Valentýnský index lásky podle Mastercard: květiny, večeře a slova Miluji Tě

14. 2. 2017

Sdílet

Většina valentýnských nákupů kartami se odehrává na poslední chvíli 13. února. V posledních třech letech se po celém světě uskutečnilo tento den v součtu 47,4 milionu transakcí. Vyplývá to z tzv. Mastercard Love Indexu společnosti Mastercard, který analyzuje transakce platebními kartami Mastercard za 3 roky zpětně.

Přestože na svátek Sv. Valentýna převažují útraty v kamenných obchodech, podle Mastercard roste i počet online transakcí na svátek zamilovaných. Mezi svátky Sv. Valentýna v roce 2014 a 2016 nárust online transakcí byl o 37 %.

Květiny a večeře

Klasikou jsou valentýnské dárky v podobě květin, ale za poslední rok se výdaje v restauracích kartami Mastercard zvýšily o 102 % a připadá na ně celé tři čtvrtiny všech transakcí uskutečněných v den svatého Valentýna. Dobrý společný oběd nebo večeře tak někteří držiteé karet vnímají jako dobrý způsob vyznání lásky.

Ačkoliv způsob, jakým své ,Miluji tě‘ vyjadřujeme, se v posledních letech mohl poněkud změnit, dávat své city 14. února najevo je populárnější než kdy dříve. Ukazatel Mastercard Love Index poukazuje na celosvětové i regionální trendy a snad tak poskytuje obchodníkům neocenitelné informace o tom, jak spotřebitelé chtějí trávit nejromantičtější den roku, uvedla marketingová manažerka Mastercard pro Česko a Slovensko Martina Piskorová.

Nákupní trendy

Studie, která analyzovala chování nakupujících ve více než 200 oblastech po celém světě, poukázala i na další nákupní trendy:

Odklon od tradičních dárků

Jakkoliv se mohou přání a květiny považovat za obvyklý způsob vyjádření citů, data ukazují, že výdaje na tradiční pugét klesají v polovině nejvýznamnějších trhů, s poklesy prodejů v Asii a Tichomoří (-34 %), Kanadě (-32 %) a Spojených státech (-25 %).

Rovněž se snižují výdaje za valentýnská přání v pěti významných oblastech, včetně Asie a Tichomoří (-21 %), Kanady (-38 %), Evropy (-21 %), Spojených států (-23 %) a zemí Středního Východu (-22 %). Na prodeje květin a přání připadly ve sledovaném období pouhá tři procenta valentýnských výdajů.

Osobní výběr je stále důležitý

I když online prodeje nadále rostou, plných 95 % transakcí kolem svatého Valentýna stále probíhá v kamenných prodejnách a jen pět procent dárků se prodá online.

Největší posun k online nákupům se odehrál v zemích Latinské Ameriky, kde mezi roky 2014 a 2016 došlo k nárůstu o 250 %.

Další v pořadí je region Středního Východu, kde ve stejném období došlo k nárůstu online výdajů o 56 %. Ačkoli v objemu online transakcí došlo celkově k nárůstu o 37 %, vykázaly všechny trhy nárůst prodejů v kamenných prodejnách, konkrétně pak o 75 % za sledované tříleté období.

Regionální trendy

Asie a Tichomoří

  • Většina výdajů ve valentýnském období padne na hotely a motely: 37 %, což od roku 2014 představuje nárůst o 33 %.
  • Celých 85 % valentýnských nákupů probíhá v kamenných prodejnách, ovšem online prodeje zaznamenaly v posledních třech letech nárůst o 81 %.
  • V tomto regionu došlo k největšímu poklesu počtu lidí, kteří k Valentýnu kupují květiny, od roku 2014 o 34 %.

Kanada

  • Největší podíl těch, kdo na Valentýna utrácejí za restaurace a večeře mimo domov: 34 %.
  • 59 % nákupů se uskutečňuje v kamenných prodejnách (nejnižší podíl ze všech regionů).
  • Největší pokles ze všech regionů ve výdajích na valentýnská přání: o 38 %.

Evropa

  • Většina valentýnských výdajů směřuje na útraty za hotely a motely: 35 %, což znamená nárůst o 50 % za tři roky.
  • Evropané vedou ve srovnání s ostatními regiony v online výdajích, 19 % valentýnských výdajů připadá na online nákupy.
  • Restaurace zaznamenaly největší nárůst, o 67 % o Valentýnech ve sledovaných třech letech.

Latinská Amerika

  • Více než polovina valentýnských výdajů připadá na restaurace: 54 %, což znamená nárůst o 91 % v rozmezí tří let.
  • Největší nárůst online výdajů, za tři roky o 250 %.
  • Oproti všeobecnému trendu v prodejích květin zde došlo k výraznému nárůstu o 271 % mezi lety 2014 a 2016.
  • Rovněž nejvyšší nárůst ve výdajích za šperky: o 66 %.

USA

  • V největší oblibě jsou výdaje za jídlo, 44 % připadá na restaurace, s největším nárůstem objemu od roku 2014 ze všech regionů: o 130 %.
  • 90 % nákupů stále probíhá v kamenných ochodech.
  • Ve sledovaných třech letech vzrostly valentýnské výdaje za hotely a motely o 57 %.

Střední Východ

  • Největší část valentinských výdajů připadá na hotely a motely (43 %), následují šperky (22 %).
  • Tři čtvrtiny (75 %) nákupů se uskutečňují v kamenných prodejnách
  • Zde rovněž platí opačný trend s ohledem na nákupy květin, které ve třech letech vzrostly o 22 %

Zdroj: Tisková zpráva Mastercard

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a osobní silniční dopravu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).