Hlavní navigace

Stravenky jen na jídlo. Podnikatelé chtějí změnit pravidla

Sdílet

Jiří Hovorka

Provozovatelé restaurací sdružení v platformě Moje restaurace chtějí prosadit výrazné změny v pravidlech stravenkového byznysu. Vadí jim, že si stravenkové firmy účtují provize, které jsou podle provozovatelů restaurací vysoké, a že si lidé za stravenky mohou kupovat i jiné věci než jen jídlo.

Stravenky dnes pomáhají jak malým restauracím, tak zaměstnavatelům, musí se ale udělat změny v jejich využívání. V současné době řešíme nový zákon o dani z příjmu a naším cílem je udržet stravenky jako daňový benefit, podporovaný státem. Současně ale musí plnit svůj účel a nesmí se stát dotovanou paralelní měnou pro nákup spotřebního zboží, ale každodenní motivací k pravidelnému stravování v průběhu pracovní doby, říká Karel Havlíček, předseda Asociaci malých a středních podniků (AMSP ČR).

AMSP ČR, pod kterou platforma Moje restaurace spadá, už zahájila jednání jak se všemi poskytovateli stravenek, tak s vládou s cílem současný systém změnit. Podle asociace by měl být omezen nákup na stravenky pouze na teplé či studené jídlo nebo potraviny, příp. zaveden limit na výši jednoho nákupu stravenkami.

Hospodští vítají, že se rozšiřuje konkurence stravenkových společností, čímž roste přirozeným způsobem tlak na jejich marže, přesto ale považují současný stav za neudržitelný. Stravenky a jejich hlavní benefit chápeme, ale provize ze stravenek znemožňují hospodským větší investice do rozvoje podnikání a administrativa s nimi spojená je neúnosná, říká Luboš Kastner, spolumajitel skupiny Hospodska.

Podle platformy Moje restaurace zároveň stravenky splňují účel, se kterým byly zavedeny. Ukazuje to průzkum společnosti PPM. Z něj vyplývá, že zaměstnanci se stravenkami chodí na obědy do restaurací třikrát častěji než zaměstnanci bez stravenek. Ti si podle průzkumu převážně nosí stravu z domova nebo neobědvají.

Našli jste v článku chybu?
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).