dáme dohromady a pošleme k reakci České poště (a následně napíšeme nový článek).
Děkuji Hájková
Dobrý den,
spolupráce České pošty a tržišť Aliexpress a Wish je prezentována tak, že když zde nakoupíte a zásilka bude do 150 eur, zaplatíte DPH už při nákupu a zásilka vám přijde bez další povinnosti podávat celní prohlášení nebo platit poplatek za celní zastoupení (přímo clo u zásilek do 150 eur neplatíte). Je ale nutné zadat správný druh dopravy, aby šel balíček přes Českou poštu - to od České pošty nikde nezaznělo. Kompletní seznam druhů dopravy, kdy pošta toto garantuje, zjišťuji. Zatím platí to, co je v článku, pokud by pan Vitík seznam druhů dopravy o nějaký rozšířil, zadám ho sem i do článku.
jde o to, že na tržišti prodává spousta subjektů já se snažím od pošty zjistit, zda dohodnutá spolupráce garantuje to, aby vždy alespoň jeden druh dopravy byl právě s doručením Českou poštou (tím pádem bez dalších poplatků za celní zastoupení nebo bez nutnosti podat celní prohlášení). Spolupráce je takto prezentovaná, já se jen ujišťuji, jestli nejsou žádné výjimky, na které ČP zapomněla upozornit.
V článku poukazuji i na to, že systém nefunguje dokonale, takže se v praxi může stát, že po vás bude ČP chtít poplatek za celní zastoupení, což by se při nákupu na Aliexpress a Wish (pokud neexistují ony případné zmíněné výjimky, jejichž existenci zjišťuji) nemělo stávat (viz příběh čtenářky). Podle informací, které mi poskytl pan Vitík, je řešením poplatek uhradit a pak podat stížnost, v rámci které by peníze pošta měla vrátit. Dále je možností nepřevzít zásilku. Tím se ale situace neřeší, pokud o zboží stojíte.
Postup, kdy nemusíte podávat celní prohlášení, protože to tržiště udělalo za vás, platí jen pro Aliexpress a Wish. U jiných platforem a e-shopů ze "třetích zemí", které "papírově" zásilky za zákazníky nevyřizují a DPH nevybírají, by vám v ideálním případě měla přijít výzva, zda si chcete podat prohlášení sám (a uhradit DPH) nebo se necháte za poplatek zastoupit (a uhradíte DPH). Ani to však v praxi nefunguje vždy - opět viz článek. Pošta někdy prostě rovnou zašle avízo o zásilce s tím, že už rovnou požaduje poplatek za celní zastoupení a úhradu DPH. Tak by to být nemělo, máte mít na výběr.
Zdravím Vás, Hájková
6. 12. 2021, 20:34 editováno autorem komentáře
Co se tedy stane se zásilkou z Aliexpressu, kterou jsem zaplatil, vybral standartní dopravu a Česká pošta při doručení žádá další poplatek, což jsem odmítl. Na mém účtu v Aliexpressu je tak zásilka vedena jako "v přepravě". Po uplynutí doby (zpravidla) 60 dní, bych měl reklamovat nedoručení. Zatím mi refund vždy přišel na účet.
Dobrý den,
s příběhy čtenářů se ukazuje, že oficiální informace od České pošty jsou více než polovičaté. Ráda bych panu Vitíkovi zaslala Váš příběh k reakci. Bylo by možné mi zaslat na e-mail redakce@mesec.cz číslo vaší zásilky, aby ji mohli na ČP identifikovat? Když se na zásilku nemohou podívat blíže, je to příležitost k tomu se zaklínat tím, že se nemohou vyjádřit a já musím být fér, aby se na to mohli podívat.
Začíná být čím dál jasnější, že sytém nefunguje tak, jak ho ČP prezentuje. Resp. našla jsem řadu recenzí, kdy vše prošlo v pořádku. Nicméně se ukazuje, že ty chyby systému, které neodpovídají prezentovaným informacím, nejsou žádné výjimky. Až shromáždím vyjádření od ČP, napíšu další článek a do tohoto napíšu aktualizaci, protože ty informace se nedají ověřit jinak, než praxí a ta ukazuje, že vše je trochu jinak, než bylo řečeno.
Ještě jednou díky za Vaši reakci a poprosila bych Vás o to číslo zásilky nebo nějaký jiný spolehlivý identifikátor, podle kterého si může ČP najít informace k dané zásilce.
Zdravím Vás, Gábina Hájková
"Pokud by klientka podala stížnost, peníze, která byly vybrány nesprávně, by jí byly vráceny. "
Omyl, pokud se vůbec uráčí napsat vám z celnice e-mail informující o převzetí zásilky, stejně si to proclí podle sebe. V říjnu jsem třeba k jednomu balíku dokládala fakturu, a to i s číslem IOSS (reakce na něj mi vskutku přišla, takže je vyloučeno, že by si fakturu neprohlédli a e-mail si nepřečetli), ale proclili ho, jako by tam to číslo IOSS neměli. Celý balík dph + poplatky přes 500 Kč. A když si zažádáte o reklamaci, přijde vám odpověď, cituji: " pro příště při objednávce žádejte ať odesílatel vše napíše na balíček". Prodejce mě dorazil tím, že mi hned obratem napsal, že informace k proclení, včetně IOSS na balíček uvedl. A to není jediný omylný příklad, i reklamaci vám zamítnou. :) Pokud to jde, clím přes eCep, ale často ani ten nefunguje a systém hlásí, že balík není v systému České pošty, až dokud není pozdě a jejich vlastní celní prohlášení není (beze mě) již podáno. Ani plná moc v tom nefiguruje žádnou roli.
Dobrý den,
mockrát děkuji Vaše zkušenosti z praxe. Je to pro mě cenná zpětná vazba. Až s příběhy čtenářů se ukazuje, že oficiální informace od České pošty jsou více než polovičaté. Ráda bych panu Vitíkovi zaslala Váš příběh k reakci (dnes jsem na mail dostala zprávu od dalšího čtenáře). Bylo by možné mi zaslat na e-mail redakce@mesec.cz číslo vaší zásilky, aby ji mohli na ČP identifikovat? Když se na zásilku nemohou podívat blíže, je to příležitost k tomu se zaklínat tím, že se nemohou vyjádřit, když nevidí konkrétní případ a údaje. Dát jim podklady je fér - bylo by to za Vás možné prosím?
Začíná být čím dál jasnější, že sytém nefunguje tak, jak ho ČP prezentuje. Resp. našla jsem řadu recenzí, kdy vše prošlo v pořádku. Nicméně se ukazuje, že ty chyby systému, které neodpovídají prezentovaným informacím, nejsou žádné výjimky. Až shromáždím vyjádření od ČP, napíšu další článek a do tohoto napíšu aktualizaci, protože ty informace se nedají ověřit jinak, než praxí a ta ukazuje, že vše je trochu jinak, než bylo řečeno.
Ještě jednou díky za Vaši reakci a poprosila bych Vás o to číslo zásilky nebo nějaký jiný spolehlivý identifikátor, podle kterého si může ČP najít informace k dané zásilce.
Zdravím Vás, Gábina Hájková
7. 12. 2021, 10:00 editováno autorem komentáře
Hodilo by se uvést IOSS číslo aliexpressu: IM5280002556. S ním jsem podával celní prohlášení přes eCep (u zásilky za 14 usd, nikdo za mně tedy nic nevyřídil, naopak jsem se snažil vyhnout poplatkům české poště) a přišel mi mail o uvolnění k doručení. To zatím stále neproběhlo, ale to už je tak v Čechách standard.
Dnešní novinkovka... https://www.novinky.cz/ekonomika/diskuze/na-poste-se-hromadi-zasilky-z-tretich-zemi-40380785 ...v diskuzi lidé taktéž vyjadřují samé kladné "recenze"... :-DDD
Měl jsem stejný problém u zásilek do $ 2. Taky jsem jim to nechal ať to pošlou zpátky. Aliexpress mi to refundoval, takže jsem o nic nepřišel. Teď tam mají zásilku asi za $35, tu bych chtěl, tak jsem zvědav, kolik si pošta připočte. Už jsem jim poslal všechny údaje včetně IOSS Aliexpressu, který daň údajně zaplatil. Na telefonní dotaz u celních deklarací mi řekli, že zásilku mi zadrželi, protože v adrese je název firmy (je až za mým jménem). Jakmile zásilku zadrží (ať už oprávněně, nebo ne), účtují si minimálně 200,- Kč. Pro příště z adresy vyhodím název firmy... Pokud by někdo sepsal hromadnou stížnost na neoprávněně vybrané poplatky 200 a víc, rád se připojím...
Já teď čekám balík z Británie, 29. 11. odesláno, 2.12. na vyměňovací poště. Podal jsem deklaraci přes eCeP, 9.12. propuštěno a zatím balík leží pořád v Praze.
Jsme světová země, doručit balík v rámci ČR trvá stejně dlouho jako by šel okolo světa. S Českou poštou bych šel až na kraj světa, a tam bych do ní strčil.
Zdravím :)
co dělat v případě, že mi Aliexpress nebo Wish doručí produkt, ten produkt je vadný, já zažádám o reklamaci a prodejce se se mnou dohodne o doručení stejného výrobku (tentokrát snad už bez závady) bez potřeby za něj zaplatit?
Stalo se mi to zatím několikrát, ale nikdy nebylo potřeba s Českou poštou nic podobného jako celní poplatky vyřizovat. V případě, že k tomu dojde, jak postupovat?
U většiny zásilek z AliExpresu se mi přes www.postaonline.cz/celni-rizeni nepodaří nic zadat, protože pošta říká, že takové číslo nezná.
Někdy se dozvím, že údaje byly zadány z Číny.
Dokonce jsem už dostal informaci, že údaje byly zadány z Číny (mail z Aliepressu), ale Česká pošta tvrdošíjně říká, že takový číslo zásilky není.
Přes mezinárodní sledovací servery (např. Cainiao) zásilku sledovat jde.
Balíček z Ali z číslem CZxxxxxxxxxxxx jsem si sledoval. V Budapešti prošel celní řízení a byl odeslán do ČR, kde 30.12. dorazil. Od té doby žáden pohyb. Dnes ikdyz je sobota mi přišla SMS od české posty. Celní řízení, divné, v Budapešti už jednou čelním řízením prošlo. Navíc číslo té zásilky kterou chtějí clít je úplně jiné, nikde nejde dohledat, ani ve sledování zásilky v apce české pošty. No nevim. Pokusím se tam v pondělí volat. Pokud budou trvat na jakémkoliv poplatku, tak ať ten balíček opatrně srolují, a strčí si ho do ř..i. Hezky den všem. A nenechte se okrádat