Česká pošta (dále jen „pošta“) často bývá mylně pokládána za jednu z posledních monopolních firem v České republice. Realita je však jiná, výhradní právo drží pošta jen na doručování zásilek do 50 gramů. Ale i přesto odesílateli nic nebrání, aby si svobodně vybral, že chce jakoukoli zásilku poslat jinak než přes poštu. Čtete více: Skončí Česká pošta po roce 2013?
Kurýrní konkurence
Na území České republiky operuje mnoho kurýrních služeb, mezi nejznámější patří například PPL, DHL, Toptrans, TNT, FedEx nebo UPS. Prostřednictvím soukromých dopravců a kurýrních služeb lze odesílat listovní zásilky (dokumenty) i balíky. Jejich hlavní výhodou je rychlost a zpravidla kvalitní zákaznické služby. Mezi nevýhody však nepatří jen vyšší cena, než při využití běžné poštovní služby, ale především menší dostupnost pro malé odesílatele. Některé kurýrní firmy pro jednu zásilku nepřijedou, jiné ano, ale za podstatně vyšší cenu. Ani dodání zásilky není při využití soukromých společností zcela bez problémů. Když je příjemce v zapadlé obci, kam běžně kurýr nejede, můžete na dovoz zásilky čekat tak dlouho, dokud nebude mít vůz cestu tím směrem. Anebo si pro zásilku přijedete do depa. Čtěte více: Poštovní a dopravní služby a jejich alternativy.
Pro obyčejné lidi je pošta nejvýhodnější
Naproti tomu pošta neřeší, kde je příjemce zásilky a zda jde o velkoměsto, nebo malou obec. Stačí zásilku přinést na pobočku pošty a o doručení až do rukou příjemce se pošta bravurně postará za cenu, kterou u kurýrních služeb zpravidla nemáte šanci dostat.
Pro zlepšení komfortu pošta zavedla i možnost elektronicky požádat o opětovné doručení uložených zásilek nebo dokonce jejich přeposlání. Od ledna skončila služba Profi balík, určená jen pro firmy, a pošta ji nahradila stávající službou Obchodní balík. Vznikla novinka v podobě tzv. AZ balíku (zásilkový balík), který pružněji reaguje na potřeby zásilkových služeb a jejich zákazníků milujících dobírky. Zásilkový balík se nedoručuje, ale hned se ukládá na poště, a tím mají volnější ruce doručovatelé a nemusejí se s balíkem vracet z důvodu nepřítomnosti příjemce nebo nezaplaceného doběrečného.
Od ledna 2009 pošta udělala ještě jednu zajímavost. Obyčejné psaní nově nesmí překročit hmotnost 1 kg, v opačném případě se musí poslat jako obyčejný balík. Pokud nepřekročí tloušťku 5 cm, lze jej poslat i jako doporučenou zásilku. Tím skončila šance posílat levně různé finančně nehodnotné obyčejné zásilky, nejlevnější obyčejný balík totiž stojí 43 Kč. Ale proč ne, cenová politika není mým tématem.
Měsíční dodací lhůta? U České pošty žádný problém
Kdo od ledna čekal obyčejný nebo cenný balík, možná byl překvapen extrémní doručovací dobou. Zatímco standardní doba doručení obyčejných a cenných balíků ještě do konce roku 2008 v průměru nepřevýšila 5 dnů, od ledna jde o týdny. Alespoň v případě Moravskoslezského kraje, kde autor článku žije.
První zásilka odeslaná začátkem ledna z Prahy do Opavy dorazila přesně za 16 dnů. Následující dvě zásilky z Prahy do Opavy putovaly 19, resp. 23 dnů. Čtvrtou zásilku si autor nechal zaslat jako Obchodní balík (za vyšší cenu) a měl ji u sebe druhý den. Po těchto zkušenostech autor článku raději volí pro příjem zásilek služby soukromé kurýrní firmy, která je cenově dokonce levnější, než zaslání Obchodního balíku (pravděpodobně z důvodu slev u odesílatele).
A jaký je důvod tak dramatického zpoždění balíků? Motorizovaný doručovatel Pavel, zaměstnanec České pošty, který rozváží zásilky služební poštovní dodávkou, to popsal takto: Proč vám ten balík přišel za 3 týdny? To je jasné, protože nestíháme. ´Ti nahoře´ si vymysleli nové podmínky a teď se větší zásilky musejí poslat jako balík. Takže pro pošťáky na roznos je to lepší, ale my s auty nestíháme rozvážet a máme plné sklady. Pak je jasné, že garantované služby jako EMS a Obchodní balík mají přednost, protože jdou dražší a zákazník po nás chce garanci doručení. A takových balíků navíc přibývá. Tudíž ty ostatní leží ve skladu a rozvážejí se postupně, až je čas. Přesčasy nedělám, na rozvoz nás zase tolik není a kvůli neschopnosti nadřízených se přece nestrháme,
sděluje Pavel ostrou kritiku na vedení České pošty.
Zaregistrovali jste výrazné zpoždění balíků od ledna 2009?
Finanční server Měšec.cz proto k této problematice požádal o vyjádření Martu Selicharovou, tiskovou mluvčí České pošty.
Všechny listovní i balíkové zásilky jsou z pošt, na nichž byly podány, vypraveny k další přepravě v týž den, v němž byly přijaty. Stejně tak jsou v den příchodu všechny došlé zásilky připraveny k doručení. Jakékoliv zpožďování nebo zdržování zásilek na podací nebo dodací poště není v zájmu České pošty, s.p. Samozřejmě se takové případy výjimečně stát můžou.
Česká pošta nezaznamenala větší problémy s dobou dodání balíků. Ale jak jste již psal, mohlo se stát, že k určitému zpoždění mohlo dojít na začátku roku, a to díky novému portfoliu, jak balíkových, tak listovních zásilek, resp. přesunem určitého typu zásilek z listovky do balíků a vazby na systém doručování těchto zásilek. Pokud vznikne situace, že množství přijatých zásilek převyšuje kapacitní možnosti Pošty (například předvánoční období), děláme neprodleně všechny kroky, aby takový stav trval co nejkratší dobu a neodrazil se na spokojenosti zákazníků.
Garance doby dodání u levných zásilek neexistuje
Dlužno dodat, že není podstatné, kdy obyčejný či cenný balík dorazí, ale že dorazí. Pošta totiž garantuje dobu dodání jen u zásilek EMS a Obchodního, resp. Pilného balíku. Když vám standardní balík poslaný z Prahy do Brna dorazí až za měsíc, žádnou náhradu škody nečekejte, zákon ani poštovní podmínky to neřeší.
Česká pošta, s.p. přepravuje zásilku na základě tzv. poštovní smlouvy, kterou uzavřela s jejím odesílatelem. Za splnění nebo nesplnění této smlouvy proto, až na výjimky přesně definované poštovními podmínkami, odpovídá jen odesílateli. To platí i v případě, že pošta zásilku, u níž odesílateli garantuje její dodání v limitu stanoveném poštovními podmínkami platnými pro odesílatelem zvolenou službu, dodá vlastním zaviněním opožděně. V takovém případě pošta odesílateli vrátí cenu za nesplněnou službu. To se však týká jen cenného balíku se službou pilně, kde je garantováno dodání nejpozději druhý pracovní den po podání, nebo expresních zásilek (obchodní balík, EMS), kde Pošta garantuje dodání zásilky následující pracovní den po dni podání. Zásilky EMS jsou dále na přání odesílatele dodávány i v sobotu a v neděli. U jiných druhů poštovních zásilek Česká pošta, s.p. dobu dodání negarantuje, a proto odesílateli nevzniká nárok na vrácení ceny ani její části,říká pro Měšec.cz Selicharová.
Za garanci si musíte připlatit
Pokud potřebujete mít jistotu, že obyčejný nebo cenný balík příjemci včas dorazí, nezbývá vám nic jiného, než si za tuto garanci připlatit. Minimálně do doby, než tyto nepříjemnosti s dlouhou dobou doručení balíků Česká pošta vyřeší, protože za její dobré jméno to nestojí. A to i přesto, že jde o negarantovanou službu.