Se zvýšením cen běžný cestující nic nezmůže. Může však využít pestrou nabídku slev, která při určité konstelaci faktorů – jako je vzdálenost, vyšší počet osob a vybrání určitého typu vlakové soupravy – přináší zajímavé úspory i přes stále rostoucí ceny dopravy.
Česká republika těží ze svého historického dědictví, které nám zanechalo jednu z nejhustších železničních sítí na světě. Co však bylo před půl stoletím výhodou, je nyní na obtíž. Hustá infrastruktura si žádá modernizaci přinášející uzavírání jednotlivých úseků, a tím mediálně viditelné zpožďování spojů. Navíc udržet v provozu rozsáhlý vozový park není snadnou a levnou záležitostí.
Zdražení se promítá do cen jízdenek
Zdražení cen jízdného, které nastane od změny jízdních řádů 14. prosince 2008, bude znamenat zvýšení ceny jízdenky o dvě koruny. V procentním vyjádření jsou ony dvě koruny 7,5 %, což představuje současnou inflaci. V praxi to znamená, že jednoduchá jízdenka z Pardubic do Kolína vyjde při použití osobního vlaku na 60 korun (aktuální cena je 58 Kč). České dráhy uvádějí, že běžné jízdné užívá zhruba 4 % všech osob, které využívají jejich služeb.
Příklad | Aktuální ceny | Ceny platné od 14. 12. 2008 |
---|---|---|
Jedu bez jakékoliv karty na slevu z Přerova do Hranic na Moravě (obyčejné jízdné, 29 km) | 42 Kč | 44 Kč |
Jedu bez jakékoliv karty na slevu z Kladna do Rakovníka a zpět (zpáteční sleva, 42 km) | 104 Kč | 108 Kč |
Dva cestující jedou bez karty na slevu z Ostravy-Svinova do Brna (skupinová sleva, 167 km) | 314 Kč | 318 Kč |
Na týdenní jízdenku dojíždím do práce z Krnova do Opavy (týdenní traťová jízdenka, 29 km) | 336 Kč | 352 Kč |
Mám In-kartu s aplikací In-zákazník (tedy 25% slevu), jedu z Plzně do Českých Budějovic (136 km) | 129 Kč | 131 Kč |
Změna cen se projeví i u zákaznického jízdného, skupinových, zpátečních, týdenních, měsíčních a čtvrtletních jízdenek. Veškeré uvedené jízdenky se vypočítávají ze základu obyčejného jízdného.
Za bezhotovostní platby slevy
Možná se blíží doba, kdy budou u pokladen v odbavovacích halách ubývat zákazníci, kteří si zde kupují jízdenku. České dráhy chtějí motivovat veškeré cestující tím, že za použití alternativních kanálů nevyžadující obsluhu jejich zaměstnancem nabídnou slevy.
Bonusy ve výši 3 % se vztahují na nákupu jízdenek v automatech na nádraží, prostřednictvím internetové aplikace a nákupu přes telefon. Další 3 % může získat každý, kdo při nákupu u pokladny nebo na internetu použije bezhotovostní způsob placení pomocí platební kartou nebo elektronické peněženky.
Příklady bonusů
Mám elektronickou peněženku a nakoupím přes internet:- 3% sleva na jízdném,
- + 3% bonus na elektronickou peněženku.
- 3% bonus za nákup v automatu,
- + 3% bonus na elektronickou peněženku.
- 3% bonus na elektronickou peněženku.
- 3% sleva na jízdném.
Nákup v e-shopu Českách drah je velmi jednoduchý a probíhá podobně jako internetový nákup letenek a dalšího zboží. K realizaci transakce stačí pouze platební karta umožňující dle podmínek vydavatelské banky nákup na internetu, jde o karty MasterCard, Visa a Visa Elektron. Zákazník může využít i platební produkt PaySec,
říká Aleš Ondrůj, výkonný ředitel úseku náměstka pro marketing a komunikaci ČD.
Vyznejte se v marketingových názvech Českých drah
In-karta je čipová plastová karta ve tvaru platební karty s vaší fotografií. Čip je zatavený. Umožňuje získat slevy pro stálé zákazníky. Stačí si jen koupit slevovou aplikaci. Musíte zaplatit cenu In-karty + cenu slevy či aplikace. Má vlastní webové stránky, kde můžete zjistit informace o vlastní In-kartě.
Elektronická peněženka je jednou z funkcí In-karty. Prostřednictvím čipu na In-kartě umožňuje nabíjet a dobíjet finanční prostředky. Obdobný typ elektronické peněženky používají někteří autobusoví dopravci, v dávných dobách ji nabízela i Poštovní spořitelna. Elektronickou peněženku na In-kartě lze dobít min. 100 Kč, ale max. v ekvivalentu 150 euro (cca 3750 Kč). Dobití se provádí buď v hotovosti v železniční stanici na pokladně Českých drah, anebo platební kartou tamtéž. Když máte elektronickou peněženku nabitou např. na 500 Kč, můžete s ní platit u pokladen Českých drah (pokud mají čtečku čipu), v automatech ČD a u všech průvodčích (např. doplatit jízdné apod.). Při platbě elektronickou peněženkou se nepoužívá žádné zabezpečení, peníze může vyčerpat kdokoli, kdo ji má v ruce. Jde o rychlou obdobu hotovosti.
Automat na jízdenky umožňuje nákup nebo výdej jízdenky, ale je nutné mít In-kartu. Nákup jízdenky se provádí přiložením In-karty ke čtečce čipu, která je na automatu. Automat rozezná typ i číslo In-karty a nabídne vám na výběr operaci, kterou požadujete. Můžete si odebrat již zaplacenou jízdenku eLiška, anebo si jízdenku zakoupit. V případě nákupu se platba provádí z elektronické peněženky na In-kartě. Nepoužívá se žádné zabezpečení, stačí jen přiložit In-kartu ke čtečce na automatu.
Komplikovaný systém slev
Vyznat se v systému slev a bonusů pro použití železnice je však obtížnější, než se zorientovat v bankovním sazebníku. Dráhy nabízejí pro každého svého cestujícího poměrně pestrou škálu slev, kterou lze optimalizovat podle plánů cesty a to zejména: počtu osob, vzdálenosti, využití přepravy ve vlacích dle tříd a druhů vlaků. Drobnou vadou na kráse i v letošním roce je, že se zvyšují ceny při pořízení slevových karet.
Název | Aktuální ceny | Ceny platné od 14. 12. 2008 |
---|---|---|
In-karta (zákaznické jízdné a senior pas) | 600 Kč | 990 Kč |
In-Gold | 20 000 Kč | 21 000 Kč |
Místenky | 86 Kč | 70 Kč |
Žákovské jízdné a dojíždění za studiem (vypočet z běžného jízdného) | sleva 55 % | sleva 45 % |
ČD Net – síťová jízdenka pro 1 osobu | 440 Kč | 450 Kč |
ČD Net – síťová jízdenka pro 2 – 5 osob | 880 Kč | 900 Kč |
REGIONet – 1 osoba | 130 Kč | 150 Kč |
REGIONet – 2 – 5 osob | 260 Kč | 300 Kč |
SONE+ (osobní a spěšné vlaky) | 130 Kč | 150 Kč |
SONE+ (všechny vlaky – rychlíky, EC, IC apod.) | 440 Kč | 450 Kč |
eLiška | 140 Kč | 160 Kč |
Kilometrická banka (2000 km) | 1800 Kč | 2000 Kč |
Místenky pro běžné zákazníky sice od 14. prosince 2008 zlevňují, ale jízdenky podléhají zdražení. A pokud patříte mezi stálé zákazníky ČD a máte slevovou In-kartu, místenky budou pro vás také dražší.
Typ | Původní cena | Nová cena |
---|---|---|
Běžná místenka | 86 Kč | 70 Kč |
Místenka pro majitele In-karty | 30 Kč | 35 Kč |
Běžná místenka na spoje SuperCity | 200 Kč | 200 Kč |
Místenka na spoje SuperCity pro majitele In-karty | 86 Kč | 100 Kč |
Získání slevy oproti běžnému jízdnému jde provést dvěma způsoby. První způsob v praxi znamená nákup slevové karty v podobě In-karty. Druhá možnost je využití více cestujících (ocení zejména rodiny s dětmi, skauti apod.), kteří vytvoří skupinu a získají tak mnohdy levnější způsob přepravy při přepočítání na jednu osobu.
In-karta (aplikace zákaznické jízdné a senior pas)
Držitelé In-karty mají o 25 % levnější jízdné z obyčejného a zpátečního jízdného, dále při použití síťových jízdenek (týdenní, měsíční a čtvrtletní), vztahuje se na ně sleva jízdenky Klasik a mezinárodního jízdného.
Zákaznické jízdné na In-kartě získá každý cestující za 600 korun s platností 3 roky (nově za 990 Kč při stejné době platnosti). Mladí lidé ve věku 15–26 let si mohou pořídit tuto kartu za 200 Kč na 3 roky (potažmo za 330 Kč při stejné délce).
Lidem, kteří jsou starší 70 let, je určen Senior pas, u kterého se mění roční cena ze současných 600 korun na 990 Kč. V rámci tohoto pasu si senior předplácí cestování osobními a spěšnými vlaky v celé České republice. Slevy jsou obdobné jako u aplikace Zákaznické jízdné, tj. 25 % sleva za zpáteční jízdu při použití rychlíků a vlaků vyšší kvality, síťové jízdenky s týdenní, měsíční a čtvrtletní platností a síťové jízdenky Klasik. Při použití rychlíků a vlaků vyšší kvality získá důchodce 25 % slevu ze zvláštního jízdného určené pro důchodce (ti platí polovinu obyčejného jízdného).
In-Gold
Další předplacenou kartou platnou je In-Gold, kterou lze nyní pořídit za 20 000 korun (od změny cen jízdného za 21 000 Kč). Její použití je platné pro všechny vlaky jezdící v tuzemsku. Vyplatí se pro každého, kdo cestuje často na větší vzdálenosti. Převedeno do důsledku se jedná o dražší verzi „režijky“, kterou používají zaměstnanci Českých drah a jejich nejbližší rodinní příslušníci.
Žákovské a studentské jízdné
Výpočet pro slevu se odvozuje z běžného jízdného. Žáci a studenti tak mohou jezdit s 55 % slevou, která se od poloviny prosince snižuje na 45 %. Nutností pro každého je vlastnit patřičnou průkazku s potvrzením školy, na kterou mladý člověk dojíždí.
Síťové jízdenky s platností jednoho dne
Zajímavou nabídkou, kterou ocení zejména nedržitelé In-karet nebo malé skupinky do pěti osob, je využívání jednodenních síťových jízdenek v rámci kraje nebo republiky (ČD Net, REGIONet). Dále sem patří i termínované jízdné v podobě víkendových jízdenek SONE+. U všech síťových jízdenek je nutné vzít na vědomí typ vlaku. Některé denní síťové jízdenky nejsou platné pro vyšší typ vlaků, do některých se musí zaplatit příplatek.
Matoucí může být i vyjádření skupiny. Zatímco u ČD Net a REGIONet se jedná o skupinu 2 až 5 osob, u SONE+ je omezení na pět cestujících, avšak za předpokladu, že nejvýše 2 osoby jsou starší patnácti let.
REGIONet
Krajská síťová jízdenka platící pro vybraný kraj a jeho blízké okolí. Lze použít jen osobních a spěšninových vlaků. Jednoho cestujícího vyjde jízdenka na 130 korun, pro skupinu 2 až 5 osob na dvojnásobek. Po plánovaném prosincovém zdražení bude cena za osobu 150 korun a pro skupinu 300 Kč.
Jízdenku REGIONet nelze uplatnit v rychlících, expresech a vlacích vyšší kvality (EC, IC a SC).
ČD Net
Mezi další síťové jízdenky patří ČD Net s celorepublikovou platností do druhé třídy všech vlaků (tedy osobních, spěšninových a rychlíků). Platí opět jak pro jednoho cestujícího, tak pro skupinu do pěti osob bez ohledu na jejich věk. I tento typ jízdenky se nevyhnul letošnímu zdražení. Pro jednoho cestujícího vychází cena na 440 korun a pro skupinu 880 Kč. Po zdražení dojde k navýšení pro cestujícího na částku 450 Kč a skupinové jízdné 900 Kč.
Při použití vlaku vyšší kvality – SuperCity (SC) – je nutné zakoupit pro každého cestujícího místenku za 200 korun. Lze uplatnit slevu v podobě In-karty a jejího implicitně nastaveného tarifu Rail plus. Po této slevě vyjde místenka do SC na 86 korun.
SONE+
Termínovaná síťová jízdenka platící o víkendu (avšak jen pro jeden den, tedy sobotu anebo neděli) na celém území ČR pro osobní a spěšninové vlaky druhé třídy v ceně 130 korun (po zdražení 150 Kč). Lze zvolit i dražší variantu této jízdenky (nyní 440 Kč, respektive 450 Kč) pro jízdu ve vlacích vyšší kvality (rychlíky, InterCity, EuroCity). Do vlaků SuperCity je nutné zakoupit místenku.
Jízdenku SONE+ může využít až pět osob. Čerpání slevy poskytnuté v jízdence je nutné, aby ve skupině nebyly více než dvě osoby starší 15 let.
eLiška
Poměrně unikátní je jízdenka eLiška, kterou lze využít pro cestování mezi jednotlivými krajskými městy (včetně Prahy). Tato jízdenka vychází nejlevněji pro jednu osobu, která využívá ke svému cestování vlaky vyšší kvality – SuperCity. Zvláště výhodné je cestování mezi Prahou a Ostravou, kde za použití Pendolina vychází jízdenka nejvýše na 226 korun. Základní verze jízdenky přijde na 140 korun (po polovině prosince na 160 korun). Místenka do vlaků SuperCity vychází na 86 korun (po změně 100 korun).
Jízdenku eLiška je nutné objednat prostřednictvím internetu a vyzvednout ji na pokladně nebo prostřednictvím jízdenkového automatu.
Pro hazardně založené cestující mají České dráhy připravenou jízdenku v podobě Šťastná eLiška. Ta se prodává jen v určitých dnech a slouží k doprodeji nevyužitých jízdenek pro daný spoj. Cena se může dostat až na cenu 35 korun. Záleží však ryze na náhodě, a tak přirovnání k loterii je na tomto místě vhodné přirovnání.
Jedinou nevýhodou pro použití eLišky je vlastnit In-kartu v jakékoliv aplikaci. Jedná se o benefit pro zákazníka.
Kilometrická banka (KMB)
Kilometrická banka je předplatné předem dané vzdálenosti (2000 km) za cenu 1800 Kč (po změně cen 2000 Kč). Cestující musí dodržet nejmenší jízdní úsek v délce 100 kilometrů (na kratších úsecích lze také cestovat, avšak platí podmínka odečtení z „konta“ rovných 100 km). Celý proces zapisuje jednotlivý cestující před odjezdem vlaku do patřičného jízdního dokladu v podobě několikastránkového sešitu formátu A6. Na jednu kilometrickou banku mohou jet nejvýše 3 osoby starší patnácti let. Na KMB je možné cestovat i v rámci čtyřčlenné rodiny (2 rodiče a 2 děti do patnácti let, které „vytvoří“ jednu dospělou osobu starší 15 let).
Partnerské slevy
Pro všechny, kteří mají jízdenku s hodnotou vyšší než 200 Kč mohou čerpat slevy u smluvních partnerů Českých drah. Jedná se zejména o deseti a více procentní slevy. Čerpání je v několika ohledech podmíněno charakterem jízdenky – například pro cestující na trase Praha – Ostrava je v cílové destinaci připravena sleva na ubytování. Pomocí jízdenky můžete ušetřit při nákupech v obchodním domě Mall.cz nebo zakoupit jakoukoliv publikaci v knihkupecké síti Kanzelsberger.
Trpká příchuť slev
Každé zdražení je neseno špatně. Na jedné straně dráhy operují vyššími náklady na energie a pohonné hmoty (které teď paradoxně celosvětově klesají), na straně druhé na hlavních tratích jsme často svědky desítek minut zpoždění, za které většinou „nikdo nemůže“. A cestovat některými nočními spoji je téměř o život. Je příjemné, že se České dráhy snaží slevami vyrovnat zdražení, ale jít s cenou In-karet tak razantně nahoru, navíc při nutnosti zakoupit tříletou aplikaci, nikoho nepotěší. Rovněž cena kilometrické banky stále stoupá a u tohoto produktu nemůže ani největší optimista říct, že kopíruje inflaci. Cenotvorba Českých drah tak v posledních třech letech vypadá jako zkouška trpělivosti zákazníků: nějak to střelíme a uvidíme, co z toho bude. Jinak totiž nelze komentovat nejprve slevu (z 22 000 na 20 000 Kč) In-karty In-Gold a její opětné zdražení (na 21 000 Kč). Potichu „vyšuměla“ i nabídka předražené In-karty All Inclusive za 50 000 Kč, o které zlé jazyky tvrdí, že se jí prodalo necelých 20 kusů. Kilometrickou banku nejspíše také nečeká konečná cena. Svým pravidelným zákazníkům dráhy zdražují i místenky. Některé kroky tak jsou trošku postavené na hlavu.
Je vidět, že se České dráhy snaží. Kvalita telefonické zákaznické linky se zvýšila, na většině pokladen lze použít platební karty, v e-shopu si můžete vybrat konkrétní místo k sezení i u rychlíků se starými vagóny, modernizují se nádraží, zlepšuje se komunikace ve vztahu k zákazníkům, přibývají nové služby a nové technologie. Ale jde to všechno nějak ztuha.