Hlavní navigace

Stěhujete se? Možná budete muset řešit i přepis energií

Sdílet

Veronika Doskočilová

Pokud se stěhujete do nového bytu a opouštíte ten starý, jednou z věcí, kterou pravděpodobně budete řešit, je také přepis energií. Odběr elektřiny a plynu se vždy váže ke konkrétnímu odběrnému místu. Při stěhování si tedy nemůžete odmontovat elektroměr nebo plynoměr a vzít si jej s sebou. Můžete ale zařídit ukončení dodávek energií.

Tím se vyvarujete tomu, že nový nájemník či dokonce vlastník bude spotřebovávat energie, ale faktury budou chodit na vaše jméno. Pokud vy sami chcete mít stejného dodavatele i na nové adrese, musíte sepsat novou smlouvu o dodávkách.

V situaci, kdy se například stěhujete do novostavby, zařizujete přepis energií při změně vlastníka – typicky u dědictví apod., tak odhlášení odběru není potřeba, stačí se k odběru energií jen přihlásit.

Konkrétní způsob přepisu se u jednotlivých energetických společností liší, takže se vždy musíte informovat u té, ke které se chcete přihlásit, jaká jsou její pravidla. Obecně však platí, že budete potřebovat:

  • dokumenty související se změnou odběratele,
  • doklad o vlastnictví nebo vztahu k odběrnému místu (kupní smlouva, nájemní smlouva, kopie úmrtního listu, doklad o dědictví atd.).

Někdy dodavatelé vyžadují dokumenty zaslat, jindy jim stačí čestné prohlášení. 

V rámci přepisu energií je potřeba udělat i tzv. samoodečet, čímž si jasně stanovíte, kolik energie jste odebrali vy a v jaké fázi přenecháváte odběrné místo jiným.

Pokud jste v situaci, kdy se nastěhujete do koupeného bytu a nechcete pokračovat v dodávkách energií od stávajícího dodavatele, musíte mu poslat výpověď na ukončení odběrného místa. Záleží pak na konkrétním dodavateli, za jakých podmínek tuto výpověď bude respektovat. Zjistěte si tedy, za jakých podmínek můžete stávající smlouvu ukončit, doporučuje Robert Šíma, ředitel zákaznické péče Bohemia Energy.

Diskuse byla uzavřena.