Hlavní navigace

Tuhá zima udeřila. Co dělat, když nestartuje auto nebo nejdou odevřít zamrzlé dveře?

Veronika Doskočilová

Českou republiku zasáhly zimní teploty klesající i k –20°C. V takových teplotách pak může mít řada řidičů potíže se svým vozem. Společnost ÚAMK tak zveřejnila několik rad a tipů, jak se zachovat, když zima způsobí na autě nějaké problémy.

Pokud vám zamrznou dveře od auta případně přimrznou stěrače ke sklu, využijte rozmrazovače ve spreji. Ten si však pro jistotu nechávejte doma, nikoli bezpečně uložen v autě. V žádném případě námrazu neodstraňujte horkou vodou, jelikož prudká změna teplot způsobí na materiálu škodu.

Vhodné není ani nastartování auta a čekání, až se skla rozmrazí „zevnitř“. Tím pouze obtěžujete okolí hlukem a výfukovými zplodinami, za což můžete dostat pokutu začínající na částce 2000 Kč. Těmto situacím můžete předejít tak, že před očekávanými nočními mrazy postříkáte těsnění silikonovým nebo jiným olejem. Přimrznutým stěračům se pak vyhnete jejich podložením třeba běžným kartonem.

Jestliže auto vůbec nenastartuje, nepokoušejte se nastartovat za každou cenu až do vybití baterie. U moderních automobilů se systémem vstřikování nebo automatickou převodovkou nestartujte ani roztlačováním nebo roztahováním. Nejvhodnějším řešením je sáhnout po vlastních startovacích kabelech a pomoci souseda či ochotného motoristy. Při použití pamatujeme, že červený kabel s hodnotou plus jde na „plus“, ovšem z baterie vozu, který nám pomáhá vedeme mínus (černý nebo modrý kabel) do vybitého vozu v motorovém prostoru na kovový díl třeba karoserie.

Nepříjemnou komplikací je také zamrzání nemrznoucí směsi, kdy jedete po silnici a ostřikujete čelní okno, ale máte před sebou jen zamrzlé šmouhy. V takovém případě je nutné koupit jinou směs. V ideálním případě do –20 až – 30°C. Je totiž rozdíl mezi vnější teplotou a efektivní teplotou při jízdě vozu. Venku může být například –5°C, ale vy se s vozem pohybujete, jedete do práce a při dálniční rychlosti může efektivní teplota dosahovat až –20°C. Pokud je vaše nemrznoucí směs určena jen do této teploty, budete s ní mít potíže. A to i přesto, že reálně je venku jen –5°C. Vhodnější jsou také směsi na bázi ethanolu a ne na bázi methanolu.

V zimě také dochází k podtlaku v pneumatikách. Vaše auto je schované v garáži, kde je např +20°C, ale venku je –20°C. Při prudké změně a plně naloženém vozu dojde k poklesu tlaku až o 0,5 baru. V takovém případě se však nedá dělat nic jiného, než vůz buď méně zatížit, nebo na nejbližší čerpací stanici pneumatiky dofouknout.

Našli jste v článku chybu?