Hlavní navigace

Za jednu nekvalitní botu vrátíme jen polovinu ceny. Druhou přece můžete nosit

15. 3. 2012

Sdílet

Dnes Světový den práv spotřebitelů. Datum je od roku 1983, kdy byl den spotřebitelů poprvé, odvozeno od vyhlášení základních spotřebitelských práv americkým prezidentem J. F. Kennedym 15. března 1962.

V Česku se spotřebitelskými právy zabývá například sdružení kolem časopisu dTest, které provozuje i poradenskou linku na čísle 299 149 009. V sou­časnosti je zde vyřízeno zhruba 70 případů denně a některé jsou vyloženě perličky. O jaké kousky se obchodníci pokouší?

Zajímavou situací řešenou právní poradnou dTestu byly praktiky jednoho velkého prodejce obuvi, který při uznané reklamaci jedné z bot, vrátil zákazníkovi pouze polovinu kupní ceny páru. A důvod? Poškozená bota je přeci pouze jedna, druhou může zákazník zcela normálně užívat. 

Jindy se na nás obrátil zákazník, který se s prodejcem sice dohodl, že reklamace je oprávněná, avšak nemohli se shodnout podle jakého zákonného ustanovení. A tak se navíc vsadili o 5 piv a pro rozsouzení zavolali na naši linku. Bohužel, či bohudík, aplikovatelná byla obě ustanovení. Jak nakonec sázka dopadla, už nám nesdělil.

Jindy se ozval rozčílený spotřebitel, snažící se předtím dlouhou dobu po telefonu bezvýsledně reklamovat fakturu u svého operátora. Zaměstnankyně operátora po nějaké době klientovi dle jeho slov prý řekla, že ho přepojí na někoho, kdo jeho problém vyřeší; klient se však velmi divil, když po zvednutí telefonu se na druhé straně ozvalo „Psychiatrická léčebna, Praha – Bohnice“.

Jestli už vás někdy potkala situace, kdy vám jako spotřebiteli byla upírána nějaká práva, víte že v praxi to taková legrace není. Radám inspirovaným případy, na které upozornil časopis dTest, se průběžně věnujeme:

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).