Ty dotace vymysleli "chytří" úředníci zcela odtrženi od praxe. Stavěli jsme již před 10 lety pasivní dům... A zařádali jsme o dotaci - tehdy činila 400 000 Kč. Jenže když nám projektant spočítal, co by odnášelo splnění nesmyslných podmínek, tak by byla dotace ztrátová. Problémem bylo hlavně to, že vytápíme pouze podlahovými elektrickými rohožemi o nízké výhřevnosti. Chtěl jsem co nejjednodušší blbovzdorný systém, protože jsem sice vyučen, ale "jelito". A dle podmínek dotace má topení elektřinou vysoké záporné body, takže bychom museli zbytečně změnit vytápění třeba na štěpku a na střechu dát ohřev vody. A to se ani nezmiňuji o desítkách stran samotné žádosti... Ech, ten "skvělý" Západ pod kuratelou Bruselu co nevidět dojde na úbytě na tu přehnanou byrokracii a neschopnost se bránit nájezdům barbarů..., ale to už jste jistě sami pochopili...
U dopravy jde o transformaci elektrické (nebo chemické u fosilních paliv) energie na mechanickou. U elektrického pohonu obvykle dosahujeme výrazně vyšší účinnosti (spalovací motor 30-40 %, elektromotor přes 90 %) U vytápění transformujeme energii na tepelnou, i u fosilních paliv je obvykle vysoká účinnost (u moderních zdrojů přes 80%), u elektřiny téměř 100 %, takže tam je vzhledem k náročnosti výroby el. energie a ztrátám při přenosu použití el. energie spíše nežádoucí, snad jen u nízkoenergetických domů a pochopitelně při vytápění pomocí tepelných čerpadel. V obou případech však závisí na způsobu výroby el. energie, která může být velmi ekologická bez větších emisí (Norsko, Rakousko) nebo velmi neekologická (např. Polsko). Jiná věc je, pokud si člověk vyrábí elektřinu nebo teplo na střeše sám. Věc je to poměrně komplikovaná a často nelze vynášet jednoduché soudy.
Přesně tak, sám to tak mám. 3 kWp v panelech http://facebook.com/filippo.novotny
Od jara do podzimu zdarma TUV, v zimě peletky 300 kg/m = 2000 Kč. Elektřina pro RD 900 Kč/m.
Liší se to v tom, že spalovací motor na fosilní paliva má v autě účinnost max. 35%, 5% jsou vibrace a 60% teplo, které lze vyžít pouze v zimě, ale po 3/4 roku je vám k ničemu. Elektromotor má v autě účinnost 80% (při zohlednění ztráty při nabíjení, vybíjení atd.) a umožňuje rekuperaci energie místo tření brzdových destiček (=prach). Topení v domě na fosilní paliva i elektřinu bez tepelného čerpadla má cca shodnou účinnost 85-100% a topíte pouze když potřebujete teplo. Auto topí vždy. Podle mne je nejvhodnější používat fotovoltaické panely a eliminovat spotřebu takto. To auto nemůže (nemá dostatečnou plochu), dům ano. Sám to tak mám: 3 kWp na ohřev TUV (160 L aku) v ostrovním režimu a 1 kWp na snižování spotřeby. Za zbytek energie platím NanoEnergies https://www.nanoenergies.cz/ - zelená energie a v zimě používám peletky místo plynu (stejně drahé, ale obnovitelný nikoliv fosilní zdroj), takže za mě to je dobře. Mám to bez dotace.