Hlavní navigace

Bernina Express. Čím pomaleji, tím lépe

Autor: Michal Přádka
Michal Přádka

Při cestování vlakem bývá obvykle jedním z hlavních kritérií rychlost. Existují však i vlaky, kde tento parametr zcela postrádá na významu a čím pomaleji daný spoj jede, tím je to mnohdy zajímavější. I cesta může být cíl.

Řeč je o vyhlídkových neboli panoramatických vlacích, kde samotná cesta je cílem výletu. Doslova legendou je v této oblasti slavný Bernina Express, jehož trasa vede ze švýcarského Churu, Davosu nebo Sv. Mořice do severoitalského Tirana na nejvýše položené železniční trati křižující Alpy.

Půjčujeme si auto

Než ale nasedneme v Tiranu do vlaku, musíme se nějak dostat do Itálie nebo Švýcarska. Z ČR i blízkého příhraničí se v drtivé většině termínů dá při nákupu dostatečně předem letět do italského Bergama za cenu pod 1000 Kč za zpáteční letenku. Následné půjčení auta na letišti v Bergamu vás přijde na cca 1000 Kč na den, při pronájmu na např. 4 dny se ale dostanete u automobilu typu Volkswagen Golf klidně i na cenu 2000 Kč za celou dobu, u menších aut i níže. Každopádně je naprosto nezbytné si auto objednat dopředu, např. prostřednictvím srovnávače Rentalcars, na letišti by jste mohli mít v sezoně problém vůbec nějaké auto získat a cena by byla vyšší.

Nejste-li v pronájmech aut úplně zběhlí, zaměřte se zejména na to, co je a co není součástí pronájmu, typicky se jedná o druhého a dalšího řidiče, extra placené kilometry nad určitý limit nebo dětské podsedáky (ty je většinou výrazně levnější vzít do letadla s sebou, neboť mnohé autopůjčovny za 1 den pronájmu sedačky nebo podsedáku chtějí více než je jeho kupní cena).

Samostatnou kapitolou je pojištění pronajatého auta – a tady už opravdu extra pozor, neboť každé auto z půjčovny je samozřejmě pojištěno, ale spoluúčast při zaviněné nehodě, poškození vozu nebo jeho odcizení se mnohdy pohybuje ve stovkách nebo dokonce tisících €. Připojištění této spoluúčasti je proto naprosto zásadní. Využít můžete buď nabídky srovnávače aut (např. již zmíněný Rentalcars) a zakoupit připojištění rovnou při rezervaci, nebo následně toto připojištění sjednat při vyzvednutí auta na letišti. Pro anglicky hovořící je zde ještě zcela nejlevnější a varianta zakoupení tohoto připojištění od některé ze zahraničních, většinou britských pojišťoven, např. u worldwideinsure.com (cca 10 GBP na 4 dny na rozdíl od sjednání připojištění při převzetí auta na letišti nebo od srovnavače pronájmů, kde dáte dvoj-, troj- i vícenásobek). Připojištění musí být každopádně sjednáno ještě před převzetím auta, jinak by bylo neplatné.

A poslední nezbytnost u půjčeného auta: detailně si jej zkontroluji při převzetí a jakékoli poškození ihned řeším. Stejně tak u vrácení buď auto předám osobně a nechám si vystavit srozumitelné potvrzení, že vozidlo je ve stejném stavu jako na začátku včetně dotankovaného paliva, nebo (vracím-li jen klíče a nemám od koho potvrzení získat) auto ze všech stran nafotím, opět včetně ukazatele dotankovaného paliva.

Půjčeným autem do jiné země

Vydáte-li se půjčeným autem do Tirana, které je stejně jako Bergamo v Itálii, nemusíte řešit nic dalšího. Drobný problém by nastal, pokud s autem z půjčovny potřebujete vyjet mimo zemi, ve které jste si jej půjčili. Obecně je to možné, ale musí to být ve smlouvě uvedeno, a to opět zejména z důvodu pojištění. Zde se situace liší země od země, půjčovna od půjčovny. Někde stačí při přebírání auta výjezd do zahraničí nahlásit a vyznačit do smlouvy, jinde to naopak není vůbec povoleno, nejpravděpodobněji za tuto službu zaplatíte nějaký poplatek. Každopádně platí, že výjezd autem z půjčovny mimo zemi, ve které je registrováno, je ideální řešit dopředu, a to nikoli po telefonu, ale e-mailem – nemůže pak dojít k dohadům, co bylo a nebylo povoleno s autem dělat.

Z letiště Bergamo do Tirana je to sice něco málo přes 100 kilometrů, vzhledem k horské (byť většinou poměrně kvalitní) cestě ale počítejte se skoro 3 hodinami. Kdo pojede v zimě, bez řetězů nebude mít šanci. Tirano je malebné horské městečko, kde vlak Bernina Express začíná nebo končí svou trasu a mj. jej můžete vidět, jak se v celé své kráse ukazuje při průjezdu centrem městečka na náměstí – což je impozantní pohled předznamenávající následná panoramata, kterých se vám dostane na palubě cestou švýcarskými horami.

Samotné Tirano určitě stojí za půldenní prohlídku. Chcete-li být styloví, ubytujete se v hotelu, který se jmenuje jak jinak než Bernina, z jehož oken vidíte na další náměstí, jehož dominantou jsou dvě nádražní budovy. Jedno nádraží patří italským drahám Trenitalia a přímý vlak vás z něj za 3 hodiny doveze do Milána – cesta z letiště Bergamo by ale autobusem do centra Bergama, následně jedním vlakem do Milána a druhým do Tirana, trvala více než 5 hodin. Druhé nádraží již patří úzkokolejné Rhétské dráze, provozovateli Bernina Expressu.

Hotel Bernina ve městě Tirano v Itálii. Výhled z restaurace na nádraží Rhatské dráhy.
Autor: SaintJane Hotels & Suites

Hotel Bernina ve městě Tirano v Itálii. Výhled z restaurace na nádraží Rhatské dráhy.

Vlak se zastávkami na focení

Panoramatický vlak Bernina Express jede na neozubené trati, značně klikaté, na trase je 55 tunelů, 196 mostů a stoupání až 70 promile. Rychlost zde nehraje roli, jede se pomalu, v nejzajímavějších místech vlak dokonce někdy udělá fotozastávku.

Ze severoitalského Tirana lze projet celou trasu až do měst Chur, Davos nebo Sv. Mořic (jízdní řád se mění v závislosti na sezoně, ne každý den je k dispozici každé spojení bez přestupu). Absolvovat samozřejmě můžete pouze část trasy, při startu z Tirana (441 metrů nad mořem) dává ale smysl minimálně dvouhodinová cesta do městečka Pontresina (1805 metrů nad mořem). Projedete tak nejzajímavější část trasy včetně Ospizio Bernina (2253 metrů nad mořem), jenž je nejvyšším bodem dráhy. Krátce za Tiranem, po překročení švýcarských hranic, jede Bernina Express přes unikátní kruhový viadukt Brusio, nejzajímavější mostní konstrukcí berninské trati. Byl postaven kvůli potřebě překonat výškový rozdíl s klesáním 70 promile.

Bernina Express.
Autor: Rhaetian Railway Inc

Bernina Express.

Část vozů Bernina Expressu má velká panoramatická neotevíratelná okna (a k nim samozřejmě klimatizaci), u dalších typů viditelně starších vozů lze okna otevírat, což je zejména pro fotografy výborná zpráva (u panoramatického klimatizovaného vozu nicméně můžete otevřít alespoň okno vedle vstupních dveří, kde se pak hlouček fotografů, kterým vadily odlesky skla, v pravidelných intervalech spravedlivě střídal). Popisovat úchvatná panoramata, která se vám z vlaku naskytnou, nemá význam, něco málo řeknou fotografie, ale naživo je to prostě, jak už to bývá, úplně nejlepší.

Bernina z Wikipedie

Masiv Bernina bývá někdy společně s Livigno a skupinou Sesvenna spojován do jednotného celku Rétské Alpy, a to na území švýcarského kantonu Graubünden a italské provincie Sondrio. Bernina je nejvyšším pohořím Východních Alp. Zvedá se pozvolna z jihu od úrodného údolí Valtellina jako gigantický horský val a je rájem turistů a horolezců. Nejvyšším vrcholem masivu je Piz Bernina (4049 m), který zároveň jako jediný ve Východních Alpách překračuje hranici 4000 m.

Za co si (ne)připlatit

Rozdíl mezi první a druhou třídou je pouze v uspořádání sedadel, v první třídě jsou ve složení 2+1, ve druhé 2+2 a chybí LCD displej s informacemi o trase. A rozdíl je i v ceně, první třídu proto taktně přeskočíme. Za jednu cestu z Tirana do Pontresiny zaplatíte 29 CHF základní jízdné a povinný příplatek za Bernina Express (= místenka) 10 CHF v zimě, 14 CHF v létě, děti od 5 let platí polovinu základního jízdného a celý příplatek, požadujete-li sedadlo pro dítě do 5 let, pak je to jen za příplatek. Celá jednosměrná cesta z Tirana do Churu přijde na 64 CHF, příplatky jsou identické. Vlak bývá mnohdy i velmi dlouho dopředu vyprodán.

A když už jsme u těch švýcarských franků… Před překročením švýcarských hranic je potřeba se srovnat s místní novou hladinou, na kterou se přepnete opuštěním Itálie. V Tiranu jsou ceny běžné italské úrovně, tj. těstoviny nebo pizza v restauraci za 6–9 €, tj. oběd nebo večeře pro 2 dospělé a 2 děti pořídíte bez problémů za 50 € i s nealkoholickými nápoji a dvěma skleničkami vína. Chcete-li si více užít typickou Itálii, pak restaurace hotelu Bernina nabízela jarní 5chodové degustační večerní menu, které stálo 27,50 € na osobu a pro dvě děti vám samozřejmě vše rozdělí na poloviční porce a ještě jim přizpůsobí skladbu menu. Lahev vína v restauraci přijde na 15–25 €.

cestovko

Švýcarské ceny jsou někde jinde. Zůstaneme-li u ceny v restauraci, připravte si 100 CHF za dvě dětská jídla, těstoviny a salát a nápoje. Vezmeme-li v úvahu, že švýcarský frank stojí jen o malinko méně než euro, cenová hladina v restauracích je zhruba dvojnásobná. U ubytování to naštěstí není až tak výrazné.

A pokud jste se pro panoramatické vlaky právě nadchli, pak je dobré vědět, že cestu Bernina Expressem je možné kombinovat s dalším panoramatickým vlakem, kterým je 8 hodin trvající Glacier Express. Pro naprosté nadšence je tady okružní cesta Alpami, kde však část cesty neabsolvujete vlakem, ale autobusem (nicméně opět panoramatickým).

Našli jste v článku chybu?