Budou letos mít Vánoce i obchodníci?

17. 12. 2009
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Naděluje Ježíšek pod stromečkem i v době krize? Tak zní otázka většiny obchodníků, kteří se obávají vánočních tržeb. Kolik letos utratíme? Kde nakoupíme a neprohloupíme?

Novinka: Vánoční slevy ještě před Štědrým dnem

Zatímco dříve jsme čekali na slevy do ledna, letos chtějí obchody zlevňovat již nyní. V předchozích letech bylo zvykem, že sezónní slevy přicházeli do obchodů až po vánočních svátcích. Nyní obchodníkům nehraje do karet ani teplé počasí ani hospodářská krize a proto začali některý sortiment zlevňovat ještě před Štědrým dnem. Za předvánoční slevy nakoupíte v síti hypermarketu Globus, který začal již od 12. prosince vyprodávat zboží v některých případech se slevou až 70 %.

Pozadu nezůstává ani Tesco a některé specializované prodejny s textilem. Na skladu jim zůstává více sortimentu než v předchozích letech v tuto dobu a tak se obávají propadu v tržbách. Zatímco slevy se mají vztahovat především na obuv, textil a sportovní zboží, na vánočním stole pravděpodobně nic výrazně levnějšího nenajdete. Potravin se předvánoční zlevňování zřejmě týkat nebude.

Tipy a triky obchodníků    

Někdo si nenechá ujít vánoční atmosféru krámků ve městě, někdo zase přetrpí hektický shon v obchodním domě, kde ale najde zboží všeho druhu na jednom místě.Pozor však, abychom pod tíhou přeplněných regálů a všude útočících reklam nakonec nenakoupili za více peněz, než jsme původně plánovali. Než vyrazíme na nákupy, je třeba si uvědomit několik základních triků obchodníků, které na nás budou číhat.

 Nejvíce na nás budou útočit prostřednictvím nejrůznějších slevových akcí. Obchodníci se obávají o své tržby, vědí, že prodej se zvýší, jakmile označí výrobek nálepkou „sleva“, která často na zákazníka působí jako rudý prapor na býka.

Letošní Vánoce se liší tím, že zlevněné zboží bude zaplňovat regály mnohem déle než je obvyklé. Dva měsíce odolávání slevám může ve finále způsobit, že celkově toho nakoupíme více než za normálních okolností. Akce mají někteří obchodníci dobře promyšlené. Oblíbeným trikem převzatým ze zahraničí jsou slevové kupony. Při každém nákupu nad určitou hodnotu obdržíte kupón, který lepíte do speciální karty. Když je karta zaplněna, získáte nárok na slevu nebo nějaký zajímavý dárek. Tento typ slev však není vhodný pro zákazníky, kteří nakupují na poslední chvíli.

Přečtěte si také: Na Vánoce s úvěrem a beze strachu

Velmi účinné jsou také přehledné letáky se slevami, které nám pomohou se zorientovat ve všech cenových akcích. Zboží v takovém brožurce bývá rozděleno do kategorie dárků pro muže, ženy, děti.

Novinkou by mohli být tzv. slevoví promotéři. Na promotéry v supermarketech, kteří nabízejí nejrůznější ochutnávky nebo prezentují své výrobky, jsme už zvyklí. Slevoví promotéři se však liší tím, že nás budou upozorňovat především na slevové akce a pomůžou zákazníkovi orientovat se ve způsobu uspořádání zboží, dovedou ho případně k regálu, který hledá, a poskytnou mu ještě bližší informace o výrobku.

Oblíbeným trikem obchodníků jsou i nadstandardní služby v předvánočním stresu, například bezplatné balení dárků, garance krátkých front u pokladen nebo drobná maličkost ke koupi zboží v určité hodnotě. Evergreenem už jsou tzv. nákupy na poslední chvíli. Pokud obchod zaútočí reklamou, že má otevřeno po celý den i 24. 12. můžou si tam být jisti, že je navštíví mnohem více zákazníků. Vždyť Češi jsou proslulí svými nákupy na poslední chvíli. S otevírací dobou na Štědrý den, však nesouhlasí odbory, které vyzývají obchody, aby neměly otevřeno déle než do 14 hodin.

Nákupy přes internet

Hodně zákazníků dává přednost pohodlnému nákupu přes internet z tepla domova bez dlouhých front a přeplněných obchodů. Nejvíce vyhledávaným zbožím na internetu jsou notebooky, televize a gps navigace. I internetoví obchodníci lákají své zákazníky na slevy. Některé zboží jde dokonce pořídit i za třetinu původní ceny. Přesto se internetoví prodejci letos budou muset extra snažit, protože už teď si stěžují na to, že zákazníci nakupují méně než ve srovnatelném období loňského roku.

Přestože nákupy přes internet mají řadu výhod, je také třeba upozornit na jejich úskalí a to především v předvánočním čase, kdy se nejvíce bude bojovat s termínem dodání. I když na nás z obrazovky svítí nadějné slovíčko skladem, nemůžeme si být jisti, že tím není myšleno skladem u dodavatele, což se obchodník dozví přes elektronické rozhraní dodavatele. Může se tak stát, že zboží bude vyprodané a elektronický obchodník to ještě neví.

Proto se ani nákup přes internet nevyplácí nechávat na poslední chvíli. Doporučit můžeme také telefonické ověření, jestli je skutečně zboží na skladu. Pokud je u zboží uvedeno, že má individuální objednací lhůtu, pak je téměř jisté, že vám do vánoc nestihne přijít. Pokud je skladem, ale u dodavatele, je nutné jej objednat nejpozději do 15. 12. Pokud je skutečně skladem, pak by měla stačit objednávka do 20. 12. Zboží, které je skladem a lze na něj využít kurýrní služby, můžeme objednávat do 21. 12. Další alternativou je vyzvednout si zboží osobně, každý obchod uvádí jiný poslední termín pro osobní odběr, standardně to bývá nejpozději 23. 12. Obchody se samozřejmě od sebe liší, proto doporučujeme použít ty, s kterými vy nebo vaši známí máte již dobré zkušenosti. Pokud i předvánoční čas budete trávit v práci, nechte si zaslat zboží přímo do zaměstnání, abyste pak nemuseli pro balík na poštu.

Nakupujete dárky na internetu?

Kolik utratíme za vánoční dárky?

Podle výzkumu GE Money Bank letos v průměru utratíme za dárky 6276 Kč. Dle výsledků tohoto výzkumu nejdražší dárek nakupujeme pro svého partnera a to v průměru za 2266 Kč. Tento průměr navyšují především muži, kteří kupují dražší dárky pro své partnerky než ony pro ně. Naopak jsou to ženy a mladší lidé, kteří nakoupí nejvíce dárků, byť třeba maličkostí, pro své blízké. Nejdražší dárky nakupují lidé ve věku 49 – 59 let, kteří utratí v průměru 7175 Kč a nejméně zase lidé ve věku 18 až 29 let, kteří průměrně utratí 4251 Kč. Více než polovina dotázaných dává přednost velkých obchodním domům, 48 % zákazníků dá přednost menší specializované prodejně a 43 % lidí nakoupí dárky přes internet.

Tipy na dárky

Podle výše zmíněného průzkumu GE Money Bank pod stromečkem nejčastěji najdeme oblečení, kosmetiku, knihy a samozřejmě hračky pro děti. Oblíbeným dárkem je i elektrotechnika. Ale co takhle udělat něco netradičního a obdarovat někoho něčím, co ve výzkumech určitě nenajdeme? Člověk v tísni nabízí certifikáty v hodnotě 200 až 7500 Kč. Lidé, kteří chtějí na vánoce pomoci, tak mohou například za 250 Kč koupit 20 kuřat pro chudou africkou rodinu.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Asi nejvíce kuriózním dárkem byla koza, kterou šlo pořídit do Konga za 900 Kč. V Kongu je koza velmi vzácné a užitečné zvíře. Nejdražší pak je kráva pro rodinu na Srí Lance. Koupit lze ale i maličkosti jako jsou například školní potřeby pro děti v Africe. Lidé, kteří se do projektu zapojí, si mohou tyto certifikáty odečíst z daní. V současné chvíli se podařilo prostřednictvím certifikátů vybrat už přes 400 000 Kč.

Pokud už zmiňujeme certifikáty, ty také patří  mezi oblíbené vánoční dárky, i když asi ne zrovna na kozu nebo kuřata. Netradičním dárkem, který se u nás pod stromečkem začal objevovat po vzoru Američanů, je pak právě certifikát na plastickou operaci například na zvětšení poprsí. Otázkou je, do jaké míry by vám vaše partnerky za takový ,,dáreček“ poděkovaly.

Autor článku

Specializuji se na psychologii, pracovně právní problematiku a zavádění moderních manažerských metod. Studuji žurnalistiku, politologii a chystám se na práva.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).