Železnice bohužel myšlenkově zamrzla ještě hluboko v minulým století, k tomu odkoukala obchodní metody asi u pražských texikářů.
Naštěstí s nima moc často nejezdím. Před pár dny mě napadlo, že bych mohl jet s manželkou z Pardubic do Vídně (během 1 dne tam a zpět) vlakem místo autem. Podíval jsem se na web - i spojení vypadalo slušně, jen to pořád nebylo schopný vyhodit cenu. Když jsem slavný ČD zavolal, tak jsem zjistil, že jízdenka na nějakých 250 km stojí 1700,-. Asi nemusím říkat, že teda pojedu radši za 1/4 cenu autem.
Zpáteční jízdenka stojí opravdu 1700,- Kč a je do 2.třídy. Vzdálenost je podle ČD 311 km.
Tak to bych opravdu jel radši tím autem.
Pamatuju vánoční akci, kdy do Vídně jelo Pendolino za 400,- Kč. Bohužel už do Vídně nesmí z technických důvodů, konkrétně rakouská strana zakázala zastaralá Pendolína do Rakouska pouštět, snad kvůli brzdám. Pendolíno je prý asi 20 let technologicky zastaralý vlak, který ČD navíc koupili 2x dráž.
Tak si ujasnime pojmy a dojmy...
Z Pardubic do Viedne sa dve osoby bez In-karty dostanú za 2334 Kč, tj. 1167 Kč na osobu. Ak si doplatíte 89 Kč/osoba, máte v tom ešte aj MHD vo Viedni na celý deň.
Problém je v tom, že toto si vyžaduje kúpiť vnútroštátny spiatočný doklad Pardubice - Břeclav a následne využiť relačnú ponuku WienSpezial (spiatočná o Viedne, platnosť 4 dni). Tá vychádza 669 Kč na osobu, s In-kartou dokonca 261 Kč, čím je bezkonkurenčne najvýhodnejšou komerčnou ponukou ČD.
Problém je v tom, že toto vám České dráhy nepovedia, ale navrhnú vám cestu podľa medzinárodného tarifu SCIC-NRT, podľa ktorého skutočne spiatočná cesta Pardubice - Wien Meidling vyjde na 1701 Kč.
Čo sa týka pendolina, tak sa nehnevajte, ale je to nezmysel. Pendolino je úplne štandardné vozidlo, ktoré nie je o nič viac zastaralé ako mnohé mašinky ÖBB. Ukončenie jeho jazdenia do Rakúska má čisto obchodné pozadie, keďže Rakúske spolkové dráhy neuznávajú inštitút povinnej rezervácie a na českej strane jeden-dva "nadvlaky" na trase Praha-Brno len narušovali bežný hodinový takt spojov. Namiesto toho sa pendolina presunuli späť na jeden výkon do Bratislavy a zacelili sa medzery v dvojhodinovom intervale na Ostravu. Nič viac, nič menej.
Juraj Kováč
ŽelPage.cz
Zase nacionalistický blábol, že. Do Vídně to byl "jeden-dva nadvlaky" ale do Bratislavy je to úžasné, jakkoli to je taky "nadvlak". Navíc podepřený blábolem, páč nevím proč by bylo nutné povinné místenkování. Prostě je to úžasné, páč to jezdí na Slovensko a ne do Rakous:)
Tak Čest práci!
To je zase názor ako noha. Pritom stačí pozorne čítať, čo som napísal.
Obchodná politika v prípade spojov SuperCity je s tarifným modelom ZSSK zlúčiteľná omnoho viac ako s modelom ÖBB, kde povinné rezervácie neexistujú a dopravca ich odmieta uplatňovať. Jeden pár ranných/večerných spojov do/z Bratislavy, naviac s miestenkami zdarma v 2. triede, je aj z pohľadu integrálneho taktového grafikonu na trati 250/010 SŽDC výrazne menší problém, ako štyri neštandardné spoje počas dňa.
Povinné miestenkovanie vychádza z požiadavku DÚČR pre schválenie typu elektrickej jednotky r. 680 ČD. Takže tak.
Nacionalizmus si môžete strčiť za klobúk, svoje dane odvádzam v ČR, a teda sa na financovaní predražených pendolin podieľam rovnako ako každý mudrlant v internetovej diskusii (s ohľadom na výšku príjmu možno viac). Keby išlo len o národné cítenie (ktoré v prípade železnice fakt nie je na mieste), tak väčšina vnútroštátnych rýchlikov na Slovensku poskytuje v 2. triede vyšší komfort ako pendolino...
Vy, hrající na důležitost "odborného redaktora odborného serveru", tady jen lžete. Nevíte odborně nic, než to, co vám nakukaj Vaši kámoši šotoušové. K ostatním Vašim výlevům zde to platí obdobně.
Prostě jste lhář-šotouš. Vaše výlevy o důležitosti taktu, o požadavcích DÚ ČR, které zkreslujete, o fiktivních podmínkách mobilních operátorů, kde by zákazníkovi změnili cenu, aniž to měli ve smlouvě vyhrazené, které samozřejmě nejsou. Čistě bláboly. Vy jste si měl odborně dávno všimnout, že ČD si plete "státní svátek" se "státem uznanými svátky" a jízdenky prodává v rozporu s tím, co mají v tarifu. Vy jste si měl všimnout, že změnili podmínky, aniž si takvou možnost při nákupu vymínily. Nevšiml, že. Tak teď prskáte, že to někdo jiný napsal. Vy, pekně jako pejsci "koho chleba jíš, toho píseň zpívej", jste zveřejnili "povolenou část pravdy" a protože je pravda nedělitelná, tak vlastně jen lež.
Máte ale jedinou omluvu. Když neumíte česky, nemusíte plně vědět, co který termín přesně znamená, takovejch je víc. Ale kolegové z redakce by Vám měli pomoci.
Ale ne, grafikon má jednotně všechny státem (zákonem) uznané svátky, což je součet "svátků státních" a "svátků ostatních" (každej, kdo umí číst si to může v zákoně najít, ale běžný občan by neměl být tarifně tahán do tohoto chosu, kdy dokonce i tiskové oddělení ČD si to při vyhlášení změny spletlo). Tato sračka je prostě jen v tarifu a odpovídá právním bezvědomí a neprofesionalitě autorů.
V tarifu se o žádném "státním svátku" v případě SoNE+ nepíše, tak radši nebékejte nesmysly a přihlašte se k Doc. Chocholouškovi co nejdříve. Je tam doslovně "Jízdenka platí v sobotu, v neděli a ve dnech uznaných státem jako svátek...". Zákon o státních svátcích č. 245/2000 Sb. definuje Státní svátky, ostatní svátky, dny pracovního klidu a významné dny. Čili dny uznané státem jako svátek jsou státní svátky a ostatní svátky!!!
Odpusťte si sprostoty, podvody a lži. Toto je přesný text podepsaného a úředně vydaného tarifu. Jestli to následně někdo změnil, to fakt netuším: "300. 1. Jízdenka platí v sobotu, v neděli a ve dnech uznaných jako státní svátek, pokud připadají na jiný den, než je sobota nebo neděle."
Takže, kde jste to našel, ten Váš upravený text? Nebo se chcete vyvěsit, jaký blábol autor tarifu odpověděl na dotaz?
Tarif TR10 platný od 12.12.2010 čl. 300 ke stažení zde
http://www.cd.cz/assets/infoservis/cim-se-ridime/tr-10-zmena-4.pdf
Špatně čtete nebo máte nějakou jeho betaverzi:)
Se sprostotami a lži jste si začal vy.
Budete se divit, ale já mám tu verzi podepsanou v papírové podobě, která je jediná úředně platná. Že se po několika stížnostech chytili za rypák (odpovědi úředníků byly zhruba ve stylu "děkujeme za upozornění, techtovou chybu opravíme, jízdenky budeme uznávat i o Vánocích, Velikonocích a Sv.práce"), tak naopak viník odpovídal napříkald takto -zcela v rozporu se zákonem- a není divu, že to na ihned dostupné internetové stránce nechal opravit, aby to "nebylo vidět". Takže slíbená reakce viníka, kde samozřejmě není žádné děkujeme, jen namyšlené sdělení, že se nic neděje:
Vážená paní Vranská,
jízdenka SONE+ bude nově platit ve všech dnech, uznaných státem jako svátek, ať již se jedná o svátek státní nebo ostatní. Věřím, že i přes drobnou nepřesnost v tarifu TR 10 nedojde k žádnému nedorozumnění a cestující i zaměstnanci ČD se s touto novou podmínkou jízdenky SONE+ úspěšně vypořádají. Při nejbližší vhodné změně tarifu TR 10 (a doufám, že bude brzy) dojde k upřesnění Vámi kritizovaného textu.
S přátelským pozdravem
Roman Šulc, Odbor produktů a obchodu
Tak to se Vám omlouvám, máte pravdu. Objevil jsem v počítači jeho prvotní verzi staženou už 22.11.2009, kde je změněný text červeně a opravdu to tam je napsané se "státním svátkem" jak říkáte! Přitom je to stejná změna a stejná účinnost jako ten opravený na webu ČD. Pak by mě zajímalo, jestli se tato oprava dostal i k pokladním a průvodčím :).
V tarifu byl bordel vždycky. Já jsem například loni i předloni řešil rezervaci na jízdní kolo, kde se tarifně nerozlišovalo, jestli se jedná o úschovu během přepravy nebo jako spoluzavazdalo. Skutečnost byla jiná. Místenka na kolo jako spoluzavazadlo byla v ceně klasické místenky k sezení, zatímco místenka do úschovy se musela platit zvlášť. Nejprve mi dal R. Šulc za pravdu a po roce, kdy už byla místenka zlevněná na 15 Kč, to rozporoval. V novém tarifu je to už předefinované do srozumitelnější podoby.
Nemáte zrovna Vy, zač se omlouvat, Vy jste byl jen uveden v omyl. Skutečně to proběhlo takto: 1. státní svátek v TR 10; 2. uznané svátky v tiskové zprávě; 3. státní svátek na plakátu s nabídkami; 4. oprava textu TR 10 na webu na uznané svátky.
Jde ale především o to, že pánové ze Želpage velmi dobře věděli, že i v tom reklamním přehledu do stanic, který oni sami vyvěsili na netu, to bylo blbě. Tak nemusej hned dělat z autora tohoto článku totálního idiota, který nemá nic jiného, než psát bludy. Jemu jen zjevně "oříšky" do klína nikdo nesype ;)
Pendolino je vysmech a exemplarni priklad tuposti zeleznicnich bafunaru.
Tohle proste bez korupce nemohlo projit.
Pokud pojedete U NAS v CR libovolnym NOVYM vozem na zeleznici mimo Pendolino, zjistite vzdy vyssi komfort.
Sedacky, design, nejste v pasti nefungujiccih zasten, vice mista atd. atd.
Vcetne 1 tridy. To vase slavne Pendolino by snad bylo zajimave do technickeho muzea...Proste tunel jmenem cas.
Vsem zakaznikum CD doporucuji tento postup:
po zakoupeni jizdenky a nastoupeni cesty ukazte pruvodcimu, ze jste zaplatili, ze jizdenku mate, nicmene mu ji nedavejte do ruky k razirtkovani. Az po te, co dojedete vcas a podle vsech inzerci CD.
Nebudete cerny pasazer.
Vy jste zaplatili a dle obchodniho zakoniku je na druhe strane dodrzet obchodni dohodu. Kdyz vam budou tvrdit ty nesmysly o predpisech CD a ze jste pristoupili koupi na jejich podminky, vezte, ze zakony CR jsou samozrejme NADRAZENY predpisum CD.
Tato metoda bezpecne funguje a zlepsuje sluzby CD.
Paradoxne pomuze i CD, kde zkorumpovaqni bolsevicti bafunari umi tak akorat brat uzplatky a zrizovat kasina na nadrazich...
V pripade problemu, kdy nevite, zda spoj ujede, co se vlastne deje a zamestnanci teto organizace se vam vysmivaji (bud skryte nebo primo), zadejte po nich mobilni telefon, jenz vam musi vytocit dispecera...
Ten sedi v Praze v kancelari a rozhoduje o tom , co se stane v Horni Lhote...
Pak se dozvite relativne spravnou informaci nebo ho premluvite, aby vas spoj neprerusil svym carskym prikazem...
Pevne nervy a co nejmene problemu s modrou armadou.
Nerozporuji Váš výklad, ale z pohledu běžného cestujícího mi to přijde jako totální nesmysl. Nějaké in-karty, tarify za dne, v noci, o víkendu, s přestupem či bez, souprava tažená, tlačená apod. Mne zajímá čas, 1. nebo 2. třída, kvalita prostředí a cena. A nemíním nic studovat 2 hodiny !!! Pokud se dopravce domnívá, že využiji jeho služeb za těchto podmínek, tak díky - nechci! Přístup je naprosto stejný jako u bank, mobilních operátorů atd. Co nejsložitější podmínky služby, aby se zákazník "zabavil" a jaksi přehlédl to podstatné. Většinou to bývá výrazná nerovnováha mezi kvalitou, rozsahem služby a přemrštěnou cenou.
Pro ty, co chtějí určitě pouze čas jízdy a vozovou třídu, je tu právě ta nejdražší nabídka SCIC–NRT.
Pro ty, co tomu chtějí věnovat alespoň několik minut s tím, že vynaložený čas se jim vyplatí za to ušetřit, jsou tu i nabídky. Nejsou na to ale potřeba 2 hodiny studia, když dopravce vás na svém webu navede v prvním kroku na zahraniční nabídky a v dalším na ty, které platí konkrétně pro Rakousko.
Výhoda tarifu SCIC je, že díky němu lze vydat jízdenky téměř kamkoliv do Evropy. Výhoda lokálních nabídek, že jsou cenově výhodnější.
A výhoda cesty autem je, že si večer po několika hodinách řízení můžete říct, že jste i při té vynaložené námaze na řízení a zakoupení paliva, české a rakouské dálniční známky (asi) ušetřil.
Výhodou cesty autem je, že
- jede tehdy, kdy chci JÁ. Nemusím se tedy přizpůsobovat nějakému jízdnímu řádku a mohu si vytvořit rozumný plán, zajistit příp. ubytování atd.
- předběžně znám náklady
- jede mi od domu/kdomu, včetně všech zavazadel. Ne každý bydlí pár metrů od nádraží a pokud mne cosi nebo kdosi k nádraží dopravuje, musím studovat i jeho jízdní řády. A bohužel jsou i místa, kde to máte na nádraží třeba 20-30 km. Tam je pak auto volbou jednoznačně výhodnější. Dráhy mají i v tomto případě klapky na očích a mají dojem, že cesta na/z nádraží se do cestování jaxi nepočítá.
- nemusím studovat nabídku a hledat, jestli se mi vyplatí kombinace tuzemská a lokální nebo tuzemská nebo ta lokální. Ono to studovat na netu, zvláště pak když jedete jen několikrát do roka, je neskutečné utrpení, páč i cena v jízdních řádech je "jen orientační" a v nabídce a různých možnostech slev se nevyznají ani pracovníci ČD. Jak se v nich má vyznat ten, kdo jede jen občas? A cena pro "toho občas" zrovna lidová není. Ve srovnání s autobusem je zhruba o 1/3 vyšší.
- čas, ušetřený studiem "nejvýhodnější nabídky", můžu věnovat třeba balení zavazadel nebo vyjedu o to dřív.
Suma sumárum: už asi 20 let platí, že vlakem jezdí jen studenti, důchodci a pracovníci ČD. A ČD toto ne a ne pochopit. Kde jsou ty doby, kdy byl vlak jedním z nejlevnějších druhů dopravy?
Jde o dabluv pokyn ke komplotu krajskych hejtmanu a CD.
Kdybyste na sve cesty autem jeste dostal tu dotaci, kterou na vas fasji CD, rozdil by byl markantnejsi.
Je to proste, jeste pred par lety narikali na to, ze osobni doprava je ztratova...
No a ted, kdyz jim vzali kargo, o ztratovosti osobni dopravy ani neceknou...
Z kraju v case krize dostavaji jisty peniz.
Ceske drahy a taxikari jsou neznicitelni.
1700 Kč je za klasickou otevřenou jízdenku u pokladny. Mnohem levnější lístky koupíte na éšopu ČD (www.cd.cz/eshop). Z Pardubic do Vídně je sice nevydávají, ale můžete si koupit z Prahy do Vídně za 480 Kč na osobu. A úplně nejlevnější varianta (ještě levnější nežli kombinace zmíněná panem Kováčem) je vnitrostátní étiket Pardubice-Brno (SporoTiket ČR, od 190 Kč/os) a mezinárodní étiket Brno-Wien (228 Kč/os).
Ano, souhlasím, že to je trochu komplikovaný postup. Ale pokud zvládáte jezdit autem 280 km za 425 Kč, tak jistě nebudete mít problémy ani se slevovým systémem ČD :))